3095
Sök

VW passat -01 TDI tar vatten och underliga värme problem

66 Inlägg
23 mars 2011
Trådstartare
Hej!
Jag har en passat TDI -01 och den tar vatten. tror inte att de e blockpakningen för de e inget vatten i oljan och den rycker inte vitt. Så ja undrar om de finns nått typiskt stäle där de läcker. har hittat så blöta pölar under bilen två st stora som en femkrona. är ifs inte 100% på att de e vatten.
sen har ja ett underligt problem. På väg hem från jobbet lite utanför jönköping så åker ja upp för "göteborgs backen" (för er som inte känner till den så e de en väldigt lång och brant backe som gör en höger sväng hela tiden) så i slutet av backen så stiger tempen oroväckade mycke, inte riktigt till de röda men jävligt nära. Nära ja har kommit upp så sjunker tempen igen och stannar på goa 90 grader hela vägen hem. Och då paserar ja typ ca 3 branta å långa backar till på vägen hem, viserligen e dom inte lika långa å branta men dom e rätt branta å långa ändå, och då händer inget. va kan deta konstiga problem beropå?
Mvh Simon

445 Inlägg
24 mars 2011
SvineT skrev:
Hej!
Jag har en passat TDI -01 och den tar vatten. tror inte att de e blockpakningen för de e inget vatten i oljan och den rycker inte vitt. Så ja undrar om de finns nått typiskt stäle där de läcker. har hittat så blöta pölar under bilen två st stora som en femkrona. är ifs inte 100% på att de e vatten.
sen har ja ett underligt problem. På väg hem från jobbet lite utanför jönköping så åker ja upp för "göteborgs backen" (för er som inte känner till den så e de en väldigt lång och brant backe som gör en höger sväng hela tiden) så i slutet av backen så stiger tempen oroväckade mycke, inte riktigt till de röda men jävligt nära. Nära ja har kommit upp så sjunker tempen igen och stannar på goa 90 grader hela vägen hem. Och då paserar ja typ ca 3 branta å långa backar till på vägen hem, viserligen e dom inte lika långa å branta men dom e rätt branta å långa ändå, och då händer inget. va kan deta konstiga problem beropå?
Mvh Simon

hmm Det låter lite skumt, det är inte så att ditt värmepacket har gått och avlidit?
Dom där pölarna under bilen kan vara så otroligt roliga att de är nån packning som har sjkutis i motorn( kommer inte ihåg vad den heter) eller om det läcker från någon slang till kylaren.
Är det packningen i motorn så är det olja under din bil, men är de bara slangen till kylet så kan du ju själv lista ut vad de är:) annars så bör du kolla över din temperaturgivare, kan ju vara den som spökar=?

Mvh Rasmus

Forummoderator
18 270 Inlägg
24 mars 2011
När värmepaketet tackat för sig brukar ju det lukta apa i bilen och den immar igen på nolltid. Är inte så haj på din TDI (är det 1,9 eller 2,5?) men vattenpumpen kan ju läcka. Tyvärr kan inte topplockspackningen uteslutas! Torka rent överallt och även under motorn och ut och tokkör. Kolla sen?

Och jodå: GBG backen är seg... Kört ett antal gånger där med en ej inkörd och fullastad Opel Vivaro! På fullgas såklart.

Nåt är ju fel. En TDi-diesel går bara inte plötsligt upp i temp! De orkar knappt ge värme till kupén! Är den svensksåld? Skillnad.

Mvh
Alexander

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

66 Inlägg
24 mars 2011
Trådstartare
Jä den e svensksåld och värmen i bilen e de inget fel på. de e en 1,9 (130hk).

Audi/Wv mek
148 Inlägg
26 mars 2011
Skulle gissa på topp-packning ändå, troligtvis får du luftfickor i kylsystemet som får både tempgivare och annat att balla ur! det är vanligare att vattnet tar sig in i förbränningsrummen än in i oljan, men man kan ju hoppas på att jag har fel!

Det är inget fel på min hjulinställning, det är din inställning till mina hjul!

Sök