3634
Sök

Saab 900 2.0 ryker och luktar illa (någon som vet varför?)

138 Inlägg
14 mars 2011
Trådstartare
UhrJr skrev:
Andromeda skrev:
UhrJr skrev:

wink

Om man jobbar heltid med att trimma och reparera Saab så måste man ju även ta betalt för det man gör.
Har man ett annat jobb vid sidan av så förstår jag att man kan kränga iväg mjukvaror åt alla håll gratis.
Det som irriterar mig är att man anses som dyr bara för att någon kan göra det billigare eller rent av for free..

Men om folk utan att nämna namn på sin fritid kan utveckla en bra mjukvara till T7 och kränga den för 1500 spänn kanske det inte finns någon marknad för en 4 gånger så dyr produkt?

Men om 'folk utan att nämna namn' kopierar ens egen produkt och säljer den för en tredje del av priset.....
Resonerar du likadant angående Biltema, Kinaprodukter mm mm?

För en lekman idag kanske det ser jättelätt ut att "ändra några staplar" . Men denne förstår inte hur hutlöst många dagar/nätter det ligger bakom de ursprungliga programen. Jag pratar tidigt 90-tal nu, långt innan svarttrimning härjade. Men det spelar ingen roll hur många gånger någon av oss säger detta. Man målar bara in sig ännu längre in i hörnen.

Observera att jag absolut inte drar liknelser mellan duktiga hemmamappare och biltema här. Blir bara så sjukt irriterad på att så fort det är en privatperson som gör en produkt, så är den huuuuur bra som helst utan att någon ens lägger någon tankekraft på vart den ursprungligen kommer ifrån. Men så fort någon av "de stora farliga pengahungriga drakarna" gör något så är det för att lura folk på pengar.
Den som gör det på skoj får dagens ros. Den som gör det för att överleva får en käftsmäll...

Tycker det räcker med tjafs i det här ämnet nu. Trimma era bilar vart ni vill, vi kommer alltid vara serviceminded och köra vårt race. Vill folk bråka så får de göra det, jag orkar inte hålla på med det här tjaffsandet längre.

"Här var det livat som aldrig för".. Kan vi hålla oss till ämnet? Hur lång tid kan det ta för mig som är ganska novis att byta turbo på kärran? har tillgång till lyft och allt sådant..

"Jag tror jag smällde tubron" Sthml Boogie.

Nordic Tuning i Norrköping
839 Inlägg
14 mars 2011
Virrson skrev:
UhrJr skrev:
Andromeda skrev:

Men om folk utan att nämna namn på sin fritid kan utveckla en bra mjukvara till T7 och kränga den för 1500 spänn kanske det inte finns någon marknad för en 4 gånger så dyr produkt?

Men om 'folk utan att nämna namn' kopierar ens egen produkt och säljer den för en tredje del av priset.....
Resonerar du likadant angående Biltema, Kinaprodukter mm mm?

För en lekman idag kanske det ser jättelätt ut att "ändra några staplar" . Men denne förstår inte hur hutlöst många dagar/nätter det ligger bakom de ursprungliga programen. Jag pratar tidigt 90-tal nu, långt innan svarttrimning härjade. Men det spelar ingen roll hur många gånger någon av oss säger detta. Man målar bara in sig ännu längre in i hörnen.

Observera att jag absolut inte drar liknelser mellan duktiga hemmamappare och biltema här. Blir bara så sjukt irriterad på att så fort det är en privatperson som gör en produkt, så är den huuuuur bra som helst utan att någon ens lägger någon tankekraft på vart den ursprungligen kommer ifrån. Men så fort någon av "de stora farliga pengahungriga drakarna" gör något så är det för att lura folk på pengar.
Den som gör det på skoj får dagens ros. Den som gör det för att överleva får en käftsmäll...

Tycker det räcker med tjafs i det här ämnet nu. Trimma era bilar vart ni vill, vi kommer alltid vara serviceminded och köra vårt race. Vill folk bråka så får de göra det, jag orkar inte hålla på med det här tjaffsandet längre.

"Här var det livat som aldrig för".. Kan vi hålla oss till ämnet? Hur lång tid kan det ta för mig som är ganska novis att byta turbo på kärran? har tillgång till lyft och allt sådant..

Det bör inte ta mer än kanske max 4-5tim totalt för en novis, om allt flyter på.
Lycka till

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.

138 Inlägg
14 mars 2011
Trådstartare
Det bör inte ta mer än kanske max 4-5tim totalt för en novis, om allt flyter på.
Lycka till

Det kan behövas men det tackar vi för! Återkommer imorrn kväll med ett förhoppningsvis bra resultat big_smile

138 Inlägg
21 mars 2011
Trådstartare
Bjuder på en skön bild, har inte startat bilen ännu, ska i väg o köpa olja och filter i morgon men jag hoppas allt är på rätt. Bilden är på den gamla turbon som såg ut så här med världens glapp, vad tycks?
http://img.ihack.se/images/513006954423.jpg

839 Inlägg
21 mars 2011
Se där ja! smile

Elektriker
718 Inlägg
21 mars 2011
Lokaliserad felkälla tror jag de där kallas?wink

Som att kasta vatten i sjön.

138 Inlägg
21 mars 2011
Trådstartare
monno skrev:
Lokaliserad felkälla tror jag de där kallas?wink

Haha ja verkligen. Har dock inte startat den ännu och det var första gången jag meckat trubo så resultatet kan ju vara lite sådär, men ledningarna kan ju bara gå på ett sett så.. Men kan skriva i morgon om jag pajat bilen ännu mer eller faktiskt lyckats laga den wink

138 Inlägg
21 mars 2011
Trådstartare
något speciellt jag ska tänka på nu när jag startar bilen?

839 Inlägg
21 mars 2011
__Mackee__ skrev:
ryck kableln till fördelarn och bygg upp oljetryckförst smile

Tändkassetten i hans fall. Men ja, det är en bra idé smile

138 Inlägg
21 mars 2011
Trådstartare
Om det är så jag kopplat något fel, vad händer då? går allt åt helvete?

839 Inlägg
21 mars 2011
Virrson skrev:

Det är som du säger, det går inte att dra rören fel. Om du känner dig osäker så är det jättelätt att kolla det.

Olja in på ovansidan (går till oljefilterhuset), olja ut tvärs över på andra sidan (returen som går ner i tråget).
Vatten in på baksidan av turbon (går till toppen)
Vatten ut på framsidan av turbon (går till blocket)

138 Inlägg
21 mars 2011
Trådstartare
UhrJr skrev:
Virrson skrev:

Det är som du säger, det går inte att dra rören fel. Om du känner dig osäker så är det jättelätt att kolla det.

Olja in på ovansidan (går till oljefilterhuset), olja ut tvärs över på andra sidan (returen som går ner i tråget).
Vatten in på baksidan av turbon (går till toppen)
Vatten ut på framsidan av turbon (går till blocket)

Tack ;D återkommer imorrn med antingen en ledsam eller en glad min wink återstår o se!

513 Inlägg
23 mars 2011
Du har fyllt lagren i turbon med olja hoppas vi. Sen ryck kassetten och dra runt motorn lite. Kan om du vill rycka kontakterna till spridarna så slipper du sura motorn när du kör runt oljan.

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
23 mars 2011
Melin82 skrev:
Du har fyllt lagren i turbon med olja hoppas vi. Sen ryck kassetten och dra runt motorn lite. Kan om du vill rycka kontakterna till spridarna så slipper du sura motorn när du kör runt oljan.

smidigare och rycka säkringen till soppapumpen wink

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

513 Inlägg
23 mars 2011
kwansa skrev:
Melin82 skrev:

smidigare och rycka säkringen till soppapumpen wink

Smidigare som sagt.

138 Inlägg
23 mars 2011
Trådstartare
Melin82 skrev:

Fyllt lagrerna med olja? yikes Livsviktigt?

513 Inlägg
24 mars 2011
Virrson skrev:
Melin82 skrev:

Kolla tex vad kl racing skriver på sin hemsida vad det gäller sina turbos. Skulle vilja säga att man ska se till att fylla den med olja, tar ett tag innan du gör det med motorn och turbon kan få börja sitt liv utan att slita på sina lager. Bättre att ta i ordentligt än att inte ta i alls.
Nu kommer det väl någon som inte håller med mig och du/ni är välkommna.

839 Inlägg
24 mars 2011
Melin82 skrev:
Virrson skrev:
Melin82 skrev:

Kolla tex vad kl racing skriver på sin hemsida vad det gäller sina turbos. Skulle vilja säga att man ska se till att fylla den med olja, tar ett tag innan du gör det med motorn och turbon kan få börja sitt liv utan att slita på sina lager. Bättre att ta i ordentligt än att inte ta i alls.

Nej jag håller med. Man ska ha i lite olja i turbon innan man monterar den.
Men det är inte livsviktigt skulle jag vilja påstå. ser man till att ha ström i batteriet och kopplar loss kontakten till tändkassetten så funkar det lika bra att köra på startmotorn tills oljetryckslampan slocknar.
oljetillförseln till turbon sitter närmare pumpen än oljetryckskontakten. Slocknar oljetryckslampan så har du garanterat olja i turbon. Och kompressionen som blir av att köra på starten är inte farlig för turbon, än mindre om du tar loss tändstiften innan.

5 710 Inlägg
24 mars 2011
UhrJr skrev:
Melin82 skrev:
Virrson skrev:

Nej jag håller med. Man ska ha i lite olja i turbon innan man monterar den.
Men det är inte livsviktigt skulle jag vilja påstå. ser man till att ha ström i batteriet och kopplar loss kontakten till tändkassetten så funkar det lika bra att köra på startmotorn tills oljetryckslampan slocknar.
oljetillförseln till turbon sitter närmare pumpen än oljetryckskontakten. Slocknar oljetryckslampan så har du garanterat olja i turbon. Och kompressionen som blir av att köra på starten är inte farlig för turbon, än mindre om du tar loss tändstiften innan.

Instämmer....den superseriösa fyller lagerhuset med olja, demonterar stift och kör på starten så olja kommer ut genom oljereturen.

Vet iaf ett exempel där turbon rasade just i uppstartsfasen.....= det är ganska onödigt bara för att man är "lat".

MVH Jonas
..............

138 Inlägg
24 mars 2011
Trådstartare
VROM! Sa det, lite förbannad var hon men efter några juck så drog hon igång, fint går hon också. Tack som fan för alla hjälp! Nu är jag en turbo klokare. Nu ska jag göra rent mitt kära luftfilter, kan passa på att fråga efter tips nu när jag ändå är inne? Det är ett öppet filter. Tack som fan folket smile

Sök