Bötesbelopp (enbart dimljus i mörker) 1200kr???

Garfield
27 mars 2011 · 1 019 Inlägg

Brains skrev:
Hur skulle du göra på motorvägen när det är tillräckligt dåligt väder för att du skulle vilja ha dimbakljuset tänt, men för att tända det så måste dom främre vara igång big_smile

Vad är det för bilar som har nått så dumt? yikes

Janneutanb
27 mars 2011 · 7 272 Inlägg

Garfield skrev:

Brains skrev:
Hur skulle du göra på motorvägen när det är tillräckligt dåligt väder för att du skulle vilja ha dimbakljuset tänt, men för att tända det så måste dom främre vara igång big_smile

Vad är det för bilar som har nått så dumt? yikes

Vissa tyska bilar wink

Det jag ville komma fram till lite är att i andra länder så blir man tydligen inte bländad av att ha dimljus och halvljus igång samtidigt.

Senast redigerat av Brains (27 mars 2011)

Evildan
27 mars 2011 ·

Kristian_V skrev:

Brains skrev:
Finns det någon här som faktiskt tycker att dom ser bättre med ENBART främre dimljus igång jämfört mot halvljus?

Klart man ser bätre!
15-20 meter framför fordonet, där dimljuset skall lysa.
Smarta människor med nått annat än ben bakom pannhuden kan ju snabt räkna ut hur mycket nytta man har av det i farter över 30km/h. lollollol

Enligt min uppfattning av det jag tidigare läst i tråden och övriga liknande trådar, har uppenbarligen de som tycker det är OK att åka på detta olagliga och bländande vis ingen uppfattningsförmåga större än att kunna hantera ett fordon i högre hastighet än 30km/h så det är nog därför dom anser det som väl fungerande.

Kristian_L
27 mars 2011 · 1 893 Inlägg

Brains skrev:

Garfield skrev:

Brains skrev:
Hur skulle du göra på motorvägen när det är tillräckligt dåligt väder för att du skulle vilja ha dimbakljuset tänt, men för att tända det så måste dom främre vara igång big_smile

Vad är det för bilar som har nått så dumt? yikes

Vissa tyska bilar wink

Det jag ville komma fram till lite är att i andra länder så blir man tydligen inte bländad av att ha dimljus och halvljus igång samtidigt.

Kanske har vi i sverige känsligare ögon? tongue
Eller så kan det bero på att vi har 6 månader med mörker här i norr? (Nere i europa lyser solen lite längre, soliga dagar är våra ögon nerbländade och vi blir därför inte bländade på samma sätt.

OCH vi är i sverige!

Jag hade en importerad MB E300 för några år sedan. Den hade dimljusen så som beskrivs. Fast tvärt om.
Först kom bakre dimljuset igång, drog man ett hack till i ljus reglaget, så kom även det främre på.

Volvo V60 D4 "Inscription" (2019)
JimmyS Vägis arbetis I Göteborg
27 mars 2011 · 30 Inlägg

Brains skrev:
Ja precis, du ser inte ett smack om du håller mer än 30km/h.
Hur skulle du göra på motorvägen när det är tillräckligt dåligt väder för att du skulle vilja ha dimbakljuset tänt, men för att tända det så måste dom främre vara igång big_smile

Hallå.... Sänk farten , stänga av halvljuset o när bakomvarande upptäkt dig släck bakdimmen o fram om så behövs tebaks till halvljus, det e ju så man blitt lärd av skolor o teoriböcker, va fan läste inte ni teori när ni tog kortet eller köpte ni det svart.... Det e ju ren j--la lathet o otanke på andra.. citerar en annan här: "EGOISTER"

Volkswagen Passat "TDi Syncro" (2002)
Volvo V50 T5 AWD "All Wheel Drive" (2005)
Muttley
27 mars 2011 ·

Brains skrev:

Garfield skrev:

Brains skrev:
Hur skulle du göra på motorvägen när det är tillräckligt dåligt väder för att du skulle vilja ha dimbakljuset tänt, men för att tända det så måste dom främre vara igång big_smile

Vad är det för bilar som har nått så dumt? yikes

Vissa tyska bilar wink

Det jag ville komma fram till lite är att i andra länder så blir man tydligen inte bländad av att ha dimljus och halvljus igång samtidigt.

