BMW e30 oljan fylld med bensin ? vad kan felet vara?

SANDBERG___
26 februari 2011 · 47 Inlägg

har problem med min e30 87a då oljan fylls med bensin

NeXz
26 februari 2011 · 236 Inlägg

dåliga kolvringar? går för fett? när böt du olja senast ? :p

SANDBERG___
26 februari 2011 · 47 Inlägg

oljan bytades för ca 25 mil sedan

baltis
26 februari 2011 · 1 948 Inlägg

hade du bensin i oljan innan bytet? om inte, gick du från mineral till helsyntet?
hur många mil har motorn gått? Hur ser avgaserna ut? Mer info...

dawwe ...has left the building...
27 februari 2011 · 4 474 Inlägg

Hm....Läckande spridare? Skall vara mega-dåliga kolvringar om man skall "fylla" oljan med bensin när motorn går...Sen om du har mineral eller helsyntet kvittar, det påverkar inte ditt bekymmer, men min rekommendation är att köra helsyntet, Biltemas 10W40 eller 5W50 är ett utmärkt val till E30, körde själv över 6000 mil med denna olja i min E30 (323i) 1999-2002.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
SANDBERG___
27 februari 2011 · 47 Inlägg

nej där fans ingen bensin i oljan före bytet, men sen ville inte bilen starta en dag och sen efter många försök att få igång bilen, så helt plötsligt började det rinna bensin ifrån ena ljuddämparen. så tömde jag ut all oljan och då märkte jag att den var fylld med bensin. en kompis till mig trodde att bilen hade blivit sur efter så många start försök?

SANDBERG___
27 februari 2011 · 47 Inlägg

nej har körthelsyntet hela tiden

dawwe ...has left the building...
27 februari 2011 · 4 474 Inlägg

Att oljan luktar bensin efter mängder med startförsök är normalt...Rann det bensin ur avgasröret så måste du ha gjort bra många startförsök, helt klart...Om nu oljan verkligen fylls med bensin så kommer du märka det på oljestickan med så småningom då nivån lär stiga lite. Jag tror att det enda felet är de misslyckade startförsöken. Alla bilar "fyller" oljan med bensin en aning men den bensin som hamnar där förångas allt som oftast när man kör, undantaget kan vara om man kör extremt korta sträckor hela tiden (typ 2km och/eller max 3min varje gång). Utöver bensin så binder oljan även fukt/vatten, samt givetvis sotpartiklar samt en hel del annat.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
SANDBERG___
27 februari 2011 · 47 Inlägg

okej okej då är det förhoppningsvis inget att oroa sig för utan i med ny olja och filter och på det igen?

dawwe ...has left the building...
27 februari 2011 · 4 474 Inlägg

Det är min åsikt iaf. Ett råd är att inte nöta på starten så mycket som du gjorde senast, tänder inte bilen så är det nåt knas, felsök innan nya startförsök!
En enkel felsök kan vara: Får tändspolen ström? Sitter tändkablarna rätt? Hur ser fördelarlock samt rotor ut? Får du gnista vid stiften(kollas genom att dra loss en tändkabel o ansluta ett tändstift som jordas mot motorn, plocka ej ur något stift utan ta ett extra stift till detta!)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
SANDBERG___
27 februari 2011 · 47 Inlägg

har bytat både rotor och fördelarlock. den får bra med gnista på alla tändkablarna har också bytat tändspolen för jag hade en ny liggandes. bilen tänder till på startgas men sen händer inte mer. sen ibland startar den fin fint och går i ca 20 sekunder sen dör den igen och när den dött så tänder den inte till alls mer låter man den sen står lite så kan den mycket väl husta till lite men sen tvärdöd igen

dawwe ...has left the building...
27 februari 2011 · 4 474 Inlägg

Hm...Vilken motor är det?M20B25 eller M20B20/M20B23?Eller är det en 4-cylindrig M40/M10?

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
SANDBERG___
27 februari 2011 · 47 Inlägg

det är en M20B25

Stefan Varberg Supraman
27 februari 2011 · 2 300 Inlägg

Om den blir dränkt i bensin så låter det nästan som att spridarna står öppna på vid gavel och bara pumpar in bensin.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.
dawwe ...has left the building...
27 februari 2011 · 4 474 Inlägg

Ok...Du har alltså rotor/lock uppe vid kamaxeln korrekt? Jag är långt ifrån 100 men jag tror att det kan vara som så att motorn är beroende av signal från vevaxel-lägesgivaren, är denna suspekt så startar inte bilen eller möjligen att den beter sig som din...Var länge sen jag skruvade E30 så jag minns inte riktigt, men det här är basic så det finns säkert mängder med folk på forumet som vet....

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
dawwe ...has left the building...
27 februari 2011 · 4 474 Inlägg

Stefan Varberg: Den verkar ju tända på startgas så det är ju lustigt, snarare att den inte får nog med soppa eller att tändkablarna sitter fel på fördelarlocket????

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
SANDBERG___
27 februari 2011 · 47 Inlägg

ja det sitter precis där du säger vid kamaxelen, men konstigt att den går igång ibland, har försökt hittta den givaren du skriver om men kan inte hitta den? har fått för mig att den sitter på framsidan av motorn uppe vid remskivan?  tändkablarna borde sitta rätt då cen startar upp ibland och den stunden den går så gårcden rent?

jon-as
27 februari 2011 · 162 Inlägg

Testa att rycka ur kontakten till luftmängdmätaren, kan vara deb som spökar.

evil-one
27 februari 2011 · 350 Inlägg

hade samma problem med min e30 när jag turbo konvertera, nötte på tändningen en massa till slut så hade jag en hel del bensin i oljan, felet på min motor var att inpulsgivar kabeln o kabeln brevid satt fel , dom kablarna som sitter under/nära termostat huset, fick alltså ingen gnista förens jag bytte plats på dessa

SANDBERG___
27 februari 2011 · 47 Inlägg

har både dragit ur kabelen och har bytat luftmätaren till en ny men inget resultat :S

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang