4298
Sök

Saab 9000 i 16v 88a dör ibland, startar den igen går en stund och dör igen.

40 Inlägg
9 mars 2011
Trådstartare
hej har en saab 9000 16v. just nu startar den inte alls men ibland startar den och går hur bra som hälst men dör efter ett tag! soppa pumpen hörs ej.
efter nån dag när man provar går det igen. undra vad det kan vara och vart bensinpumps relät sitter på dom ? och om det finns något relä som styr både soppapumpen och tändningen och vart det sitter i så fall.
plus att bilen kan dö mitt under körning och då kommer check engine lampan upp. mvh

5 198 Inlägg
9 mars 2011
check engine lampan lyser inte när soppa pumpen dör. .det gjorde den inte får mej iaf.. läs ut felkoder med hjälp av blinkningar.. men hur kan ju kanske nån annan svara på. Normalt ska ju pumpen *durra* till när du slår på tändningen.

40 Inlägg
9 mars 2011
Trådstartare
ja jag vet men det hörs ingenting. nej det var därför jag tänkte om det sitter nåt relä som styr tändning och bensin! för det vet jag att det gör på volvo 7-9 serien borde ju sita på saab också tycker jag smile

5 198 Inlägg
9 mars 2011
bakom handsfacket sitter det massa relä,, du tar ut själva innehållet och där bakom.. innehåller sitter normalt med 4st små torx

40 Inlägg
10 mars 2011
Trådstartare
okej tack ska kolla upp det då ! för det knäpper där bak någonstans i handsfacket precis innan bilen dör och även om den startar men sen dör igen! brukar det kunna vara relän som dampar på saab också ? har ingen erfarenhet av saab så är tacksam för all hjälp jag får om dom smile mvh

Mycke vill ha mer...
611 Inlägg
11 mars 2011
kan vara vevaxelgivaren som e väck också. slutar den ge signal så slår den av bränslet. Dom säger att man ska kunna kolla den på så vis att man gnuggar på starten med bra kräm i batteriet och reagerar varvräknaren då så är givaren hel.

//Per-Arne

40 Inlägg
11 mars 2011
Trådstartare
okej ska kolla det då ! men tycker det är så konstigt bara! för den dör direkt inget host eller segare utan bara dör tvärt så tycker det är märkligt om det har med bensinen att göra för då skulle den ju hacka och hosta till först innan den dör?? mvh

Mycke vill ha mer...
611 Inlägg
11 mars 2011
Låter också som vevaxelgivaren för den stänger ju tändningen också.

Inget annat som händer just då?? Tänkte ifall det är bottenkontakten på tändningslåset som spökar men då brukar fler saker balla ur.

När bilen stannar så där, prova med startgas då och går den då så har du bränsle problem men startar den inte på det heller så har du problem med motor styrning eller tändning. Bästa sättet att få veta vilket område det gäller.

Går den på startgas så är vevaxelgivaren riktig också.

//Per-Arne

40 Inlägg
12 mars 2011
Trådstartare
okej får prova med det  då ! nej jag vet inget mer som händer faktiskt inte vad jag har märkt iaf ! men jag vet att när man startar bilen kall så hoppar den upp och ner på tomgång och då gasar man till så lägger den sig rätt och går jämt och fint! har kanske inget med detta felet att göra men men ,
vart sitter vevaxelgivaren på saab då ? e det samma ställe som på volvo uppe  mellan motor och lådan ?
mvh

Mycke vill ha mer...
611 Inlägg
12 mars 2011
volvo_fjant skrev:
okej får prova med det  då ! nej jag vet inget mer som händer faktiskt inte vad jag har märkt iaf ! men jag vet att när man startar bilen kall så hoppar den upp och ner på tomgång och då gasar man till så lägger den sig rätt och går jämt och fint! har kanske inget med detta felet att göra men men ,
vart sitter vevaxelgivaren på saab då ? e det samma ställe som på volvo uppe  mellan motor och lådan ?
mvh

På din 88 så sitter den vid remskivan på vevaxeln och kabeln går under insuget och kontakten ska sitta borta vid batteriet nånstans.

Gör gärna startgas testet och återkom med resultatet.

//Per-Arne

40 Inlägg
12 mars 2011
Trådstartare
okej tack ! ja jag ska testa det måste bara ta bilen till garaget inte så lätt när skiten inte går haha.
men återkommer med svar när jag testat smile

40 Inlägg
13 mars 2011
Trådstartare
kan berätta att bilen nu startar och går bra efter att ha rengjort säkringen till motorstyrningen som vart helt grön av erg. får vi se om den fortsätter att gå bra eller det blir och byta hela den dosan där dom sitter.tack för alla förslag och tips! mvh

Sök