De har sämre syn, ser du väl på alla lastbilar och sånt som kör av här. De kör även gärna med några öl i kroppen.



smile

Janneutanb
27 mars 2011 · 7 272 Inlägg

JimmyS skrev:

Brains skrev:
Ja precis, du ser inte ett smack om du håller mer än 30km/h.
Hur skulle du göra på motorvägen när det är tillräckligt dåligt väder för att du skulle vilja ha dimbakljuset tänt, men för att tända det så måste dom främre vara igång big_smile

Hallå.... Sänk farten , stänga av halvljuset o när bakomvarande upptäkt dig släck bakdimmen o fram om så behövs tebaks till halvljus, det e ju så man blitt lärd av skolor o teoriböcker, va fan läste inte ni teori när ni tog kortet eller köpte ni det svart.... Det e ju ren j--la lathet o otanke på andra.. citerar en annan här: "EGOISTER"

Vettefan om jag har någon lust att ligga 30km/h på motorvägen....

JimmyS Vägis arbetis I Göteborg
27 mars 2011 · 30 Inlägg

o bara för att:
enligt regelboken:

"man får aldrig köra så man hindrar eller stör annan trafik samt man har inga rättigheter
i trafiken bara skyldigheter"

Senast redigerat av JimmyS (27 mars 2011)

Volvo V50 T5 AWD "All Wheel Drive" (2005)
Volkswagen Passat "TDi Syncro" (2002)
JimmyS Vägis arbetis I Göteborg
27 mars 2011 · 30 Inlägg

Brains skrev:

JimmyS skrev:

Brains skrev:
Ja precis, du ser inte ett smack om du håller mer än 30km/h.
Hur skulle du göra på motorvägen när det är tillräckligt dåligt väder för att du skulle vilja ha dimbakljuset tänt, men för att tända det så måste dom främre vara igång big_smile

Hallå.... Sänk farten , stänga av halvljuset o när bakomvarande upptäkt dig släck bakdimmen o fram om så behövs tebaks till halvljus, det e ju så man blitt lärd av skolor o teoriböcker, va fan läste inte ni teori när ni tog kortet eller köpte ni det svart.... Det e ju ren j--la lathet o otanke på andra.. citerar en annan här: "EGOISTER"

Vettefan om jag har någon lust att ligga 30km/h på motorvägen....

Om det e så kraftig dimma eller nederbörd att du måste ha på dimljusen så antar jag att du har svårt att se o tror inte i mina vildaste att du ligger i 120 då, om i så fall borde du spärras in

Senast redigerat av JimmyS (27 mars 2011)

Volvo V50 T5 AWD "All Wheel Drive" (2005)
Volkswagen Passat "TDi Syncro" (2002)
Victorduvet
27 mars 2011 · 395 Inlägg

Kristian_V skrev:

Victorduvet skrev:
dom enda dimljusen som är tragiskt fula OCH bländar är dom som sitter i själva framlyktan.
som typ mercedes har haft smile

Så du menar att alla andra dimljus inte bländar?
Bara för att de sitter 20cm längre ner i spoiler/kofångare så bländar de inte? Är det vad du menar?

Ja jag har då aldrig blivit bländad av dimljus som inte sitter i framlyktorna.
Antingen har jag väll bara mött bilar som haft dimljusen pekandes ner i marken, eller så har väll dom du/ni andra som blivit bländade mött bilar som haft dom för högt uppställda? smile

Fast.. Xenonkonverterade bländar faktiskt, men inte annars smile

BMW 520 (1992)
Kristian_L
27 mars 2011 · 1 893 Inlägg

Victorduvet skrev:

Kristian_V skrev:

Victorduvet skrev:
dom enda dimljusen som är tragiskt fula OCH bländar är dom som sitter i själva framlyktan.
som typ mercedes har haft smile

Så du menar att alla andra dimljus inte bländar?
Bara för att de sitter 20cm längre ner i spoiler/kofångare så bländar de inte? Är det vad du menar?

Ja jag har då aldrig blivit bländad av dimljus som inte sitter i framlyktorna.
Antingen har jag väll bara mött bilar som haft dimljusen pekandes ner i marken, eller så har väll dom du/ni andra som blivit bländade mött bilar som haft dom för högt uppställda? smile

Fast.. Xenonkonverterade bländar faktiskt, men inte annars smile

Det finns säkert någon här på gorg som inte blir bländad av xenon konverterade dimmisar heller.
Och enligt en del här så är det väl bara att titta bort under mötet.. eller nått. I alla fall inget att lipa om i något forum. hmmhmmhmm

Skall man dra en gräns, så måste den väl gå vid vad lagstiftarna har satt.
Annars kan vi väl åka runt med helljuset på!
Gärna med tre big-nix i grillen, konverterade med 100W xenon... finns säkert någon som inte bländas av det heller.
Och då är ju det OK...

De som snackar om att det inte bländar, och kör med olaglig kombination halv/dimljus, är i mina ögon EGOISTER!
Tänker bara på sig själva och bevisar det svart på vitt, i denna tråden så väl som andra med komentarer som "jag blir minsan inte bländad"

Kapaciteten hos dessa individer räcker inte till att förstå att ALLA inte har samma syn som de! Att det finns folk i trafiken som är äldre än 25 år. Vars syn fortfarande duger till bilkörning, ända tills det blir för mycket olagligt motljus. Och helt plötsligt har dessa individer med sina dimmisar på skapat en trafikfara.

Jag kan bara konstatera att "hissen går inte ända upp" hos alla. Inte i trafiken, ja inte ens här på gorg!roll

Senast redigerat av Kristian_V (27 mars 2011)

Volvo V60 D4 "Inscription" (2019)
770_EVOLVE GREASEMONKEY
28 mars 2011 · 822 Inlägg

Men när vi snackar om bländande ljus i mörker så tycker jag blixten på fartkameror är rent av livsfarliga när man av misstag missar att det blir 70 i 500m på en 90 väg t ex.
Min pappa som är 60 år i år blev bländad av en kamera när han körde prick 90 och blev 70, då är kameran placerad innan ett jävla krön .. gubben var jävligt nära att dra av vägen då han säger att han inte såg ett jävla skit efter kameran (jag var för övrigt med i bilen) men tittade inte rakt fram och undvek att bli totalt bländad .. Detta har han försökt att få ett erkände av myndigheten men dom säger att kamerorna räddar liv, handen på hjärtat, vi missar skyltar och utlöser t ex en kamera och den mänskliga faktorn är ett faktum .. kan leda till förödelse som turligt nog kunde undvikas i detta fallet.
Det var en mörk blött sommarnatt i detta fallet.

Jag anser att blixten på dessa fartkameror är en fara på en del av ställena som dom är placerade på, just i mörker då. Men det krävs nog en allvarligare olycka för att det ska uppmärksammas tyvärr ..

Kom att tänka på detta när vi bitchar om 55w lampor som pekar i marken i princip .. men Xenon konverteringar är ju inte lagliga i dom om jag förstått det rätt, inte heller 100w .. så ett korrekt inställt original dimljus ska inte blända om det används korrekt, men många klagar även på det .. MEN det är också många som kör kombineringen av parkeringsljus och varselljus utan att tänka på det i skymning t ex, men dom lär ju dock märka det snart.

Och Tefat på 4 hjul ska ju ha skiten släckt när dom framför bilen !

Senast redigerat av 770_EVOLVE (28 mars 2011)

Mvh S.Österdahl
BMW 525i (1989)
Muttley
28 mars 2011 ·

Kamerorna ska vara placerade på just riskplatser. Så han får väl inte missa skylten nästa gång.

