Vilka bussningar är värda att byta på Volvo C70 -00 (samt tips om bättre väghållning)?

volvodrajvor
17 april 2011 · 313 Inlägg

Halloj.

I jakten på bättre vägegenskaper tänkte jag byta lite bussningar (polyuretan). Finns ju hundratals bussningar på bilen dock!
Vilka är de viktigaste som ger störst skillnad att byta?

Ni får gärna ge andra tips om förbättring av vägegenskaper också! förutom fjädrar, dämpare, däck, fälgar, spacers, bromsar, diffbroms, fjäderbenstag fram, flytta bak batteriet. Blyfåtöljerna vill jag också ha kvar.

MVH!

Senast redigerat av volvodrajvor (17 april 2011)

Volvo C70 T5 "RR70" (2000)
steifan DR!FTT3KN!K3R
17 april 2011 · 10 427 Inlägg

Krängningshämmare? wink

http://www.ipdusa.com/Volvo-C70-P80/Sus … -553-6453/

Ett av kundomdömena:
6K5035 Reviewed by P. M. from Toronto, Canada

    I purchased the ipd sways with the HD end-links for my c70 coupe and can't believe
    the difference it made... I should have done this many years ago.... my steering
    feels tighter.. the car turns quicker; more responsive and is *flat* around
    corners.... I find myself carving out my favorite roads with a balance and precision
    the car never had before smile !!

    body roll and lean has been eliminated by 90%

    Simply an amazing upgrade.... comfort is improved as well as the minute side to
    side "wobbling" from the 12 year old tired suspension has been eliminated... the
    cars is *flat and super stable* on the highway and feels tight to the point were I
    can change lanes very quickly with *more* confidence... no more bobbing and
    rocking during quick maneuvers... pure control... this should have been stock on the
    car... I was going to upgrade my suspension as it is 12 years old (still ok) but the
    sways have really done the trick!!!

    thx IPD smile

September 2010


Kan beställas från återförsäljarna i Europa om man vill slippa betala tullavgifter osv från USA:
http://www.xtremt.se/ eller lite billigare från http://www.europeantuning.com/ (c:a 3500kr +frakt)

BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
volvodrajvor
17 april 2011 · 313 Inlägg

Trodde det redan satt krängningshämmare på bilen, men det måste vara krängningshämmarstagen som de också säljer som sitter på original (fast lite tunnare).

Skitbra, uppskrivet på listan=)

Volvo C70 T5 "RR70" (2000)
steifan DR!FTT3KN!K3R
17 april 2011 · 10 427 Inlägg

Jo men de som sitter på som standard är nog i lite klenare diameter än IPDs motsvarigheter.
Har för mig att IPD även har tillverkat krängningshämmare till Volvo som originaltillbehör till
någon bilmodell (vilken det nu må vara).

Edit: Inte omöjligt att det finns fler tillverkare än IPD som tillverkar/säljer krängningshämmare till 850/S/V/C70.

Senast redigerat av steifan (17 april 2011)

JE_Jr
28 maj 2011 · 9 Inlägg

Jag har bytt till Bilstein, H&R-fjädrar, nya fjädersäten och 18" Triton på min S70-00, men jag är fortfarande inte nöjd med hur den beter sig på vägen... Visst, den går att köra fort med i långa svepande kurvor, men det är dålig respons och styrkänsla fortfarande

Funderar på att byta länkarmsbussningarna till delrin som nästa steg. Undrar om det blir väldigt stötigt?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang