Bötesbelopp (enbart dimljus i mörker) 1200kr???

Kristian_L
29 mars 2011 · 1 893 Inlägg

Lewmpz skrev:
Jaså , så du menar att alla som blinkar på mig när jag kör med bara positionsljus på DAGTID tycker att det bländar också ? För dom blinkar ju så vad annars kan dom mena ? Och det du skrev om att dimljus reflektorn saknar avskärmning, det vet jag inget om, dock vet jag att dom reflektorn knappast är byggd så att det sprider ljuset uppåt när det är meningen att dom ska lysa nära marken just för att komma under dimman ?

Du skriver att du inte vet sedan vet du helt plötsligt hur "reflektorn knappast" kan vara byggd???

Så vad är det du säger egentligen?
Vet du, eller inte?

För härifrån ser det ut som om du rökt på innan du satte dig bakom tangenterna. lollollol
Fast det kanske bara är jag som är skelögd???

En reflektor sprider ljuset lika mycket upp som ner, höger som vänster.
Om man gör den djupare, så får man en ljusstråle som räcker längre, men den är inte så bred. (=Helljus)
Gör man den grundare/plattare, så sprids ljuset mera, men räcker inte lika långt. (=Dimljus)
Gör man reflektorn oval, sprids ljuset mera åt de håll, reflektorn är bredast. (Normalt åt sidorna)
Om man inte avskärmar glödlampan från att lysa på nederdelen av reflektorn (Titta på en vanlig H4 lampa, där sitter en avskärmning under halvljus glödtråden.) så reflekteras ljuset från nedre halvan av reflektorn och detta ljus lyser uppåt.
Normalt sitter det H1, H3, H7 i dimljusen. Dessa lampor saknar avskärmning!

Så nu vet du!

Volvo V60 D4 "Inscription" (2019)
Hellectric Trött
29 mars 2011 · 267 Inlägg

Lewmpz skrev:
Jaså , så du menar att alla som blinkar på mig när jag kör med bara positionsljus på DAGTID tycker att det bländar också?

Nej, dom blinkar nog för att dom tror att du glömt slå på halvljuset...

Och ni som skriver att dimljus bara bländar när det är blött, tänk ett varv extra. Exakt hur många timmar är det torrt på vägarna under vinterhalvåret när saltet har gjort det som det ska göra..?

Kristian_L
29 mars 2011 · 1 893 Inlägg

Hellectric skrev:

Lewmpz skrev:
Jaså , så du menar att alla som blinkar på mig när jag kör med bara positionsljus på DAGTID tycker att det bländar också?

Nej, dom blinkar nog för att dom tror att du glömt slå på halvljuset...

Och ni som skriver att dimljus bara bländar när det är blött, tänk ett varv extra. Exakt hur många timmar är det torrt på vägarna under vinterhalvåret när saltet har gjort det som det ska göra..?

Hur skulle det gå till? De har ju problem att tänka ett varv!!! lollollol

Volvo V60 D4 "Inscription" (2019)
Lewmpz
29 mars 2011 · 108 Inlägg

Hellectric skrev:

Lewmpz skrev:
Jaså , så du menar att alla som blinkar på mig när jag kör med bara positionsljus på DAGTID tycker att det bländar också?

Nej, dom blinkar nog för att dom tror att du glömt slå på halvljuset...

Och ni som skriver att dimljus bara bländar när det är blött, tänk ett varv extra. Exakt hur många timmar är det torrt på vägarna under vinterhalvåret när saltet har gjort det som det ska göra..?

Jasså, men man får ju köra med bara position på dagen ? Alldeles som att dom inte ser mig i dagsljus om jag har inte har halvljuset tänt ?

Det där med salt måste man ju också tänka lite extra på , här vart jag bor så saltar dom inte, så här borde man få köra med dimljus på för att vägbanan inte är blöt = Ljuset från dimljusen bländar inte eller ?

Erkänn bara att ni som gnäller är antingen griniga gubbar som inte har bättre att göra eller så har ni helt enkelt inte egna dimljus på era bilar.

BMW 523i (2011)
Hellectric Trött
30 mars 2011 · 267 Inlägg

Lewmpz skrev:

Hellectric skrev:

Lewmpz skrev:
Jaså , så du menar att alla som blinkar på mig när jag kör med bara positionsljus på DAGTID tycker att det bländar också?

Nej, dom blinkar nog för att dom tror att du glömt slå på halvljuset...

Och ni som skriver att dimljus bara bländar när det är blött, tänk ett varv extra. Exakt hur många timmar är det torrt på vägarna under vinterhalvåret när saltet har gjort det som det ska göra..?

Jasså, men man får ju köra med bara position på dagen ? Alldeles som att dom inte ser mig i dagsljus om jag har inte har halvljuset tänt ?