Hellectric Trött
28 mars 2011 · 267 Inlägg

zemet skrev:
Ibland blinkar folk på mig men det är oftast lastbilar och andra yrkes chaufförer som tror att jag har glömt dom på.

Vi "lastbilar" blinkar för att vi blir BLÄNDADE av dina jävla ljus fattar du väl! Men om du nu tror att vi blinkar för att vi tror att du har glömt dom på så kanske du ska komma på att du ska döda dimljusen när det är mörkt ute... Eller?

Har alltid kört efter devisen att två bländade förare aldrig är bättre än en, men ibland rinner fan bägaren över och mina tio big knick åker på fem meter innan möte.

770_EVOLVE skrev:
Men när vi snackar om bländande ljus i mörker så tycker jag blixten på fartkameror är rent av livsfarliga när man av misstag missar att det blir 70 i 500m på en 90 väg t ex.

Fartkameror är utrustade med infraröd blixt = Bländar inte.

Panzar_Audi
28 mars 2011 · 820 Inlägg

Jag har bara på mina vid fotografering och dylikt, mina bländar INTE, dom är "nerställda" max, men jag har inte på dom för att folk ska ju blinka och hålla på ändå. Däremot så tycker jag nyare bilar och även andra bilar med sitt förbannade jävla xenon i halvljuset är bra mycket värre än nån som har på dimljusen, blir vansinnig varenda gång jag möter en sådan.

Om man säger
Andromeda Rumpmas
28 mars 2011 · 3 860 Inlägg

Hellectric skrev:

zemet skrev:
Ibland blinkar folk på mig men det är oftast lastbilar och andra yrkes chaufförer som tror att jag har glömt dom på.

Vi "lastbilar" blinkar för att vi blir BLÄNDADE av dina jävla ljus fattar du väl! Men om du nu tror att vi blinkar för att vi tror att du har glömt dom på så kanske du ska komma på att du ska döda dimljusen när det är mörkt ute... Eller?

Har alltid kört efter devisen att två bländade förare aldrig är bättre än en, men ibland rinner fan bägaren över och mina tio big knick åker på fem meter innan möte.

770_EVOLVE skrev:
Men när vi snackar om bländande ljus i mörker så tycker jag blixten på fartkameror är rent av livsfarliga när man av misstag missar att det blir 70 i 500m på en 90 väg t ex.

Fartkameror är utrustade med infraröd blixt = Bländar inte.

Jag låg en bit framför en bil som åkte fast i kameran vid numera gamla E18 genom Hummelsta mellan Västerås och Enköping. Hela himlen lyste upp bakom, kan garantera att det lär blända tongue

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Muttley
28 mars 2011 ·

Andromeda skrev:

Hellectric skrev:

zemet skrev:
Ibland blinkar folk på mig men det är oftast lastbilar och andra yrkes chaufförer som tror att jag har glömt dom på.

Vi "lastbilar" blinkar för att vi blir BLÄNDADE av dina jävla ljus fattar du väl! Men om du nu tror att vi blinkar för att vi tror att du har glömt dom på så kanske du ska komma på att du ska döda dimljusen när det är mörkt ute... Eller?

Har alltid kört efter devisen att två bländade förare aldrig är bättre än en, men ibland rinner fan bägaren över och mina tio big knick åker på fem meter innan möte.

770_EVOLVE skrev:
Men när vi snackar om bländande ljus i mörker så tycker jag blixten på fartkameror är rent av livsfarliga när man av misstag missar att det blir 70 i 500m på en 90 väg t ex.

Fartkameror är utrustade med infraröd blixt = Bländar inte.

Jag låg en bit framför en bil som åkte fast i kameran vid numera gamla E18 genom Hummelsta mellan Västerås och Enköping. Hela himlen lyste upp bakom, kan garantera att det lär blända tongue

De blända inte mig sist jag körde efter en som de blinka till på. smile. Men de blinkar till rejält de gör de.

