2204
Sök

Saab 900 T16

Saab 900 som är T16 konverterad och som det fixas lite med efter hand.

412 383 Visningar
Uppdaterades senast 3 november 2020
Tryck och pys-åka
884 Inlägg
20 maj 2013
#821
Dags att ringa växellåds-Jörgen då kanske ?


1 697 Inlägg
20 maj 2013
Trådstartare
#822
wadde skrev:
Dags att ringa växellåds-Jörgen då kanske ?

Vet bara inte riktigt vad vill göra för mig på min budget roll Men visst, kastar han en 4-växlad kokill med rätt primärhus och diffhus, ståldifflock, oljekyl och hela det kittet efter mig hade jag ju inte direkt kastat tillbaks den tongue


1 080 Inlägg
20 maj 2013
#823
M_Broberg skrev:
Juvakka skrev:
wadde skrev:
Dags att ringa växellåds-Jörgen då kanske ?

Vet bara inte riktigt vad vill göra för mig på min budget roll Men visst, kastar han en 4-växlad kokill med rätt primärhus och diffhus, ståldifflock, oljekyl och hela det kittet efter mig hade jag ju inte direkt kastat tillbaks den tongue

Tror en sånn låda ligger närmare 40

Du ska ha rätt drevsats med, finns ett gäng olika

Sen ska man ju ha en ordentlig diff, stålfinger, rätt primär, stum knäckhylsa, stum växelförarled och det där aset till konstruktion som motverkar svikt i växellådshuset.  Men det hade han nog koll på, blir bara lite drygt att läsa...

The sooner you fall behind, the more time you have to catch up.

Tryck och pys-åka
884 Inlägg
21 maj 2013
#824
Om man ska dribbla med olika drevsattser då jäklar springer pengarna iväg fort.

Jag gick över till kortmotor just för att de håller en liten skvätt längre och e lite billigare att stärka upp.
Men inte får man en lika fin bil som en og900 då tyvärr.


1 697 Inlägg
21 maj 2013
Trådstartare
#825
Det gör ju det, men jag har börjat leta lite nu och ska se om jag inte kan samla på mig lite roliga delar för att kunna få ihop en hyffsad 4-växlad låda smile


2 564 Inlägg
21 maj 2013
#826
Juvakka skrev:
Det gör ju det, men jag har börjat leta lite nu och ska se om jag inte kan samla på mig lite roliga delar för att kunna få ihop en hyffsad 4-växlad låda smile

håller en 4 växlad låda bättre eller ?

tack till:
www.MBSCA.com

1 697 Inlägg
21 maj 2013
Trådstartare
#827
M_Broberg skrev:
nyllet skrev:
Juvakka skrev:
Det gör ju det, men jag har börjat leta lite nu och ska se om jag inte kan samla på mig lite roliga delar för att kunna få ihop en hyffsad 4-växlad låda smile

håller en 4 växlad låda bättre eller ?

svar ja.

men Peter t16 här på garaget har rasat 3 styck av dom starkaste lådorna som kan köpas för normala pengar (räknar inte med dogbox lådor då för 60 papp + utan bara "vanliga" 40 papps lådor) med 332 hk..

Fast ska man nu satsa på en og med lite mer effekt i men med original drivlina så borde man nästan fundera på att bygga en motor som varvar något mer än original.


1 080 Inlägg
21 maj 2013
#828
Juvakka skrev:
M_Broberg skrev:
nyllet skrev:

håller en 4 växlad låda bättre eller ?

svar ja.

men Peter t16 här på garaget har rasat 3 styck av dom starkaste lådorna som kan köpas för normala pengar (räknar inte med dogbox lådor då för 60 papp + utan bara "vanliga" 40 papps lådor) med 332 hk..

Fast ska man nu satsa på en og med lite mer effekt i men med original drivlina så borde man nästan fundera på att bygga en motor som varvar något mer än original.

Precis min tanke, 300-330hk borde inte vara nåt problem iom det inte blir mer än styvt 200NM@8000rpm. Peter fläskar väl på med typ 500NM?

The sooner you fall behind, the more time you have to catch up.

1 697 Inlägg
21 maj 2013
Trådstartare
#829
M_Broberg skrev:
jag håller med. Ska man ha större turbo än org ska man Verkligen inte kolla på mitsu aggen då laddet kommer tidigt och mosar lådor. (som du märkt)

Peter har 460NM och en 19T. tror vinnande recept är o masera toppen, vassare kammar o flytta upp effekten.

Gustav med den 4-hjulsdriva blå 99an med B202 varvar runt 9000 smile Men det är ju mycket sämre hållbarhet på en sådan motor. (även om det faktum att han trycker ut över 700 hk också bidrar till lite sämre hållbarhet)

har inte jättekoll på vad som behövs göras för o varva mer, men är rätt säker på att orginal kolv/vestaks utväxling sätter gränsen rätt lågt.

Nu är du ju iof så att på min låda tror jag fler faktorer har spelat in, den har ändå rullat 30 000 mil (om den aldrig har varit bytt) och jag har kört den ganska hårt i över 2 år. Men med det inte sagt att jag inte delar din åsikt med att dem bygger ladd för tidigt för att lådan ska hålla någon längre tid.

