2970
Sök

Nytt rekord på bensinpriset 16.03 kr / litern.

198 Inlägg
1 april 2012
Hur kommer det sig att så många här är så anti till nyare bilar som i många fall är bättre anpassade för sin uppgift än vad äldre bilar är. Är det bara pengarna eller ett allmänt motstånd till att förnya sig? Eller bara en anledning till att få gnälla över något?

Finns det ens nån vettig människa som på allvar funderar på att åka 10 mil om dagen i en nästan 25 år gammal Nissan Micra som redan på den tiden var en livsfara i trafiken? Å andra sidan så hade väl Darwin rätt...

Även om man själv anser sig köra som en gud så finns det alltid andra i trafiken som är mindre skärpta och inte har nån större koll på vart de är. Bara det får mig att värdera en modern bil väldigt mycket högre än en äldre och billigt. Trots allt så har man bara ett liv så det gäller att ta till vara på det..

1 327 Inlägg
1 april 2012
Trådstartare
OSkar000 skrev:
Hur kommer det sig att så många här är så anti till nyare bilar som i många fall är bättre anpassade för sin uppgift än vad äldre bilar är. Är det bara pengarna eller ett allmänt motstånd till att förnya sig? Eller bara en anledning till att få gnälla över något?

Finns det ens nån vettig människa som på allvar funderar på att åka 10 mil om dagen i en nästan 25 år gammal Nissan Micra som redan på den tiden var en livsfara i trafiken? Å andra sidan så hade väl Darwin rätt...

Även om man själv anser sig köra som en gud så finns det alltid andra i trafiken som är mindre skärpta och inte har nån större koll på vart de är. Bara det får mig att värdera en modern bil väldigt mycket högre än en äldre och billigt. Trots allt så har man bara ett liv så det gäller att ta till vara på det..

En ny bil är ingen höjdare att skruva i med alla felkoder och återställningar. Nu med de nya kontrollerna av felkoder på besiktning så är det mycket svårt att kunna skruva själv i en sån bil. Då tycker jag själv att det är bättre att ha en äldre bil som man kan laga själv än en halv ny utan garantier som man behöver lämna in på dyra lagningar.

Men vad har detta med det dyra bränslepriset att göra? 2004 kostade bensinpriset ca 10 kr per liter. Bränsleförbrukningen i nya bilar har inte minskat så mycket sedan 2004.
Senast redigerat av Aero T16 (1 april 2012)

1 412 Inlägg
1 april 2012
Jag har gått från att ha nyare bilar till att ha gamla, mycket roligare.
Hade dock en -06 förra vintern men tröttnade efter några månader.

Har inte haft några problem med att åka gamla bilar, min kapitän -59 gick 2500 mil lite drygt ett år.
Även när det var -30 och 30cm snö.

Jovisst har man bara ett liv, vore ju synd att kasta bort det på att åka runt i något man inte gillar.  smile

Det nyaste som jag har nu är en grävmaskin från 2003. big_smile

Visst är min firebird av "nyare modell", men jag gillar den så den får vara kvar i min ägo.
Är ju någorlunda enkel elektronik i den iaf.
Senast redigerat av OpelP1 (1 april 2012)

198 Inlägg
1 april 2012
Aero T16 skrev:
En ny bil är ingen höjdare att skruva i med alla felkoder och återställningar. Nu med de nya kontrollerna av felkoder på besiktning så är det mycket svårt att kunna skruva själv i en sån bil. Då tycker jag själv att det är bättre att ha en äldre bil som man kan laga själv än en halv ny utan garantier som man behöver lämna in på dyra lagningar.

Men vad har detta med det dyra bränslepriset att göra? 2004 kostade bensinpriset ca 10 kr per liter. Bränsleförbrukningen i nya bilar har inte minskat så mycket sedan 2004.

En tillräckligt ny bil slipper man förhoppningsvis skruva på. Dessutom är det långt ifrån alla som ens är intresserade av att skruva. Ja skruvar gärna, men inte på en bil jag är beroende av att den fungerar varje dag. På en hobbybil som kanske går 200-300 mil på sommaren, absolut!

Nu kollar jag bara på en modell här, snefördelat så det sjunger om det men ändå. Blandad körning, tillverkarens siffror.

En Audi A4 1,8Ts quattro (190hk / 240nm) årsmodell 2003/2004 0,94 liter /mil
En Audi A4 2,0T quattro (200hk /280nm) årsmodell 2007 - 0,88 liter / mil (+10hk/+40nm)
En audi A4 2,0T quattro (211hk / 350nm) årsmodell 2012 - 0,62 liter / mil (+21hk /+110nm)

Jo, bilarna har blivit bra mycket snålare och starkare sen 2004. Speciellt senaste åren har det gått riktigt fort.

Ubåtsingenjör
7 372 Inlägg
2 april 2012
OSkar000 skrev:
En tillräckligt ny bil slipper man förhoppningsvis skruva på.

jo hoppas kan man ju alltid göra ... men om man är realist vet man att även nya bilar går i sönder, och när de går i sönder kostar det din högra arm att laga

Hemlig Agent
1 115 Inlägg
2 april 2012
CHEEVA skrev:
OSkar000 skrev:

jo hoppas kan man ju alltid göra ... men om man är realist vet man att även nya bilar går i sönder, och när de går i sönder kostar det din högra arm att laga

Tur det finns nybilsgaranti då!

Allmänt envis
12 512 Inlägg
2 april 2012
CHEEVA skrev:
OSkar000 skrev:

Det var en grov generalisering, det finns moderna bilar som är precis lika enkla att arbeta med som äldre modeller och ofta är det till och med enklare. Många lösningar förbättras med åren och bara en sådan sak som att man slipper fastrostade skruvar och liknande är guld värt.

Elektronik är inte heller alltid av ondo, det finns en anledning till att man infört möjligheten att kolla felkoder på modernare bilar och används detta rätt är det ett bra hjälpmedel.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

1 436 Inlägg
2 april 2012
Rquired skrev:
CHEEVA skrev:
OSkar000 skrev:

Det var en grov generalisering, det finns moderna bilar som är precis lika enkla att arbeta med som äldre modeller och ofta är det till och med enklare. Många lösningar förbättras med åren och bara en sådan sak som att man slipper fastrostade skruvar och liknande är guld värt.

Elektronik är inte heller alltid av ondo, det finns en anledning till att man infört möjligheten att kolla felkoder på modernare bilar och används detta rätt är det ett bra hjälpmedel.

Förutom insprut, AC och en jävla massa krockkuddar, känns Pegutten 107 och Golf Mk1an ungefär lika utvecklade. Menar, hur avancerat kan de ha gjort en så enkel bil som 107an?

Sedan har jag nu köpt en S10 istället för Golfen, det är värt att den drar dubbelt så mycket i soppa eftersom jag trivs så mycket bättre i S10an. I värsta fall får jag väl bygga elbil av S10an, det är ju poppis i staterna. smile

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.

1 327 Inlägg
2 april 2012
Trådstartare
OSkar000 skrev:
Aero T16 skrev:

En tillräckligt ny bil slipper man förhoppningsvis skruva på. Dessutom är det långt ifrån alla som ens är intresserade av att skruva. Ja skruvar gärna, men inte på en bil jag är beroende av att den fungerar varje dag. På en hobbybil som kanske går 200-300 mil på sommaren, absolut!

Nu kollar jag bara på en modell här, snefördelat så det sjunger om det men ändå. Blandad körning, tillverkarens siffror.

En Audi A4 2,0T quattro (200hk /280nm) årsmodell 2007 - 0,88 liter / mil (+10hk/+40nm)
En audi A4 2,0T quattro (211hk / 350nm) årsmodell 2012 - 0,62 liter / mil (+21hk /+110nm)

Jo, bilarna har blivit bra mycket snålare och starkare sen 2004. Speciellt senaste åren har det gått riktigt fort.

Aldrig att man kör 0,62 liter / mil blandad med en A4 quattro.

Du verkar inte ha läst detta från tex wikipedia:

"EU beslutade år 2007 om miljömålen för 2012 där alla tillverkade bilar måste förbruka under 120 gram koldioxid. Bilföretag som misslyckades med detta ska få betala böter. För att lyckas med miljömålen har man definierat om hur förbrukningen mäts och använder sig a EU-cykeln som anger hur mycket koldioxid per km en bil släpper ut. Man gjorde testerna till världens gynnsammaste för att komma närmare målen vilket gjort att i princip alla dieselbilar som drar under 6 liter per 100 km klarar gränsen. Man har lyckats minska EU's koldioxidutsläpp med flera procent bara genom att göra testerna mer gynnsamma. Effekten har blivit att EU-cykelns förbrukning är helt orealistisk speciellt för dieselbilar som säljs av företag med stark förmåga till lobbying i Bryssel. Ett exempel är Volkswagen Passat TDI årsmodell 2012 som enligt EU cykeln endast drar 4.5 liter per 100 km, samma modell i USA drar 6.72 liter per 100 km enligt deras officiella EPA cykel som anses vara mycket mer realistisk. Detta gör att EU får mycket snyggare statistik när det kommer till koldioxidutsläpp än många andra länder.

Ett alternativt tillvägagångssätt är att mäta specifik bränsleförbrukning där man tar hänsyn till hur mycket energi bränslet som man förbränner innehåller. Detta är nödvändigt om man vill jämföra fordon som använder bränslen med olika energiinnehåll."

Eigenbrötler
1 237 Inlägg
2 april 2012
OSkar000 skrev:

Jag gillar utseendet på gamla/äldre bilar. Särskilt om de är äldre än 1980.

Avstängd
10 388 Inlägg
2 april 2012
OSkar000 skrev:
Aero T16 skrev:

Vet inte var du fått att en A4 2.0TFSi -quattro- 2012 skulle dricka 0,62l/mil vid blandad körning ifrån.

Enligt Audi (deras faktablad för A4:an 2012) är de siffrorna du anger för en 2.0TFSi (211hk) -inte quattro- och 0,62l/m för avanten.

För quattron är siffrorna (sedan/avant); 0,68l/mil och 0,7l/m med manuell låda.
Med automat; (sedan/avant); 0,7l/mil och 0.71l/m

Inte mycket att orda om, men, jag tycker väl nog att rätt ska vara rätt

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Smålänning
7 887 Inlägg
2 april 2012
Nya bilar är för opålitliga.
Dom kan helt plötsligt, utan direkt anledning sluta starta. Det kan en gammal också.
Visst, du har garanti och försäkring som gör att den bärgas till verkstad och dom lagar det gratis, men du skulle väl nånstans?
Den gamla kan du felsöka själv, köpa den trasiga delen för 100 spänn på skroten, montera och köra.

Varför ska generatorns laddning styras med databox, när det funkar bättre med den gamla modellen?
Varför ska fönsterhissar och innebelysning styras med databox? Argumentet med mindre kablar håller inte, för att det helt enkelt inte är så.

Är inte emot teknik, men är emot att göra enkla saker krångliga, göra bra saker sämre och jävlas genom att skita i att göra enkla saker (markeringar för ÖD och markeringar på kamaxelhjul t.ex).

Rquired skrev:
CHEEVA skrev:
OSkar000 skrev:

Ja en del nya bilar är enklare att arbeta med än äldre.
Men 1 liter olja till vissa nya bilar, kostar lika mycket som hela oljebytet på nämda Micra...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

1 327 Inlägg
2 april 2012
Trådstartare
Hittade detta på facebook, undrar om någon kommer att delta..

http://www.facebook.com/events/328818127180185/?ref=nf

Demonstration - Lördag 7 aprill 2012 - Vi kräver billigare bensin - NU!

Nu har vi fått nog, bränslepriset har åter igen slagit rekord och 95-oktanig bensin kostar över 16kr/litern. Det är dags att vi gör oss hörda och visar vårt missnöje!

