3076
Sök

Saab 900 T16

Saab 900 som är T16 konverterad och som det fixas lite med efter hand.

412 931 Visningar
Uppdaterades senast 3 november 2020
1 697 Inlägg
2 augusti 2012
Trådstartare
wadde skrev:
Bra jobbat !

Men du ska nog ta och ordna lite camber i bak om du har banåka-ambitioner.
Det finns ju inget att skruva på med stel bakaxel då förståss, men man "bockar" hela rackaren litegrann på mitten.
Gammalt indianknep på 900.

Tänkte kapa och vika in axeln lite på båda sidor faktiskt. Siktar på strax under 2 grader bak. Ska försöka hinna med det i vinter.

Som det är nu är den något överstyrd faktiskt och den utnyttjar inte hela bakdäcken så det borde kunna göra en del skillnad. Har du gjort det på nån bil själv?

Tryck och pys-åka
884 Inlägg
2 augusti 2012
Jag hade en gammal 900 s som vi gjorde det på. bara knäckte lite på måfå mitt på bakaxeln utan att kapa. Rätt bonnigt, men nån grad vart det.

Men är man seriös så kan man bara göra ett enkelt jack med kapen i mitten på ovansidan och böja lite å sen loppa ihop det med svetsen.
Något mindre bondmeck blir det då och man kan vara stolt tongue

1 697 Inlägg
2 augusti 2012
Trådstartare
wadde skrev:
Jag hade en gammal 900 s som vi gjorde det på. bara knäckte lite på måfå mitt på bakaxeln utan att kapa. Rätt bonnigt, men nån grad vart det.

Men är man seriös så kan man bara göra ett enkelt jack med kapen i mitten på ovansidan och böja lite å sen loppa ihop det med svetsen.
Något mindre bondmeck blir det då och man kan vara stolt tongue

Tänkte köra ett jack på varje sida. Mellan där länkarmen sitter i bakaxeln och bromsokets fästöron. Tror det är smartast så, känns som att det kan bli konstiga belastningar i bakaxelns infästningar i karossen annars.

Tryck och pys-åka
884 Inlägg
3 augusti 2012
Mja. det är faktisk bättre att göra det på mitten. Det lilla det blir snett i infästningarna löser bussningarna finfint ska du se. 1 eller 2 grader är sällan problam.

Risken med att jacka långt ut sådär är att du får olika vinklar och försvagar där det är mest vibrationer och belastningar som kommer.

Du får ju samma på höger och vänster automatiskt om du "viker" i mitten av bakaxeln.

1 697 Inlägg
3 augusti 2012
Trådstartare
wadde skrev:
Mja. det är faktisk bättre att göra det på mitten. Det lilla det blir snett i infästningarna löser bussningarna finfint ska du se. 1 eller 2 grader är sällan problam.

Risken med att jacka långt ut sådär är att du får olika vinklar och försvagar där det är mest vibrationer och belastningar som kommer.

Du får ju samma på höger och vänster automatiskt om du "viker" i mitten av bakaxeln.

Du kan kanske ha en poäng med det. Få fundera lite på det, dem jag har pratat med om detta säger olika allihop tongue

Burn rubber! not your soul..
538 Inlägg
3 augusti 2012
Juvakka skrev:
wadde skrev:

Du kan kanske ha en poäng med det. Få fundera lite på det, dem jag har pratat med om detta säger olika allihop tongue

Eller så bygger du nå liknande som jag har wink lite mer jobb men big_smile

1 697 Inlägg
3 augusti 2012
Trådstartare
_aero skrev:

Jo, jag har funderat på det men inte blivit riktigt klok på vad jag själv vill tongue Har du testat att ändra vinklarna lite fram och tillbaks? Hur funkar det?

538 Inlägg
3 augusti 2012
Juvakka skrev:
_aero skrev:

Jo, jag har funderat på det men inte blivit riktigt klok på vad jag själv vill tongue Har du testat att ändra vinklarna lite fram och tillbaks? Hur funkar det?

Hehe nä de kan va svårt å veta hur seriöst man vill bygga ibland å sen kan de nog bli lite svårare å få den genom bes om man gjort som jag.

Nä jag har tyvär inte hunnit ändra nå mkt fram å tillbaka då den mest varit trasig hela sommaren =/ men grundinställningarna som ja gjorde funka ju riktigt bra! smile

1 697 Inlägg
3 augusti 2012
Trådstartare
_aero skrev:
Juvakka skrev:
_aero skrev:

Hehe nä de kan va svårt å veta hur seriöst man vill bygga ibland å sen kan de nog bli lite svårare å få den genom bes om man gjort som jag.

Nä jag har tyvär inte hunnit ändra nå mkt fram å tillbaka då den mest varit trasig hela sommaren =/ men grundinställningarna som ja gjorde funka ju riktigt bra! smile

Så är det, en axel som bara är kapad och sen ihopsvetsad slinker nog igenom mycket lättare. Bara att man får vara hyffsat säker på vilka vinklar man vill ha.

Inge kul när det är trasigt, men det är ju då man ska uppdatera wink Vad kör du med för grundinställning på din?

538 Inlägg
5 augusti 2012
Juvakka skrev:
_aero skrev:
Juvakka skrev:

Så är det, en axel som bara är kapad och sen ihopsvetsad slinker nog igenom mycket lättare. Bara att man får vara hyffsat säker på vilka vinklar man vill ha.

Inge kul när det är trasigt, men det är ju då man ska uppdatera wink Vad kör du med för grundinställning på din?

Precis så kapa/svetsa är ju enklaste lösningen smile 2grader brukar väl dom flesta snacka om?

Vinklarna på min bakaxel är väl 2grader camber å 2,5mm toe in. Jo har börjat planera för riktigt stor ombyggnadtion av framvagnen nu, får se om de blir av är sugen på att bygga helt nya spindlar m.m. så man kan få till alla vinklar som man vill. Är ju ganska mkt mer än camber, caster å toe som finns å tänka på och kan säga de finns inte många vinklar som är i närheten av bra org tongue

1 697 Inlägg
5 augusti 2012
Trådstartare
_aero skrev:
Precis så kapa/svetsa är ju enklaste lösningen smile 2grader brukar väl dom flesta snacka om?

Vinklarna på min bakaxel är väl 2grader camber å 2,5mm toe in. Jo har börjat planera för riktigt stor ombyggnadtion av framvagnen nu, får se om de blir av är sugen på att bygga helt nya spindlar m.m. så man kan få till alla vinklar som man vill. Är ju ganska mkt mer än camber, caster å toe som finns å tänka på och kan säga de finns inte många vinklar som är i närheten av bra org tongue

Har funderat på att köra 2 grader men inte riktigt kunnat bestämma mig för toe in. Den har ju 2,5mm toe in nu.

Så trevligt, får hoppas det blir av med ombyggnationen smile Skulle vart riktigt roligt att se vad du ska göra. Finns ju väldigt mycket att vinna i ett bra chassi.
Senast redigerat av Juvakka (5 augusti 2012)

1 697 Inlägg
11 augusti 2012
Trådstartare
Införskaffade mig ett par bromsok idag. Dessa borde väl kunna få stopp på åket ganska fint smile

http://img38.imageshack.us/img38/8080/img1454ge.jpg

http://img528.imageshack.us/img528/3610/img1456yl.jpg

http://img815.imageshack.us/img815/7483/img1457y.jpg

77 Inlägg
11 augusti 2012
Juvakka skrev:
Införskaffade mig ett par bromsok idag. Dessa borde väl kunna få stopp på åket ganska fint smile

Kört utan innan? wink

Tryck och pys-åka
884 Inlägg
11 augusti 2012
Riktiga män använder bara handbroms tongue

1 697 Inlägg
11 augusti 2012
Trådstartare
ccm_boy skrev:
Juvakka skrev:

Kört utan innan? wink

Men nu kommer jag stanna ändå fortare wink Tror nog det kommer göra gott med dem oken.

1 697 Inlägg
11 augusti 2012
Trådstartare
wadde skrev:
Riktiga män använder bara handbroms tongue

Jaså ja, det tycker du. Men jag gillar att ha ett backup-system ifall handbromsen skulle svika mig nån gång tongue

1 697 Inlägg
19 augusti 2012
Trådstartare
Hade lite tråkigt idag så jag tog och lindade avgasröret ner till katen. Skulle köpt en rulle till för det räckte inte riktigt till grenröret, men det får jag lösa nån dag i veckan hoppas jag smile

http://img26.imageshack.us/img26/2519/img1516gm.jpg

http://img845.imageshack.us/img845/1314/img1515d.jpg

Försök se förbi det skabbiga och bara titta på bandaget roll

288 Inlägg
20 augusti 2012
jag tror jag mötte dig häromdagen på romelanda vägen. Du hade varit i kungälv och kom i hyffsad fart tongue

1 107 Inlägg
20 augusti 2012
munkenpetersen skrev:
jag tror jag mötte dig häromdagen på romelanda vägen. Du hade varit i kungälv och kom i hyffsad fart tongue

Säg som det är istället. Du försökte dra honom men blev ifrån körd wink

1 697 Inlägg
20 augusti 2012
Trådstartare
munkenpetersen skrev:

Hmm, kan detta ha vart med en s60 R precis framför mig? Pendlar där så såg du en som min så är det troligtvis den också, finns ju trots allt inte allt för många kvar på vägarna längre.

Sök