Nytt rekord på bensinpriset 16.03 kr / litern.

Djo
23 juni 2014 · 10 157 Inlägg

14.85 I dalarna Falun. känns dyrt men samtidigt börjar semester tiderna också kommer gå ner senare. I vår kanten tankade man ju för 13.25-13.50 så det rör sig ständigt.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
SportPilot Ubåtsingenjör
23 juni 2014 · 7 232 Inlägg

baltis skrev:
Sluta klaga, ställ era bilar och börja cykla om det nu är så hemskt.

Vi har valt en marknadsekonomi i sverige, komemr oftast med demokratin...

Eller ni kanske förespråkar kommunism?

Eller varför köper ni inte er ett gengas-aggregat? Räknade på det här om veckan, kostar ca 1kr milen om man köper veden kapad och kluven.

Håller med ! cykla mer smile

Finns många som kör på tok för mycket i onödan

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
MFred
23 juni 2014 · 164 Inlägg

Har väldigt svårt att se att priserna kommer gå neråt... Betala och var glada sålänge bensinen finns!!

SportPilot Ubåtsingenjör
23 juni 2014 · 7 232 Inlägg

MFred skrev:
Har väldigt svårt att se att priserna kommer gå neråt... Betala och var glada sålänge bensinen finns!!

va inte orolig ... oljan kommer inte försvinna

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Emiiilz
24 juni 2014 · 908 Inlägg

CHEEVA skrev:

MFred skrev:
Har väldigt svårt att se att priserna kommer gå neråt... Betala och var glada sålänge bensinen finns!!

va inte orolig ... oljan kommer inte försvinna

+1 åtminstonde inte än på måååååånga år..

Nissan Skyline R33 GTST "Tiger" (1994)
SportPilot Ubåtsingenjör
24 juni 2014 · 7 232 Inlägg

Emiiilz skrev:

CHEEVA skrev:

MFred skrev:
Har väldigt svårt att se att priserna kommer gå neråt... Betala och var glada sålänge bensinen finns!!

va inte orolig ... oljan kommer inte försvinna

+1 åtminstonde inte än på måååååånga år..

försvinner aldrig, vi använder mindre och mindre olja och vår moder jord producerar ny olja varje dag

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
RinorGDI
24 juni 2014 · 338 Inlägg

V-power på shell va inte biligt idag vill ja lova

Audi S4 SuperCharged
BMW 325i (1994)
monno Elektriker
24 juni 2014 · 718 Inlägg

CHEEVA skrev:

Emiiilz skrev:

CHEEVA skrev:

va inte orolig ... oljan kommer inte försvinna

+1 åtminstonde inte än på måååååånga år..

försvinner aldrig, vi använder mindre och mindre olja och vår moder jord producerar ny olja varje dag

Vill väldigt gärna se en tillförlitlig källa på det där?
Och ja, jorden producerar olja, men produceras verkligen i närheten av de miljooooner fat vi gör av med per dag?

Sen vare sig man vill tro på global uppvärmning m.m. (svårt i sverige med värmen vi har nu) så ser jag inte vad som är så illa om vi skulle kunna göra oss av med så mkt oljeberoende som möjligt? Lite bättre luft om inte annat. smile

Som att kasta vatten i sjön.
it_mutt Avstängd
24 juni 2014 · 10 388 Inlägg

monno skrev:

CHEEVA skrev:

Emiiilz skrev:

+1 åtminstonde inte än på måååååånga år..

försvinner aldrig, vi använder mindre och mindre olja och vår moder jord producerar ny olja varje dag

Vill väldigt gärna se en tillförlitlig källa på det där?
Och ja, jorden producerar olja, men produceras verkligen i närheten av de miljooooner fat vi gör av med per dag?

Sen vare sig man vill tro på global uppvärmning m.m. (svårt i sverige med värmen vi har nu) så ser jag inte vad som är så illa om vi skulle kunna göra oss av med så mkt oljeberoende som möjligt? Lite bättre luft om inte annat. smile

Det skulle jag också vilja se någon källa på då OD inträffar "när som helst". Jag skulle dessutom vilja se en säker källa som säger att olja -inte- är en ändlig resurs (sett till det faktum att OD är runt knuten).

Absolut, det bildas ny olja idag, men inte i närheten av i den takt vi gör av med den, ens med enorma minskningar. Idag går det inte riktigt till "på samma sätt" som "förr" i naturen, så ny"produktionen" av olja idag är ofantligt mycket lägre än för ex.vis 1.000.000 år sedan. Så, det är enligt mig en sanning med modifikation.

Däremot måste jag påpeka att global uppvärmning inte per automatik innebär att det ska bli "bättre väder" (som i "varmt och skönt"), utan mycket väl kan innebära raka motsatsen också (exempelvis skulle norra Europa kunna bli ett betydligt mycket kallare område). Det hänger helt enkelt lite på vem man frågar.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
SportPilot Ubåtsingenjör
24 juni 2014 · 7 232 Inlägg

monno skrev:

CHEEVA skrev:

Emiiilz skrev:
+1 åtminstonde inte än på måååååånga år..

försvinner aldrig, vi använder mindre och mindre olja och vår moder jord producerar ny olja varje dag

Vill väldigt gärna se en tillförlitlig källa på det där?
Och ja, jorden producerar olja, men produceras verkligen i närheten av de miljooooner fat vi gör av med per dag?

Sen vare sig man vill tro på global uppvärmning m.m. (svårt i sverige med värmen vi har nu) så ser jag inte vad som är så illa om vi skulle kunna göra oss av med så mkt oljeberoende som möjligt? Lite bättre luft om inte annat. smile

självklar ska vi se till att förbruka mindre olja då det som du säger påverkar miljön negativt, jag är tex en utav de som förespråkar att man hoppar upp på cykeln om man inte ska så långt,

bilarna blir miljövänligare varje dag och tekniken går framåt med storm steg.
mycket möjligt att vi når en peak när alla kineser får för sig att köra bil, men oljeförbrukningen kommer även att sjunka där.

bensin och diesel bilar kommer efter hand ersättas utav elbilar osv

så nej jag tror aldrig oljan kommer försvinna

källor finns men jag orkar absolut inte leta efter de ! smile

Senast redigerat av CHEEVA (24 juni 2014)

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
monno Elektriker
24 juni 2014 · 718 Inlägg

it_mutt skrev:
Däremot måste jag påpeka att global uppvärmning inte per automatik innebär att det ska bli "bättre väder" (som i "varmt och skönt"), utan mycket väl kan innebära raka motsatsen också (exempelvis skulle norra Europa kunna bli ett betydligt mycket kallare område). Det hänger helt enkelt lite på vem man frågar.

Nä jag vet att det är så, jag försökte vara lite rolig i det hela att vi har det så jävla kallt just nu. wink
Det vi ser nu är mer av vad jag tror(!!) en "årsutjämning" Vintern var riktigt jävla varm. Och då årsmedeltemperaturen knappast kommer plötsligt öka med 5 grader så ser jag det som rätt naturligt att det är en pissig sommar. (Än så länge)

Vad gäller vi i norden så tycker jag de flesta forskare hävdar att vi med största säkerhet kommer få frysa satan om det går åt skogen på riktigt med klimatet?
En personlig åsikt när det gäller uppvärmningen är att hur mkt vi än sabbar och förstör så är det solen (vindar, havsströmmar m.m.) som bestämmer i slutändan. Får den jäkeln för sig att vi ska få en ny istid är det inte mycket vi kan göra åt det. Samma med om den vill få oss att svettas. Än om vi enligt min åsikt såklart påverkar klimatet och just nu bidrar till en ökad uppvärming utöver det "normala".

Detta var dock väldigt OT och mest mina egna åsikter och tankar. Tack för mig. smile

Som att kasta vatten i sjön.
-matte En Medlem
24 juni 2014 · 405 Inlägg

monno skrev:

CHEEVA skrev:

Emiiilz skrev:
+1 åtminstonde inte än på måååååånga år..

försvinner aldrig, vi använder mindre och mindre olja och vår moder jord producerar ny olja varje dag

Vill väldigt gärna se en tillförlitlig källa på det där?
Och ja, jorden producerar olja, men produceras verkligen i närheten av de miljooooner fat vi gör av med per dag?

Sen vare sig man vill tro på global uppvärmning m.m. (svårt i sverige med värmen vi har nu) så ser jag inte vad som är så illa om vi skulle kunna göra oss av med så mkt oljeberoende som möjligt? Lite bättre luft om inte annat. smile

Inte världen, men just Sverige och många andra länder i iaf Europa minskar stadigt sin användning av fossila bränslen, Norge är ett bra exempel där bla Tesla Model S varit en mycket populär bil att byta till då staten har råd att ge ordentliga rabatter till alla som vill köpa den. Och varför inte liksom, går upp till 40 mil på en laddning och piskar så gott som alla utom de dyraste sportbilarna, snygg är den också.


Sveriges drivmedelsvolymer kan du se i länken, observera också att förbrukningen av eldningsolja som var betydligt större än all drivmedelsförbrukning hoplagd numera har minskat enormt.

Samtidigt så minskar även all drivmedelsförbrukning stadigt, även om det går långsamt. De drivmedel som ökat i volymer är endast de förnyelsebara.

http://spbi.se/statistik/volymer/?gb0=y … &ts0=0

monno Elektriker
24 juni 2014 · 718 Inlägg

Ja jo nog går jag med på att vi minskar användadet i Sverige. Men vad är det för glädje om den inte minskar totalt i världen? Global uppvärmning, världsekonomi och jada jada jada är ju just GLOBAL och gäller hela världen.

"En stor *** är en klen tröst i ett fattigt hem" Som man brukar säga. wink (Kanske inte relevant, men tycker det är ett kul uttryck så jag passar på å använda det. )

Senast redigerat av monno (24 juni 2014)

Som att kasta vatten i sjön.
Timur
25 oktober 2015 · 20 Inlägg

Tankade diesel på St1 i Härnösand för 11,60 idag, sköna bränslepriser i norrland nu iaf.

IceEyes Varningar: För många..
25 oktober 2015 · 2 552 Inlägg

timur skrev:
Tankade diesel på St1 i Härnösand för 11,60 idag, sköna bränslepriser i norrland nu iaf.

Av någon anledning är priserna alltid avsevärt lägre i Härnösand. I Sundsvall och Kramfors är det dyrare.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
SportPilot Ubåtsingenjör
25 oktober 2015 · 7 232 Inlägg

tankade för 12,03 i kristianstad idag smile tycker priserna är helt ok nu ! Närmare 10an hade dock inte skadat

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
juhaaan
26 oktober 2015 · 619 Inlägg

Efter nyår höjs det väll minst 60 öre?

Nissan Skyline R32 GTR "Zilla" (1994)
Nissan Skyline R34 "Skyan" (1998)
Sushikocken Sleeper
26 oktober 2015 · 3 084 Inlägg

IceEyes skrev:

timur skrev:
Tankade diesel på St1 i Härnösand för 11,60 idag, sköna bränslepriser i norrland nu iaf.

Av någon anledning är priserna alltid avsevärt lägre i Härnösand. I Sundsvall och Kramfors är det dyrare.

Det beror väl på hur mycket vatten dem späder soppan med tongue

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!
Blyfot_Racing
26 oktober 2015 · 904 Inlägg

13:05 för 98 i dag i götene

AUTOTECH S60 power
Volvo S60R "Magic blue" (2005)
engolf
26 oktober 2015 · 3 235 Inlägg

Att folk jublar över prisnedgång på bränsle med ca 1.5 kr, samtidigt som råoljepriset har halverats förstår jag inte...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang