2208
Sök

Nytt rekord på bensinpriset 16.03 kr / litern.

961 Inlägg
1 april 2012
CHEEVA skrev:
låt oss räkna på vad en golf 2 kostar i månaden då smile 900 i skatt per år + 1300 kr försäkring (halv) per år.

det är 2400 kr per år det är 200kr i månaden

så 200 + 200 i underhåll + bensin kostnaden då... den dricker ca 0,75 och en liter bensin kostar 16 kr, det ger oss en bensin kostnad på 2800 i månaden ( 250mil). Totalt blir det 3200 i månaden detta är 1175 kr mindre än vad en cee´d och dåhar du inte du räknat in försäkring och underhåll ( vilket är bra mycket dyrare för en cee´d än en golf )

så tyvär håller det inte riktigt, ska man sen räkna in värdeminskningen så är de bara glömma en ny bil.

jaja, då föredrar man ju golfen får jag säga, den är ju bra mkt snyggare än KIAn, sen är den väl skapligt snabb eller?

''Brännvin och frisk luft dör man inte av.''
-danskt ordspråk

Ubåtsingenjör
7 372 Inlägg
1 april 2012
KBAragger skrev:
CHEEVA skrev:
låt oss räkna på vad en golf 2 kostar i månaden då smile 900 i skatt per år + 1300 kr försäkring (halv) per år.

så 200 + 200 i underhåll + bensin kostnaden då... den dricker ca 0,75 och en liter bensin kostar 16 kr, det ger oss en bensin kostnad på 2800 i månaden ( 250mil). Totalt blir det 3200 i månaden detta är 1175 kr mindre än vad en cee´d och dåhar du inte du räknat in försäkring och underhåll ( vilket är bra mycket dyrare för en cee´d än en golf )

så tyvär håller det inte riktigt, ska man sen räkna in värdeminskningen så är de bara glömma en ny bil.

jaja, då föredrar man ju golfen får jag säga, den är ju bra mkt snyggare än KIAn, sen är den väl skapligt snabb eller?

snabb vet jag inte men funkar till att frakta röven i ! ett annat alternativ som lönar sig om man kör MYCKET är en passat diesel... eller ja kanske en golf diesel ? dricker ungefär som en cee´d fast för en bråkdel utav inköpspriset
Senast redigerat av CHEEVA (1 april 2012)

198 Inlägg
1 april 2012
Hur många golf 2:or förbrukar du under fem år? smile

Den här uträkningen är inte tänkt ur en bilentusiasts synvinkel utan för en random medelsvenson som tycker det går finfint att köra exempelvis V70N 3000 mil om året för att ta sig till och från jobbet.

Samma uträkning går förstås att göra på andra bilar i liknande prisklass. Poängen är att nästan nya bilar med låg förbrukning kan löna sig om man kör mycket även om det kräver att man tar ett lån för att köpa bilen jämfört med att bara köpa en bil för motsvarande summa man lägger på handpenningen.

961 Inlägg
1 april 2012
CHEEVA skrev:
KBAragger skrev:
CHEEVA skrev:

snabb vet jag inte men funkar till att frakta röven i ! ett annat alternativ som lönar sig om man kör MYCKET är en passat diesel... eller ja kanske en golf diesel ? dricker ungefär som en cee´d fast för en bråkdel utav inköpspriset

ofan yikes då kan man ju köra dem på frityrolja dessutom, perfekt big_smile

-danskt ordspråk

198 Inlägg
1 april 2012
CHEEVA skrev:

Bortsett från skatten så är det en bra affär, men visst lönar det sig att köra vw-diesel med tanke på hur snålt de går. 6000kr i skatt per år är dock inget kul att betala.

Det finns gott om bilar som det går att åka bra och snålt i. Sen handlar allt om prioriteringar, jag kör inte nån snål bil direkt men å andra sidan så är det ganska få mil per månad eftersom jag slipper jobbpendlingen numera.

Vad det gäller värdeminskningen så räknade jag på att bilen var värd 0kr efter fem år. Totalkostnaden blev då med köp + ränta + soppa + skatt knappt 280k kr. För den "billiga" bilen så blev det 250k kr. Då är inga reparationer inräknade i priset och det förutsätter att bränslepriserna ligger stilla. Ökar de så kommer förstås fördelen för den bränslesnåla bilen att öka.

198 Inlägg
1 april 2012
Det här kanske borde brytas ut i en egen tråd?

Hur man åker billigt och bra efter olika förutsättningar.

