Köp en beg aero turbo, en mit td04 hl16t. Och ett sätt med slangar från tex speedparts är min rekomendation. Orginal garrett är inget bra, kända att gå åt helvete för dom är för klena. Att turbon inte ryker när den är kall beror på att den är kall. Måste bli varm för att bränna oljan.
T25 turbon är inte jätte känd att gå sönder, värre med nyare gt17.
Men som sagt, om du tänkte ha kvar bilen ett tag skulle jag leta efter en aero turbo! f.ö heter den mitsubishi TD04HL-15T med femmans eller sexans raka avgashus, så får du en bättre turbo och kanske några sneela hästar till!
Var vist lite entusiastisk i mitt mobil tryckande, 15T ska det ju vara. Och vist är gt17 turbon mer benägen att klappa ihop. Det viktiga är att mit turbon är bättre t25an men du måste skaffa nya slangar som passar mit turbon om du byter upp dig. Och så kanske du får en ponny till, en som inte ryker.
Fan va sugen jag blev på det, men då är frågan, måste jag mappa om bilen då? fast det kanske det är värt.
T25 turbon är inte jätte känd att gå sönder, värre med nyare gt17.
Men som sagt, om du tänkte ha kvar bilen ett tag skulle jag leta efter en aero turbo! f.ö heter den mitsubishi TD04HL-15T med femmans eller sexans raka avgashus, så får du en bättre turbo och kanske några sneela hästar till!
Var vist lite entusiastisk i mitt mobil tryckande, 15T ska det ju vara. Och vist är gt17 turbon mer benägen att klappa ihop. Det viktiga är att mit turbon är bättre t25an men du måste skaffa nya slangar som passar mit turbon om du byter upp dig. Och så kanske du får en ponny till, en som inte ryker.
Fan va sugen jag blev på det, men då är frågan, måste jag mappa om bilen då? fast det kanske det är värt.
/ Viktor
Nej du behöver inte mappa om bilen. Men det är kul, mappa om min bil för en billig peng och det blir ju roligare. Kosta cr 1500.
/ Viktor
Nej du behöver inte mappa om bilen. Men det är kul, mappa om min bil för en billig peng och det blir ju roligare. Kosta cr 1500.
behöver gör du inte, men du bör chippa om den. en fin begangnad 15t brukar gå på 2500-3500 sen behöver du slangar. om det inte går och gänga om någon anslutning och använda befintliga rör!
Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.
Mappning för 1500kr låter osannolikt billigt??? Knappast ett marknadsmässigt pris då det ligger omkring faktor 5 högre, som bör anges som riktvärde istället...
Mappning för 1500kr låter osannolikt billigt??? Knappast ett marknadsmässigt pris då det ligger omkring faktor 5 högre, som bör anges som riktvärde istället...
Oki inte en ren mappning från början till slut utan ett steg två program med några ändringar i och en koll så den inte spika eller misstände hejvilt. Så ok inte rn riktig mappning. Sen att det gjordes av en kille som trimma saabar på fritiden och sålde okika trimmsteg på blocket gjorde det inte lika dyrt som maptun men lika bra om inte bättre då jag även har haft maptun i en tidigare bil.
Vi tar nästan dessa priser i söderköping. För sådana här enkla uppgraderingar har vi färdiga program som man enkelt gör några justeringar i för att passa individuell bil. Att år 2011 ta 4-6.000kr för mjukvaror till T5 är ett rån.
Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.
Nu har vi ett nytt symtom som kommit, den varar lite tokigt mycket tycker jag. När jag startar den varvar den upp ganska mycket och håller sig där ett bra tag. Någon idé?
Kollat om bilen får tjufluft någonstans runt insuget? Eller kanske inte gör något om det är MAP sensor på bilen? Minns inte riktig hur dessa fungerade.. Men annars kollar över så inte tomgångsmotorn kärvar.
njaee, tror inte de! skaffa rätt turbo på en gång! en riktig i bra skick kostar inte så mycket!
Okej tackar ^^ men tänkte kolla, läste nu på något forum att det är 99 fall av 100 insugspackningen? och grön som jag är frågar jag er igen i hopp om en bra svar.
njaee, tror inte de! skaffa rätt turbo på en gång! en riktig i bra skick kostar inte så mycket!
