2300
Sök

Misstänkt vårdslöshet i trafik

Fri fart för ett fritt folk!
14 654 Inlägg
23 april 2011
Foffis skrev:
En sak jag undrar, om man nu inte erkänner de brott man gjort, t.ex kört för fort. Och de tas upp i rätten, vem står för kostnaden? Jag hörde för några år sedan att om de gäller Privat person mot staten så står staten för rättskostnaden. Stämmer detta?

det stämmer rättegångskostnaden hamnar på staten

Kör fort så hinner inget hända...

Fri fart för ett fritt folk!
14 654 Inlägg
23 april 2011
tkd_rille skrev:
de är ju misstänkt för vårdlöshet. Du får ju försvara dig när de väl händer något. Ja du har fullt ansvar för att inte köra på en enda på vägen om de då inte är självmordsbenägna och hoppar ut på dig.

om man kör på en gångare så betyder det inte att man blir vållande
men om man kör på en polis kan jag garantera att man blir inlåst en längre stund för mordförsök fast dom själva kliver ut mitt i vägen
lite sjukt faktist

Kör fort så hinner inget hända...

Muttley
23 april 2011
Growe skrev:
tkd_rille skrev:
de är ju misstänkt för vårdlöshet. Du får ju försvara dig när de väl händer något. Ja du har fullt ansvar för att inte köra på en enda på vägen om de då inte är självmordsbenägna och hoppar ut på dig.

men om man kör på en polis kan jag garantera att man blir inlåst en längre stund för mordförsök fast dom själva kliver ut mitt i vägen
lite sjukt faktist

Tänk så många galningar de sitter i bilen varje dag. Och så mycket folk som blir skadat varje dag. Men de går inte diskutera saker som har med en förares stil i trafiken och poliser på forum.
Tänk på att ts säger att de tog körkort från han med. Något lustigt är de ju här.

Om en person går över på ett övergångsställe så är du alltid vållande till skadorna för att du har kört för fort. Men där de icke är övergångställe är de övervägande om du har sett människan innan eller inte.

Vägarbetare tex de blir påkörda en hel del var år. Varför ? för att 2 av 100 bilar håller hastigheten.
Man måste förutse helt enkelt. Annars behöver man ju inte köra bil om man inte kan det smile.  De är som att säga att polisen stod fan inte där igår och kollade hastigheterna och jag såg inte den förrän de var för sent.

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
23 april 2011
Snutar försöker ju alltid få en att erkänna allt! Jag blev stoppad i en blåskontroll vid 03:00 en lördag, jag var nykter men kom i drygt dubbla tillåtna hastigheten. Aldrig i helvete att jag erkände den. smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

172 Inlägg
23 april 2011
Så ... nu ska vi sluta gissa här.

Polisen bör ha reflexväst på sig av säkerhetskäl med det är absolut INGET MÅSTE.
Vårdlöshet kan resultera i dagsböter samt indraget körkort i 3-12 månader.

Utan mätning är det bara att blåneka så kommer det nog bli nedlagt.

Kör du först så väntar jag där framme

133 Inlägg
24 april 2011
tkd_rille skrev:
Growe skrev:
tkd_rille skrev:

lite sjukt faktist

Tänk så många galningar de sitter i bilen varje dag. Och så mycket folk som blir skadat varje dag. Men de går inte diskutera saker som har med en förares stil i trafiken och poliser på forum.
Tänk på att ts säger att de tog körkort från han med. Något lustigt är de ju här.

Om en person går över på ett övergångsställe så är du alltid vållande till skadorna för att du har kört för fort. Men där de icke är övergångställe är de övervägande om du har sett människan innan eller inte.

Vägarbetare tex de blir påkörda en hel del var år. Varför ? för att 2 av 100 bilar håller hastigheten.
Man måste förutse helt enkelt. Annars behöver man ju inte köra bil om man inte kan det smile.  De är som att säga att polisen stod fan inte där igår och kollade hastigheterna och jag såg inte den förrän de var för sent.

Vad menar du här, om jag får fråga?

Hon: Det är ju bara en bil.
Jag: Du är bara en tjej.

Forummoderator
9 299 Inlägg
24 april 2011
En reflektion angående din eventuella hastighet. Kommer du med fart och gasar fullt 200m med din bil så kör du hyfsat fort, det bör du ju hålla med om? Jag är nog benägen att hålla med om att det var vårdslöst av dig. Att du sedan tror att man som bilist inte har ansvar för att ha stenkoll på varenda en som knappt går att se gör nästan att jag tycker du bör skaffa en motorsvagare bil.

Jag förstår att du är sur och arg över att du åkt dit. Du inser ju att du riskerar både körkort och en hel del i böter. Men handlar det inte till viss del om att du är sur över att du hade oturen att åka dit, snarare än att du tycker du inte gjort något fel?

Rent praktiskt är det säkert så att du har goda chanser att klara dig med tanke på att det inte finns något annat än polisernas vittnesuppgifter men rent principiellt tror (hoppas) jag även du själv inser att du borde få lite på fingrarna.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

764 Inlägg
24 april 2011
Man ska aldrig erkänna eller skriva på nåt på plats!

TeQuilla

4 005 Inlägg
26 april 2011
TeQuilla skrev:

Jo, ifall du har gjort fel och det som står på lappen är vad som har hänt.

5 198 Inlägg
26 april 2011
linuslinje skrev:
TeQuilla skrev:

Japp,, har man felat så ska man stå för det.

764 Inlägg
27 april 2011
gamlingen skrev:
linuslinje skrev:
TeQuilla skrev:

Japp,, har man felat så ska man stå för det.

Det är ändå din lagliga rätt att neka!

TeQuilla

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
27 april 2011
Jag undrar hur det går för TS, har du fått ta tillbaka ditt erkännande (och fått tillbaka lappen?)

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

2 011 Inlägg
27 april 2011
Philip: Om jag tolkar dig rätt när du ringde upp polisen och bad om att få ta tillbaka ditt erkännande och han sa att de flesta sådana fall läggs ner.... Lade du på därefter eller? Annars ska du skicka in skrivelse att du tar tillbaks ditt erkännande och gärna i rappet. Du ska även så fall behålla kopia på din skrivelse, så du har att visa vid eventuell rättegång. Sådana papper har vissa förmågor att kunna försvinna och du ska inte acceptera att tex han säger att "så nu har jag ordnat det". Då ska du be om bekräftelse hemskickat på det.

Håller med som TeQuilla skrev att aldrig godkänna något på plats. Nu har du gjort det, men gör det inte hädan efter. Vissa poliser målar upp en jäkla bild och försöker skrämma dig. Så fort du erkänt är det mer eller mindre kört.

I ditt fall här är att du ska skriva att du tar tillbaks erkännandet och att du kräver att få ditt körkort hemskickat.
Det är ingen nackdel för dig att ta tillbaks det, för om det går till Tingsrätten, så ska de bara följa vad som finns. Som tex Åklagaren får inte skriva i eventuellt åtal att först erkände du och sedan tog du tillbaks det erkännandet osv. (Du förstår nog vad jag menar). Åklagaren får bara använda fakta så kallat "svart på vitt" i sin eventuella bevisning.

Därför är det viktigt att du fixar detta snarast med återkallandet utav ditt erkännande. Det är Åklagarens starkaste bevisning för tillfället och sen 2 polis kvinnor som trycker på varpå han kommer kalla den ena som vittne emot dig som påstod hon skulle flugit iväg. Hon kommer garanterat måla upp en bild hur du fullständigt flög fram och rakt emot henne osv.

Du förklarar hur du ser på det. Du väjde och fortsatte för de viftade med ficklampor som bländade dig som exempel.

De har inget på dig eftersom de varken kan visa hastighet eller något annat på dig. Bara vad de tycker, men det spelar ingen roll. Alla uppfattar vi saker olika.

Alla fall så du får bekräftelse hemskickat med erkännadet är tillbaka draget. Plus att ditt körkort ska skickas tillbaks till dig med omedelbar verkan.
Senast redigerat av Clintan66 (27 april 2011)

Inte farten som dödar. Det är stoppen

349 Inlägg
27 april 2011
Zystem skrev:
Man ska aldrig skriva på något.

Du har ju erkänt att du körde vårdslöst, hur dumt som helst!

Poliser ska alltid förstora upp allt, det är väl inte så farligt om det nu stämmer med din beskrivning.

Det som är farligt är att dom är ute på vägen utan reflexer.

Som min far sa till ett par nybakta aspiranter, "Vet era föräldrar om att ni är ute så här sent?"
(Dom stoppa honom för att en lampa var trasig och var allmänt taskiga i attityden)

Haha grymt bra kommentar av din farsa! tongue

133 Inlägg
27 april 2011
discokapten skrev:
Jag undrar hur det går för TS, har du fått ta tillbaka ditt erkännande (och fått tillbaka lappen?)

Nej, jag väntar fortfarande på lappen om att jag kan yttra mig ifrån transportstyrelsen. Har ringt och jagat dem x antal gånger, tycker inte om dem kan jag säga..

Hon: Det är ju bara en bil.
Jag: Du är bara en tjej.

24 Inlägg
27 april 2011
Trådstartare
Tack för alla svar

Clintan66.

Först tog dom körkortet satte sig i sin bil, sen kom dom tillbaka och sade att jag hade tur, dom var tvugna att åka på en brand, så jag fick tillbaka körkortet, men dom verkade inte ha speciellt brottom därifrån.

Börjar känna att det kanske bara var ett spel, för att dom själva insåg att dom inte hade något. Men det kanske är wishful thinking smile, hon fick med i rapporten att jag ville ta tillbaks erkännandet iaf.

Kan berätta hur det slutar sen.

2 011 Inlägg
27 april 2011
Philip- skrev:
Tack för alla svar

Clintan66.

Först tog dom körkortet satte sig i sin bil, sen kom dom tillbaka och sade att jag hade tur, dom var tvugna att åka på en brand, så jag fick tillbaka körkortet, men dom verkade inte ha speciellt brottom därifrån.

Börjar känna att det kanske bara var ett spel, för att dom själva insåg att dom inte hade något. Men det kanske är wishful thinking smile, hon fick med i rapporten att jag ville ta tillbaks erkännandet iaf.

Okej. Då är jag med dig. Man blandar ihop lite med alla inlägg smile. Lycka till

Inte farten som dödar. Det är stoppen

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
27 april 2011
Philip- skrev:
Tack för alla svar

Clintan66.

Vänta lite nu... Fick du tillbaka körkortet (fysikskt)? snutarna innan de drog? Fick du en lapp om körkortsåterkallelse? För det här känns väldigt mycket som om de bara jävlades med dig.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

181 Inlägg
27 april 2011
discokapten skrev:
Philip- skrev:
Tack för alla svar

Clintan66.

Vänta lite nu... Fick du tillbaka körkortet (fysikskt)? snutarna innan de drog? Fick du en lapp om körkortsåterkallelse? För det här känns väldigt mycket som om de bara jävlades med dig.

Eller hur! låter mest som de jävlas med dig! jag har själv blivit tagen o blivit av med kortet för 6 år sen. o då fick jag fan inte tillbaka nått kort sad

24 Inlägg
27 april 2011
Trådstartare
Jag fick en liten lapp som det stod, förenklad delgivning på...men ja jag fick tillbaka körtkortet fysiskt

Sök