850 GLT 93 tickar mycket vid spridarna!?

dank
25 februari 2011 · 60 Inlägg

Som tråden lyder, visst att bilen tickar lite i början men sen när man har kört den varm så slutar tickandet, Men nu på det senaste så tickar det hela tiden? :S vet att jag hade kasst med olja osv här om dagen men lampan lös alldrig, men fyllde på ändå! Hoppas nån kanske vet felet så man kan åtgärda det här smile MVH / dank

Söker du rekond? Ta en titt på www.Servtech.se !
LeafBox Lat Perfektionist
25 februari 2011 · 6 359 Inlägg

Kör du med kvalitets olja eller det billigaste du kunde hitta?
En bil jag hade tickade ganska hårt, så bytte jag till ny, BRA olja. Och då försvann det helt och hållet smile

I övrigt så brukar faktiskt spridarna ge ifrån sej ett litet tick-ljud när dom öppnar oxå.
Men eftersom det inte märks förut så.

Senast redigerat av LeafBox (25 februari 2011)

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
villon
25 februari 2011 · 684 Inlägg

Ingen större fara, de äldre femmorna brukar ticka en del, fullt normalt vad gäller spridarna har jag fått erfara. Annars om något är på väg och ge sig så är det ventillyftarna men torde inte vara problemet. Men värt att kolla upp om du är orolig.

T-gul i hjärtat, T-röd i blodet, volvo for life
jocke_gronberg
25 februari 2011 · 4 586 Inlägg

Det är nog inte spridarna utan lyftarna som låter. Kör min 850 på swedols olja den blir tyst 15 sekunder efter start

byt olja verkar vara på tiden

Senast redigerat av jocke_gronberg (25 februari 2011)

perzy Snål gnällspik
25 februari 2011 · 402 Inlägg

Tickandet kommer säkert från lyftarna. Finns inga mirakeloljor tyvärr, tro mig jag har testat det mesta. Det enda sättet att få riktigt tyst är att byta lyftarna. Finns en servicesats på Volvo och med den kan jobbet göras för ca 2300 kr om man gör det själv.

Volvo S80 2,9.
Krogis
25 februari 2011 · 96 Inlägg

finns det något sätt att kontrollera lyftarna om man har dem demonterade? jag har en kass lyftare nånstans men de är inte lätt o vet vilken smile En service sats för 2300:- är väl lite dyrt då kan man ju byta i princip alla lyftare ist

Saab 9000 2.0t
Saab 9000 (1998)
Marlboroman
25 februari 2011 · 8 234 Inlägg

Krogis skrev:
finns det något sätt att kontrollera lyftarna om man har dem demonterade? jag har en kass lyftare nånstans men de är inte lätt o vet vilken smile En service sats för 2300:- är väl lite dyrt då kan man ju byta i princip alla lyftare ist

Visst kan man kolla dem när man plockat ur dem, men har dem börjat låta och man har plockat isär allt finns ingen som helst anledning att inte sätta i nya. Så antingen väljer man att göra ingenting (elelr byta olja och hoppas på det bästa) eller så byter man alla på en gång.

EDI: Dock lär man ha i bakhuvuidet att ljudet kommer av att fjädrarna börjar ge upp och att dräneringshålet har börjat koksa igen (felkonstruktion och dem nya lyftana är lite annorlunda) och mot det finns ingen egentlig utväg än att byta lyftarna till slut. Symptomen, alltå ljudet kan man ta ort med oljebyten och tillsatser, men inte grundfelet.

Senast redigerat av Marlboroman (25 februari 2011)

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Krogis
26 februari 2011 · 96 Inlägg

Marlboroman skrev:
Visst kan man kolla dem när man plockat ur dem ... ...

Hur? jag har testat olja med tillsats och ingen skillnad, bilen är en SAAB 9000. Och jag har ingen lust att byta alla. det måste finnas nått sätt att testa dem? jag ska endå riva hela toppen då den skall planas

Saab 9000 2.0t
Saab 9000 (1998)
RD_87 Skrotsamlare
26 februari 2011 · 4 031 Inlägg

Lyftare måste väl tas ur för kontroll? Då kan man ju lika gärna byta.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
MrPinnen
26 februari 2011 · 50 Inlägg

hydraliska lyftare - byt till mineral olja smile funkade perfekt i min gammla 93:a!!

Marlboroman
26 februari 2011 · 8 234 Inlägg

Krogis skrev:

Marlboroman skrev:
Visst kan man kolla dem när man plockat ur dem ... ...

Hur? jag har testat olja med tillsats och ingen skillnad, bilen är en SAAB 9000. Och jag har ingen lust att byta alla. det måste finnas nått sätt att testa dem? jag ska endå riva hela toppen då den skall planas

Steg 1 är ju att titta på dem och kolla så att dem roterat som dem ska.Sen kollar man fjädern, en kass lyftare fjädrar inte ut igen. Och så får man ju kolla oljekanalerna. Eller så gö man det enda vettiga: byta alla. Dyrare nu, men bättre i längden.

Tommie_v70 skrev:
hydraliska lyftare - byt till mineral olja smile funkade perfekt i min gammla 93:a!!

Ja, det gör det, men bara om man inte vill göra något åt felet. Mineraloljan kan ta död på själva ljudet bara men den lagar ju inte en defekt fjäder eller rensar ur inensatte kanaler / dräneringar.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
MrPinnen
26 februari 2011 · 50 Inlägg

Marlboroman skrev:

Krogis skrev:

Marlboroman skrev:
Visst kan man kolla dem när man plockat ur dem ... ...

Hur? jag har testat olja med tillsats och ingen skillnad, bilen är en SAAB 9000. Och jag har ingen lust att byta alla. det måste finnas nått sätt att testa dem? jag ska endå riva hela toppen då den skall planas

Steg 1 är ju att titta på dem och kolla så att dem roterat som dem ska.Sen kollar man fjädern, en kass lyftare fjädrar inte ut igen. Och så får man ju kolla oljekanalerna. Eller så gö man det enda vettiga: byta alla. Dyrare nu, men bättre i längden.

Tommie_v70 skrev:
hydraliska lyftare - byt till mineral olja smile funkade perfekt i min gammla 93:a!!

Ja, det gör det, men bara om man inte vill göra något åt felet. Mineraloljan kan ta död på själva ljudet bara men den lagar ju inte en defekt fjäder eller rensar ur inensatte kanaler / dräneringar.

mineraloljan förvärrar inte problemet heller? tongue så länge motorn funkar så äre ju inga problem?

Marlboroman
26 februari 2011 · 8 234 Inlägg

Tommie_v70 skrev:
hydraliska lyftare - byt till mineral olja smile funkade perfekt i min gammla 93:a!!

Marlboroman skrev:
Ja, det gör det, men bara om man inte vill göra något åt felet. Mineraloljan kan ta död på själva ljudet bara men den lagar ju inte en defekt fjäder eller rensar ur inensatte kanaler / dräneringar.

Tommie_v70 skrev:
mineraloljan förvärrar inte problemet heller? tongue så länge motorn funkar så äre ju inga problem?

Mineralolja och moderna motorer, speciellt med turbo är ingen höjdare, då den kan orsaka skadar pga försämrad smörjning. Mineralolja är för gamla motorer med stora lagerspel, på moderna lär man ha syntet som kan ta sig i dem små lagerspel som används nu för fullgod smörjning. Sen kan man få bekymmer eftersom mineralolja inte nödvändigtvis tycker om hög värme heller.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang