2499
Sök

Nytt rekord på bensinpriset 16.03 kr / litern.

1 422 Inlägg
2 april 2012
CHEEVA skrev:
cheffer skrev:
Förstår inte varför inte Usa kan straffskattas hårdare för bensin, de skulle kunna dubbla priset och ändå ligga under våra priser... Till och med bensinen och dieseln i Kongo är dyrare än i Usa och det är de jävlarna som släpper ut mest..

hur ser kinas utsläpp ut ?!? tror de är några resor värre faktiskt

Det är sant att Kina släpper ut mer, dock betydligt mindre per capita än Usa och många kineser kör på gas ska du också veta, extremt många taxis är gasdrivna. Dessutom har kina sämre förutsättningar för att kunna göra något åt priset på drivmedel. Håller med dig om att kina är ett skitland sett ur miljöperspektiv då de bara tänker på vinster och makt (som usa på den punkten då alltså)

Mack skrev:
cheffer skrev:
Förstår inte varför inte Usa kan straffskattas hårdare för bensin, de skulle kunna dubbla priset och ändå ligga under våra priser... Till och med bensinen och dieseln i Kongo är dyrare än i Usa och det är de jävlarna som släpper ut mest..

Nåt jag börjar fundera på är hur USA beskattar sina drivmedel? Någon som har någon graf eller liknande över detta?

Det är jag faktiskt inte riktigt säker på men kan nog återkomma med ett svar ang det imorgon eller senare ikväll. Inte är det mycket skatt på drivmedel iaf, det kan jag säga då prisert ligger väldigt nära 1$ per liter, dvs ca 6.50 litern och utan skatten på bensin i Sverige skulle den kosta strax över 5kr/litern om jag inte minns fel (fakta som jag kollade upp sent 2011)

1 422 Inlägg
2 april 2012
KBAragger skrev:
cheffer skrev:

jadu, usa borde väll knappast ens ha råd med billig bensin med tanke på deras skulder roll

Skillnad på statsskulder och privata skulder. Du skulle bara veta vad bilister i Usa klagar på de höga bensinpriserna redan... De skulle komme till europa och köra runt lite så de får lite perspektiv på verkligheten.

OT sorry för dubbelpost

Forummoderator
26 478 Inlägg
2 april 2012
cheffer skrev:
CHEEVA skrev:
cheffer skrev:

hur ser kinas utsläpp ut ?!? tror de är några resor värre faktiskt

Det är sant att Kina släpper ut mer, dock betydligt mindre per capita än Usa och många kineser kör på gas ska du också veta, extremt många taxis är gasdrivna. Dessutom har kina sämre förutsättningar för att kunna göra något åt priset på drivmedel. Håller med dig om att kina är ett skitland sett ur miljöperspektiv då de bara tänker på vinster och makt (som usa på den punkten då alltså)

Mack skrev:
cheffer skrev:

Nåt jag börjar fundera på är hur USA beskattar sina drivmedel? Någon som har någon graf eller liknande över detta?

Det är jag faktiskt inte riktigt säker på men kan nog återkomma med ett svar ang det imorgon eller senare ikväll. Inte är det mycket skatt på drivmedel iaf, det kan jag säga då prisert ligger väldigt nära 1$ per liter, dvs ca 6.50 litern och utan skatten på bensin i Sverige skulle den kosta strax över 5kr/litern om jag inte minns fel (fakta som jag kollade upp sent 2011)

Hur det ligger till i Sverige vet jag om på ett ungefär, men var nyfiken på hur det ligger till i Amerika, hur de beskattar sina bränslen där, kontra det riktiga grundpriset.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

1 422 Inlägg
2 april 2012
Mack skrev:
Hur det ligger till i Sverige vet jag om på ett ungefär, men var nyfiken på hur det ligger till i Amerika, hur de beskattar sina bränslen där, kontra det riktiga grundpriset.

Vad jag vet så varierar det från stat till stat med ska ta reda på mer info tills imorgon (bor för tillfället med en amerikan som vet vad han pratar om till skillnad från många andra amerikaner som lever i en drömvärld där usa är mer än gud än ett land) men mer än 50-60 cent / gallon (~3,8 liter) har jag svårt att tro att det är.

961 Inlägg
2 april 2012
cheffer skrev:
Mack skrev:

Vad jag vet så varierar det från stat till stat med ska ta reda på mer info tills imorgon (bor för tillfället med en amerikan som vet vad han pratar om till skillnad från många andra amerikaner som lever i en drömvärld där usa är mer än gud än ett land) men mer än 50-60 cent / gallon (~3,8 liter) har jag svårt att tro att det är.

du inte bara USA har för låga priser, även kanada, så vad gör kanadensarna för fel? (de har ungefär samma priser som de i USA)

''Brännvin och frisk luft dör man inte av.''
-danskt ordspråk

Garaget Anhängare!
2 068 Inlägg
2 april 2012
7 kr litern läste jag nånstans! smile Helt okej

Kolla min busbil BILEN HÄR Lämna en kommentar eller nått

1 422 Inlägg
2 april 2012
KBAragger skrev:
cheffer skrev:
Mack skrev:

du inte bara USA har för låga priser, även kanada, så vad gör kanadensarna för fel? (de har ungefär samma priser som de i USA)

Ja, samma som Usa förmodligen? Men grejen är ju den att höjer Kanada priset så kommer Kanadensarna att tanka i Usa och vice versa, inte så konstigt. Norrmän kommer ju hit och tankar emellanåt så det är ju inte så konstigt. Priset är faktiskt något högre i Kanada än Usa men inte mycket, tror det skiljer runt 50 cent/ litern eller något sånt.

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
3 april 2012
twin_cam skrev:
Nya bilar är för opålitliga.
Dom kan helt plötsligt, utan direkt anledning sluta starta. Det kan en gammal också.
Visst, du har garanti och försäkring som gör att den bärgas till verkstad och dom lagar det gratis, men du skulle väl nånstans?
Den gamla kan du felsöka själv, köpa den trasiga delen för 100 spänn på skroten, montera och köra.

Varför ska generatorns laddning styras med databox, när det funkar bättre med den gamla modellen?
Varför ska fönsterhissar och innebelysning styras med databox? Argumentet med mindre kablar håller inte, för att det helt enkelt inte är så.

Är inte emot teknik, men är emot att göra enkla saker krångliga, göra bra saker sämre och jävlas genom att skita i att göra enkla saker (markeringar för ÖD och markeringar på kamaxelhjul t.ex).

Rquired skrev:
CHEEVA skrev:

jo hoppas kan man ju alltid göra ... men om man är realist vet man att även nya bilar går i sönder, och när de går i sönder kostar det din högra arm att laga

Det var en grov generalisering, det finns moderna bilar som är precis lika enkla att arbeta med som äldre modeller och ofta är det till och med enklare. Många lösningar förbättras med åren och bara en sådan sak som att man slipper fastrostade skruvar och liknande är guld värt.

Elektronik är inte heller alltid av ondo, det finns en anledning till att man infört möjligheten att kolla felkoder på modernare bilar och används detta rätt är det ett bra hjälpmedel.

Ja en del nya bilar är enklare att arbeta med än äldre.
Men 1 liter olja till vissa nya bilar, kostar lika mycket som hela oljebytet på nämda Micra...

Ingen försöker tvinga på dig en modern bil, men du lär väl ha ett bra jobb som gör att du kan tanka ditt "under av driftsäkerhet"

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

Rumpmas
3 860 Inlägg
3 april 2012
Aero T16 skrev:
Hittade detta på facebook, undrar om någon kommer att delta..

http://www.facebook.com/events/328818127180185/?ref=nf

Demonstration - Lördag 7 aprill 2012 - Vi kräver billigare bensin - NU!

Nu har vi fått nog, bränslepriset har åter igen slagit rekord och 95-oktanig bensin kostar över 16kr/litern. Det är dags att vi gör oss hörda och visar vårt missnöje!

Lördagen den 7 april 2012 så är det dags för vår första demonstration. Tillsammans så ska vi blockera så många bensinstationer i hela Sverige som vi bara kan. Parkera era bilar vid in- och utfarter så ingen kan komma in och tanka under dagen.

Ju fler vi blir, desto bättre är det! Bjud in alla era vänner, tillsammans kan vi göra oss hörda! Tipsa gärna era vänner och ovänner om vår grupp på Facebook så fler ansluter sig!

Glöm inte bort att gilla vår grupp på Facebook i kampen om billigare bensin!

Varför straffa mackägare för att bränsleskatterna är höga? De kan inte göra något åt det och har inga marginaler på bränsle att tala om. En bemannad mack är 25 öre dyrare eftersom de har personal stora delar av dygnet och en butik. De 25 örena får du ju i regel tillbaka om du skaffar kundkort.

Och jag kan ju säga att om jag har bråttom någonstans och måste tanka och det står ett gäng olagliga demonstranter och blockerar varje mack i sikte, då råkar jag "tappa" fälgkorset på närmsta blockerande bil.

5 198 Inlägg
3 april 2012
Aero T16 skrev:
Hittade detta på facebook, undrar om någon kommer att delta..

http://www.facebook.com/events/328818127180185/?ref=nf

Demonstration - Lördag 7 aprill 2012 - Vi kräver billigare bensin - NU!

Nu har vi fått nog, bränslepriset har åter igen slagit rekord och 95-oktanig bensin kostar över 16kr/litern. Det är dags att vi gör oss hörda och visar vårt missnöje!

Lördagen den 7 april 2012 så är det dags för vår första demonstration. Tillsammans så ska vi blockera så många bensinstationer i hela Sverige som vi bara kan. Parkera era bilar vid in- och utfarter så ingen kan komma in och tanka under dagen.

Ju fler vi blir, desto bättre är det! Bjud in alla era vänner, tillsammans kan vi göra oss hörda! Tipsa gärna era vänner och ovänner om vår grupp på Facebook så fler ansluter sig!

Glöm inte bort att gilla vår grupp på Facebook i kampen om billigare bensin!

Likadant för nåt år sent,, va ju såååå många stora tuffa killar och tjejer som skulle spärra mackarna... men,,, vart tog dom vägen...jag åkte förbi flera mackar den dagen....dom enda som fanns där dom tankade.

724 Inlägg
3 april 2012
många här i detta forum verkar ju tycka att bensinpriset är för högt...att blockera mackarna kanske inte är rätt men vad ska man gör? bara stå och titta när priset ökar och knyta handen i fickan och svära för sig själv lr faktiskt göra nåt?...men vad?
för mig påverkar priset rätt mkt då jag pendlar ca 7.5mil till jobbet...och det går inga bussar till mitt jobb 04.30 på morgonen...och det finns inga jobb i den stad jag bor...har sökt.
lr ska jag flytta ungar och allt från sin kompisar pga jag ska komma närmare mitt jobb?..skulle inte tro det!!

Elektriker
718 Inlägg
3 april 2012
Blockera macken känns ju sjyst. Kul för familjen som ska åka iväg till släkten men får ställa in för att nån blockarat alla pumpar:P

Som sagt är det politikerna ni vill åt, och då är det väl stora skyltar och demostrera utanför rosenbad typ? Det "hårda sanningen" är nog att enda sättet att få politiker att sänka skatten på bensin är om ni skulle kunna motbevisa växthus effekten och övertyga alla politiker och människor om det. Samt då komma fram till att bensinen aldrig tar slut.

Och om ni inte löser dom två sakerna kommer nog aldrig bensinen bli billigare.. tyvärr.

Som att kasta vatten i sjön.

724 Inlägg
3 april 2012
Det är ju inte riktigt bara bilar som påverkar växthus effekten, men det är vi som straffas hårdast:/
såg på någon resesida att det va 40% rabatt på flyget....tänkt om vi fick 40% rabatt på stor helger osv..du förstår vad jag menar...
samt varför ska Sverige ligga i topplistan i att ha dyrast soppa då vi är en lite droppe i havet jämfört med andra länder!
Senast redigerat av volvo-racer (3 april 2012)

Elektriker
718 Inlägg
3 april 2012
Nä men så är det, industrier har straffats rätt hårt också faktiskt, dock är det kanske inte lika tydligt som för en privatperson?

Sen är ju hela saken snevriden, folk gråter ihjäl sig över att skotrar är några omiljövänliga jävlar, samtidigt som dom puttrar runt i skärgården med sin 200hk utombordare som det blir en sträng av bensin efter... Men vist att köra avgaserna ner i vattnet lär ju uppskattas av fisken mer än att nån jävel kör ovanpå isen.

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
3 april 2012
monno skrev:
Nä men så är det, industrier har straffats rätt hårt också faktiskt, dock är det kanske inte lika tydligt som för en privatperson?

Sen är ju hela saken snevriden, folk gråter ihjäl sig över att skotrar är några omiljövänliga jävlar, samtidigt som dom puttrar runt i skärgården med sin 200hk utombordare som det blir en sträng av bensin efter... Men vist att köra avgaserna ner i vattnet lär ju uppskattas av fisken mer än att nån jävel kör ovanpå isen.

Det är väl lika dyrt att tanka en båt som en skoter?

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

Elektriker
718 Inlägg
3 april 2012
discokapten skrev:
monno skrev:

Det är väl lika dyrt att tanka en båt som en skoter?

Syftade snarare på att merparten gråter röven av sig så fort dom ser en skoter i naturen, men 20 båtar i skärgården gör ingen skada tydligen.

Vill nog påstå att det är dyrare att tanka en båt än en skoter till å med, brukar vara rätt stor tank på dom=)

Garaget Anhängare!
2 068 Inlägg
3 april 2012
om jag vinner 10000 miljarder på lotto eller nå. Då ska jag köpa 100 bensinstationer i sverige. Dom ska heta GARAGET.ORG och alla som är medlemmar där får tanka gratis! alla andra får betala 7kr Litern! big_smile

Låter inte de ganska bra då?

Kolla min busbil BILEN HÄR Lämna en kommentar eller nått

Köpingsbo i exil
507 Inlägg
3 april 2012
Nu har man börjat gå över från E75 till E85...priset ner med 55 öre på spriten! 9:50kr/liter!

Bensinen är ju som sagt fortsatt sorgligt dyr....och lär ju stiga ju närmare sommaren vi kommer.
9:50 vs 16:03....jag vet ju vad jag kommer fortsätta tanka!

Rumpmas
3 860 Inlägg
3 april 2012
monno skrev:

Miljökrav är en väldigt tydlig kostnad för industrier. Min arbetsplats får inte vara i drift om t ex stoftavskiljare inte fungerar. Det kostar då ca 15 miljoner kronor i utebliven produktion per dygn. Alla utsläpp av NOx eller SO2 är straffavgiftsbelagda. Man skulle kunna kapa produktpriset med 50% rakt av om inga miljökrav fanns. Det är rent otroligt att det fortfarande bedrivs industri i Sverige när produkten är hälften så billig att tillverka i Kina eller Indien och säkert 25% billigare i Polen.

ÖstersundsGatbilar
1 570 Inlägg
3 april 2012
OSkar000 skrev:
Hur kommer det sig att så många här är så anti till nyare bilar som i många fall är bättre anpassade för sin uppgift än vad äldre bilar är. Är det bara pengarna eller ett allmänt motstånd till att förnya sig? Eller bara en anledning till att få gnälla över något?

Finns det ens nån vettig människa som på allvar funderar på att åka 10 mil om dagen i en nästan 25 år gammal Nissan Micra som redan på den tiden var en livsfara i trafiken? Å andra sidan så hade väl Darwin rätt...

Även om man själv anser sig köra som en gud så finns det alltid andra i trafiken som är mindre skärpta och inte har nån större koll på vart de är. Bara det får mig att värdera en modern bil väldigt mycket högre än en äldre och billigt. Trots allt så har man bara ett liv så det gäller att ta till vara på det..

de låter nästan på dig som att alla skiter pengar i detta land?!?!
finns så otroligt många som inte tjänar många ören men måste åka bil till utbildningar/praktik platser pga att de inte finns möjlighet till kommunal trafik t.ex.
menar du då att dessa är ovettiga personer som riskerar sina egna och andras liv pga att dom inte har råd med nya bilar?

sen spelar de ingen roll om du sitter i en 2012as super säker bil så kommer de ändå bli ofantliga dödsolyckor pga just de du sa.. skärpta/mindre skärpta. de har inte med bilens ålder att göra utan personen bakom ratten. många gamla småbilar bli bara skit... men de blir även många nya småbilar.
går inte riktigt att diskutera på de sättet du gör.. just my case

Kolla gärna in mitt nya projekt
Skyline R33 Zeemax Widebody "The Continue"
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=261823

Sök