4153
Sök

Toyota Corolla 1994 missljud och stekhett nav vid körning.

2 Inlägg
16 mars 2011
Trådstartare
Hej.
Jag har en Corolla som gått 18000mil. När jag kör kommer ett missljud som varierar mellan sjungande, skrikande, gnekande, raspande. Något ligger emot eller rullar inte som det ska på höger framhjul. Spottade in mot mitten av däcket och det kokade, så inte på vänster fram. Hjullager sa någon på FB. Kan det vara så och vad pratar vi då för summor för en reparation?

MVH // Johan

2 Inlägg
16 mars 2011
Trådstartare
Jo, upplever att det låter mer på låga växlar men det är inget definitivt, det kan ha med farten att göra.

Arg Snickare
875 Inlägg
16 mars 2011
hjullager tippar jag på. brukar bli så när dom ger upp.

om det inte är bromsoket som kärvar så bromsklossarna ligger emot. men då borde bilen dra som fan till vänster.

men som sagt, det låter som ett hjullager. kolla om det finns på biltema. annars mekonomen. kan vara lite pul med att byta.

Maskinförare
287 Inlägg
16 mars 2011
Låter som ett hjullager som har skurit.. In på nån verkstad å kolla hur mycket dom tar för att byta.. Brukar inte vara nå större problem att byta.. På volvo går det jäkligt fort men dom är ju rätt så lätt mekade..

Mvh Nisse

Tryck och pys-åka
884 Inlägg
16 mars 2011
Stämmer in i kören. Hjullager !
Mitt sätt att kolla lagers status är att känna på fälgarna om ena sidan är varmare än andra (om man inte svinkört med hårda inbromsningar)

1 327 Inlägg
16 mars 2011
Hissa upp bilen och känn om hjulet glappar när du rycker i det. Kolla även om det rullar lätt. Är troligen hjullagret men kolla så att inte bromsen ligger på.

Forummoderator
18 409 Inlägg
16 mars 2011
Höger? Kör och sväng rejält vänster. Det BÖR öka i missljud. Upprepa högersväng. Ska så minska i ljud.

Men inget är säkert! Hissa upp den och känn om hjulet snurrar fritt.

Sök