Men du ska nog ta och ordna lite camber i bak om du har banåka-ambitioner. Det finns ju inget att skruva på med stel bakaxel då förståss, men man "bockar" hela rackaren litegrann på mitten. Gammalt indianknep på 900.
Tänkte kapa och vika in axeln lite på båda sidor faktiskt. Siktar på strax under 2 grader bak. Ska försöka hinna med det i vinter.
Som det är nu är den något överstyrd faktiskt och den utnyttjar inte hela bakdäcken så det borde kunna göra en del skillnad. Har du gjort det på nån bil själv?
Jag hade en gammal 900 s som vi gjorde det på. bara knäckte lite på måfå mitt på bakaxeln utan att kapa. Rätt bonnigt, men nån grad vart det.
Men är man seriös så kan man bara göra ett enkelt jack med kapen i mitten på ovansidan och böja lite å sen loppa ihop det med svetsen. Något mindre bondmeck blir det då och man kan vara stolt
Jag hade en gammal 900 s som vi gjorde det på. bara knäckte lite på måfå mitt på bakaxeln utan att kapa. Rätt bonnigt, men nån grad vart det.
Men är man seriös så kan man bara göra ett enkelt jack med kapen i mitten på ovansidan och böja lite å sen loppa ihop det med svetsen. Något mindre bondmeck blir det då och man kan vara stolt
Tänkte köra ett jack på varje sida. Mellan där länkarmen sitter i bakaxeln och bromsokets fästöron. Tror det är smartast så, känns som att det kan bli konstiga belastningar i bakaxelns infästningar i karossen annars.
Mja. det är faktisk bättre att göra det på mitten. Det lilla det blir snett i infästningarna löser bussningarna finfint ska du se. 1 eller 2 grader är sällan problam.
Risken med att jacka långt ut sådär är att du får olika vinklar och försvagar där det är mest vibrationer och belastningar som kommer.
Du får ju samma på höger och vänster automatiskt om du "viker" i mitten av bakaxeln.
Mja. det är faktisk bättre att göra det på mitten. Det lilla det blir snett i infästningarna löser bussningarna finfint ska du se. 1 eller 2 grader är sällan problam.
Risken med att jacka långt ut sådär är att du får olika vinklar och försvagar där det är mest vibrationer och belastningar som kommer.
Du får ju samma på höger och vänster automatiskt om du "viker" i mitten av bakaxeln.
Du kan kanske ha en poäng med det. Få fundera lite på det, dem jag har pratat med om detta säger olika allihop
Mja. det är faktisk bättre att göra det på mitten. Det lilla det blir snett i infästningarna löser bussningarna finfint ska du se. 1 eller 2 grader är sällan problam.
Risken med att jacka långt ut sådär är att du får olika vinklar och försvagar där det är mest vibrationer och belastningar som kommer.
Du får ju samma på höger och vänster automatiskt om du "viker" i mitten av bakaxeln.
Du kan kanske ha en poäng med det. Få fundera lite på det, dem jag har pratat med om detta säger olika allihop
Eller så bygger du nå liknande som jag har lite mer jobb men
Eller så bygger du nå liknande som jag har lite mer jobb men
Jo, jag har funderat på det men inte blivit riktigt klok på vad jag själv vill Har du testat att ändra vinklarna lite fram och tillbaks? Hur funkar det?
Eller så bygger du nå liknande som jag har lite mer jobb men
Jo, jag har funderat på det men inte blivit riktigt klok på vad jag själv vill Har du testat att ändra vinklarna lite fram och tillbaks? Hur funkar det?
Hehe nä de kan va svårt å veta hur seriöst man vill bygga ibland å sen kan de nog bli lite svårare å få den genom bes om man gjort som jag.
Nä jag har tyvär inte hunnit ändra nå mkt fram å tillbaka då den mest varit trasig hela sommaren =/ men grundinställningarna som ja gjorde funka ju riktigt bra!
Eller så bygger du nå liknande som jag har lite mer jobb men
Jo, jag har funderat på det men inte blivit riktigt klok på vad jag själv vill Har du testat att ändra vinklarna lite fram och tillbaks? Hur funkar det?
Hehe nä de kan va svårt å veta hur seriöst man vill bygga ibland å sen kan de nog bli lite svårare å få den genom bes om man gjort som jag.
Nä jag har tyvär inte hunnit ändra nå mkt fram å tillbaka då den mest varit trasig hela sommaren =/ men grundinställningarna som ja gjorde funka ju riktigt bra!
Så är det, en axel som bara är kapad och sen ihopsvetsad slinker nog igenom mycket lättare. Bara att man får vara hyffsat säker på vilka vinklar man vill ha.
Inge kul när det är trasigt, men det är ju då man ska uppdatera Vad kör du med för grundinställning på din?
Jo, jag har funderat på det men inte blivit riktigt klok på vad jag själv vill Har du testat att ändra vinklarna lite fram och tillbaks? Hur funkar det?
Hehe nä de kan va svårt å veta hur seriöst man vill bygga ibland å sen kan de nog bli lite svårare å få den genom bes om man gjort som jag.
Nä jag har tyvär inte hunnit ändra nå mkt fram å tillbaka då den mest varit trasig hela sommaren =/ men grundinställningarna som ja gjorde funka ju riktigt bra!
Så är det, en axel som bara är kapad och sen ihopsvetsad slinker nog igenom mycket lättare. Bara att man får vara hyffsat säker på vilka vinklar man vill ha.
Inge kul när det är trasigt, men det är ju då man ska uppdatera Vad kör du med för grundinställning på din?
Precis så kapa/svetsa är ju enklaste lösningen 2grader brukar väl dom flesta snacka om?
Vinklarna på min bakaxel är väl 2grader camber å 2,5mm toe in. Jo har börjat planera för riktigt stor ombyggnadtion av framvagnen nu, får se om de blir av är sugen på att bygga helt nya spindlar m.m. så man kan få till alla vinklar som man vill. Är ju ganska mkt mer än camber, caster å toe som finns å tänka på och kan säga de finns inte många vinklar som är i närheten av bra org
Precis så kapa/svetsa är ju enklaste lösningen 2grader brukar väl dom flesta snacka om?
Vinklarna på min bakaxel är väl 2grader camber å 2,5mm toe in. Jo har börjat planera för riktigt stor ombyggnadtion av framvagnen nu, får se om de blir av är sugen på att bygga helt nya spindlar m.m. så man kan få till alla vinklar som man vill. Är ju ganska mkt mer än camber, caster å toe som finns å tänka på och kan säga de finns inte många vinklar som är i närheten av bra org
Har funderat på att köra 2 grader men inte riktigt kunnat bestämma mig för toe in. Den har ju 2,5mm toe in nu.
Så trevligt, får hoppas det blir av med ombyggnationen Skulle vart riktigt roligt att se vad du ska göra. Finns ju väldigt mycket att vinna i ett bra chassi.
Hade lite tråkigt idag så jag tog och lindade avgasröret ner till katen. Skulle köpt en rulle till för det räckte inte riktigt till grenröret, men det får jag lösa nån dag i veckan hoppas jag
Försök se förbi det skabbiga och bara titta på bandaget
jag tror jag mötte dig häromdagen på romelanda vägen. Du hade varit i kungälv och kom i hyffsad fart
Hmm, kan detta ha vart med en s60 R precis framför mig? Pendlar där så såg du en som min så är det troligtvis den också, finns ju trots allt inte allt för många kvar på vägarna längre.