4894
Sök

Volvo 855 Glt års 97. Trycker ur sig olja ur påfyllnadslocket i toppen.

614 Inlägg
23 februari 2011
Trådstartare
Som rubriken lyder så trycker min 855 ur sig motorolja ur påfyllnadslocket. Är inga extrema mängder men kör man ca 3,5 mil i 110 km så  är det lite blött på ventilkåpan och toppen när man kommer fram,

Luktar även brännt då det hamnar lite olja på grenrör.

Vad kan vara fel?

Lite stoft från Tingeling och vi svävar iväg, Välkommen åter till våran skruvade värld

Svetsare
3 150 Inlägg
23 februari 2011
Har du kollat så att inte vevhusventilationen är täppt?  smile

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

4 586 Inlägg
23 februari 2011
fick byta tätningen till oljelocket på min 850 sedan var det tät

kolla även tätningen till oljestickan medans nu ändå håller på
Senast redigerat av jocke_gronberg (23 februari 2011)

614 Inlägg
23 februari 2011
Trådstartare
ZonaX skrev:
Har du kollat så att inte vevhusventilationen är täppt?  smile

Ja vevhusventilationen har slagit mig med.  Men grejen är att jag har kvitton i bilen att den ska vara bytt för lite mindre en 3 år sedan. då hade bilen gått ca 26 300 mil. nu har han gått ca 29 000 mil.

Det kan vara vevhus... men det känns som att den är relatift nyligen bytt med

Lite stoft från Tingeling och vi svävar iväg, Välkommen åter till våran skruvade värld

614 Inlägg
23 februari 2011
Trådstartare
jocke_gronberg skrev:

Du menar packningen som sitter inuti själva locket?  kollade den igår. Tyckte inte den känndes så jätte dålig men det kanske är svårt att bedömma.  Hur såg din packning ut? vad den spröd eller hur var den?

4 586 Inlägg
23 februari 2011
rybbe skrev:
jocke_gronberg skrev:

Du menar packningen som sitter inuti själva locket?  kollade den igår. Tyckte inte den känndes så jätte dålig men det kanske är svårt att bedömma.  Hur såg din packning ut? vad den spröd eller hur var den?

min var ej trasig men blev stor skillnad. Jag får ta i när locket ska på nu innan så satt det inte fast alls.

614 Inlägg
23 februari 2011
Trådstartare
jocke_gronberg skrev:
rybbe skrev:
jocke_gronberg skrev:

min var ej trasig men blev stor skillnad. Jag får ta i när locket ska på nu innan så satt det inte fast alls.

Hmm okey okey. låter ju som att det skulle kunna vara värt att prova på en ny packning i locket då.
Är dock lite orolig för om det ändå är så att vevhusventilationen är kass så kommer han ju snart börja trycka ur sig olja lite varstans.

614 Inlägg
23 februari 2011
Trådstartare
Kan man på något sett kolla ifall vevhusventilationen är tät? har förstått att oljefällan och det lite andra grejer sitter under insuget.  Men kan man på något enklare sätt kolla bara ifall vevhusv är tät? utan att skruva ner allt?

679 Inlägg
23 februari 2011
Låter nästan som vevhusventilationen, Den brukar sätta igen sig på just din model

4 586 Inlägg
23 februari 2011
rybbe skrev:
Kan man på något sett kolla ifall vevhusventilationen är tät? har förstått att oljefällan och det lite andra grejer sitter under insuget.  Men kan man på något enklare sätt kolla bara ifall vevhusv är tät? utan att skruva ner allt?

rök vid oljestickan brukar även läcka olja här i var med lite otur.

614 Inlägg
23 februari 2011
Trådstartare
jocke_gronberg skrev:
rybbe skrev:

rök vid oljestickan brukar även läcka olja här i var med lite otur.

Har ochså hört detta. men vid oljestickan så har han inte läckt ut en droppe vad jag har kunnat se

614 Inlägg
23 februari 2011
Trådstartare
A jag vet fan hur jag ska göra.. vågar man satsa och tro på att det är packningen i oljelocket som har gett sig.? eller borde man kolla upp vevhusventilationen och byta denna med. vill ju fan inte att han ska börja trycka ur olja ur packboxar, packningar eller något annat ställe för då blir det bara mer problem

614 Inlägg
24 februari 2011
Trådstartare
Kan bara upplysa för er som var med och skrev i denna tråd och är intresserade.

Att felet som var  visade sig vara precis som tex Jocke_gronberg sa packningen i påfyllningslocket. köpte en ny packning för 19 kr på Ad center och nu håller han tät igen:D

Tack för hjälpen alla

248 Inlägg
24 februari 2011
Skönt när det är så enkla fel tongue

614 Inlägg
24 februari 2011
Trådstartare
Muckluck skrev:
Skönt när det är så enkla fel tongue

Visst är det big_smile

Svetsare
3 150 Inlägg
24 februari 2011
Gött rybbe  smile

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

Sök