3666
Sök

Övertryck i kylsystem vid påfrestande körning!?

73 Inlägg
1 mars 2011
Trådstartare
Bil: Volvo 940 turbo

Började i helgen efter 3 varv på sjön då jag märkte att det luktade bränt. Såg då att tempmätaren låg i topp. Stannade bilen och öppnade huven, då var det vatten överallt. Vad som hade hänt var att pluggen längst upp i vänster hörn på kylaren (tittandes ner i huvet, från fronten sett) som är gjord i gummi hade skjutits ut och därifrån hade det nu sprutat rakt ut! Brukar oftast sitta en liten plugg i form av en kontakt till ac/fläkt eller liknande?

http://img217.imageshack.us/img217/3731/kylarplugg.jpg

Gjorde då en provisorisk plugg och rullade försiktigt hemåt...

Luftat systemet så gott det går, bytt termostat..
Fungerar bra och håller värmen som den ska när man kör lugnt. Fläskar man på en stund så trycker den ur sig allt vatten igen, pluggen skjuts ut igen. Trots att jag bytt till en ny plugg med en annan tätare gummiring samt tätat med ett medel.

Undre och övre slang är fyllda med vatten och helt okej tryck, känns det som. Men problemet kvarstår. Och IOM att den håller värmen så pass bra vid lugn körning så lär det väl inte vara vattenpumpen?

Några tips, förslag vore till stor hjälp!

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
1 mars 2011
Mer gasande = mer värme = mer tryck. Det är väl bara att täta med en expanderdyvika eller liknande, om bilen fortfarande blir för varm fast kylaren håller vatten då är det något fel. När bilen blir för varm/får för högt tryck så ska den släppa genom i kylarlocket, inte skjuta ur gummiproppar. Men om proppen släpper för locket så är det ju proppen som är det första problemet. http://www.biltema.se/sv/Bat/VVS/Nippla … derdyvika/  borde lösa ditt problem.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

73 Inlägg
1 mars 2011
Trådstartare
Den där ser riktigt bra ut, lite stor diameter dock..  hålet är på 15mm.
Men pluggen SKA ju inte skjutas ut. Sitter som den gjorde from scratch, om inte bättre då det är tätat med en helvetes massa sikaflex!

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
1 mars 2011
Kylarlocket ska släppa först, antingen så är locket kasst eller så sitter inte pluggjäveln tillräckligt. Expanderdyikor finns i alla storlekar, kolla med båtaffär eller VVS-grossist. Vi använder såna till tillfälliga tätningar på jobbet, jag är rörmokare tongue

73 Inlägg
1 mars 2011
Trådstartare
Det gör det, om locket sitter riktigt jävla löst!

Och en sån där expander grej får jag inhandla mej, ser toppenbra ut!
Senast redigerat av plamer_ (1 mars 2011)

Vorsprung Durch Technik
83 Inlägg
1 mars 2011
Luft i systemet kan väl göra övertryck ? Har jag fel ?

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
1 mars 2011
Volvo har inga luftproblem att tala om, det är mest BMW vad jag vet? Volvo har expansionsburken som högsta punkt och inga andra högpunkter att tala om.

Vorsprung Durch Technik
83 Inlägg
1 mars 2011
Bara en teori. Kör bmw själv hehe

Forummoderator
18 282 Inlägg
2 mars 2011
Oavsett om man kör som en galning eller inte bör inte din bil bli för varm. Bilen i fråga är ju känd för att tåla en del misshandel om man säger så... Körde en 940T med hästtransport rätt mycket för några år sedan (Gammal flickvän) och turbon glödde tillsammans med grenröret efter körning i alper osv. Men varm blev den aldrig. Kanske spola igenom kylsystemet?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

1 758 Inlägg
2 mars 2011
Tyvärr är detta ett problem på dessa bilar.
Som RD_87 skriver så sitter det en säkerhetsventil i locket till expansionskärlet, men den är inte tillräckligt. Min teori är att ventilen helt enkelt är för liten, så när det blir för mycket tryck så klarar den inte att släppa igenom tillräckligt. Den funkar fint vid normal körning, men när man ligger och pressar motorn under längre tider så räcker den inte till.
Känner flera som råkat ut för liknande saker vid t.ex. bankörning med 940.

1 489 Inlägg
2 mars 2011
Byt expansionskärlets lock smile

• Även den starka måste ta i när han skiter

73 Inlägg
2 mars 2011
Trådstartare
Ska se om jag får tag i ett nytt lock till expansionskärlet, annars får jag prova att köra helt utan!
Tar mej en sväng om på staden och ser om jag kan hitta både lock och expanderdyvika!

Återkommer med resultat!

5 710 Inlägg
2 mars 2011
plamer_ skrev:
Började i helgen efter 3 varv på sjön då jag märkte att det luktade bränt. Såg då att tempmätaren låg i topp.

Detta kan ju har gjort att din topp blev skev eller att packningen inte tätar ordentligt.
Vid lugn körning går det ändå men när du börjar bygga lite värme börjar det läcka och förbränningsgaser når ut i systemet, höjjer trycket och pluggen flyger.
Inga andra symtom på kass packning eller topp?

MVH Jonas
..............

73 Inlägg
2 mars 2011
Trådstartare
Inga andra symtom på varde sig toppackning eller toppen itself.

78 Inlägg
2 mars 2011
Jag är också inne på topplockspackningen & ev en skev topp.

Har du inte alla hästar hemma...lugn det fixar jag !

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
2 mars 2011
Räcker inte lockets evakuering till? Låter ju jävligt konstigt då locket skall släppa övertryck vid kokning. Om bilen inte kokar så ska inte trycket bli för högt. Tycket kommer ju av vattnets expansion, om man tar bort trycket så kokar bilen, vatten under tryck har högre kokpunkt, m.a.o är högt tryck bra, och så länge locket inte löser ut så ska inget annat göra det heller.

73 Inlägg
3 mars 2011
Trådstartare
Spanade ordentligt igår och körde med fullt ladd i princip hela tiden.
Den har börjat ryka satan, bolmar stora moln i både vit och blå färg och bilen har börjat gå riktigt dåligt. Den pallar inte med mer än 0,7 ladd, efter detta börjar den smattra och ha sig..
Gjort slutsatsen att antingen så har toppen gått, eller förhoppningsvis toppackningen!

River ner det inom de närmsta och kollar!
Senast redigerat av plamer_ (3 mars 2011)

73 Inlägg
11 mars 2011
Trådstartare
Toppen bytt samt toppackning.
Nu fungerar kylsystemet precis som det ska!
Läckt på 2:ans cylinder,  hann köra säkert 1-2 varv på isen utan vatten, maxtemp, så toppen har säkerligen blivit skev.
Har inga exakta verktyg till att mäta dock..

Däremot nya problem men det är en annan story....
Senast redigerat av plamer_ (11 mars 2011)

5 710 Inlägg
11 mars 2011
Va va det vi sa wink
Lämnar du den gamla på planing så har du ju en fräsh på hyllan som bara är att lyfta dit, kostnaden för att plana är ju ganska låg.

MVH Jonas
..............

73 Inlägg
11 mars 2011
Trådstartare
Hehe! big_smile

Jo, gått i dom tankebanorna! Vi får väl se vad som händer!

Tackar för hjälp btw wink

Sök