3615
Sök

Problem med överhettad motor Volvo 855 GLT

7 Inlägg
1 april 2011
Trådstartare
Hej!

Har ett problem som det kanske finns nån kunnig här som kan hjälpa mig med!

Har en Volvo 855 GLT -93a som helt plötsligt börjat bli överhettad när man kör!

Problemet är att det efter ca 10 min körning börjar ryka från motorn!

och kylarvätskan kokar lite!

Var kan felet sitta?

Lite info: Det ser ut att ångan kommer någonstanns från kylsystemet, fläkten går inte och givaren på instrumentpanelen visar inte att motorn börjar bli varm! den står stadigt i mitten som den ska!

vilket e mest troligt? fläkten? tempgivaren? topplockspackningen? topplocket? kylaren? något annat?

kommer dock ingen rök från topplocket vad jag kan se!

senaste besiktning låg HC nivån på 100 (100)

1 587 Inlägg
1 april 2011
låter som du har luft i systemet.. kanske ?! testa lufta den ja vet inte.. Ja hade samma problem med en gammal bmw ja haft, den koka o mätaren visade det, ja bytte termostat o vattenpump men topp packningen hade redan rykt sad så räkna med att du kommer få byta den.. kanske inte om du har tur dock smile

testa med att lufta den..

7 Inlägg
1 april 2011
Trådstartare
hur luftar jag systemet då? är inte så hemma på bilar, men vill ändå försöka se om man kan lösa det själv innan man lämnar in den!

7 Inlägg
1 april 2011
Trådstartare
nya fenomen! Kylarvätskan e brunaktig och när jag skulle kolla hur oljan såg ut upptäkte jag att den mesta oljan runnit ut! kan det vara topplocket/topplockspakningen eller e det så enkelt att där helt enkelt inte varit nån olja i motorn!? men varför har då inte oljelampan lyst!? Skumt detta tycker jag!
kan ju tänka mig att oljan rinner ut efterhand och nivån inte änn e så låg så att lampan lyser! men om oljan rinner ut, vad e då felet!? Topplocket? :-(

1 587 Inlägg
1 april 2011
toppen spruken nånstans o blandar vatten och olja.. därav kokar den.. har du precis köpt bilen från nån lr ?

7 Inlägg
1 april 2011
Trådstartare
nej jag har haft den ett tag! inte haft några problem med den till för 2 dagar sedan då den börja koka

har nyligen bytt olja filter och tändstift
Senast redigerat av TheMule (1 april 2011)

7 Inlägg
2 april 2011
Trådstartare
idag såg kylarvätskan fin ut! fyllt på 4 liter olja, så får se vad som händer! kanske har tur för en gång skull att det "bara" är rost i kylsystemet och det kan vara det som gör att den kokar

1 587 Inlägg
2 april 2011
TheMule skrev:
idag såg kylarvätskan fin ut! fyllt på 4 liter olja, så får se vad som händer! kanske har tur för en gång skull att det "bara" är rost i kylsystemet och det kan vara det som gör att den kokar

okej, aldrig hört att man kan få rost i systemet men men smile man hör nåt nytt varje dag hehe.. Lycka till

7 Inlägg
2 april 2011
Trådstartare
fyllde på 4 liter olja och en halv liter vatten i kylaren! tog en tur på 20 min med bilen och öppna sen motorhuven! kunde hålla handen på motorn utan att bränna mig! rök inte från kylaren!
Men på 2 månader har det alltså försvunnit 4 liter olja och det oroar mig! måste ju vara ett läckage någonstans!

ELLER så har dom jävlarna på servicen fyllt på för lite olja eller ingen alls när dom bytte olja o oljefilter o tändstift!

Går som ett spjut nu igen i alla fall, men ska ha koll på oljan lite extra!

7 Inlägg
3 april 2011
Trådstartare
Det var som fan!! HÅL I KYLAREN! Mysteriet löst!

Sök