Hellectric Trött
28 mars 2011 · 267 Inlägg

Andromeda skrev:

Hellectric skrev:

zemet skrev:
Ibland blinkar folk på mig men det är oftast lastbilar och andra yrkes chaufförer som tror att jag har glömt dom på.

Vi "lastbilar" blinkar för att vi blir BLÄNDADE av dina jävla ljus fattar du väl! Men om du nu tror att vi blinkar för att vi tror att du har glömt dom på så kanske du ska komma på att du ska döda dimljusen när det är mörkt ute... Eller?

Har alltid kört efter devisen att två bländade förare aldrig är bättre än en, men ibland rinner fan bägaren över och mina tio big knick åker på fem meter innan möte.

770_EVOLVE skrev:
Men när vi snackar om bländande ljus i mörker så tycker jag blixten på fartkameror är rent av livsfarliga när man av misstag missar att det blir 70 i 500m på en 90 väg t ex.

Fartkameror är utrustade med infraröd blixt = Bländar inte.

Jag låg en bit framför en bil som åkte fast i kameran vid numera gamla E18 genom Hummelsta mellan Västerås och Enköping. Hela himlen lyste upp bakom, kan garantera att det lär blända tongue

Det lyser upp utav bara helvete, men det bländar inte. I så fall skulle dom inte få sitta längs vägen. smile

Andromeda Rumpmas
28 mars 2011 · 3 860 Inlägg

Hellectric skrev:

Andromeda skrev:

Hellectric skrev:

zemet skrev:
Ibland blinkar folk på mig men det är oftast lastbilar och andra yrkes chaufförer som tror att jag har glömt dom på.

Vi "lastbilar" blinkar för att vi blir BLÄNDADE av dina jävla ljus fattar du väl! Men om du nu tror att vi blinkar för att vi tror att du har glömt dom på så kanske du ska komma på att du ska döda dimljusen när det är mörkt ute... Eller?

Har alltid kört efter devisen att två bländade förare aldrig är bättre än en, men ibland rinner fan bägaren över och mina tio big knick åker på fem meter innan möte.


Fartkameror är utrustade med infraröd blixt = Bländar inte.

Jag låg en bit framför en bil som åkte fast i kameran vid numera gamla E18 genom Hummelsta mellan Västerås och Enköping. Hela himlen lyste upp bakom, kan garantera att det lär blända tongue

Det lyser upp utav bara helvete, men det bländar inte. I så fall skulle dom inte få sitta längs vägen. smile

Ok, då får jag ge mig tills jag fått lite firsthand experience smile

Men när det gäller myndigheter och vad som kan vara skadligt brukar det inte vara så noga så länge det är "för en god sak" wink

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Lewmpz
29 mars 2011 · 108 Inlägg

Panzar_Audi skrev:
Jag har bara på mina vid fotografering och dylikt, mina bländar INTE, dom är "nerställda" max, men jag har inte på dom för att folk ska ju blinka och hålla på ändå. Däremot så tycker jag nyare bilar och även andra bilar med sitt förbannade jävla xenon i halvljuset är bra mycket värre än nån som har på dimljusen, blir vansinnig varenda gång jag möter en sådan.

Kan inte annat än hålla med dig på den punkten. Speciellt om denna bil i fråga är utrustad med kurvljus + projektor linser, det är ju som att dom kör med helljus när man möter i en kurva, rakt framifrån bländar det inte, men är det inte viktigare att se i en kurva än på en raksträcka ?

Tycker förövrigt ni är jävligt larviga om dimljus, det finns såna som bländar och såna som inte bländar, polaren har t.o.m 55w xenon konverterade dimljus, bländar inte för att dom är nerställda just så att dom inte ska blända, enbart monterade för utseendet. Och om ni som kör lastbil menar på fullt allvar att ni blir bländade 3m upp av orginal monterade dimljus måste ni vara grovt jävla skelögda.

GODNATT !

BMW 523i (2011)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang