3714
Sök

Montera T4ans turbo på en 2,0T

365 Inlägg
16 april 2011
Trådstartare
#1
Hej

Jag har en v40 2,0t där turbon sjunger på sista versen. Tanken har varit att sätta på en t04 14t?

Min fråga är, finns det inga som säljer NYA t4 aggregat eller det är bara utbytesturbos som gäller.
Vem vill betala 7-8tusen för en begagnad turbo där dom dessutom ska ha ens gamla?

Tacksam för svar.

Jimmy

8 282 Inlägg
16 april 2011
#2
Ska du ha T4:ans turbo lär du ha mjukvara för det, annars blir det inte nå bra.

Och visst kan man köpa en helt nu turbo, men så är kostnaden ännu högre. En renoverad är ju i stort sett helt ny och håller lika bra som en ny med sillnaden att det är billigare. Ska du köpa en helt ny utan inbyte får man lägga på runt 2000:- ytterligare. Skillnaden mellan en helt ny och en renoverad är att det renoverade är billigare bara.
Senast redigerat av Marlboroman (16 april 2011)


388 Inlägg
16 april 2011
#3
Precis som Marlboroman skriver är det meningslöst utan programvara och vad jag vet är det endast Autotech som har färdig programvara till detta körde detta på min gamla v40 2.0T och det blir fart på grejorna vill jag lova går kanon med detta men kan endast göras på fas 1 men såg att din var en fas 1:a så då funkar det fint fas 2 har kolvar av papp.
Leta runt efter ett beganat T4 aggregat det passar rakt av utan modifieringar.Sen som tidigare ny eller renoverad är så gott som samma sak.


365 Inlägg
16 april 2011
Trådstartare
#4
yoppe skrev:
Precis som Marlboroman skriver är det meningslöst utan programvara och vad jag vet är det endast Autotech som har färdig programvara till detta körde detta på min gamla v40 2.0T och det blir fart på grejorna vill jag lova går kanon med detta men kan endast göras på fas 1 men såg att din var en fas 1:a så då funkar det fint fas 2 har kolvar av papp.
Leta runt efter ett beganat T4 aggregat det passar rakt av utan modifieringar.Sen som tidigare ny eller renoverad är så gott som samma sak.

Självklart ska bilen få programvara hos autotech och 3" hela vägen bak. Helt meningslöst annars. Jag har fas 1,5 (00a) Begagnat vill jag inte ha av den anledningen att jag inte orkar byta en gång till ifall den ger upp, och vill lita på min motor fult ut sen när man använder bilen. Sen är det nog omöjligt att hitta ett begagnat agregat i bra skick. 00motorn har bra topp också det ända som är orosmoment är cylinderväggarna pga borningen på 83mm men vad jag kunnat ta reda på så ska 260hk vara lugnt om motorn är frisk.

Tack för svaret:)

365 Inlägg
16 april 2011
Trådstartare
#5
Marlboroman skrev:
Ska du ha T4:ans turbo lär du ha mjukvara för det, annars blir det inte nå bra.

Och visst kan man köpa en helt nu turbo, men så är kostnaden ännu högre. En renoverad är ju i stort sett helt ny och håller lika bra som en ny med sillnaden att det är billigare. Ska du köpa en helt ny utan inbyte får man lägga på runt 2000:- ytterligare. Skillnaden mellan en helt ny och en renoverad är att det renoverade är billigare bara.

Det fixar atech.
Den får gärna kosta mer. En renoverad är ju fortfarande än begagnad turbo. Men du vet alltså inte var man kan hitta nya turbos?

hälsningar jimmy

388 Inlägg
16 april 2011
#6
Jimmaiy skrev:
yoppe skrev:
Precis som Marlboroman skriver är det meningslöst utan programvara och vad jag vet är det endast Autotech som har färdig programvara till detta körde detta på min gamla v40 2.0T och det blir fart på grejorna vill jag lova går kanon med detta men kan endast göras på fas 1 men såg att din var en fas 1:a så då funkar det fint fas 2 har kolvar av papp.
Leta runt efter ett beganat T4 aggregat det passar rakt av utan modifieringar.Sen som tidigare ny eller renoverad är så gott som samma sak.

Självklart ska bilen få programvara hos autotech och 3" hela vägen bak. Helt meningslöst annars. Jag har fas 1,5 (00a) Begagnat vill jag inte ha av den anledningen att jag inte orkar byta en gång till ifall den ger upp, och vill lita på min motor fult ut sen när man använder bilen. Sen är det nog omöjligt att hitta ett begagnat agregat i bra skick. 00motorn har bra topp också det ända som är orosmoment är cylinderväggarna pga borningen på 83mm men vad jag kunnat ta reda på så ska 260hk vara lugnt om motorn är frisk.

Tack för svaret:)

Min var också en fas 1.5 men jag tänkte inte bli så ingående då den motorn troligen är den bästa för just detta som du säger borrningen men upp till 260 hk är rätt safe sen kan man ju aldrig veta körde min rätt hårt och fick även gå på strippen ett par ggr då jag tankade V-power och ställde på laddtrycket lite till,Själv bytte jag till ett begagnat som Peter på Autotech fixa fram åt mig och sa att det var i bra skick jag körde ca.8.000 mil med det och sålde bilen till en tjej jag känner som nu haft den ett par år.


8 282 Inlägg
16 april 2011
#7
Jimmaiy skrev:
Den får gärna kosta mer. En renoverad är ju fortfarande än begagnad turbo. Men du vet alltså inte var man kan hitta nya turbos?

Vill man verkligen betala mer för exakt samma sak (eftersom det inte är någon skillnad i varken livslängd eller prestanda) så kan säkert någon firma som säljer renoverade plocka fram ett nytt åt dig också även om det kan vara svårt att hitta 100% nya aggregat.


