3635
Sök

HJÄLP/TIPS - Problem med manuell växlellåda till Trans Am 1998 (4gen)

14 Inlägg
25 mars 2011
Trådstartare
Har nyligen köpt mig en 1998 Pontiac Firebird Trans Am.
Med en 350 V8 och 6 vxl manuell låda. En bil som jag har drömt om länge!

Är verkligen helnöjd med bilen och växlingarna går mjukt och fint när man kör lugnt.
Däremot när man ska dra på, och ska göra snabbare växlingar så uppstår det ett "rasslande" ljud från lådan. Ungefär som att nästa växel inte vill synka. Detta ljud kan även uppstå även fast man inte växlar ibland, utan bara gasar på.

Är orolig att lådan håller på och rasar :S . Någon som har tips på vad man kan göra och vad det kan vara för fel??

Renovera lådan, köpa ny låda, eller kan det räcka med att byta olja?

Ifall man ska prova med oljebyte Ska man prova med någon annan olja än original, typ någon hel syntet som kanske klarar mer?

Tacksam för alla svar man kan få, behöver verkligen snabb hjälp och tips!

//nybliven och orolig Trans Am ägare

440 Inlägg
25 mars 2011
Säker på att det är just växellådan och inte kopplingen?

Uppstår felet vid andra tillfällen, såsom när bilen är kall eller varm och den står på tomgång?

Du skrev att det uppstår rassel när man gasar på, menar du med växeln i och du kör eller på tomgång med neutral och kopplingen "uppe"?

Om det inte är kopplingen så låter det som ett lager i lådan, är nog inte dyrt att köpa materialet, men arbetskostnaden kan sticka iväg fort.

Är det på alla växlar du känner av detta?

PS, tror schemat säger att man inte ska byta "oljan", men det finns ju avtappning och man bör göra det varje 5000 mil tror jag (ändå), använd Mobil 1 syntetisk ATF-olja.

PS, det går i 3,8 liter olja i den 6-växlade lådan.
Senast redigerat av chryslerstratus (15 april 2014)

14 Inlägg
25 mars 2011
Trådstartare
Hej Jonathan, tack för ditt svar! Uppskattar verkligen alla tips och råd man kan få.

Det är mycket möjligt att det är kopplingen. Pratade med en annan, och han sa att jag borde kolla hydral oljan till kopplingen. Eftersom den kunde vara dålig och det var därför jag upplevde att växlarna inte synkade ordenligt ibland och att det kunde uppstå ett "rasslande ljud". Blev något förvånad eftersom koppling och växellåda borde ju inte ha så mycket med varandra att göra?

Jag hör rassel från lådan, och som att växeln vill hoppa ur när man gasar på, typ när man växlar ner för att göra en omkörning. Det ljudet kommer alltså inte när man bara står stilla och gasar.

Tack så mkt även för tipset om vilken olja till växellådan. Hade funderingar på ifall man skulle byta till någon annan olja än "original" som kanske fungerar bättre och klarar mer slitage.

Det "lustiga" är att efter att jag skapade tråden så körde jag bilen och helt plötsligt hade jag ingen koppling alls! Pedalen var kvar i golvet, så jag fick dra upp den igen. Kollade under, och ser inte att det läcker från någon slang, men däremot från växellådan. Fyllde på med ny hydralolja till kopplingen (som då var tom) men det bara rann ut igen när man tryckte ner kopplingen. Kan det vara någon slavcylinder eller huvudcylinder som är trasig då? Kan det vara dyrt och svårt att hitta nytt?

Köpte bilen för 6 dagar sedan från en bilfirma i Örebro. Dem kan gå med på att göra jobbet gratis, men jag får själv bekosta delar. Har jag några rättigheter att kräva att dem står för mer utav kostnaden tro?

Tack igen för ditt svar, och hoppas Du och andra vill ge fler tips och råd!

Mvh
Richard / Nervös och nybliven Trans Am ägare

440 Inlägg
25 mars 2011
Hej igen!

Fyfasiken va sur man blir på bilfirman, efter 6 dagar händer detta, det är inte roligt sad Skrev du på några kvitton/köpekontrakt? Och i sådana fall, vem upprättade kontraktet, firman eller du?

Hur menar du att det läckte ur växellådan? Vart? :S du sa att oljan från kopplingen åkt ur?

Du fyller på hydraulolja i denna behållare direkt till cylindern, gjorde du det?

http://www.usabilforum.se/forumuppladdning/pontiac-transam-koppling.jpg

Bästa stället att köpa reservdel är nog HansenRacing, finns ju hos Mekonomen osv..kostar väl runt 1500:- tror jag. Annars finns det ju ebay.com, men priset blir ungefär samma med frakten.

Mvh
Senast redigerat av chryslerstratus (15 april 2014)

14 Inlägg
25 mars 2011
Trådstartare
Tack igen för både bild och svar! De känns verkligen bra att det verkar finnas vettigt folk här på garaget.org åtminstone! smile

Blev otroligt sur på bilfirman, köpte bilen med manuell låda för att jag har sedan tidigare haft mkt stor otur med en automat på min Buick Roadmaster. Där lådan rasade totalt 3 gånger på ett år! Fick därför lite "fobi" för automatlådor och va sugen på en manuell. Kändes lite mer seriöst att få göra ett köp av en bilhandlare dessutom. Håller på och försöker få löst det med bilhandlaren, men det tar tid och säljarens chef är i USA så jag får prata med honom nästa vecka. Jag hoppas på det bästa!

Tack för bilden, det är den behållaren som jag märkte var helt tom på olja när kopplingspedalen gick ner och inte kom upp igen. Jag fyllde på med hydralolja (brakefluid, dextron 3) och så fort jag tryckte ner kopplingen så försvann oljan. Kollade under bilen och då droppa/rann det precis under växellådan. Misstänker därför att "slavcylindern" är trasig.. Du kanske tror detsamma? Kunde alltså "pumpa ut" oljan igen med hjälp av kopplingspedalen! Ifall den var dålig sedan tidigare kan det också vara orsaken till att växlingarna blev konstiga?

Mvh
Richard

1 319 Inlägg
25 mars 2011
61custom skrev:
Tack igen för både bild och svar! De känns verkligen bra att det verkar finnas vettigt folk här på garaget.org åtminstone! smile

Blev otroligt sur på bilfirman, köpte bilen med manuell låda för att jag har sedan tidigare haft mkt stor otur med en automat på min Buick Roadmaster. Där lådan rasade totalt 3 gånger på ett år! Fick därför lite "fobi" för automatlådor och va sugen på en manuell. Kändes lite mer seriöst att få göra ett köp av en bilhandlare dessutom. Håller på och försöker få löst det med bilhandlaren, men det tar tid och säljarens chef är i USA så jag får prata med honom nästa vecka. Jag hoppas på det bästa!

Tack för bilden, det är den behållaren som jag märkte var helt tom på olja när kopplingspedalen gick ner och inte kom upp igen. Jag fyllde på med hydralolja (brakefluid, dextron 3) och så fort jag tryckte ner kopplingen så försvann oljan. Kollade under bilen och då droppa/rann det precis under växellådan. Misstänker därför att "slavcylindern" är trasig.. Du kanske tror detsamma? Kunde alltså "pumpa ut" oljan igen med hjälp av kopplingspedalen! Ifall den var dålig sedan tidigare kan det också vara orsaken till att växlingarna blev konstiga?

Mvh
Richard

ja, om du inte haft 100%igt tryckt när växlat.

_----------'

Sök