Det där med salt måste man ju också tänka lite extra på , här vart jag bor så saltar dom inte, så här borde man få köra med dimljus på för att vägbanan inte är blöt = Ljuset från dimljusen bländar inte eller ?

Erkänn bara att ni som gnäller är antingen griniga gubbar som inte har bättre att göra eller så har ni helt enkelt inte egna dimljus på era bilar.

Du, har du huvudvärk ofta? Undrar eftersom det verkar vara aningens trångt mellan dina öron... Hur som helst, ska försöka förklara så att till och med du begriper:

Dom ser dig nog, men dom - till skillnad från dig - vet kanske att det är lag på halvljus i sverige oavsett graden av ljus utomhus. Tycker dock att du borde veta det eftersom du bara är nitton och därmed har ett relativt färskt körkort...

Det där med salt och blöta vägar var inte riktat till dig. Men eftersom du uppenbarligen inte har fattat vad tråden handlar om fast du skrivit flertalet inlägg: Jo, dimljus bländar oavsett väglag vid mörkerkörning, men mer när det är blött då ljuset från ljusen reflekteras mot den våta vägbanan. Är du med? Förresten, du skriver att "här vart jag bor så saltar dom inte, så här borde man få köra med dimljus på för att vägbanan inte är blöt". Regnar det aldrig där "vart" du bor?

Erkänna och erkänna... Det är varken någon nyhet eller hemlighet att jag irriterar mig på snoriga 19-åringar som tror att dom vet bäst för att dom haft körkort I ETT HELT ÅR... Jag kör förmodligen fler mil på tre månader än vad du har lyckats med sedan du fick börja övningsköra. Spotta ur snusen och kamma dig för fan.

Gubbe? Jag? Nä... Nja... Jo kanske! Det beror på vid vilken ålder man blir gubbe. Det verkar som om du är experten här, så du kan väl upplysa mig? roll



Edit: Stavfel.

Senast redigerat av Hellectric (30 mars 2011)

Andromeda Rumpmas
30 mars 2011 · 3 860 Inlägg

Lewmpz skrev:

Hellectric skrev:

Lewmpz skrev:
Jaså , så du menar att alla som blinkar på mig när jag kör med bara positionsljus på DAGTID tycker att det bländar också?

Nej, dom blinkar nog för att dom tror att du glömt slå på halvljuset...

Och ni som skriver att dimljus bara bländar när det är blött, tänk ett varv extra. Exakt hur många timmar är det torrt på vägarna under vinterhalvåret när saltet har gjort det som det ska göra..?

Jasså, men man får ju köra med bara position på dagen ? Alldeles som att dom inte ser mig i dagsljus om jag har inte har halvljuset tänt ?

Det där med salt måste man ju också tänka lite extra på , här vart jag bor så saltar dom inte, så här borde man få köra med dimljus på för att vägbanan inte är blöt = Ljuset från dimljusen bländar inte eller ?

Erkänn bara att ni som gnäller är antingen griniga gubbar som inte har bättre att göra eller så har ni helt enkelt inte egna dimljus på era bilar.

Vi har regler som reglerar användningen av belysning, med goda grunder. Gilla läget eller ta böterna och dina medtrafikanters hat.

Skulle aldrig fall mig in att använda främre dimljusen. De saknar helt poäng. Jag har kört i ärtsoppe-dimma och fortfarande inte hittat någon situation där dimljuset lyser bättre än halvljuset.

Senast redigerat av Andromeda (30 mars 2011)

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
zemet
30 mars 2011 · 4 047 Inlägg

Andromeda skrev:

Lewmpz skrev:

Hellectric skrev:

Nej, dom blinkar nog för att dom tror att du glömt slå på halvljuset...

Och ni som skriver att dimljus bara bländar när det är blött, tänk ett varv extra. Exakt hur många timmar är det torrt på vägarna under vinterhalvåret när saltet har gjort det som det ska göra..?

Jasså, men man får ju köra med bara position på dagen ? Alldeles som att dom inte ser mig i dagsljus om jag har inte har halvljuset tänt ?

Det där med salt måste man ju också tänka lite extra på , här vart jag bor så saltar dom inte, så här borde man få köra med dimljus på för att vägbanan inte är blöt = Ljuset från dimljusen bländar inte eller ?

Erkänn bara att ni som gnäller är antingen griniga gubbar som inte har bättre att göra eller så har ni helt enkelt inte egna dimljus på era bilar.

Vi har regler som reglerar användningen av belysning, med goda grunder. Gilla läget eller ta böterna och dina medtrafikanters hat.

Skulle aldrig fall mig in att använda främre dimljusen. De saknar helt poäng. Jag har kört i ärtsoppe-dimma och fortfarande inte hittat någon situation där dimljuset lyser bättre än halvljuset.