365 Inlägg
16 april 2011
Trådstartare
#8
Marlboroman skrev:
Jimmaiy skrev:
Den får gärna kosta mer. En renoverad är ju fortfarande än begagnad turbo. Men du vet alltså inte var man kan hitta nya turbos?

Vill man verkligen betala mer för exakt samma sak (eftersom det inte är någon skillnad i varken livslängd eller prestanda) så kan säkert någon firma som säljer renoverade plocka fram ett nytt åt dig också även om det kan vara svårt att hitta 100% nya aggregat.

Jo det är klart men om man ska köpa ett renoverat så tycker jag 7-8tusen låter mycket. Men finns antagligen inget annat val i med att det är omöjligt att hitta ett på begagnatmarknaden. har kollat gik dom verkar vara bäst vid utbytesturbo.

388 Inlägg
16 april 2011
#9
Marlboroman skrev:
Jimmaiy skrev:
Den får gärna kosta mer. En renoverad är ju fortfarande än begagnad turbo. Men du vet alltså inte var man kan hitta nya turbos?

Vill man verkligen betala mer för exakt samma sak (eftersom det inte är någon skillnad i varken livslängd eller prestanda) så kan säkert någon firma som säljer renoverade plocka fram ett nytt åt dig också även om det kan vara svårt att hitta 100% nya aggregat.

Jag håller med här sen ser man ju inte turbon ändå om man inte kör ner huvet bakom motorn och besiktningen skulle göra detta kanske dom får för sig att läsa på den nya fina turbon har dom då kunskapen vilket långt ifrån alla har men man vet ju inte så ser dom att det är "fel" turbo på bilen i övrigt är 12T och 14T lika stora på utsidan så att säga.
Men vill man ha nytt så tror jag att man tyvärr får betala för nytt.


365 Inlägg
16 april 2011
Trådstartare
#10
yoppe skrev:
Jimmaiy skrev:
yoppe skrev:
Precis som Marlboroman skriver är det meningslöst utan programvara och vad jag vet är det endast Autotech som har färdig programvara till detta körde detta på min gamla v40 2.0T och det blir fart på grejorna vill jag lova går kanon med detta men kan endast göras på fas 1 men såg att din var en fas 1:a så då funkar det fint fas 2 har kolvar av papp.
Leta runt efter ett beganat T4 aggregat det passar rakt av utan modifieringar.Sen som tidigare ny eller renoverad är så gott som samma sak.

Självklart ska bilen få programvara hos autotech och 3" hela vägen bak. Helt meningslöst annars. Jag har fas 1,5 (00a) Begagnat vill jag inte ha av den anledningen att jag inte orkar byta en gång till ifall den ger upp, och vill lita på min motor fult ut sen när man använder bilen. Sen är det nog omöjligt att hitta ett begagnat agregat i bra skick. 00motorn har bra topp också det ända som är orosmoment är cylinderväggarna pga borningen på 83mm men vad jag kunnat ta reda på så ska 260hk vara lugnt om motorn är frisk.

Tack för svaret:)

Min var också en fas 1.5 men jag tänkte inte bli så ingående då den motorn troligen är den bästa för just detta som du säger borrningen men upp till 260 hk är rätt safe sen kan man ju aldrig veta körde min rätt hårt och fick även gå på strippen ett par ggr då jag tankade V-power och ställde på laddtrycket lite till,Själv bytte jag till ett begagnat som Peter på Autotech fixa fram åt mig och sa att det var i bra skick jag körde ca.8.000 mil med det och sålde bilen till en tjej jag känner som nu haft den ett par år.

Sålänge man kyler av grejorna och använder det med sunt förnuft ska det nog gå bra. Blir troligvis större ic också det skadar aldrig. Säljer autotech också utbytesturbos?

388 Inlägg
16 april 2011
#11
Jimmaiy skrev:
yoppe skrev:
Jimmaiy skrev:
Självklart ska bilen få programvara hos autotech och 3" hela vägen bak. Helt meningslöst annars. Jag har fas 1,5 (00a) Begagnat vill jag inte ha av den anledningen att jag inte orkar byta en gång till ifall den ger upp, och vill lita på min motor fult ut sen när man använder bilen. Sen är det nog omöjligt att hitta ett begagnat agregat i bra skick. 00motorn har bra topp också det ända som är orosmoment är cylinderväggarna pga borningen på 83mm men vad jag kunnat ta reda på så ska 260hk vara lugnt om motorn är frisk.

Tack för svaret:)

Min var också en fas 1.5 men jag tänkte inte bli så ingående då den motorn troligen är den bästa för just detta som du säger borrningen men upp till 260 hk är rätt safe sen kan man ju aldrig veta körde min rätt hårt och fick även gå på strippen ett par ggr då jag tankade V-power och ställde på laddtrycket lite till,Själv bytte jag till ett begagnat som Peter på Autotech fixa fram åt mig och sa att det var i bra skick jag körde ca.8.000 mil med det och sålde bilen till en tjej jag känner som nu haft den ett par år.

Sålänge man kyler av grejorna och använder det med sunt förnuft ska det nog gå bra. Blir troligvis större ic också det skadar aldrig. Säljer autotech också utbytesturbos?

Dom renoverar inga själva men självklart hjälper dom dig med en framförallt om du även lägger jobbet hos dom i övrigt och som du är inne på är inte orginal IC någon höjdare så ett byte är inte helt fel detta kan dom också hjälpa dig med att ta fram/byta ring och prata med Patrik eller Bosse så har dom svaren wink
Skall du till Elmia i Påsk hittar du Autotech tillsammans med Ralphs Däck så därför står dom inte med som utsällare på Elmias hemsida wink
Senast redigerat av yoppe (16 april 2011)



Sök