Hans bygge är ju något extremt smile För den typen av motor krävs mycket pengar. Har för mig MrTurbo sa att han varvade 8000 i sin gamla og900 och vad jag sett på filmer så verkade den ju gå ganska bra smile


Tryck och pys-åka
884 Inlägg
21 maj 2013
#830
Jag såg nån som gick all in å gjorde en 99t16 med 9000 framvagn ditsmetad, med ramben, subframe å allt.
Motorn på tvärsan då förståss.
Nått för er som kanske vill bli vän med svetsen och få en og som inte kommer mosa lådor på fullständigt löpande band.
Slutnotan lär bli billigare än leta kokill-låda och hålla på. Doktorn rekomenderar tongue


1 697 Inlägg
21 maj 2013
Trådstartare
#831
Men då försvinner ju känslan i bilen lite, då känns det nästan som man lika gärna kan gå all-in med rwd eller awd konvertering tongue Är inte den du snackar om 99:an byggd av en utav dem som driver speedparts?


1 497 Inlägg
21 maj 2013
#832
Vad jag läst mig till via forum så har B202 ganska korta vevstakar. Vad har ni för slag i dem?
För mycket varv vill man ha långa vevstakar och kort kompressionshöjd på kolvarna.
I och med att det är samma vevlager i B202 som B2x4/B2x5 så borde man kunna labba med kolvar och stakar från T5/T7 motorer.

B204 - 153mm stake, 40.9mm komphöjd
B205 - 159mm stake, 32.7mm komphöjd
B234 - 147mm stake, 40.9mm komphöjd
B235 - 153mm stake, 32.7mm komphöjd

Tryck och pys-åka
884 Inlägg
21 maj 2013
#833
Jag tror inte 99an var nått från speedparts.
Kapat längsmed torpedväggen å "bara" ditsatta ramben, å sen 99ans plåt utanpå, syntes ingen skillnad utanpå.
Känsla är ju iofs ett argument... för att rasa lådor, hihi.


158 Inlägg
22 maj 2013
#834
varför sliter det på lådan om laddet kommer på låga varv? smile

158 Inlägg
22 maj 2013
#835
M_Broberg skrev:
Audi_S1Quattro skrev:
varför sliter det på lådan om laddet kommer på låga varv? smile

Mer vridmoment.

okej så om laddet kommer på högre varv begränsar/minskar man vridet då? smile

158 Inlägg
22 maj 2013
#836
M_Broberg skrev:
Audi_S1Quattro skrev:
M_Broberg skrev:
Mer vridmoment.

okej så om laddet kommer på högre varv begränsar/minskar man vridet då? smile

Ju mer HK man har på låga varv desto mer vrid har man.

okej då förstår jag. tack så mycket smile

43 Inlägg
22 maj 2013
#837
Ett annat alternativ är att välja var i registret man vill ha vridmomentet, jag åker i princip med lättryck upp till 4000rpm smile Nackdelen är att registret blir kort, man bör kunna komma upp i 7000rpm med hårdare ventilfjädrar? Ännu högre med stumma tryckare.


Tryck och pys-åka
884 Inlägg
22 maj 2013
#838
Nje hårdare ventilfjädrar ska du inte behöva för åtminstonde ca 6500. Du pratar väll om kortmotortoppen till 99an ?
Låter som att det är flödes-stryp nånstans, eller lite för snäll tändmapp.

Problemet blir tändkassetten som inte riktigt hinner med att ladda 500v-banken för gnistorna.
Eller så bara att mosa på med mera turbo efter 4000 ?

Hela grejen är ju att det är samma vrid som kommer vilket varvtal det än kommer. Det kan blir en väldans massa vrid uppe vid t.ex 5000 varv också.

Grejen med saabmotorer är att dom strävat efter så mycket flås i turbon som möjligt på låga varv, vilket gör att "kicken" med vridmax kan komma så lågt som vid 3200 varv (som i min 9k med lite fipplat program i och orginalturbo).

Vad man bör göra istället är att surt nog bara sänka laddet lite vid låga varv. Byta ventilfjädrar är overkill för att flytta upp registret. Man skrotar en stackars "down-under-låda" vid det varvet då istället, med otur.

Höll på idag att byta låda på 90quattron som vi skrota tvåan på efter lite tändmapps-vässning.
Varvet som det brakade på ? ca 6000 noterade vi att det "hoppade till lite"
Och ingen herrejössesturbo på den just nu heller, orginal s2 maskineri.

Så sanningen kvarligger, vrid dödar lådor, tyvärr på alla varvtal om motorn bara petar ur sig tillräckligt av det.
Senast redigerat av wadde (22 maj 2013)


1 497 Inlägg
23 maj 2013
#839
M_Broberg skrev:
AxlSam skrev:
Vad jag läst mig till via forum så har B202 ganska korta vevstakar. Vad har ni för slag i dem?
För mycket varv vill man ha långa vevstakar och kort kompressionshöjd på kolvarna.
I och med att det är samma vevlager i B202 som B2x4/B2x5 så borde man kunna labba med kolvar och stakar från T5/T7 motorer.

B204 - 153mm stake, 40.9mm komphöjd
B205 - 159mm stake, 32.7mm komphöjd
B234 - 147mm stake, 40.9mm komphöjd
B235 - 153mm stake, 32.7mm komphöjd

TACK!

precis sånt jag letar efter

b202an har 78mm slaglängd och 90mm borr.


kolvhastigheten vid 5000 RPM är 13M/sek


kolvarna väger 519-531gram på 86+ turbo motorerna



Det är allt jag hittar i verkstadshanboken, har lite mått på kolvarna men inte komphöjd.

B202 verkar ha 134mm stakar och 40,5mm komphöjd.
Det ger 174,5mm totalhöjd från centrum på vevtapp till kolvtopp. Blocket måste vara lägre på B202 då?
B205 får en totallängd på 191,7mm. Och har också 78mm slag.

43 Inlägg
23 maj 2013
#840
Jag har en standard B202 i 99an med en 16t på. Strävar efter att ligga runt 250hk vid typ 5000-5500rpm, och då behövs inga 400Nm smile

Juvakka, hittat en ny låda?



Sök