Om man kör i "ärtsoppedimma" ska man inte ha både halvljus och dimljus på samtidigt då för att få så bra ljus som möjligt?

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Victorduvet
30 mars 2011 · 395 Inlägg

Hellectric skrev:

Lewmpz skrev:
Jaså , så du menar att alla som blinkar på mig när jag kör med bara positionsljus på DAGTID tycker att det bländar också?

Nej, dom blinkar nog för att dom tror att du glömt slå på halvljuset...

Och ni som skriver att dimljus bara bländar när det är blött, tänk ett varv extra. Exakt hur många timmar är det torrt på vägarna under vinterhalvåret när saltet har gjort det som det ska göra..?

Jag tycker det är torrt rätt ofta på vintern,
Brukar vara så kallt så att saltet får ingen större effekt smile

BMW 520 (1992)
gamlingen
30 mars 2011 · 5 198 Inlägg

Enkelt.. stäng av dimljus och slipp allt bråk å tjat och blinkande bilister.. thats it.. har man dimljusen på samtidigt som halvljus så gör man fel..åsså slipper man gnälla när man får böter.. ni kanske inte vet att det är billigast att följa lagboken

tobee
30 mars 2011 · 735 Inlägg

Vissa människor är mer känsliga för ljus än andra. För många blir det jobbigare och jobbigare att köra i mörker ju äldre man blir. Är själv bara 25 år men känner redan av att det blir jobbigt när jag möter folk med dimljus på. Jag blev själv inte ett dugg störd av detta för 7-8 år sen.
Dimljusen är inte avbländande och kan därför upplevas som mer eller mindre bländande beroende på individens ögon. Det är fakta. Sen kan ni snacka vilken sörja ni vill. I slutändan handlar det ändå om att ni är respektlösa, okunniga eller mindre begåvade och i slutändan: Får mina 4 extraljus tända rakt upp i nyllet

TLO
30 mars 2011 · 1 062 Inlägg

TS frågade om 1200 var den normala boten för att ha haft dimljus på i mörker..........har inte den frågan besvarats för länge sedan?

"You Go, we go!"
gamlingen
30 mars 2011 · 5 198 Inlägg

TLO skrev:
TS frågade om 1200 var den normala boten för att ha haft dimljus på i mörker..........har inte den frågan besvarats för länge sedan?

HAHA flera gånger om,,,,

Andromeda Rumpmas
30 mars 2011 · 3 860 Inlägg

zemet skrev:

Andromeda skrev:

Lewmpz skrev:

Jasså, men man får ju köra med bara position på dagen ? Alldeles som att dom inte ser mig i dagsljus om jag har inte har halvljuset tänt ?

Det där med salt måste man ju också tänka lite extra på , här vart jag bor så saltar dom inte, så här borde man få köra med dimljus på för att vägbanan inte är blöt = Ljuset från dimljusen bländar inte eller ?

Erkänn bara att ni som gnäller är antingen griniga gubbar som inte har bättre att göra eller så har ni helt enkelt inte egna dimljus på era bilar.

Vi har regler som reglerar användningen av belysning, med goda grunder. Gilla läget eller ta böterna och dina medtrafikanters hat.

Skulle aldrig fall mig in att använda främre dimljusen. De saknar helt poäng. Jag har kört i ärtsoppe-dimma och fortfarande inte hittat någon situation där dimljuset lyser bättre än halvljuset.

Om man kör i "ärtsoppedimma" ska man inte ha både halvljus och dimljus på samtidigt då för att få så bra ljus som möjligt?

Det får du inte.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Andromeda Rumpmas
30 mars 2011 · 3 860 Inlägg

tobee skrev:
Vissa människor är mer känsliga för ljus än andra. För många blir det jobbigare och jobbigare att köra i mörker ju äldre man blir. Är själv bara 25 år men känner redan av att det blir jobbigt när jag möter folk med dimljus på. Jag blev själv inte ett dugg störd av detta för 7-8 år sen.
Dimljusen är inte avbländande och kan därför upplevas som mer eller mindre bländande beroende på individens ögon. Det är fakta. Sen kan ni snacka vilken sörja ni vill. I slutändan handlar det ändå om att ni är respektlösa, okunniga eller mindre begåvade och i slutändan: Får mina 4 extraljus tända rakt upp i nyllet

+1

Jag har bara två extraljus, men jag bjuder gärna på dom. Vafan, jag tycker det är snyggt att ha dom tända, och det är ju viktigt att jag ser, skit i alla andra.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
JimmyS Vägis arbetis I Göteborg
30 mars 2011 · 30 Inlägg

Själv har jag på dimmen samtidigt med halv/hel om jag e ensam på vägen nattentid, men både hel och/eller dimmen släckts vid möte av respekt till andra..

Andromeda skrev:
Jag har bara två extraljus, men jag bjuder gärna på dom. Vafan, jag tycker det är snyggt att ha dom tända, och det är ju viktigt att jag ser, skit i alla andra.

Hoppas andra då skiter i dig o bländar dig så hårt att du åker av vägen in i ett träd o till sjukhus pga att en annan inte respektera dig.(inget jag önskar någon) Det e just vad det handlar om att man skall respektera andra i Trafiken men tyvärr har det de senaste 20 åren försvunnit mycket respekt till andra på vägen att VI vägarbetare måste ta till mer o mer hjälpmedel för att folk skall ta det lungt runt oss o då menar jag tom rätt ljus för vi kan bländas vid vägen även om vi står vid sidan om.

Sluta klaga på andra o se vad ni själva gör o inte gör.
Polisen ser till att lagar från Trafikverket o Transportstyrelsen har satt upp följs, har ni klagomål angående lagar o regler eller ge förslag ta det med dom.

Volkswagen Passat "TDi Syncro" (2002)
Volvo V50 T5 AWD "All Wheel Drive" (2005)
Muttley
30 mars 2011 ·

CrilleD skrev:
Alltså jag respekterar folk som tröttnat på sina jobb där man kör fram och tillbaka i sina brödbilar, budbilar, glassbilar, taxibilar, med mera med mera och till följd börjar fundera på meningen med livet, varför himlen är blå och varför alla kör med dimljus. Men låt dom stackarna vara.

EDIT: Det var någon som sa nått om skelögd... jag börjar också fundera.

http://snubben.files.wordpress.com/2007 … eldman.jpg

tkd_rille skrev:
om mötande kör med vanliga huvudstrålkastarna eller dimljus. Eller båda delar. Gnällkärringar!
Vi som gnäller är nog de som kör en hel del. Andra kärringar kan väl sluta gnälla på oss som gnäller. Vi som har de som yrke kanske inte vill bli bländade av töntar som inte kan ta hand om sina sketna bilar.
Och de gäller BÅDE dimljus och halvljus. Möter dagligen en massa som inte har fixat sina bilar.

säker på att skelögda blir bländade mer ? . Nej de vet du säkert inte. Jag är inte skelögd. Men vad du än arbetar med, kan jag inte få komma och hälsa på och blända dig flera 100 tals gånger en arbetsdag?. Ska vi se om du tycker de är så skoj när du är på din arbetsplats.
Till skillnad från sketna industrijobb så är de rätt mycket bättre att glida runt och få betalt för det.

770_EVOLVE GREASEMONKEY
30 mars 2011 · 822 Inlägg

Om "arbetsplatsen" är jobbig/orättvis lite då och då, ta upp det med facket, dom ska ju ta upp och hantera orättvisor på jobbet .. kanske förtjänar lite risktillägg också ..

Senast redigerat av 770_EVOLVE (30 mars 2011)

Mvh S.Österdahl
BMW 525i (1989)
Muttley
30 mars 2011 ·

770_EVOLVE skrev:
Om "arbetsplatsen" är jobbig/orättvis lite då och då, ta upp det med facket, dom ska ju ta upp och hantera orättvisor på jobbet .. kanske förtjänar lite risktillägg också ..

De fungerade för kanske 15 år sen. Idag kan de dra åt skogen. de förstör hellre.

CrilleD
30 mars 2011 · 831 Inlägg

Haha oj vissa trampar man verkligen på tårna big_smile

tkd_rille skrev:
säker på att skelögda blir bländade mer ? . Nej de vet du säkert inte. Jag är inte skelögd. Men vad du än arbetar med, kan jag inte få komma och hälsa på och blända dig flera 100 tals gånger en arbetsdag?. Ska vi se om du tycker de är så skoj när du är på din arbetsplats.
Till skillnad från sketna industrijobb så är de rätt mycket bättre att glida runt och få betalt för det.

Muttley
30 mars 2011 ·

CrilleD skrev:
Haha oj vissa trampar man verkligen på tårna big_smile

tkd_rille skrev:
säker på att skelögda blir bländade mer ? . Nej de vet du säkert inte. Jag är inte skelögd. Men vad du än arbetar med, kan jag inte få komma och hälsa på och blända dig flera 100 tals gånger en arbetsdag?. Ska vi se om du tycker de är så skoj när du är på din arbetsplats.
Till skillnad från sketna industrijobb så är de rätt mycket bättre att glida runt och få betalt för det.

Jag skiter ju i vilket. Men de är faktiskt rätt så störigt. Bländar de för mycket så slänger man ju igång helljus och tar motståndet, menar man har då redan blivit bländad.
Men om man ska dra ett strå vassare så hur funtad är man om man enbart kör på dimljus när de är mörkt och sen kommer och skriver om de här ?-. smile
Borde inte tråden varit låst förresten för ett tag sen ?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang