Stoffe skrev:
Jag förstår inte hur man vågar hålla över 150 blås med originalbroms som ofta är kraftigt underdimensionerat för den typen av körning.
Det kan jag lova dig att biltillverkarna dimensionerar bromsarna för att kunna göra kraftiga inbromsningar från högre hastigheter än så, dock inte så många gånger....
Glöm inte att det finns en tysk marknad....... dock förstår jag precis vad du menar

Stoffe skrev:
Ovanpå detta inte sällan rostiga, tar ojämnt eller haft samma bromsvätska sedan bilen var ny (kanske 5-10 år). Detta trots att tillverkaren rekommenderar byte minst vartannat år.
Japp, det är ju inte direkt ovanligt att man ser rätt skabbiga bromsar på "hottade" och trimmade bilar, dock gäller ju inte det alla och de som trimmar lite mer
allvarligt brukar ju faktiskt ha koll på sina bromsar som jag uppfattar det.
Stoffe skrev:
Dessutom byter raceteamen bromsvätska efter varje lopp och då har de ändå en vätska som tål betydlig mer värme
Kan man inte säga som en generell regel och det beror på vilken "racing" vi pratar om.
Stoffe skrev:
Bromsuppgradering ser jag som ett lika viktigt och roligt steg som själva trimningen. Jag hade själv 4-kolvs AP-ok och 330 mm Alconskivor på min tidigare bil.
Joo det känner jag till (har nog dregglat på de ett par ggr) men det är inte alla som har lika mycket pengar som du

Bromsar av det lite exlusivare slaget är ju ENORMT dyrt och jag förstår att folk drar sig för att inhandla de, dessutom blir det ju (märkligt nog) problem hos SBP på helbilsgodkända bilar.
Jag får snällt ställa mig i ledet hos de som inte fläskat på med stora bromsar, dock har jag sett till att förbättra originalvarianterna så gott det går.
(Bra bromsar har faktiskt vart ett krav från min kära sambo för att "få" trimma vidare....

)
Dessa är inga
må illa hejdare men jag är inte speciellt orolig för att göra en tvärnit från 200+.
Visst blir det svamiga och jäääkligt varma under en banträff och där skulle det inte skada med ett par "pizzor" och kralligar ok, men för gatåkning modell lite-för-fort duger de alldeles utmärkt.