961 Inlägg
1 april 2012
OSkar000 skrev:
Det här kanske borde brytas ut i en egen tråd?

Hur man åker billigt och bra efter olika förutsättningar.

nämen jag tror att det går bra, ingen moderator har sagt något en så länge, om de säger något så kan man väll göra så, för det är ju trots allt kringliggande tongue

-danskt ordspråk

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
1 april 2012
OSkar000 skrev:
CHEEVA skrev:

Bortsett från skatten så är det en bra affär, men visst lönar det sig att köra vw-diesel med tanke på hur snålt de går. 6000kr i skatt per år är dock inget kul att betala.

Det finns gott om bilar som det går att åka bra och snålt i. Sen handlar allt om prioriteringar, jag kör inte nån snål bil direkt men å andra sidan så är det ganska få mil per månad eftersom jag slipper jobbpendlingen numera.

Vad det gäller värdeminskningen så räknade jag på att bilen var värd 0kr efter fem år. Totalkostnaden blev då med köp + ränta + soppa + skatt knappt 280k kr. För den "billiga" bilen så blev det 250k kr. Då är inga reparationer inräknade i priset och det förutsätter att bränslepriserna ligger stilla. Ökar de så kommer förstås fördelen för den bränslesnåla bilen att öka.

Har du tagit med servicekostnader i bilarna? En äldre bil lämnar man ju ogärna på service då de helt enkelt inte är värda kostnaden, man byter helt enkelt de saker som gör att bilen inte går genom besiktningen medan en ny vill man gärna lämna iväg om man ska hoppas på att få sälja den sen.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

Ubåtsingenjör
7 372 Inlägg
1 april 2012
OSkar000 skrev:
CHEEVA skrev:

svårt att hitta en bil som är värd  0 kr efter 5 år om man tar hand om den... skatten på en diesel kommer man ifrån om man lastbilsreggar. Tycker dock det lilla du redovisat i denna tråden haltar en aning, hur ser tex försäkringen ut för en cee´d ? årlig service ?

Forummoderator
26 478 Inlägg
1 april 2012
Nu har vi i Östersund..ja..i alla fall två av oss här i Östersund..dragit det första strået till en protest mot bränslepriset.
Dags att några andra tar över!

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

med saab i hjärtat & turbotrycket i blodet!
902 Inlägg
1 april 2012
bra!

-Vanliga bilar mäter motoreffekt i hk; saab i "pegasos" ;-P
-Smiskar Alla Andra Brutalt, Snor Alla Andras Brudar (saab)
-"adràxte ti mèra"(grekiska)-->"carpe diem"(latin)-->"fånga dagen"(svenska)
-"ouk en to polo to eu"(Aristoteles), "hakuna matata" (swahili)

Forummoderator
26 478 Inlägg
1 april 2012
gps18 skrev:
bra!

"Alltid nåt", i alla fall.
Men räknar med att bli ganskad hackad för det i alla fall..

Rumpmas
3 860 Inlägg
1 april 2012
Mack skrev:
gps18 skrev:
bra!

Är det något ni förtjänar att bli "hackade på" för så är det "musiken".

724 Inlägg
1 april 2012
Bra jobbat killar!! nu blir man ju taggad!! man borde fixa en träffpunkt för en liten större protest smile

http://www.preem.se/templates/page____791.aspx   sjukt hur mycket dom tjänar på skatter osv..
Senast redigerat av volvo-racer (1 april 2012)

198 Inlägg
1 april 2012
CHEEVA skrev:
svårt att hitta en bil som är värd  0 kr efter 5 år om man tar hand om den... skatten på en diesel kommer man ifrån om man lastbilsreggar. Tycker dock det lilla du redovisat i denna tråden haltar en aning, hur ser tex försäkringen ut för en cee´d ? årlig service ?

Tja, köp en långmilare som är 10 år gammal idag och addera 15k mil och 5 år på det. Håller bile ens hela vägen? Hur mycket slitdelar kommer behöva bytas? Kommer motor/växellåda/koppling hålla 15k mil till. Behöver du byta kamrem under den tiden? Lastbilsregistrering ser jag inte som ett alternativ om man exempelvis ska köra runt på en hel barnfamilj.

Det går att få detta att halta så mycket man vill.

Försäkringen blev på mig knappt 7k per år för helförsäkring med 2500+ mil per år.

PHrnfeldt skrev:
Har du tagit med servicekostnader i bilarna? En äldre bil lämnar man ju ogärna på service då de helt enkelt inte är värda kostnaden, man byter helt enkelt de saker som gör att bilen inte går genom besiktningen medan en ny vill man gärna lämna iväg om man ska hoppas på att få sälja den sen.

Service är inte med i kalkylen. Inte heller eventuella större reparationer eller utbyte av hela bilen vilket i värsta fall kan behövas. Alla har inte heller möjlighet att skruva och serva själva. Sen beror det på hur man värderar sin tid, personligen anser jag att det finns de som är bättre på att göra det än vad jag är och därmed lämnar jag in bilen när det är dags för service. Andra kan lägga en helg eller två i månaden på att skruva bil för att de tycker det är kul eller anser sig ha tiden. Hade jag haft en lite roligare projektbil hade jag dock hellre lagt tiden på att skruva med den än att skruva på vardagsbilen.

961 Inlägg
1 april 2012
volvo-racer skrev:
Bra jobbat killar!! nu blir man ju taggad!! man borde fixa en träffpunkt för en liten större protest smile

http://www.preem.se/templates/page____791.aspx   sjukt hur mycket dom tjänar på skatter osv..

jävlar yikes tänk hur det skulle gå för staten om alla körde på etanol hmm anledningen till att svenska staten har mycke pengar och att vi klarade oss ur lågkonjunkturen måste vara den höga skatten hmm nä fyfan man blir ju nästan äcklad får jag säga!

vem ska organisera protesten och var, är den stora frågan tongue
Senast redigerat av KBAragger (1 april 2012)

-danskt ordspråk

Ubåtsingenjör
7 372 Inlägg
1 april 2012
OSkar000 skrev:
Försäkringen blev på mig knappt 7k per år för helförsäkring med 2500+ mil per år.

bara där är det kört ju ... 1300 per år mot 7000

198 Inlägg
1 april 2012
CHEEVA skrev:
OSkar000 skrev:

bara där är det kört ju ... 1300 per år mot 7000

Tänker man bara på pengarna så är en madrass under skrivbordet enda alternativet egentligen. Eller gångavstånd till jobbet, bara att flytta närmare eller byta jobb.

Varför åka 20 år gammal småbil när det går att åka betydligt nyare och bekvämare till nästan samma årskostnad?

Halvförsäkrat skulle en golf2 kosta mig cirka 2000kr per år. Men då får jag inte köra i diket eller smälla nån älg/rådjur/hjort/annat vilt. Med helförsäkring, 2600kr.

1 079 Inlägg
1 april 2012
KBAragger skrev:
volvo-racer skrev:

jävlar yikes tänk hur det skulle gå för staten om alla körde på etanol hmm anledningen till att svenska staten har mycke pengar och att vi klarade oss ur lågkonjunkturen måste vara den höga skatten hmm nä fyfan man blir ju nästan äcklad får jag säga!

vem ska organisera protesten och var, är den stora frågan tongue

Enkelt när tillräckligt många kör på etanol kommer nästa skattesmäll fast på etanol, sen börjar man använda ursäkter för dessa straffskatter på dessa gigantiska "hembrännare" som skövlar för att få bränsle, utsläpp orsakade av dessa, sedan de stackare som är "slavarbetare" som helt plötsligt kommer/kan kräva få mer betalt för det slit de gör för att vi ska få dessa fina "miljövänliga" bränsle. Sedan kan man ju diskutera miljöpåverkan om nya bilar får kortare livslängd, kortare serviceintervaller (mer avfall). Jag tror nog att bensin är nog inte så illa som de vill få oss att tro. Det är en viktig inkomstkälla och kommer det alternativ så kommer de beskattas lika hårt,

Det bästa med en protest som gör skillnad är att man inte ens behöver lämna hemmet, om låt oss säga 50% faktiskt drar upp den knutna näven ur fickan och ställer av bilen och inte ens tankar gräsklipparen för låt oss säga en vecka eller månad. Vi snackar samhällskollaps när helt plötsligt 400nya resenärer ska ta bussen till jobbet på en vanlig linje som normalt har 30passagerare/dag. Alla bilskatter ska återbetalas/försäkringar ska återbetalas (pengar som förmodligen inte finns något utrymme för att betala ut), de dagliga skatteintäkterna på bränsle försvinner, bensinstationer står med fulla tankar och får börja avboka kommande leveranser, inte heller kommer någon åka till macken för bensin så att varor osv kommer garanterat bli gamla då stannar de leveranserna också. Görs detta mitt i semestersäsongen så kommer diverse resmål/orter att känna på förlusten.

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.

Forummoderator
26 478 Inlägg
1 april 2012
Andromeda skrev:
Mack skrev:
gps18 skrev:
bra!

Är det något ni förtjänar att bli "hackade på" för så är det "musiken".

Det kan vi nog leva med, haha.
Men som sagt. Första strået är draget. Vilka drar nästa?

Sök