Nje hårdare ventilfjädrar ska du inte behöva för åtminstonde ca 6500. Du pratar väll om kortmotortoppen till 99an ?
Låter som att det är flödes-stryp nånstans, eller lite för snäll tändmapp.
Problemet blir tändkassetten som inte riktigt hinner med att ladda 500v-banken för gnistorna.
Eller så bara att mosa på med mera turbo efter 4000 ?
Hela grejen är ju att det är samma vrid som kommer vilket varvtal det än kommer. Det kan blir en väldans massa vrid uppe vid t.ex 5000 varv också.
Grejen med saabmotorer är att dom strävat efter så mycket flås i turbon som möjligt på låga varv, vilket gör att "kicken" med vridmax kan komma så lågt som vid 3200 varv (som i min 9k med lite fipplat program i och orginalturbo).
Vad man bör göra istället är att surt nog bara sänka laddet lite vid låga varv. Byta ventilfjädrar är overkill för att flytta upp registret. Man skrotar en stackars "down-under-låda" vid det varvet då istället, med otur.
Höll på idag att byta låda på 90quattron som vi skrota tvåan på efter lite tändmapps-vässning.
Varvet som det brakade på ? ca 6000 noterade vi att det "hoppade till lite"
Och ingen herrejössesturbo på den just nu heller, orginal s2 maskineri.
Så sanningen kvarligger, vrid dödar lådor, tyvärr på alla varvtal om motorn bara petar ur sig tillräckligt av det.
Senast redigerat av wadde (22 maj 2013)