3708
Sök

Förbjuda Kinesiska vinterdäck?

Varningar. 36
1 200 Inlägg
1 mars 2011
Ääh nankang funkar finfint om man inte kör nascar.

Fjädrar är för fåglar och Roger Pontare.

Hamster
817 Inlägg
1 mars 2011
steifan skrev:
Haha, sköna argument! Vad har ni för bevis för att folk kör som dårar just för att de har bra vinterdäck?

Har ju inte direkt några bevis på papper. Bara egna erfarenheter, både i trafiken och uttalande från personer.

140 Inlägg
1 mars 2011
att inte glömma är väl att däcken oavsett märke är väl inte bättre än den som använder dom ??

426 Inlägg
1 mars 2011
Det är inte däcken det hänger på det är föraren!
Om man vill köpa kina däck så visst får man det, har man inte råd med bättre så har man ju inte så många alternativ om man behöver bilen. En förare som kör riskmedvetet med kina däck är fan så mycket säkrare än en med bra däck som kör jävel och litar på sina prestanda däck till 100%...

Det är inte farten som dödar...
Det är stoppen
Kolla in min projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 7#p3128567

301 Inlägg
1 mars 2011
Det dör väl 300-400 människor i trafiken varje år. En jävligt liten andel av alla som dör. Tycker du verkligen det är så hemskt, att man ska behöva lägga ned massa skattepengar på att testa och godkänna däck?

Hamster
817 Inlägg
1 mars 2011
Johnsen skrev:
Om man vill köpa kina däck så visst får man det, har man inte råd med bättre så har man ju inte så många alternativ om man behöver bilen. En förare som kör riskmedvetet med kina däck är fan så mycket säkrare än en med bra däck som kör jävel och litar på sina prestanda däck till 100%...

Håller med smile

huh?
10 427 Inlägg
1 mars 2011
Johnsen skrev:

Så det är helt förarberoende hur lång bromssträcka man får om man bromsar ned från en given hastighet?

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
1 mars 2011
Bra däck gör skillnad, men om man vet att man har dåliga däck så får man ju köra därefter. Jag hade nåt kinesskit med vinterstämpel på min cherokee (medföljde vid köp) och dom var direkt livsfarliga i vinterväglag. Jag köpte en omgång dubbade Cooper till bilen och då gick den som ett jävla tåg! Detta var ju dessutom en fyhjulsdriven bil, hur beter sig såna skitdäck på en vanlig Volvo?

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

679 Inlägg
1 mars 2011
Det är förarna som är problemet, Bara för man har "märkes däck" betyder det inte att man kan köra i 120 kmh när det är snö,slask osv

Men om vi skulle bort alla billiga kina däck och bara ha dyra, Tänk då dom som inte har råd, dom kommer börja köra ännu sämre däck då , allt från allväders till sommardäck
Och då kommer det garanterat hända mer olyckor
Senast redigerat av Bompeman (1 mars 2011)

7 481 Inlägg
1 mars 2011
ärligt talat förstår jag inte er alla som säger att däcken inte gör skillnad,, jag hade två scorpios igång för inte så länge sedan,, på ena satt det hakka5or på den andra maxxi pjoller,,  nånting,, ca 3 år skulle tro mina hakka är nått sånt med,,
och jag har 2,3 145hk i den med hakka
och en 2,5 diesel 125 hk i den andra,, dieseln spann i 100 på gasen,, medans 2,3 nästan hade problem å få ut rumpan i 50 på samma sträcka,, 

när jag körde hem den när jag just köpt den så låg jag på E4an i ca 100 å arslet åkte ut när jag pratade i tel,, å jag sa bara hoppsan det var INGA bra däck på denna bil wink om då en ovan förare hade kört, hade det kunnat hända en elak olycka,, just pga däcken,,,,
Senast redigerat av granadadr (1 mars 2011)

SAAB♥SUBARU
1 636 Inlägg
1 mars 2011
Andromeda skrev:
Så länge de är M/S-märkta så är de väl tyvärr fullständigt lagliga att använda som vinterdäck?

Nja....M/S  märkningen gäller ju inte alltid... mina M/S märkta däck var inte godkända för den svenska vintern för att det var fel gummiblandning i dom.

140 Inlägg
1 mars 2011
så igentligen skulle billiga däck från t,e,x polen , tjeckoslovakien , vara bättre än kina däck ??
Michelin och Continental som ju är dyrare däck tillverkas där smile

huh?
10 427 Inlägg
1 mars 2011
Kanske ska skilja på kinesiskt utvecklade däck och europeiskt utvecklade däck.

Tex har finska Nokian tillverkning i Asien. Just var de är tillverkade bör ju inte spela så stor roll,
där borde hur eller varför vara viktigare.

426 Inlägg
1 mars 2011
steifan skrev:
Johnsen skrev:

Så det är helt förarberoende hur lång bromssträcka man får om man bromsar ned från en given hastighet?

Japp i 90% av fallen är avståndet mellan bilarna för litet, så ja det är oftast förarberoende. Nu menade inte jag att det ALLTID är så men i de flesta av fallen är det så.

Det är stoppen

huh?
10 427 Inlägg
1 mars 2011
Johnsen skrev:
steifan skrev:
Johnsen skrev:

Japp i 90% av fallen är avståndet mellan bilarna för litet, så ja det är oftast förarberoende. Nu menade inte jag att det ALLTID är så men i de flesta av fallen är det så.

Du hängde nog inte med där. Men men, ingen idé att förklara antar jag.

Om nu avståndet mellan bilarna oftast är för litet, då måste det vara bättre att använda däck som ger kortare bromssträcka eftersom det kan skilja billängder mellan olika däck i bromssträcka. Håller du inte med?

426 Inlägg
1 mars 2011
steifan skrev:
Johnsen skrev:
steifan skrev:

Du hängde nog inte med där. Men men, ingen idé att förklara antar jag.

Om nu avståndet mellan bilarna oftast är för litet, då måste det vara bättre att använda däck som ger kortare bromssträcka eftersom det kan skilja billängder mellan olika däck i bromssträcka. Håller du inte med?

Det håller jag givetvis med om, tror vi missuppfattade varandra! smile
Givetvis är det bättre med bättre däck men jag anser inte att de som är sämre borde förbjudas.

Det är stoppen

281 Inlägg
2 mars 2011
Trådstartare
steifan skrev:
Haha, sköna argument! Vad har ni för bevis för att folk kör som dårar just för att de har bra vinterdäck?

Jag tycker mig ha bra Fulda dubbdäck som dock är gamla, klart bättre än mina bra sommardäck. Så jag höll samma fart som en annan bil och fick bredsladd när jag skulle nödbromsa, för en skymd parkerad bil i innerfilen efter ett krön på en 70-väg, det hade kunnat sluta illa kanske.

Om tråden spårar ur, svara här istället
http://www.motorforum.nu/index.php

281 Inlägg
2 mars 2011
Trådstartare
Rock-Star skrev:
Notte skrev:
Det är illa nog att vi fått 2 standarder med dubbat och odubbat här för ev. lite bättre hälsa på Hornsgatan, så bilarna måste hålla olika hastigheter.
    När jag dessutom fick hem Kinesiska dubbdäck och började läsa på, verkar dom urusla, bäst på sommarväglag såg jag i en test, annars verkade de livsfarliga. Det har tydligen mkt med gummiblandning att göra om de har plast eller vad istället då mönstren är ganska lika.

Som tur var passade inte fälgarna och mina gick i retur. Men jag ser att det säljs massvis, eller finns en massa till salu, många har nästan bara Kinadäck. Köpare har ofta inte tid att läsa på och de som köper blir väl en trafikfara, så hur kan det bromsas?

varför då beställa skitdäck överhuvudtaget. du eliminerar dina problem genom att beställa nordfrost/pireeli winter och liknande däckmärken.

VEM ÄR DU att bestämma hur folk vill lägga sina pengar på däck.

snarare folk som bör lära sig vara försiktigare och mer uppmärksamma i trafiken....

Ibland måste man ha lite regler uppifrån, då ex. en däckhandlare bara har Kinadäck och säger att dom är bra.
Det är bra om de flesta kan hålla samma fart i trafiken och vi vill nog inte krocka med en som har dåliga däck.
Senast redigerat av Notte (2 mars 2011)

281 Inlägg
2 mars 2011
Trådstartare
TFkarlsson skrev:
Ääh nankang funkar finfint om man inte kör nascar.

På en Epa kanske men de är Stoppklossar.

281 Inlägg
2 mars 2011
Trådstartare
http://www.christersdack.se/dack.asp?typ=2
Pirelli Carving kostar samma och Hakka 7 120: till!

Ser du något konstigt nästan längst ner?

Sök