Lördagen den 7 april 2012 så är det dags för vår första demonstration. Tillsammans så ska vi blockera så många bensinstationer i hela Sverige som vi bara kan. Parkera era bilar vid in- och utfarter så ingen kan komma in och tanka under dagen.

Ju fler vi blir, desto bättre är det! Bjud in alla era vänner, tillsammans kan vi göra oss hörda! Tipsa gärna era vänner och ovänner om vår grupp på Facebook så fler ansluter sig!

Glöm inte bort att gilla vår grupp på Facebook i kampen om billigare bensin!

198 Inlägg
2 april 2012
it_mutt skrev:
OSkar000 skrev:
Aero T16 skrev:

Vet inte var du fått att en A4 2.0TFSi -quattro- 2012 skulle dricka 0,62l/mil vid blandad körning ifrån.

Enligt Audi (deras faktablad för A4:an 2012) är de siffrorna du anger för en 2.0TFSi (211hk) -inte quattro- och 0,62l/m för avanten.

För quattron är siffrorna (sedan/avant); 0,68l/mil och 0,7l/m med manuell låda.
Med automat; (sedan/avant); 0,7l/mil och 0.71l/m

Inte mycket att orda om, men, jag tycker väl nog att rätt ska vara rätt

Sorry, jag läste i fel kolumn.

Saken är ändå den att en -12 är snålare än en -04 trots mer effekt.

Tillochmed min A4 2,0TQ (B7) är relativt snål jämfört med föregångaren, under 0,7 liter milen på långkörning är lätt avklarat även med farthållaren satt på 100+

961 Inlägg
2 april 2012
Aero T16 skrev:

Nu har vi fått nog, bränslepriset har åter igen slagit rekord och 95-oktanig bensin kostar över 16kr/litern. Det är dags att vi gör oss hörda och visar vårt missnöje!

Lördagen den 7 april 2012 så är det dags för vår första demonstration. Tillsammans så ska vi blockera så många bensinstationer i hela Sverige som vi bara kan. Parkera era bilar vid in- och utfarter så ingen kan komma in och tanka under dagen.

Ju fler vi blir, desto bättre är det! Bjud in alla era vänner, tillsammans kan vi göra oss hörda! Tipsa gärna era vänner och ovänner om vår grupp på Facebook så fler ansluter sig!

tack! nu vet jag vad jag kan se fram imot (kanske för jag vill ju inte böta och få prick i registret, så tänka lite först vore något för mig (bor dessutom i en liten rik stad så jag vet inte hur många som vill ställa upp häller)) tongue

''Brännvin och frisk luft dör man inte av.''
-danskt ordspråk

1 422 Inlägg
2 april 2012
Förstår inte varför inte Usa kan straffskattas hårdare för bensin, de skulle kunna dubbla priset och ändå ligga under våra priser... Till och med bensinen och dieseln i Kongo är dyrare än i Usa och det är de jävlarna som släpper ut mest..

Ubåtsingenjör
7 372 Inlägg
2 april 2012
Aero T16 skrev:

krockar tyvär med elmia hmm

Forummoderator
26 478 Inlägg
2 april 2012
cheffer skrev:
Förstår inte varför inte Usa kan straffskattas hårdare för bensin, de skulle kunna dubbla priset och ändå ligga under våra priser... Till och med bensinen och dieseln i Kongo är dyrare än i Usa och det är de jävlarna som släpper ut mest..

Nåt jag börjar fundera på är hur USA beskattar sina drivmedel? Någon som har någon graf eller liknande över detta?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Ubåtsingenjör
7 372 Inlägg
2 april 2012
cheffer skrev:

hur ser kinas utsläpp ut ?!? tror de är några resor värre faktiskt

961 Inlägg
2 april 2012
cheffer skrev:

jadu, usa borde väll knappast ens ha råd med billig bensin med tanke på deras skulder roll

''Brännvin och frisk luft dör man inte av.''
-danskt ordspråk

Sök