Vinande turbo, Saab og9-3

Johnsen
23 april 2011 · 426 Inlägg

Hej!
Har ett litet problem med min saab og9-3 från -98.
Det har på sista dagarna uppkommit ett ganska högt vinande från motorn/turbon, vinandet/visslandet hörs bara mellan ca 2200-2900rpm och därefter tonas de ner markant, likaså innan hörs det ingenting.
Vad tror ni? någon slang som är pajj eller är det turbon som börjar ge sig?
Den tar ingen olja och laddar perfekt.

Tack på förhand!


Mvh
Viktor

Det är inte farten som dödar...
Det är stoppen
Kolla in min projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 7#p3128567
BMW 650i (2007)
ajonasson
24 april 2011 · 583 Inlägg

Har för mig att visslande turbo betyder att den sjunger på sista versen, ordagrant =/

Mvh
Anders

Even with cruise control.. you still have to steer.
FenioN
24 april 2011 · 120 Inlägg

gå igenom alla slangar i motorrummet först! sen skruva bort kobran och känn om det glappar i turbinen.

Saab 9-5 2.0t -04
Sketstopp24v STREETRACER
24 april 2011 · 892 Inlägg

Kan juh även bero på att det "viner till" när turbon börjar snurra ordentligt? wink  är juh rätt vanligt att man hör en litet ljud när turbon laddar..

Men om det är extremt högt så är det nog turbon som vill ta semester...

Senast redigerat av Sketstopp24v (24 april 2011)

Bmc Crew
Rallyhalle
24 april 2011 · 4 299 Inlägg

Har samma ljud på min 9-5 sedan och där är det turbon som är på väg o tacka för sig.
Men plocka väck downpipen och känn efter på turbinen om den glappar eller inte som det sagts tidigare.

FenioN
24 april 2011 · 120 Inlägg

kan ju tillägga att jag hade en 9-5 aero som jag fick vinande ljud  när motorn fick arbeta lite mer  som i svaga backar uppför mm. hade då bytt vakumslangar och gått igenom övrig allt såg bra ut inget glapp i turbon och  ingen blårök eller oljeklet i slangar.

Saab 9-5 2.0t -04
Johnsen
24 april 2011 · 426 Inlägg

Blir inte klok på vad det är som har skitit sig...
Turbon (antar jag) tjuter/viner när man varvar den även på tomgång
Det ryker grått/svart ur avgasröret, när man kör bilen tvekar den någon sekund innan den börjar ladda om man stämplar fullt. Tjutet/vinet blir värre dessto mer man varvar den dvs. det är inte längre mellan ett visst varvtal utan är nu linjär emot varvtalet.
Är det turbon som börjar ge sig eller kan det vara ngt annat?

Tack för alla svar !

Det är inte farten som dödar...
Det är stoppen
Kolla in min projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 7#p3128567
BMW 650i (2007)
Sketstopp24v STREETRACER
25 april 2011 · 892 Inlägg

grått/svart? säker på att det inte är blått? wink   

Jag gissar på turbon.. smile

Bmc Crew
Johnsen
26 april 2011 · 426 Inlägg

Mycket riktigt är det turbon som gått åt skogen, trasiga impellrar och glappar ca 4-5mm axiellt smile
Blir utbytessnurra från speedparts

Det är inte farten som dödar...
Det är stoppen
Kolla in min projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 7#p3128567
BMW 650i (2007)
Sketstopp24v STREETRACER
26 april 2011 · 892 Inlägg

skaffa en Aero snurra wink

Bmc Crew
Johnsen
27 april 2011 · 426 Inlägg

Redan beställt en likadan wink

Det är inte farten som dödar...
Det är stoppen
Kolla in min projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 7#p3128567
BMW 650i (2007)
monno Elektriker
27 april 2011 · 718 Inlägg

Slänger in en enkel fråga bara, var det på avgassidan eller på luft sidan som impellern var trasig? Om du förstår. (kommer fan inte på vad sidorna heter..)

Har nämligen nå vinande ljud på min saab men känt på "avgassidan" och de både ser å känns bra, dock aldrig kollat "luftsidan".(fan att ja inte kommer på vad de heter på riktigt) Och har haft vinandet länge(typ 1år) å än så går då bilen:P
Kan de va för att de läker i anslutningen på DP? Pinnbultarna å muttrarna är rätt slut på nämligen, köpt nya som åker på snart men.

Sorry att jag tjuvar din tråd men:P

Som att kasta vatten i sjön.
Johnsen
27 april 2011 · 426 Inlägg

monno skrev:
Slänger in en enkel fråga bara, var det på avgassidan eller på luft sidan som impellern var trasig? Om du förstår. (kommer fan inte på vad sidorna heter..)

Har nämligen nå vinande ljud på min saab men känt på "avgassidan" och de både ser å känns bra, dock aldrig kollat "luftsidan".(fan att ja inte kommer på vad de heter på riktigt) Och har haft vinandet länge(typ 1år) å än så går då bilen:P
Kan de va för att de läker i anslutningen på DP? Pinnbultarna å muttrarna är rätt slut på nämligen, köpt nya som åker på snart men.

Sorry att jag tjuvar din tråd men:P

Jag har inte plockat ner turbon än så jag kan inte svara på hur impellerna ser ut på avgassidan men på insugssidan så var de söndertrasade och turbon glappade även mycket axiellt (in och ut på axeln).
En turbo snurrar på rätt bra (några hundratusen varv/minut) så att det viner lite ur turbinen är inget farligt eller ovanligt, däremot om vinandet blir märkbart högre och högre på kort tid så kan man misstänka att något börjar ge sig.
Ingen fara, bara bra att så fler kan få svar på sina funderingar smile

/ Viktor

Det är inte farten som dödar...
Det är stoppen
Kolla in min projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 7#p3128567
BMW 650i (2007)
monno Elektriker
28 april 2011 · 718 Inlägg

Har inget extremt vinande på min, bara lite lagom, sådär så man blir orolig:P
Men haft det länge som sagt, blev första gången när jag bytte tillbaka från 3" till orginal. Men som sagt är lur på at de läker in anslutningen dp-turbo. Och har för mig ja läst att de kan vina då.. får se om de blir bättre med nya pinnbultar nu när de ska besiktas snart smile

Som att kasta vatten i sjön.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang