Tomgång svajar vid start, VW Golf 1,6

Antejoh
20 februari 2011 · 67 Inlägg

Hejsan! Har lite problem med sambons bil som jag inte blir klok på. Om ngn kunnig har ngn tanke om vad som kan vara fel eller så, nästa steg är att åka med den till VAG och bli rånad på pengar...Tacksam för hjälp!

• Bilmodell
VW Golf 5 1,6

• Årsmodell
2006

• Miltal
~6000 mil

• Modifikationer på bilen
Inga, helt original

• Hur yttrar sig felet?
Vid start av bilen så svajar tomgången, man är tvungen att gasa för att hålla den vid liv och det kommer mycket rök från avgaset. Luktar som att den får för mycket bensin..Ökar man varvtalet till 2-3000rpm så spottar den ur sig röken och sen går den som vanligt igen.

• Är felet permanent eller uppstår det bara ibland?
Till och från, inatt var det kallt (-10) och då svajade den ordentligt. Sambon missade att gasa så den dog, tog ett tag innan den gick att få igång igen. Dock så har det även hänt när det inte har varit lika kallt ute.

• Vilken felsökning har redan gjorts?
Inga felsökningar har gjorts än så länge

daajvid Elektriker
20 februari 2011 · 1 138 Inlägg

Min första tanke är att den inte får tillräkligt med luft. Kolla luftfiltert

[http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=4381741#p4381741]Projekt BMW 330 cab[/url]
BMW 330I "Cab" (2001)
Antejoh
20 februari 2011 · 67 Inlägg

daajvid skrev:
Min första tanke är att den inte får tillräkligt med luft. Kolla luftfiltert

Filter byttes vid senaste servicen för snart ett år sedan. Sen är det ju inte vid varje start den beter sig så här med ganska ofta när den har stått under dagen..

Stancer
20 februari 2011 · 8 Inlägg

tja!

ta felkoder på den skulle gissa att du har felkoder på en sak som heter NOX sensor sitter till lamdasonderna mitt under bilen.. väldigt vanligt fel på 1.6 fsi.

fick byta den på min också som jag hade

(men detta är bara en gissning)

hoppas det löser sig!  cool

MVH Glenn

Volkswagen new beetle "noBAGS" (1999)
Antejoh
20 februari 2011 · 67 Inlägg

GlennCassman skrev:
tja!

ta felkoder på den skulle gissa att du har felkoder på en sak som heter NOX sensor sitter till lamdasonderna mitt under bilen.. väldigt vanligt fel på 1.6 fsi.

fick byta den på min också som jag hade

(men detta är bara en gissning)

hoppas det löser sig!  cool

MVH Glenn

Tja Glenn! Jo det får väl bli felkods koll på den. Men vid förra servicen så hade detta uppstått ett par gånger och då visade det ingen felkod. Och sen så är det en "vanlig" 1.6:a, alltså ingen FSi!

Sen har jag hört att det finns ngn uppdatering i motorstyrenheten på dessa bilarna, men vad den innebär har jag ingen aning, bara att det har hjälpt ngn med liknande problem. Hittar inte vart jag läste det nu bara...

Stancer
20 februari 2011 · 8 Inlägg

oki!
då kanske det hjälper som du säger med en uppdatering av motorstyrdon bara.. MVH Glenn Cassman

Volkswagen new beetle "noBAGS" (1999)
jocke_gronberg
20 februari 2011 · 4 586 Inlägg

Tempgivare G42 som inte vill vara med. Den känner av tempen på kylvätskan och ger signal till styrdonet hur mycket bensin motorn ska ha vid start.

Lättast att stoppa i datorn i bilen. gissa fel gjorde man innan den här hjälpen kom.

ett tips åk till en vanlig verkstad som inte är märkesverkstad så sparar du några kronor.

Bra att du slipper fsi har bara skapat problem när det infördes

Senast redigerat av jocke_gronberg (20 februari 2011)

Antejoh
21 februari 2011 · 67 Inlägg

Någon mer som har ngn idé vad detta kan vara för fel? Eller om ngn i Halmstad som har Vag-Com!?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang