2391
Sök

Köpråd : VAG Bil Max 20.000

Försöker iaf
12 819 Inlägg
21 april 2011
Audi 100 är j*kligt fina bilar för lite pengar, en fräsch hittar man för 5000-7000kr lite då och då.
17000 är alldeles för mycket och det kan jag säga utan att ha sett bilen i fråga. 12000 är väl lite i överkant även det.

Men en sak du ska tänka på förutom bränsleförbrukningen är skatten och försäkringen. Årsskatten har jag för mig ligger kring 1600kr. Försäkringen varierar förstås beroende på ålder osv, jag blev chockad när jag skulle försäkra min när jag var 20.

Några saker som du ska kolla extra noga på när du tittar på bilen;

Handbromsen - krångar på 80% av dessa bilar

Instrument - kolla så alla mätare fungerar, knappar till ev fönsterhissar osv.

Bromsservot - Bromstrycksackumulatorn (den sk bomben) felar ofta, känns som en                            vibrerande/pulserande pedal vid hårda inbromsningar.

Vevhusventilationen - Slangen är verkligen dålig, kolla så den inte är igensatt och mjuk. Den är numera ersatt av ett rör hos VAG men kostar drygt 700kr. Lätt att tillverka själv om man är lite händig.

Det är lite tips.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

1 171 Inlägg
22 april 2011
Om lådan är 3-stegad och saknar lockup är den inte lämplig att köra på motorvägen. Drar bara en massa extra bensin till ingen nytta och varvet seglar upp och ner, svårare att hålla konstant hastighet.

Forummoderator
18 270 Inlägg
22 april 2011
zoopåse skrev:
Om lådan är 3-stegad och saknar lockup är den inte lämplig att köra på motorvägen. Drar bara en massa extra bensin till ingen nytta och varvet seglar upp och ner, svårare att hålla konstant hastighet.

Jupp. Min slitvarg 300D har ingen lockup men 4-petad låda. Men den gör som zoopåse säger: Svårt att hålla jämn hastighet på motorväg. Faktiskt aldrig tänkt på det men man får hela tiden ligga och kompensera för att hålla något sånär jämn fart. Vi vet väl alla hur satans irriterande det är att ha en som kör 100-120-100 hela tiden runt sig som bara vägrar försvinna...

Och som sagt: Roligt att du kan tänka dig en automatare som förstabil! Jag blev fast i automatträsket som så många andra!

Fakta, Audi 100 2.3E -90: 0-100 9,8 sek. Toppfart 201 km/h. Manuell tyvärr, var allt jag hittade.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
22 april 2011
Dieselsmurfen skrev:
Fakta, Audi 100 2.3E -90: 0-100 9,8 sek. Toppfart 201 km/h. Manuell tyvärr, var allt jag hittade.

Automat - 11,7sec Toppfart 196

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

92 Inlägg
22 april 2011
Trådstartare
Dieselsmurfen skrev:
zoopåse skrev:

Jupp. Min slitvarg 300D har ingen lockup men 4-petad låda. Men den gör som zoopåse säger: Svårt att hålla jämn hastighet på motorväg. Faktiskt aldrig tänkt på det men man får hela tiden ligga och kompensera för att hålla något sånär jämn fart. Vi vet väl alla hur satans irriterande det är att ha en som kör 100-120-100 hela tiden runt sig som bara vägrar försvinna...

Och som sagt: Roligt att du kan tänka dig en automatare som förstabil! Jag blev fast i automatträsket som så många andra!

Allt annant klickar med bilen smile  Farsan tycker jag ska satsa på den som första bil, sen hittar man något annat roligt. Det posetiva är att vi känner nuvarande ägaren som vet all historik eftersom hans farsa har haft den sen 92 och då hade den bara gått 3mil från 89-92. Frågan är ju vart kan man köpa styling till Audi 100an? Vilka fälgar ska man satsa på? Audin är mörk grå.

Automat - 11,7sec Toppfart 196 2sekunder hit o dit spelar det ingen roll som förstabil! om man ska en bil för race ska den iallafall ligga under 8sek 0-100 och turbo smile Men en till sak som är posetiv är det goda ljudet från raka 5an på 136kusar=) kanske mindre idag men ändå. Tuff förstabil tycker jag själv smile

Bounty hunter
671 Inlägg
22 april 2011
jag har haft mååååååånge audi bilar...och den tråkigaste,slöaste o mest bensinslukade av dom alla va just en 5cyl me 3 stegs automat.... min 1,8 me 5 petat låda va mycket rappare....

spar pengarna eller köp en 5 cyl me manuell.....jag har det i min jag åker i o den går helt okej....

vill du ha billig bil i drift väljer du 1,8...den e toksnål....jag åkte på 0,72 landsväg me 5 pers o full packning

va helt omöjligt att åka under 1 1/2 liter milen me automatare....den bra tokvarvar på landsväg  mad

annars e gamla A100 helt underbara att köra..... tongue

finns lite styling o köpa så som vita blinker o lite kjolpaket...själv hara jag klarglas lykter och Honqi bakramp(till sedan modell) o sälja......bilder finns i gallariet  cool

EDIT: länken till kjolpaketet http://www.stylingexperten.se/product.php?ID=996

har inte köpt av dom själv men hört av andra att det god kvalite o trevliga att ha o göra me
Senast redigerat av bobafett (22 april 2011)

Ubåtsingenjör
7 357 Inlägg
22 april 2011
bobafett skrev:
jag har haft mååååååånge audi bilar...och den tråkigaste,slöaste o mest bensinslukade av dom alla va just en 5cyl me 3 stegs automat.... min 1,8 me 5 petat låda va mycket rappare....

spar pengarna eller köp en 5 cyl me manuell.....jag har det i min jag åker i o den går helt okej....

vill du ha billig bil i drift väljer du 1,8...den e toksnål....jag åkte på 0,72 landsväg me 5 pers o full packning

va helt omöjligt att åka under 1 1/2 liter milen me automatare....den bra tokvarvar på landsväg  mad

finns lite styling o köpa så som vita blinker o lite kjolpaket...själv hara jag klarglas lykter och Honqi bakramp(till sedan modell) o sälja......bilder finns i gallariet  cool

har inte köpt av dom själv men hört av andra att det god kvalite o trevliga att ha o göra me

håller med här ... strunta i den bilen, låter på tok för dyr samt att det är en automat.

Sen riktiga race bilar klarar sig utan turbo, kompressor och annat sånt fusk wink

92 Inlägg
22 april 2011
Trådstartare
CHEEVA skrev:
bobafett skrev:

håller med här ... strunta i den bilen, låter på tok för dyr samt att det är en automat.

Sen riktiga race bilar klarar sig utan turbo, kompressor och annat sånt fusk wink

Eftersom Jag har pratat med våran kära seglarvän som ägt en sån så backar jag med denna Audi 100=) Tyvärr men jag har insett att den kommer kosta mycket pengar för mig sen kommer den vara tråkig att köra när man inte får växla =/

Men tack er alla som har gett mig råd och sånt så jag fick inse att det inte var en bil för mig heller.tongue

Men några andra roliga förslag på bilar är välkomna nu om ni har runt 10-20tusen smile enda kravet är att det är en VAG bil (Audi,VW,skoda eller Seat) smile

/Boat

1 171 Inlägg
22 april 2011
Jag tror en C4 (Alltså audi 100) kan vara bättre för dig, antingen med 2,0 eller 2,3. Väldigt tyst och skön samt stadig på vägen. Dessa borde gå att få rätt billigt i dessa bensinskräckdagar då det är en stor tung bil som kanske drar närmare 0,8-0,9 på motorvägen. Fördelen blir då att värdeminskningen i stort sett är obefintlig så länge bilen rullar.

Man kan säkert hitta en fin Accord 2.0 för de pengarna också.

Bounty hunter
671 Inlägg
22 april 2011
satsa på en A80 me 2,0 motorn...lite smidig o hyffsat fart på bilen...sen finns nån 2,0 16v på 137hk oxå....

92 Inlägg
22 april 2011
Trådstartare
bobafett skrev:
satsa på en A80 me 2,0 motorn...lite smidig o hyffsat fart på bilen...sen finns nån 2,0 16v på 137hk oxå....

Okej Audi 80 är inte fel heller .
Men vad drar de mycket? och vad är det man ska tänka på när man ska köpa en 80?

Bounty hunter
671 Inlägg
22 april 2011
köp me 4 cyl motor och INTE med K-Jettonic insprutet,det e mekaniskt o inget för nybörjare att hålla på med...annars e det mycket lika i delar som Passat o Golf...annars e det vanliga...kolla efter rost framförallt i broms o bränslerör....

om det gått 20 eller 30 000 mil är what ever....bara den sjysst o känns bra...kamrem o sånt e lätt o byta...
och inte speciellt svår meckat....mycket finns på Biltema o Skruvat o sånna ställen

92 Inlägg
22 april 2011
Trådstartare
bobafett skrev:
köp me 4 cyl motor och INTE med K-Jettonic insprutet,det e mekaniskt o inget för nybörjare att hålla på med...annars e det mycket lika i delar som Passat o Golf...annars e det vanliga...kolla efter rost framförallt i broms o bränslerör....

om det gått 20 eller 30 000 mil är what ever....bara den sjysst o känns bra...kamrem o sånt e lätt o byta...
och inte speciellt svår meckat....mycket finns på Biltema o Skruvat o sånna ställen

Så jag ska ej satsa på 5cylen för det är oftast ljudet man är ute efter men har en 4cyl lite ljud i sig? Eller är den som vilken annan 4cyl motor? Är den pigg?

Forummoderator
18 270 Inlägg
22 april 2011
bobafett skrev:

Inte koka.
Hjullager.

Trevliga bilar som går billigt. Som bobafett säger: 1.8E.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Bounty hunter
671 Inlägg
22 april 2011
pigga? du kan nog kvadda bilen ändå wink ...ja det e helt okej fart i den eftersom den inte är lika tung som A100...vill du ha fart får du köpa en S2a elllr en med 20v motorn...men då blir det dyrarare.......mycket dyrare...

5cyl har K-Jetronik insprutet vilket jag tycker du ska akta dej för....kan få fint ljud i 4cyl oxå.... dock inte lita grymt som i 5cyl.....

711 Inlägg
22 april 2011
Hade en 80-92 2.0E för många år sen,en bil som ser bra ut och gick ok.
Nån raket var den inte,men gick framåt och toppade runt 200 om jag inte minns fel.

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
22 april 2011
Audi 80 2.8E med eller utan quattro, finns dock bara ett fåtal svensksålda, sportchassi är standard och de sitter som ett strykjärn på vägen. Min blev dock dödad av en gammal trollhättemoped med slutkörda dubbfria "vinterdäck" som inte kunde styra i en kurva när jag mötte honom. Den trevligaste bil jag nånsin haft.... Se dock upp med läckande topplockspackning, kärvande bromsok bak samt klonk i drivlinan/ojämnt slita däck om det är en quattro...

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

92 Inlägg
22 april 2011
Trådstartare
TS_quattro skrev:
Audi 80 2.8E med eller utan quattro, finns dock bara ett fåtal svensksålda, sportchassi är standard och de sitter som ett strykjärn på vägen. Min blev dock dödad av en gammal trollhättemoped med slutkörda dubbfria "vinterdäck" som inte kunde styra i en kurva när jag mötte honom. Den trevligaste bil jag nånsin haft.... Se dock upp med läckande topplockspackning, kärvande bromsok bak samt klonk i drivlinan/ojämnt slita däck om det är en quattro...

2.8e är för törsigt för min del så därför är 2.0e lagom för mig som första bil, ska ju trots allt pendla 13-15mil om dagen typ

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
22 april 2011
2.8:an jag hade drog 0.72 landsväg med full semesterlast så speciellt törstig tyckte jag inte den var...

edit: det var dessutom en quattro...
Senast redigerat av TS_quattro (22 april 2011)

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

92 Inlägg
22 april 2011
Trådstartare
TS_quattro skrev:
2.8:an jag hade drog 0.72 landsväg med full semesterlast så speciellt törstig tyckte jag inte den var...

edit: det var dessutom en quattro...

jaså hur kommer det sig att den drar mindre än 2.3e? Må vara en dum fråga men jag vet ej tongue

Sök