Audi A4 1,8TQ -95 Kokar!

Raptor28
29 mars 2011 · 88 Inlägg

Ja som det står så kokar bil jäveln. Började köra bilen igår efter den stått i typ 2 månader. Igår kväll när jag skulle köra hem den ca 3mil så låg tempen på 90 och de va värme i bilen. Imorse skjutsade jag "dottern" på dagis sen åkte jag o beställde en besiktnings tid och åkte hem och bilen behöll tempen på 90 åkte sen åkte jag o besikta bilen och gjorde lite ärenden. Sen skulle jag o tjejen ut o åka lite och tempen höjdes till 100 och bara ökade sen tillslut började templampan blinka så jag stannade och han bubblade som fan från expandtion. Lät bilen stå typ 10-15 min så va tempen nere på 90 igen så prövad köra lite till men den bara ökade och skickade inte in någon värme i kupén och sen har den hållt på så! Va fan kan de va för fel!?

Kylaren på bilen är ny och på gamla kylaren satt det en givare
Så jag satt den på den nya men de finns ingen kabel att sätta på sen.
Också sitter ingen el fläkt på den, men jag har sett att de sitter de på
Många andra. Kan de ha något me de att göra?

Är i väldigt stort behov av hjälp!!!

Too Weird To Live
Too Rare To Die
marven
29 mars 2011 · 551 Inlägg

Raptor28 skrev:
Ja som det står så kokar bil jäveln. Började köra bilen igår efter den stått i typ 2 månader. Igår kväll när jag skulle köra hem den ca 3mil så låg tempen på 90 och de va värme i bilen. Imorse skjutsade jag "dottern" på dagis sen åkte jag o beställde en besiktnings tid och åkte hem och bilen behöll tempen på 90 åkte sen åkte jag o besikta bilen och gjorde lite ärenden. Sen skulle jag o tjejen ut o åka lite och tempen höjdes till 100 och bara ökade sen tillslut började templampan blinka så jag stannade och han bubblade som fan från expandtion. Lät bilen stå typ 10-15 min så va tempen nere på 90 igen så prövad köra lite till men den bara ökade och skickade inte in någon värme i kupén och sen har den hållt på så! Va fan kan de va för fel!?

Kylaren på bilen är ny och på gamla kylaren satt det en givare
Så jag satt den på den nya men de finns ingen kabel att sätta på sen.
Också sitter ingen el fläkt på den, men jag har sett att de sitter de på
Många andra. Kan de ha något me de att göra?

Är i väldigt stort behov av hjälp!!!

kanske termostaten som har hängt sig? montera loss den och kolla så den fungerar, lägg den i en kastrull med vatten och koka vattnet, den borde öppna sig innan det börjar koka.. gör det inte de så köp en ny kostar inte många kronor..

You can't B serious, oh K
SaTN Köp
29 mars 2011 · 106 Inlägg

Vid korta kørningar kyls inte bilen så bra.
Kan helt klart vara bra att ha en termostatkyld kylarflækt.

Leta efter en kabel och sætt dit den gamla flækten till att børja med.

Audi S2 "720whp" (1991)
Nissan Laurel "Laurel103" (1994)
Audi Biltransport "Åudi" (2004)
Alex-s Bakhjulskrafs
29 mars 2011 · 1 479 Inlägg

ditt problem är troligtvis luft i kylsystemet, med tanke på att du inte får värme i kupén.
lufta systemet om du kan själv annars be en verkstad. borde inte kosta många kronor.

ang fläkten. sitter det ingen fläkt överhuvudtaget? eller du har viscofläkt som drivs med rem?
oavsett fläkt borde du få värme i kupén

hade du elfläkt på din gamla kylare?
givaren är tempgivaren som startar just elfläkten vid rätt temperatur.

annars kan ditt fel vara att termostaten hängt sig i stängt läge, men som sagt så borde du även då få värme i bilen.

mvh Alex

BMW 325 "m50b28 Turbo" (1992)
Raptor28
29 mars 2011 · 88 Inlägg

SaTN skrev:
Vid korta kørningar kyls inte bilen så bra.
Kan helt klart vara bra att ha en termostatkyld kylarflækt.

Leta efter en kabel och sætt dit den gamla flækten till att børja med.

Har letat efter kabeln utan resultat, och någon fläkt satt de aldrig där

Too Weird To Live
Too Rare To Die
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
29 mars 2011 · 17 486 Inlägg

SaTN skrev:
Vid korta kørningar kyls inte bilen så bra.
Kan helt klart vara bra att ha en termostatkyld kylarflækt.

Leta efter en kabel och sætt dit den gamla flækten till att børja med.

Va? Håller inte med. Nån form av kylfläkt har du väl? Annars är det inte alls konstigt att den kokar.

Mvh
Alexander

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Raptor28
29 mars 2011 · 88 Inlägg

mk2_power skrev:
ditt problem är troligtvis luft i kylsystemet, med tanke på att du inte får värme i kupén.
lufta systemet om du kan själv annars be en verkstad. borde inte kosta många kronor.

ang fläkten. sitter det ingen fläkt överhuvudtaget? eller du har viscofläkt som drivs med rem?
oavsett fläkt borde du få värme i kupén

hade du elfläkt på din gamla kylare?
givaren är tempgivaren som startar just elfläkten vid rätt temperatur.

annars kan ditt fel vara att termostaten hängt sig i stängt läge, men som sagt så borde du även då få värme i bilen.

mvh Alex

Men om de är luft så borde jag inte haft värme igår och imorse. De bara blev så plötsligt

Och de är en fläkt som drivs av rem men de finns  hål för 2.

Satt aldrig någon elfläkt från första början

Too Weird To Live
Too Rare To Die
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
29 mars 2011 · 17 486 Inlägg

Vattenpumpen..?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Alex-s Bakhjulskrafs
29 mars 2011 · 1 479 Inlägg

Raptor28 skrev:

mk2_power skrev:
ditt problem är troligtvis luft i kylsystemet, med tanke på att du inte får värme i kupén.
lufta systemet om du kan själv annars be en verkstad. borde inte kosta många kronor.

ang fläkten. sitter det ingen fläkt överhuvudtaget? eller du har viscofläkt som drivs med rem?
oavsett fläkt borde du få värme i kupén

hade du elfläkt på din gamla kylare?
givaren är tempgivaren som startar just elfläkten vid rätt temperatur.

annars kan ditt fel vara att termostaten hängt sig i stängt läge, men som sagt så borde du även då få värme i bilen.

mvh Alex

Men om de är luft så borde jag inte haft värme igår och imorse. De bara blev så plötsligt

Och de är en fläkt som drivs av rem men de finns  hål för 2.

Satt aldrig någon elfläkt från första början

det räcker med en fläkt, så du behöver inte bry dig om elfläktar, tempgivare på kylaren osv.

luft i systemet kan komma när som helst, du borde dessutom kolla termostaten.

BMW 325 "m50b28 Turbo" (1992)
Alex-s Bakhjulskrafs
29 mars 2011 · 1 479 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:
Vattenpumpen..?

haha jo det också förstås smile kolla så du har cirkulation smile

BMW 325 "m50b28 Turbo" (1992)
Raptor28
29 mars 2011 · 88 Inlägg

Hur luftar jag lättast då? Tänkte skruva upp o kolla termostaten imorgon

Too Weird To Live
Too Rare To Die
SaTN Köp
30 mars 2011 · 106 Inlägg

Raptor28 skrev:
Hur luftar jag lättast då? Tänkte skruva upp o kolla termostaten imorgon

Sitter det två "nipplar" in till værmepaketet vid torpedvæggen som går att skruva på før att se om det ær luft kanske?

Nissan Laurel "Laurel103" (1994)
Audi S2 "720whp" (1991)
Audi Biltransport "Åudi" (2004)
SaTN Köp
30 mars 2011 · 106 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:

SaTN skrev:
Vid korta kørningar kyls inte bilen så bra.
Kan helt klart vara bra att ha en termostatkyld kylarflækt.

Leta efter en kabel och sætt dit den gamla flækten till att børja med.

Va? Håller inte med. Nån form av kylfläkt har du väl? Annars är det inte alls konstigt att den kokar.

Mvh
Alexander

Håller inte med på att bilen kyls dåligt vid korta kørningar utan fläkt, eller
att det kan vara bra att ha en fläkt som kyler?

Nissan Laurel "Laurel103" (1994)
Audi Biltransport "Åudi" (2004)
Audi S2 "720whp" (1991)
JohanssonC
30 mars 2011 · 158 Inlägg

Hur man luftar ett system: Hissa upp bilen fram med en domkraft ca 1 meter. låt den stå på marken med bakänden. öppna expantionskärlet och starta bilen. klämm lite på slangarna där du kommer åt så kommer nog luften åka ur. mycke enkelt och funkar nästan varje gång.

Volvo 940 "Turbo goes Sugis and BACK" (1992)
Goffen Administratör
30 mars 2011 · 2 974 Inlägg

Lossar man plastkåpan över tändstiften hittar man en vattenslang som har en skruv. Den kan man lossa lite och fylla på tills det börjar rinna konstant = luftad... glöm inte dra åt. Men jag skulle inte börja där utan snarare lossa dom 2 skruvarna till termostathuset "underifrån" och när vattnet runnit ut kört in fingret och kännt om vattepumpen snurrar "inneifrån så att säga" gör den det när motorn är avstängd så att du kan snurra skoveln med fingret så är det bara att byta vattepump för då är skoveln sönder..... Mycket vanligt fel på 1.8an... Det sitter en viskofläkt på audibilarna som snurrar med mer o mer ju varmare bilen blir och är det ingen klima i bilen sitter det ingen elfläkt...

En kopp av den svarta såsen...
Volkswagen Polo R-Line "Edition 40" (2017)
Audi A4 TDI quattro "Smurfen" (2021)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang