Volvo 740 B230E oren på låga varv

LadyJ Jennie.A
20 mars 2011 · 31 Inlägg

Då var det dags igen som vanligt vid påställning..

Haft bilen avställd under vintern, som alltid så går den "sönder" efter att ha stått.
Nu "puttrar" den som en båt på tomgång, slutar när man håller nere gasen men puttrar och har sig igen efter en stund. Körd som en tok runt runt kvarteret, till en början slog och skakade växelspaken hårt, bilen ryckte och hostade men till slut började han jämnt och fint, dock bara över 2000 varv. Därunder börjar den puttra och ha sig igen. Startad och körde tre gånger, samma sak varje gång.

Någon som har någon idé?

Kan även tillägga att vi upptäckt att vi haft besök av råttor i vinter, så om dom skulle ha varit på något i bilen, vad skulle det möjligtvis kunna vara som gör att felen yttrar sig så? (Har självklart tittat efter spår från detta men hittar inget)

Tacksam för alla svar!

// J

RD_87 Skrotsamlare
20 mars 2011 · 4 031 Inlägg

Börja med en vanlig service.
Råttor är jävligt förtjusta i luftfilter & tändkablar, jävla små kräk. Men vad kan man vänta sig av ett djur med större framtänder än hjärna? wink

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Matthias_Forsberg
20 mars 2011 · 33 Inlägg

Håller den sig på normal tomgång?

LadyJ Jennie.A
20 mars 2011 · 31 Inlägg

RD_87, ja jag får väl börja där, tack för tipset smile haha, ja dom kan man vara utan..

Matthias, den puttrar som sagt på tomgång, varvtalet var något för hög, minns dock inte exakt vad den låg på men högre än vanligt som sagt.

Matthias_Forsberg
20 mars 2011 · 33 Inlägg

Okej, låter lustigt som fan, men testa o kör en lite längre sträcka med han så, Går han på alla cylindrar då?

RD_87 Skrotsamlare
20 mars 2011 · 4 031 Inlägg

Färsk soppa kan göra underverk, jag har kört bilar på 10årig soppa men ibland går dom skitdåligt efter 3-4 månader. Soppafilter slangar osv är ju okså tänkbart, en vår när jag skulle ta ut bilen hade slangen mellan tank och sopparör "försvunnit", tog en stund att hitta.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
LadyJ Jennie.A
20 mars 2011 · 31 Inlägg

Matthias, njae inte när man gasade på tomgång, men över 2000 varv gick den.

RD_87, haha där ser man. Tankade i 20 liter nytt, var inte mycket gammalt kvar. Bränslefiltret är nytt sen strax innan avställningen, men slangarna kanske är tänkbart. Ska kolla över stift och tändkablar först, dom behöver ändå bytas, var väl 4 år sedan sist om jag minns rätt.. tongue

Freddy_Fish
20 mars 2011 · 268 Inlägg

Låter som det kan vara kallstarten som hängt sej, att den får för fet blandning.

Jag har inte trimmat sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet...
Volvo V70N (2001)
Volvo 944 Turbo "Kaappi Racing" (1995)
Volvo 164 "Direktörn" (1969)
aspire1
21 mars 2011 · 59 Inlägg

Va nått liknande med min 945a för ett tag sen, lyfte av minuspolen en stund, sen va de som vanligt smile

"..having a fast SAAB is like coming out of the closet: you might surprise people, but you're still gay"
attif
21 mars 2011 · 36 Inlägg

Häll i ksprit och färsk bensin å kolla vad råttorna har käkat upp

LadyJ Jennie.A
21 mars 2011 · 31 Inlägg

Är färsk soppa i, ksprit med, tittat efter spår efter råttor men finns inga.

Bettan240
21 mars 2011 · 24 Inlägg

Kollat hur det ser ut i fördelarlocket? Haft liknande problem med 240 under vintern o det visade sig vara fukt som smög sig in i fördelarlocket när det var temperaturskillnader. Det var bara att torka ur o sen gick bilen som den skulle igen... smile

Volvo 240 GL "Bettan" (1988)
Chevrolet Caprice HGW "Cheven" (1977)
Suzuki 410 "Lilla Rosa" (1991)
Bettan240
21 mars 2011 · 24 Inlägg

Kollat hur det ser ut i fördelarlocket? Haft liknande problem med 240 under vintern o det visade sig vara fukt som smög sig in i fördelarlocket när det var temperaturskillnader. Det var bara att torka ur o sen gick bilen som den skulle igen... smile

Volvo 240 GL "Bettan" (1988)
Chevrolet Caprice HGW "Cheven" (1977)
Suzuki 410 "Lilla Rosa" (1991)
amazon122s
21 mars 2011 · 79 Inlägg

kondens i tanken är inte omöjligt smile

Volvo Amazon 122s "Terroristen" (1965)
Volkswagen T2 "dansbands bussen" (1971)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang