Hej!
Bil: OPEL ASTRA 4D CLUB
Årsmodell: 1999
Miltal: 21500 mil
Motoreffekt, kw: 74,0
Jag tror att det har blivit ett fel på min bil. Det är ett skramlande ljud till vänster om motorn (framifrån sett). På samma sida som kamremmen och fläktremmen sitter. Ljudet skulle ev. kunna komma från motorn också men det låter mer till vänster som sagt. Ljudet hörs hela tiden när bilen går på tomgång. Det hörs extra mycket när jag gasar eller motorbromsar. Kör jag fort (typ landsvägskörning) så kan jag ana ljudet lite men det låter inte alls lika mycket som när jag kör sakta.
Bilen har precis varit inne på reparation, dock inget som hade med det här att göra (byte av stötdämpare bak, bromsar, handbroms, upphängning av avgasrör). Missljudet hördes även innan reparationen men jag inbillar mig att det låter högre nu. För det kan väl inte vara så att han har justerat avgasröret och sedan har det justerats lite inne vid motorn också så att någon metallbit går emot? Det var en tanke som slog mig nu i skrivande stund faktiskt.
Hursomhelst, jag har spelat in ljudet och laddat upp det här:
http://www.gren.nu/recording-20110325-195222.mp3 (623kb) (OBS: Inspelat med rätt hög volym så sänk först).
Ljudfilen kanske inte säger så mycket eftersom det "vanliga" motorljudet är det som låter mest. Men lyssnar man noga så hör man något knackande/skramlande i bakgrunden och det är alltså det som är missljudet jag undrar över. Det är inspelat med en mobil så ljudkvalitén är ju inget att hänga i granen.
Jag har själv inte gjort någon felsökning mer än det här jag beskriver ovan.
Hoppas någon kan hjälpa till med detta

Mvh