Bränsleförbrukning Volvo S40 2.0T orig

LazerHawke
2 augusti 2006 · 1 268 Inlägg

någon som vet vad S40 2.0T -03 skall dra???

reseta bränsleförbrukingen idag när jag va ute åkte (L/100km) innan visa den 8.0 nu ligger den på 10.0 asså vad skall den ligga på??? 10.0 verkar lite extremt mkt asså...

fulle
2 augusti 2006 · 143 Inlägg

beror väll på hur tung högerfot man har???

LazerHawke
2 augusti 2006 · 1 268 Inlägg

Allså om man kör vanligt???

dallelito med lem
2 augusti 2006 · 1 147 Inlägg

min drar 8.0 om jag kör "normalt"... 10 låter lite som plattan i mattan.

Hellre frysa i tälten, än tälta i frysen.
LazerHawke
2 augusti 2006 · 1 268 Inlägg

dallelito skrev:
min drar 8.0 om jag kör "normalt"... 10 låter lite som plattan i mattan.

den började ligga på 10.0 då efter jag resetat den... å jag körde lugnt axade väl till 2 2500 3 som i vanlig körning... men skall kolla stift och filter i dagarna här..

Stoffe Verkmästare
3 augusti 2006 · 97 Inlägg

Överlag är Volvo betydligt törstigare än vad Volvo själva uppger och vad man kan förvänta sig. Det är inte sällan jag får klagomål från kunder som köpt sig en ny Volvo och tycker den drar för mycket bränsle. Det är extremt sällsynt att vi faktiskt hittar något fel på bilarna. Det är snarare så att köparen har en annan uppfattning om hur mycket bränsle som ska gå åt.
Vid viss väderlek går det dessutom åt mer bränsle. T ex får man en bättre fyllnadsgrad i cylindrarna vid kall väderlek där syrehalten i luften är hög. När vädret är det omvända kan bilen alltså plötsligt dra lite mer bränsle.
10 låter i mina öron inte särskilt ovanligt, men behöver självklart inte betyda att det inte är något fel.
Precis som du skriver så är stift och filter det första man brukar byta. Du kan även kolla efter luftläckage.

Senast redigerat av Stoffe (3 augusti 2006)

IMÅP4CT
3 augusti 2006 · 36 Inlägg

jag och en polare va ute o åkte hans v40 2.0t typ 30 mil och vi gasade bromsade rätt mycket och körde fort osv snittade 1 liter milen inte så dåligt enligt mig

LazerHawke
3 augusti 2006 · 1 268 Inlägg

körde idag då kom ja fan ner på 0.68 som lägst och nu när ja körde hem låg ja på 0.76 helt okej....

Virtual_Blå
3 augusti 2006 · 145 Inlägg

Jag har haft min i ca 7 månader nu, och jag nollställde "medelförbrukningen" när jag köpte bilen, och har inte nollställt den sen dess....nu ligger mitt snitt på 0.85 ...Klart jag vill ha ner den, men va faen!. Har man turbo i bilen så får la man tycka att det e hyfsat ändå!, det går inte å jämföra med "dagens bilar" även om min inte precis e gammal så utvecklas det oerhört fort!, farsans D5:a (-06, automat, V70) drar 0.65....ok det e diesel, men det e ändå automat (vilket gör så att den drar mer) + att v70:n e inte liten precis!...Tillbaka till min s40 nu, som sagt den drar 0.85, om din nu drar 10 så låter det faktist ändå lite väl mycket, jag "gubbkär" väl inte direkt heller smile

LazerHawke
3 augusti 2006 · 1 268 Inlägg

Virtual_Blå skrev:
Jag har haft min i ca 7 månader nu, och jag nollställde "medelförbrukningen" när jag köpte bilen, och har inte nollställt den sen dess....nu ligger mitt snitt på 0.85 ...Klart jag vill ha ner den, men va faen!. Har man turbo i bilen så får la man tycka att det e hyfsat ändå!, det går inte å jämföra med "dagens bilar" även om min inte precis e gammal så utvecklas det oerhört fort!, farsans D5:a (-06, automat, V70) drar 0.65....ok det e diesel, men det e ändå automat (vilket gör så att den drar mer) + att v70:n e inte liten precis!...Tillbaka till min s40 nu, som sagt den drar 0.85, om din nu drar 10 så låter det faktist ändå lite väl mycket, jag "gubbkär" väl inte direkt heller smile

som sagt va ute drog norrleden till långedrag.... när ja va framme i långedrag vart den nere på 0.68 och på vägen hem låg den på 0.76

precision
3 augusti 2006 · 2 652 Inlägg

så länge bilen håller sej på 1L landsväg så är de guld

LazerHawke
3 augusti 2006 · 1 268 Inlägg

bmw_z skrev:
så länge bilen håller sej på 1L landsväg så är de guld

gärna under =P

DiamondRed
10 augusti 2013 · 78 Inlägg

Min -00 har jag fått ner till 0.51 (50km/h - 5e vxl) i övrigt så ligger den på 08-0.85 blandad körning

Ahonen
10 augusti 2013 · 350 Inlägg

Min drar typ 0,82 i 130 på motorväg. Annars vanlig landsväg i normal fart så drar den strax över 0,7. Blandat brukar jag hamna på typ 0,9 då jag kör rätt mycket i stan. Sen är högerfoten rätt tung imellanåt smile))

Så kan tycka att snitta litern låter högt.

aaaaaaaaaa
10 augusti 2013 · 236 Inlägg

7 år gammal tråd, just saying.

Rekord på trådlyft?

Power is measured in dB
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang