Köpråd: Letar snabb bil för under 10 000kr

Crille-swe
17 april 2011 · 50 Inlägg

Tjo

Ska till och skaffa mig min första bil smile Skulle dock behöva lite tips på snabba bilar i den bilklassen. Behöver inte vara någon ny bil och den behöver inte se jättebra ut, bara den går hyffsat snabbt så är jag nöjd.

Det hitills mest intressanta jag har hittat är chippade Saab 9000 2.3 T. Verkar vara bra flås i dom, fast vet inte om det finns bättre/pålitligare bilar därute så skulle uppskatta lite hjälp med förslag smile

Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
17 april 2011 · 3 929 Inlägg

Ska du ha en snabb är det nog Turbo Saab. Vill du ha en pålitlig snabb bil, då får du gå upp i pris.
Saabarna är inte dåliga, men inte lika bra som konkurrenterna. Men i den prisklassen tror jag du har räknat med att det blir mek med bilen.

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
gutfucker Norrlänning
17 april 2011 · 643 Inlägg

Och du får också räkna med att chippade turbo-saabar brukar vara sönderkörda av tidigare ägare, spec. då de är yngre, så med lite otur sjunger turbon på sista versen, och den är inte spec. billig att köpa.

Rquired Allmänt envis
17 april 2011 · 12 512 Inlägg

Peugeot 205 GTI är en väldigt rolig, och hyggligt pigg bil. Sedan finns Saab Turbo med förstås, men ingen av dem tror jag du hittar i särskilt bra skick för under 10.000:- utan det lutar nog lite åt slutkörda bilar för det priset tyvärr. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
PartilleMalm
17 april 2011 · 318 Inlägg

9000 turbo är roliga som första bil:) hade själv en big_smile
Miltalen är inte det farligaste på de men om det är massa småfel så skulle jag nog gå vidare....
Sedan sågå på känslan, är säljaren 18 och haft den i 3 månader så kanske man ska tänka sig lite extra för... då det antagligen är hårt körd samt kanske reparationer  på G......

steifan DR!FTT3KN!K3R
17 april 2011 · 10 427 Inlägg

VW Golf (3) VR6 (174hk) går att hitta för runt 10 000, går hyggligt snabbt och VR6-motorerna låter förbannat bra wink

Growe Fri fart för ett fritt folk!
17 april 2011 · 13 733 Inlägg

steifan skrev:
VW Golf (3) VR6 (174hk) går att hitta för runt 10 000, går hyggligt snabbt och VR6-motorerna låter förbannat bra wink

största problemet är att dom rasar på löpande band och är dyrare att laga än saaben

hade nog sneglat mer på en 16v gti eller liknande istället

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
PartilleMalm
17 april 2011 · 318 Inlägg

En golf mkII gti är roliga bilar:) väldigt rappa under 80 smile

Growe Fri fart för ett fritt folk!
17 april 2011 · 13 733 Inlägg

PartilleMalm skrev:
En golf mkII gti är roliga bilar:) väldigt rappa under 80 smile

dom brukar gå ganska bra även uppe i fart om det är 16v

min vento har samma motor som golf mk3 gti 8v och den går faktist hyffsat oxå går inte att jämföra med en normal snabb chipad turbo bilen men drar skapligt upp till 200 iallfall och den väger aningen mer än golfen dessutom

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Crille-swe
17 april 2011 · 50 Inlägg

Hur bra går Golf GTI 16v i högre hastigheter? Tappar dom mycket av acceleration efter typ 120 elr?

M_Broberg skrev:

Rquired skrev:
Peugeot 205 GTI är en väldigt rolig, och hyggligt pigg bil. Sedan finns Saab Turbo med förstås, men ingen av dem tror jag du hittar i särskilt bra skick för under 10.000:- utan det lutar nog lite åt slutkörda bilar för det priset tyvärr. smile

og900 T16 /LTT (900S) är det du söker, det finns lite då och då fina exemplar för under 10 papp
http://www.blocket.se/stockholm/Saab_90 … 20&w=3
http://www.blocket.se/dalarna/Saab_900_ … 20&w=3

2 exempel. lätta att trimma till 200~ pollar och Riktigt roliga i svängarna.

No offence men tkr den 900 karossen ser lite för gammal ut tongue

Här är några 9000or + en 900 som verkar vara pigga smile

http://www.blocket.se/skaraborg/Saab_90 … =9&w=3
http://www.blocket.se/vasterbotten/Saab … =9&w=3
http://www.blocket.se/kalmar/Saab_9000_ … =9&w=3
http://www.blocket.se/vasternorrland/Fi … =9&w=3

Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
17 april 2011 · 3 929 Inlägg

Den första (blåa) såg rätt okej ut. Otrimmad, är ägaren i övre åldern så är det ju ännu bättre! Jämför man med dom andra som har polerade saker på motorn som tyder på yngre ägare - hårdare körd.

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
Crille-swe
18 april 2011 · 50 Inlägg

Säker på att den är otrimmad? Dom andra 2.3T som jag sett har inte 200hk utan runt 170

770_EVOLVE GREASEMONKEY
18 april 2011 · 822 Inlägg

Som nån annan sa Peugeot 205 GTI, har själv en 306 nu, dock inget GTI men den rör på sig !

Mvh S.Österdahl
BMW 525i (1989)
daaanyy
18 april 2011 · 670 Inlägg

Ska du köpa 9000 så försök hitta med kortmotorn dvs från 94.

Mvh Daaanyy
Euroman
18 april 2011 · 493 Inlägg

oja om du ska ha 9000 så är 94-98 lite roligare årsmodeller. blandannat mycket snyggare tongue

och som sagt 200hk är orginal ftt och 170 orginal ltt.

och köp ingen "denna bilen har 260+ hk går som fan" utan köp en orginal 170 eller 200hk om du skall ha någon. 200hk modellen går faktiskt riktigt bra orginal.

matteeee Ingen himmel är så blå som min
18 april 2011 · 2 972 Inlägg

Snabb
Billig
Pålitlig

Välj två....

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
peegee Forummoderator
18 april 2011 · 2 924 Inlägg

Ja, tyvärr går inte snabb och pålitlig hand i hand på bilar under 10 000 kr, det är åtminstone faktor 3 på de billigaste.

Om 10.000 kr är din smärtgräns i inköpspris så är mitt godaste råd att köp inte en "snabb" bil för de är slutkörda och kostsamma att hålla i liv i både reparation, försäkring och andra omkostnader.

Satsa på en fräsch, liten lätt bil med med över 100hk av känt bilmärke, så får du en rolig bil att köra.

Sen är ju det väldigt relativt vad man anser vara "snabbt" ?

~ Life is short, have FUN! ~
Volkswagen Passat Variant 1.8T "2 owners is enough" (1999)
Audi R/S2 Coupé quattro "vällagrad" (1992)
Euroman
18 april 2011 · 493 Inlägg

håller helt med där. typ golf gti eller liknande har det var tal på. händer det något billiga delar. samtidigt så går dom itne fy skam heller då dom inte väger så mycket smile

Senast redigerat av Euroman (18 april 2011)

Aquilla
18 april 2011 · 299 Inlägg

740 perfekt första bil. lagom snabb, skottsäker mot, bakhjulsdrift så du kan sladda runt samt massa billiga delar runt om i landet wink

En generell BMW ägare: njuter mer av bilen än sambon eller frun, om den har någon vilket inte alltid är vanligt. Åker då gärna en omväg med bilen för att få chans att visa upp sig och gärna med dimljusen på. Mer intresserad av hur han blir uppfattad i sin bil än utanför, Tror det är en snabb sportbil han köpt fast det viktigaste är ändå att den andas premium och status bland arbetskamraterna.
Volvo 940 Turbo "Classic Green" (1997)
Ford Sierra RS Cosworth 4x4 "Moondust Silver" (1992)
zemet
18 april 2011 · 4 035 Inlägg

Saab 9000 turbo är nog den snabbaste bilen för dom pengarna, men risken är stor att dom är slutkörda om dom kostar under 10k.

Men varför ska du ha en "snabb" bil? Köp en rolig bil istället?

Tror du kommer göra ett bättre bilköp i den klassen om du satsar på något roligt istället för något med många hk.

Små bilar brukar vara ganska roliga att köra eftersom det är lite "gocartkänsla" i dom. Och du kan nog få dom ganska billigt.

Om det var mina pengar jag skulle investera så skulle jag letat efter en 740 glt. Dom är inte snabba med sina 160 hk men dom går helt okej, och bakhjulsdriften är ju så himla mycket mer rolig än all framhjulsdriven skit.

Det är en stor "pansarvagn" som krocksäker och väldigt lätt att meka med och det finns garanterat alltid billiga reservdelar till den. Det är en perfekt första bil.

Se upp men kamremmen bara, vanliga b230 motorer spelar inte så stor roll om den går av men på gltn så blir det motorras om den går av så byt den det första du gör så har du en bil som kommer gå och gå och gå och tål misshandel:)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang