2188
Sök

Nytt rekord på bensinpriset 16.03 kr / litern.

med saab i hjärtat & turbotrycket i blodet!
902 Inlägg
2 maj 2011
AirOne skrev:
discokapten skrev:
gps18 skrev:
Bensinpriset höjs!
Det byggs överdrivet massor med häck i stan!
Gator stängs!
Parkerings platser försvinner!
politiker bablar om s.k. miljöaspekter.....
Bilskatt blev högre..........
Bilförsäkringar blev dyrare........
Mass Media försöker att ge oss dåligt samvete för att vi kör bil
Kan inte  slutligen förbjudas för gott att köra bil så att vi vet att vi har en VERKLIG DIKTATUR?

Du har inte funderat på att flytta? Det finns många länder där bilåkning anses vara en rättighet (USA t ex). Eller är du urtypen av en svensk? Som bara vill sitta hemma och gnälla?

Man flyttar inte pga en enda orsak.

Exakt!
O man ska kämpa!

-Vanliga bilar mäter motoreffekt i hk; saab i "pegasos" ;-P
-Smiskar Alla Andra Brutalt, Snor Alla Andras Brudar (saab)
-"adràxte ti mèra"(grekiska)-->"carpe diem"(latin)-->"fånga dagen"(svenska)
-"ouk en to polo to eu"(Aristoteles), "hakuna matata" (swahili)

902 Inlägg
2 maj 2011
CHEEVA skrev:
gps18 skrev:
discokapten skrev:

Du har inte funderat på att flytta? Det finns många länder där bilåkning anses vara en rättighet (USA t ex). Eller är du urtypen av en svensk? Som bara vill sitta hemma och gnälla?

Jag är en Grek som ÄLSKAR SVERIGE och därför har flyttat hit!
Och jag är/känner mer svensk än mååånga svenskar!
Det som händer är att jag mår dåligt när jag ser Sverige att gå neråt!

Håller med om att man mår illa utav att se sverige gå under

Tack!

Forummoderator
26 471 Inlägg
2 maj 2011
Evildan skrev:
AirOne skrev:
discokapten skrev:

Man flyttar inte pga en enda orsak.

Kanske av åtta olika orsaker?
Det är vi medborgare som röstar, alltså har vi fått på det viset som majoriteten vill.

Jag menade "bilandet" som en enda punkt.
Många som säger att "ja men flytta om det inte passar dig", men verkligheten funkar inte så tyvärr.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

1 339 Inlägg
2 maj 2011
Vill man komma undan och köra billigt utan att kompromissa med storleken så finns gasbilar. 9:90 kr motsvarande liter bensin kostar biogasen på NSR i Hbg

Nackdelar är antal mackar att tanka på och att systemet kräver viss service. Sen är väll utbudet på bilmodeller inte överväldigande tongue

Designer.
1 260 Inlägg
2 maj 2011
gps18 skrev:
MIKK0 skrev:
gps18 skrev:

"αρχη εστι το ημισι του παντως"sa man i antikens Grekland (=början är hälften av jobbet)...
Frågan är vad gör du?
:-)
stöd gärna istället för att kritisera!

Jag gör inget, för jag tycker inte att det är fel. smile

OM du tror att det är bra med högt pris och du har råd du kan gärna betala mina bensinkostnader!
Eller är du kanske mp-nisse?

Vad har du att göra med vilket parti jag röstade på om jag får fråga?
Alla partier är för höjt pris på bensin mer eller mindre, så varför hakar du upp dig på dom rödgröna?

Remember, remember the fifth of November, the gunpowder treason and plot,
i know of no reason why the gunpowder treason should ever be forgot

902 Inlägg
2 maj 2011
MIKK0 skrev:
gps18 skrev:
MIKK0 skrev:

Jag gör inget, för jag tycker inte att det är fel. smile

OM du tror att det är bra med högt pris och du har råd du kan gärna betala mina bensinkostnader!

Alla partier är för höjt pris på bensin mer eller mindre, så varför hakar du upp dig på dom rödgröna?

1)du verkar försvara både den rödgrönas sida en del samt den höga bensinpriset
2)Ja,men den ekonomiska systemet som är etablerat i Sverige sen decennier baseras på skatter.Det har etablerat "s" med hjälp av v-aktiga partier.I frågan om miljö mp har tagit en ledande roll har etablerat "ekofrågan" o många pariersom har den s.k. ekopolitik i sina partipolitiska program är rädda att gå emot mp.
MEN DJUPARE VILL JAG INTE GÅ I DEN FRÅGA I GARAGET.ORG.
Jag vill gärna diskutera bilar istället o den höga bensinpriset som som förhinder till mitt nöje,bränner min ficka, försvåra min familjetransport o förhindrar mitt arbete.
Tack!
(förresten, volvo har fint färg!)

Designer.
1 260 Inlägg
3 maj 2011
gps18 skrev:
MIKK0 skrev:
gps18 skrev:

2)Ja,men den ekonomiska systemet som är etablerat i Sverige sen decennier baseras på skatter.Det har etablerat "s" med hjälp av v-aktiga partier.I frågan om miljö mp har tagit en ledande roll har etablerat "ekofrågan" o många pariersom har den s.k. ekopolitik i sina partipolitiska program är rädda att gå emot mp.
Jag vill gärna diskutera bilar istället o den höga bensinpriset som som förhinder till mitt nöje,bränner min ficka, försvåra min familjetransport o förhindrar mitt arbete.
Tack!

Reinfeldt försvarar också det höga bensinpriset, är han "mijö-nisse" för det kanske?

Ser inget fel i att ha ett högt bensinpris för att det ska bli mindre nöjesåkning och på så sätt skydda miljön.
Börjar det stiga över 15-16kr innan det finns vettiga alternativ eller högre ersättning för resor till och från jobb så tycker jag att det börjar bli för mycket.

Sen tycker jag redan idag att ersättningen för resor till och från jobb skall vara högre för att man inte ska få "betala" för att jobba. Men det är en annan diskussion.   

Tackar! Tyvärr har nån varit så snäll att hjälpa mig att skotta av bilen i vinter så framrutan, huv, tak och framskärmar är totalt sönderrepat. Men ny lack och ruta i slutet på månaden så snart ska den väll se bra ut igen smile

Vidare tror jag att ni ska fokusera på att hitta alternativ till att höja bensinskatten istället för att bara demonstrera. Tror det skulle ha större framgång.

Remember, remember the fifth of November, the gunpowder treason and plot,
i know of no reason why the gunpowder treason should ever be forgot

902 Inlägg
3 maj 2011
MIKK0 skrev:
gps18 skrev:
MIKK0 skrev:

Tack!

Reinfeldt försvarar också det höga bensinpriset, är han "mijö-nisse" för det kanske?

Ser inget fel i att ha ett högt bensinpris för att det ska bli mindre nöjesåkning och på så sätt skydda miljön.
Börjar det stiga över 15-16kr innan det finns vettiga alternativ eller högre ersättning för resor till och från jobb så tycker jag att det börjar bli för mycket.

Sen tycker jag redan idag att ersättningen för resor till och från jobb skall vara högre för att man inte ska få "betala" för att jobba. Men det är en annan diskussion.   

Tackar! Tyvärr har nån varit så snäll att hjälpa mig att skotta av bilen i vinter så framrutan, huv, tak och framskärmar är totalt sönderrepat. Men ny lack och ruta i slutet på månaden så snart ska den väll se bra ut igen smile

Vidare tror jag att ni ska fokusera på att hitta alternativ till att höja bensinskatten istället för att bara demonstrera. Tror det skulle ha större framgång.

Synd för bilen!
Resten ska jag inte kommentera vidare! Det är upp till var o en att tänka på...smile

62 Inlägg
26 juni 2011
Förstår att det här är en känslig fråga här men problemet är inte bensinskatten utan egentligen bilismen i sig.

Vi befinner oss i början av oljekris och det är viktigt att få ned oljeberoendet innan den tar fart. Det enda sättet är att folk åker mindre bil och när de inte gör de frivilligt måste man ta till skatten för att göra det. Om oljeberoendet är lika högt som idag när prischockerna kommer blir det inte bara bli dyrt för hushållen utan hela ekonomin kommer att drabbas. Inom ett par decennier kanske vi måste ha ställt om samhället så bilen inte är ett måste.

http://svtdebatt.se/2011/06/energiforks … -oljekris/

The age of cheap energy is over, IEA Executive Director warns

http://www.iea.org/index_info.asp?id=1928

http://www.youtube.com/watch?v=iKkISqOCnVA

http://www.youtube.com/watch?v=gxt8uNdBCmA

http://www.svd.se/naringsliv/norska-olj … 248570.svd

http://www.youtube.com/watch?v=RaNz3qS5WAo

http://www.youtube.com/watch?v=-5s1nTtrlCo

etc, etc
Senast redigerat av Confidence (26 juni 2011)

1 079 Inlägg
26 juni 2011
Confidence skrev:
Förstår att det här är en känslig fråga här men problemet är inte bensinskatten utan egentligen bilismen i sig.

Vilken tur att sverige med sina 10miljoner innevånare är så förstående så de förutspått detta så länge så vi minskar vårt bilåkande, när Sveriges x antal bilar står still så får oljebolagen det kämpigt för det finns ju inga andra som använder sin bil så mkt som svenskar. Vilken bonus för världens klimat, när svenskarnas bilar står still återhämtar sig klimatet....... För regeringen vill ju verkligen att alla ställer av sin bil och tar bussen, det finns absolut inget intresse i skattepengarna som kommer in från bilskatt och bensin, inte heller momsen som kommer från bildelar/biltillbehör är intressanta de går rakt in på ett sparkonto hos regeringen de har ingen aning vad de ska göra med de pengarna så idag har den kontot som kaffekassa. Så nog är bilismen ett problem hur ska vi klara oss utan den?

Sveriges ledningen är som en påse nötter som blir förvånade när bofors vapen och saabs flygplan används i krig, jag är helt övertygad om att deras omdöme sviktar även i denna fråga. Vänta bara snart blir det utsläppsrätter per hushåll, man får välja utlandssemester eller x antal mil med bil. Ser fram emot att räkna "pluppar" skogsägare får x antal extra pluppar per hektar. Dagens investeringstips köp skog tillräckligt mkt ger jakträtt det är bra att ha när det tryter i kyldiskarna på ica sen får man mer "pluppar" till att tanka.

Som sagt det är en känslig och en allvarlig fråga. Man har inga problem med bilism, bara utan.

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.

Reservdansk
6 271 Inlägg
26 juni 2011
Om man vill att vi ska nyttja kollektiva färdmedel, se då till att det går mer än 1 buss om dagen, och tågen får gärna klara sig med mindre än 30 minuters förseningar i princip VARJE gång. roll

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Japanese Engineering
690 Inlägg
26 juni 2011
Dags att skaffa Prius? Nää kommer aldrig att hända!

Vad kan vi göra åt det? Jag vill inte betala 18kr/l!

"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti

351 Inlägg
26 juni 2011
Nu går priset ner lite igen.. Så pass på att köra!

När kommer nästa "topp" tror ni? Lagom till nästa vår, eller tidigare?

939 Inlägg
26 juni 2011
kommer bli högre i sommar igen

Konsult
1 247 Inlägg
26 juni 2011
Som en del nämnt fungerar inte kollektivtrafiken i glesbygden. För min del går en buss till jobbet (3 timmar innan jag börjar) och en buss hem (4 timmar efter jag slutat). Dessutom kostar resorna 37:- enkel resa eller 1.200:-/mån. Vive la Révolution! Värt att tillägga är att jag i dagsläget tankar för 13.88:-/L
Senast redigerat av Tagg3N (26 juni 2011)

62 Inlägg
26 juni 2011
Madhouse skrev:
Confidence skrev:

Vilken tur att sverige med sina 10miljoner innevånare är så förstående så de förutspått detta så länge så vi minskar vårt bilåkande, när Sveriges x antal bilar står still så får oljebolagen det kämpigt för det finns ju inga andra som använder sin bil så mkt som svenskar. Vilken bonus för världens klimat, när svenskarnas bilar står still återhämtar sig klimatet....... För regeringen vill ju verkligen att alla ställer av sin bil och tar bussen, det finns absolut inget intresse i skattepengarna som kommer in från bilskatt och bensin, inte heller momsen som kommer från bildelar/biltillbehör är intressanta de går rakt in på ett sparkonto hos regeringen de har ingen aning vad de ska göra med de pengarna så idag har den kontot som kaffekassa. Så nog är bilismen ett problem hur ska vi klara oss utan den?

Sveriges ledningen är som en påse nötter som blir förvånade när bofors vapen och saabs flygplan används i krig, jag är helt övertygad om att deras omdöme sviktar även i denna fråga. Vänta bara snart blir det utsläppsrätter per hushåll, man får välja utlandssemester eller x antal mil med bil. Ser fram emot att räkna "pluppar" skogsägare får x antal extra pluppar per hektar. Dagens investeringstips köp skog tillräckligt mkt ger jakträtt det är bra att ha när det tryter i kyldiskarna på ica sen får man mer "pluppar" till att tanka.

Som sagt det är en känslig och en allvarlig fråga. Man har inga problem med bilism, bara utan.

Du tar upp många sidor av problemet. Själv tror jag att vår Regering inte förstår problemet med världens sinande olja utan deras främsta anledning till den "höga" skatten är klimatet. I andra hand så kommer skattekronorna som man så gärna vill ha in. Och när oljan sinar så kommer det bli ett problem när man inte längre får in dessa pengar. Men för klimatet kan det bli en vinst, det beror lite på vad vi gör. Börjar vi skövla skog för att framställa bränslen så kan det rent av förvärra klimatet och mycket annat (tex jorderosion).

Du skriver att vi inte har några problem med bilismen, bara utan. Då frågar jag dig: Vad ska du driva bilen med när bensinen är för dyr eller inte ens finns på macken pga exportstopp från oljeproducenterna? I ett sådant läge är det då bäst att ha ställt om från bilen eller fortfarande vara beroende av bilen?

Vi får inte glömma att bilen inte slog igenom helt förrän på 50-talet och i början av förra sekelskiftet så arbetade nästan varje svensk med lokalt jordbruk. Det var tillgången på olja som förändrade allt, nu riskerar den sinande oljan att vända på steken. Varken 60 eller 100 år är speciellt långt bakåt i tiden men eftersom det är lågt i relation till en mansålder så har vi svårt att greppa det.

Galen, inte dum.
1 324 Inlägg
26 juni 2011
Confidence skrev:
Madhouse skrev:
Confidence skrev:

Du tar upp många sidor av problemet. Själv tror jag att vår Regering inte förstår problemet med världens sinande olja utan deras främsta anledning till den "höga" skatten är klimatet. I andra hand så kommer skattekronorna som man så gärna vill ha in. Och när oljan sinar så kommer det bli ett problem när man inte längre får in dessa pengar. Men för klimatet kan det bli en vinst, det beror lite på vad vi gör. Börjar vi skövla skog för att framställa bränslen så kan det rent av förvärra klimatet och mycket annat (tex jorderosion).

Du skriver att vi inte har några problem med bilismen, bara utan. Då frågar jag dig: Vad ska du driva bilen med när bensinen är för dyr eller inte ens finns på macken pga exportstopp från oljeproducenterna? I ett sådant läge är det då bäst att ha ställt om från bilen eller fortfarande vara beroende av bilen?

Vi får inte glömma att bilen inte slog igenom helt förrän på 50-talet och i början av förra sekelskiftet så arbetade nästan varje svensk med lokalt jordbruk. Det var tillgången på olja som förändrade allt, nu riskerar den sinande oljan att vända på steken. Varken 60 eller 100 år är speciellt långt bakåt i tiden men eftersom det är lågt i relation till en mansålder så har vi svårt att greppa det.

Båda har utmärkta resonemang. Men tillslut så måste regeringen välja hur dom ska göra när oljan helt plötsligt har tagit slut? Ska man odla etanol och riskera jord-erosion? Ska alla helt plötsligt åka biogas-bussar och solcellsdrivna tåg? Man undrar hur staten ska hantera den eventuella men det helt klara problemet när oljan tar slut. Det känns inte som att de gör så mycket just nu. de senaste 2 åren har jag kanske hört två nyheter om hur Sverige ska förbättra bensin-frågan och den ena var just att höja bensinpriset.

En sak som är säker är att med teknologins framsteg så kommer fysiska resor i kommerciella syften bli mindre relevanta. Vare sig det är jocke som ska till sitt jobb på lager eller herr Yamaha, den japanske businessman som flyger med sitt privat-jet till Amerika för att göra affärer. T.o.m. just nu har vi så otroligt många möjligheter att spara tid och pengar med att använda internet som alternativ till en massa olika utgifter i både ekonomiska och miljö-frågor.

Hur som helst så ser jag inte högre bensinpriser som en permanent lagning. Det är som att sätta silvertejp på ett läckande rör. Byt ut röret! Kanske Etanol? bättre än bensin iallafall.

535 Inlägg
Galen, inte dum.
1 324 Inlägg
26 juni 2011
DKn skrev:
Läs denna
http://miljoaktuellt.idg.se/2.1845/1.24 … tt-ta-slut

Och fundera på varför priset höjs

Saken med forskare som säger tvärt emot vad den generella uppfattningen är är att jag har svårt att tro dem. Men tro inte att jag inte hoppas på att dom har rätt!

Men att använda den oljan som påstås finnas som primärval till energi är en annan sak. Men det är skönt att veta att den finns.
Senast redigerat av eddhedd (26 juni 2011)

7 100 Inlägg
26 juni 2011
är ju ibehov av bensin,så ja bryr mej inte!

men just därför ja sålde 850:in till farsan och åker renault express nu ist wink

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!

Sök