Okej tackar ^^ men tänkte kolla, läste nu på något forum att det är 99 fall av 100 insugspackningen? och grön som jag är frågar jag er igen i hopp om en bra svar.
/ Virrson
Det håller jag inte med om. En T5a är heller inte lika känslig för läckage som en T7a (9-3/9-5). Men det är som tidigare skrivet garanterat turbon. Angående instabilt varvtal så är det (också tidigare skrivet) garanterat tomgångsmotorn som kärvar. Ta loss den och spruta in ex 5-56 och få den att gå lätt.
Om man jobbar heltid med att trimma och reparera Saab så måste man ju även ta betalt för det man gör. Har man ett annat jobb vid sidan av så förstår jag att man kan kränga iväg mjukvaror åt alla håll gratis. Det som irriterar mig är att man anses som dyr bara för att någon kan göra det billigare eller rent av for free..
Om man jobbar heltid med att trimma och reparera Saab så måste man ju även ta betalt för det man gör. Har man ett annat jobb vid sidan av så förstår jag att man kan kränga iväg mjukvaror åt alla håll gratis. Det som irriterar mig är att man anses som dyr bara för att någon kan göra det billigare eller rent av for free..
Reparera Saabar och trimma är lite olika saker tycker jag, även om det ibland "går hand i hand" . Det som nog irriterar allra mest är att folk börjar inse hur simpelt det är att justera lite parametrar i styrsystemet.(Tänker främst då på T7, då det är det jag vet mest om)
Det som de större firmorna kan erbjuda, MapTun / Nordic t.ex, är ju ett komplett paket med schyst hårdvara och en riktig mappning. Men frågan är om den största vinsten och kundkretsen ligger där eller om det ligger i att skicka iväg ett Steg 1-3 till random kille. Jag tror att största vinsten ligger i att skicka iväg en MapTuner eller BSR PPC till random snubbe för +6000:-, med tanke på jobbet som ligger bakom det där...
Been there, done that. Så här i efterhand känner jag mig rent grundlurad, men det man inte vet, det har man inte ont av... Att ta så hutlöst betalt för något som är så simpelt är snudd på ocker, när man sen dessutom gör det så jävla dåligt har jag fan rätt att kritisera skiten. Men nu går vi offtopic, så end of story. Inga "hard feelings" mot MapTun eller Nordic dock.
Senast redigerat av Falcy (14 mars 2011)
E85 TD04 Biopower, Mackanized.
Körglädje och bränsleekonomi går inte att kombinera.
Men om folk utan att nämna namn på sin fritid kan utveckla en bra mjukvara till T7 och kränga den för 1500 spänn kanske det inte finns någon marknad för en 4 gånger så dyr produkt?
Men om folk utan att nämna namn på sin fritid kan utveckla en bra mjukvara till T7 och kränga den för 1500 spänn kanske det inte finns någon marknad för en 4 gånger så dyr produkt?
Men om 'folk utan att nämna namn' kopierar ens egen produkt och säljer den för en tredje del av priset..... Resonerar du likadant angående Biltema, Kinaprodukter mm mm?
För en lekman idag kanske det ser jättelätt ut att "ändra några staplar" . Men denne förstår inte hur hutlöst många dagar/nätter det ligger bakom de ursprungliga programen. Jag pratar tidigt 90-tal nu, långt innan svarttrimning härjade. Men det spelar ingen roll hur många gånger någon av oss säger detta. Man målar bara in sig ännu längre in i hörnen.
Observera att jag absolut inte drar liknelser mellan duktiga hemmamappare och biltema här. Blir bara så sjukt irriterad på att så fort det är en privatperson som gör en produkt, så är den huuuuur bra som helst utan att någon ens lägger någon tankekraft på vart den ursprungligen kommer ifrån. Men så fort någon av "de stora farliga pengahungriga drakarna" gör något så är det för att lura folk på pengar. Den som gör det på skoj får dagens ros. Den som gör det för att överleva får en käftsmäll...
Tycker det räcker med tjafs i det här ämnet nu. Trimma era bilar vart ni vill, vi kommer alltid vara serviceminded och köra vårt race. Vill folk bråka så får de göra det, jag orkar inte hålla på med det här tjaffsandet längre.