CHEWOLVO Volvo 940 V8 <> Projektändring! LS1/7 Ändringar, 454 såld. Nu blir det LS1/7 istället. :) 2012-02-26

micke999
11 oktober 2011 ·

orkade inte läsa allt nu men som sagt vi kan ta de på pm istället.aldrig sagt nått om 3bar och jättekomp men ofta går de köra org komp och e85 och sen handlar ju allt om motor till motor men 3bar på en bb då vill man ha sjuka mängder effekt och så mycke går nog inte änns få ur en sug om inte turbomaskinen är väldigt felbyggd.

volvoentusiasten
11 oktober 2011 · 4 005 Inlägg

Nu går vi vidare. smile

Jag tackar för alla intressanta åsikter och erfarenheter om sug/turbo argumentationerna, mkt matnyttig information! smile

Nossystem
11 oktober 2011 · 71 Inlägg

En 940 me V8 ? Å i strängnäs ?! Detta måste följas, hoppas man får se den någon vacker sommar dag i stan wink

AFE93
12 oktober 2011 · 303 Inlägg

kommer att följas smile

volvoentusiasten
17 oktober 2011 · 4 005 Inlägg

2011-10-15 Provmonterar nya lådan

Idag var en skön dag. smile Nu sitter motorn där den ska sitta sen, inpassning av motorfästen osv. Kolla hur mkt kardantunnel som måste karvas upp och så.

https://www1.garaget.org/gallery/images/109/108679/108679-6dcc237bc30cac45b448579f90abed33.jpg
TADAAA!!! Motorn på plats, skön syn! Tog ett tag smile


https://www1.garaget.org/gallery/images/109/108679/108679-16db1fc75fdfe81de6dd2657309c32a0.jpg
Monterat på lådan

https://www1.garaget.org/gallery/images/109/108679/108679-f94bb07e74b89c9ef829983eea06f446.jpg
Dags o hiva i, helvete vad motorhållaren(?) underlättade som fan för att kunna ändra vinkel på motorn beroende på vad som behövs.

https://www1.garaget.org/gallery/images/109/108679/108679-5721f09e6166702030edf487f38ae50c.jpg
Tight med låda p.g.a att oljetråget är lite för stort. Får förminska den lite så går det bra

https://www1.garaget.org/gallery/images/109/108679/108679-1bd9040519dd5ac52b3bab81cb18bd1c.jpg
Tight med oljetråget!

https://www1.garaget.org/gallery/images/109/108679/108679-7c0ff1db26e0e8cea2d95f1868933811.jpg
Motorn på plats utan växellåda, det går precis att få på växellådan men vore väl bra om den kommer ner 1cm till.

https://www1.garaget.org/gallery/images/109/108679/108679-d7cc5523105bbc9205a2bea4acec156c.jpg
Motorn på plats, skön syn! Tog ett tag smile

dennizlundh
18 oktober 2011 · 33 Inlägg

Kommer bli grymt det här! Längtar tills man får se första uppstarten! smile

Opel Ascona B "Farsans" (1976)
Cadillac123
18 oktober 2011 · 292 Inlägg

Ser jäävligt bra ut wink

Grand lux, rondellernas okrönte kung
Följ mitt turbo-sleeper bygge http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265736 :)
Volvo 740 GL "Orpen" (1990)
Hackev8
18 oktober 2011 · 2 121 Inlägg

ser riktigt bra ut kommer följas

pontiacen
18 oktober 2011 · 1 080 Inlägg

Nice, bara resten kvar då tongue Oljetråg finns det väl gott om att köpa, så slipper man besväret med att kolla tätheten osv?

The sooner you fall behind, the more time you have to catch up.
jsson
18 oktober 2011 · 310 Inlägg

pontiacen skrev:
Nice, bara resten kvar då tongue Oljetråg finns det väl gott om att köpa, så slipper man besväret med att kolla tätheten osv?

TIG svetsar man det så¨vet man att det är tätt tongue hehe
plus att man då kan passa på att svetsa dit rör för framtida oljeretur tongue

Senast redigerat av jsson (18 oktober 2011)

jsson
18 oktober 2011 · 310 Inlägg

Se där det ser ut att finnas gott om plats för stor motor i 740/940 tongue ser ut som om det inte ska bli några problem att få plats med 2 stressfläktar med wink
ser bra ut i alla fall big_smile

Chevrolet_racing Fullständigt galen
22 oktober 2011 · 319 Inlägg

snyyggt smile

lite space mellan lådan och tunneln kan vara bra när du gasar och motorn vrider hela paketet tongue

btw hur tight vart det mellan fördelaren och torpeden?

schysst diskussion som var smile hade gärna slängt in en liten kommentar men jag skiter i det nu wink mycket matnyttigt som som linus sa smile

Full gas spar tid!
Loud pipes saves lives!
Full choke och öppna spjäll!
N.O.S Cruisers Stockholm
Volkswagen Beach Buggy "Badkaret" (1969)
Danne_1977
28 december 2011 · 3 292 Inlägg

Hur går det här då.. ? hänt nåt nytt ?

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
volvoentusiasten
28 december 2011 · 4 005 Inlägg

Danne_1977 skrev:
Hur går det här då.. ? hänt nåt nytt ?

Väldigt långsamt tyvärr sad

Väntar på motivation, tid och en förgasare hehe.

Danne_1977
28 december 2011 · 3 292 Inlägg

linuslinje skrev:

Danne_1977 skrev:
Hur går det här då.. ? hänt nåt nytt ?

Väldigt långsamt tyvärr sad

Väntar på motivation, tid och en förgasare hehe.

Jag förstår.. intressant projekt detta.. ska du regga den åxå som ombyggt fordon eller ?

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
volvoentusiasten
28 december 2011 · 4 005 Inlägg

Danne_1977 skrev:

linuslinje skrev:

Danne_1977 skrev:
Hur går det här då.. ? hänt nåt nytt ?

Väldigt långsamt tyvärr sad

Väntar på motivation, tid och en förgasare hehe.

Jag förstår.. intressant projekt detta.. ska du regga den åxå som ombyggt fordon eller ?

Yes! Fast med SB

volvoentusiasten
26 februari 2012 · 4 005 Inlägg

Hej igen, det blev ett långtidsprojekt det här tydligen. hehe... sad

Iaf, projektet har ändrats lite motormässigt. Motorn har dessvärre (?) blivit såld. Och det blir ingen 454 i bilen.
Det blir lite värre istället (beroende på hur man ser det)
Det blir något liknande LS1-motor istället. Helst en LS7a men det beror på vad vi hittar i USA i mars och vad som blir mest prisvärt.

Jag kunde inte motstå fördelarna med aluminium och insprutning och överladd... Det blir intressant.

Nu är ju frågan vad bilen ska heta, Volvette är ju nästan upptaget av Patrik och Chewolvo blir ju lite konstigt heh. Förslag?

Rinnegan Malleus Malificarum
26 februari 2012 · 2 401 Inlägg

Hitta en LQ4, alternativt LQ9 som går att hitta på vilken skrot som helst för cirka $500, visserligen då gjutjärns-botten men är groteskt skottsäker.
Släng sedan på en HX35 eller HX40, ladda så mycket du känner för. Finns folk som har fått ut över 800RWHP med endast E85 och en rimligt stor turbo.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
volvoentusiasten
26 februari 2012 · 4 005 Inlägg

Jao, jag vet inte riktigt. Det här med LS1-motorer är rätt nytt för mig. Det är Fredrik som byggde motorn åt mig som har övertygat mig. smile Precis när jag har börjat lärt mig 454.. heh. men men..

Grunden är iaf att jag vill ha en bra grund att gå på, för att i framtiden överladda galna siffror. Därav LS7/LQ9 är ju intressant.

EFTERLYSNING
Söker även efter ett LS1block gärna med låda, så att jag kan börja måtta in och bygga motorfästen och anpassa och så rätt tills riktiga motorn är klar. Är det någon som har detta som kan låna ut? Kan hyra givetvis om så är fallet. Södermanland eller i Stockholm. Vore super smile

Rinnegan Malleus Malificarum
28 februari 2012 · 2 401 Inlägg

linuslinje skrev:
Jao, jag vet inte riktigt. Det här med LS1-motorer är rätt nytt för mig. Det är Fredrik som byggde motorn åt mig som har övertygat mig. smile Precis när jag har börjat lärt mig 454.. heh. men men..

Grunden är iaf att jag vill ha en bra grund att gå på, för att i framtiden överladda galna siffror. Därav LS7/LQ9 är ju intressant.

EFTERLYSNING
Söker även efter ett LS1block gärna med låda, så att jag kan börja måtta in och bygga motorfästen och anpassa och så rätt tills riktiga motorn är klar. Är det någon som har detta som kan låna ut? Kan hyra givetvis om så är fallet. Södermanland eller i Stockholm. Vore super smile

Problemet med LS1/LS motorerna är ju att det är aluminium-motorer, är väldigt känsliga för överladdning, det är där LQ4/LQ9 kommer in då det är LS arkitektur men järn-block istället så kan man ladda så mycket man känner för.
LQ4/LQ9 är en jävligt bra grund, och jävligt billiga block.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang