2341
Sök

Nytt rekord på bensinpriset 16.03 kr / litern.

Elektriker
718 Inlägg
26 juni 2011
Nu sitter ni här å diskuterar att oljan tar slut och att ni inte kommer kunna köra bil. Ni tänkte inte på allt annat olja används till än bara bensin? Smörjmedel, plast m.m. m.m.

Trist å behöva karva träskålar och köra på bakelit däck när oljan tar slut..

Som att kasta vatten i sjön.

Forummoderator
26 471 Inlägg
26 juni 2011
monno skrev:
Nu sitter ni här å diskuterar att oljan tar slut och att ni inte kommer kunna köra bil. Ni tänkte inte på allt annat olja används till än bara bensin? Smörjmedel, plast m.m. m.m.

Trist å behöva karva träskålar och köra på bakelit däck när oljan tar slut..

Vem vet..det kanske blir ett nytt uppsving för de gamla hederliga trä och järndäcken från 1800-talet..?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
26 juni 2011
Den är inte ens nära att ta slut. Vi får inte glömma att det faktiskt kommer att bildas ny olja, men det går riktigt sakta. Det finns så mycket oljekällor som inte hittats än så det är lungt på den fronten.

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

Galen, inte dum.
1 324 Inlägg
26 juni 2011
AcesHigh666 skrev:
Den är inte ens nära att ta slut. Vi får inte glömma att det faktiskt kommer att bildas ny olja, men det går riktigt sakta. Det finns så mycket oljekällor som inte hittats än så det är lungt på den fronten.

Riktigt sakta så menar du miljontals år va?

1 948 Inlägg
26 juni 2011
eddhedd skrev:
AcesHigh666 skrev:

Riktigt sakta så menar du miljontals år va?

Jupp typ. Men det bildas ny olja. Så slut kommer det inte att ta. Jag anser dock att vi BÖR byta bränsle, etanol är ett jättebra bränsle och allt som krävs är bra regler på hur det ska framställas så regnskog slipper skövlas osv.

Kan man bara lösa det så har vi ett bra bränsle. Oljan är för fin för att bränna upp, den ska vi ha till att smörja med.

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

150 Inlägg
26 juni 2011
med tanke på dagens bränslepriser så är det egentligen inte så konstigt att folk slangar både bensin och diesel!
i mitt tycke så borde bränsle kostnaderna vara fasta på ca 10kr/l för det är en acceptabel summa!!

jag lyssnar alltid på min far, men om jag gör som han säger är en annan sak!!;)
BECE

Japanese Engineering
690 Inlägg
26 juni 2011
ronkinpeace skrev:
med tanke på dagens bränslepriser så är det egentligen inte så konstigt att folk slangar både bensin och diesel!
i mitt tycke så borde bränsle kostnaderna vara fasta på ca 10kr/l för det är en acceptabel summa!!

Tycker jag också, men tror du regeringen bryr sig om mig, dig och massor av andra bil-entusiaster?

"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti

150 Inlägg
26 juni 2011
1EVOXIN1 skrev:
ronkinpeace skrev:

Tycker jag också, men tror du regeringen bryr sig om mig, dig och massor av andra bil-entusiaster?

nej dom lyssnar nog inte på bara oss entusiaster, men eftersom bränslepriserna drabbar i princip hela sveriges befolkning så borde dom ju bry sig lite grann iallafall om större delen av landet reagerade och sa ifrån!!

jag lyssnar alltid på min far, men om jag gör som han säger är en annan sak!!;)
BECE

62 Inlägg
26 juni 2011
DKn skrev:
Läs denna
http://miljoaktuellt.idg.se/2.1845/1.24 … tt-ta-slut

Och fundera på varför priset höjs

Om det ändå vore så väl. Tyvärr så minskar oljeproduktionen i nästan alla världens länder. Så oavsett vad oljan kommer ifrån så verkar det inte räcka för att släcka världens oljetörst.

Aldrig nöjd
804 Inlägg
26 juni 2011
Confidence skrev:
DKn skrev:
Läs denna
http://miljoaktuellt.idg.se/2.1845/1.24 … tt-ta-slut

Och fundera på varför priset höjs

Om det ändå vore så väl. Tyvärr så minskar oljeproduktionen i nästan alla världens länder. Så oavsett vad oljan kommer ifrån så verkar det inte räcka för att släcka världens oljetörst.

Hört talas om tillgång och efterfrågan? Minska oljeproduktionen så höjer man automatiskt priserna.

Livet är för kort för att äga Volvo.

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
26 juni 2011
Visst är oljan på väg att ta slut... Eller inte... Oavsett så är det ett problem som går att lösa med kemi och teknik. Redan de gamma nazisterna kunde tillverka kemisk bensin och diesel så varför skulle inte vi klara det 60 år senare...

Mvh Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

Rumpmas
3 860 Inlägg
26 juni 2011
zovix skrev:
Visst är oljan på väg att ta slut... Eller inte... Oavsett så är det ett problem som går att lösa med kemi och teknik. Redan de gamma nazisterna kunde tillverka kemisk bensin och diesel så varför skulle inte vi klara det 60 år senare...

Mvh Magnus

Det är dyrare än att borra upp olja och raffinera den till bensin. Väsentligt dyrare.

1 948 Inlägg
26 juni 2011
Visst det, men borde det samtidigt inte att göra desamma med etanolen fast på ett billigare sätt? Framställa det kemiskt, eller åtminstånde uppföra stora odlingar till de där plantorna man använder till e85? Odlingar som är väl på väl utvalda ställen för att inte sabotera ekosystemet?

HÅrda internationella regler på detta hade gjort att e85 hade gått att framställa på ett bra sätt det är jag övertygad om.

Anledningen till att jag är så kåt på just e85 är att det går att köra eller åtminstånde modifiera en de motorer vi har idag för bränslet. Bilismen och entusiasterna som verkligen gillar just förbränningsmotorer får en realtivt enkel omställning om man jämnför med att gå över till elbilar där i stort sett alla gamla bilar blir odugliga och måste skrotas, byggas om till el(dyrt) eller hamnar på museum.

Jag tror på förbränningsmotorn, den är här för att stanna, men det är just vad vi tankar den med som påstås vara ett stort problem.

Rumpmas
3 860 Inlägg
26 juni 2011
AcesHigh666 skrev:
Visst det, men borde det samtidigt inte att göra desamma med etanolen fast på ett billigare sätt? Framställa det kemiskt, eller åtminstånde uppföra stora odlingar till de där plantorna man använder till e85? Odlingar som är väl på väl utvalda ställen för att inte sabotera ekosystemet?

HÅrda internationella regler på detta hade gjort att e85 hade gått att framställa på ett bra sätt det är jag övertygad om.

Anledningen till att jag är så kåt på just e85 är att det går att köra eller åtminstånde modifiera en de motorer vi har idag för bränslet. Bilismen och entusiasterna som verkligen gillar just förbränningsmotorer får en realtivt enkel omställning om man jämnför med att gå över till elbilar där i stort sett alla gamla bilar blir odugliga och måste skrotas, byggas om till el(dyrt) eller hamnar på museum.

Jag tror på förbränningsmotorn, den är här för att stanna, men det är just vad vi tankar den med som påstås vara ett stort problem.

Det är i princip bara Sverige som är kåta på E85, medan större delen av västvärlden ratar den. Varför inte biodiesel? Kan utvinnas ur jordbruksprodukter vi inte gör så mycket annat med, och har mycket högre verkningsgrad (lägre förbrukning) än etanol.

Galen, inte dum.
1 324 Inlägg
26 juni 2011
hmm. om man var bonde så skulle man kunna sälja etanol privat. eller ha en odling för att köra i sin egna bil.

1 948 Inlägg
26 juni 2011
Andromeda skrev:
AcesHigh666 skrev:

Det är i princip bara Sverige som är kåta på E85, medan större delen av västvärlden ratar den. Varför inte biodiesel? Kan utvinnas ur jordbruksprodukter vi inte gör så mycket annat med, och har mycket högre verkningsgrad (lägre förbrukning) än etanol.

Det är ett fel med endast biodiesel. Det är Diesel, du kan väl inte köra bensinmotorer på den?

GIvetvis är en kombination av biodiesel och etanol en bra lösning. Oavsett om det är diesel eller bensin så är det förbränningsmotorn vi måste förlita oss på i minst 50 år till. Den kan driva mopeder/motorcyclar/bilar/lastbilar/båtar/fartyg/tåg om elspår inte finns/och en mängd maskiner som traktorer osv osv. 

Även elverk om det så skulle behövas ström mitt ute i ödemarken.

Säg den elmotor som kan driva en traktor en hel dag utan att dö ut? även om elmotorn idag går att driva en bil med en låg räckvidd i förhållande till laddningstid. Men folk tänker sällan på att det är en hel del maskiner och fordon förutom just personbilen, som faktiskt behöver en förbränningsmotor för att fungera bra.

Elektriker
718 Inlägg
26 juni 2011
AcesHigh666 skrev:
Andromeda skrev:
AcesHigh666 skrev:

Det är ett fel med endast biodiesel. Det är Diesel, du kan väl inte köra bensinmotorer på den?

GIvetvis är en kombination av biodiesel och etanol en bra lösning. Oavsett om det är diesel eller bensin så är det förbränningsmotorn vi måste förlita oss på i minst 50 år till. Den kan driva mopeder/motorcyclar/bilar/lastbilar/båtar/fartyg/tåg om elspår inte finns/och en mängd maskiner som traktorer osv osv. 

Säg den elmotor som kan driva en traktor en hel dag utan att dö ut? även om elmotorn idag går att driva en bil med en låg räckvidd i förhållande till laddningstid. Men folk tänker sällan på att det är en hel del maskiner och fordon förutom just personbilen, som faktiskt behöver en förbränningsmotor för att fungera bra.

Far att inte säga hur stora båtar m.m skulle få det jobbigt...

Och köra elsnöskoter? Nä det går ju inte!

Förstår ditt resonemang kring E85, eller ännu hellre E100. Problemet är ju just tillverkningen..
Innan man har ersatt allt fossilt bränsle med E85 och andra växt bränslen snackar vi abnorba! Alltså extrema mängder bränsle som skall tillverkas. Mängderna som pumpar upp dagligen är inga små mängder, å nu snackar vi odla vete m.m. åt heeeela världen. Nu vet jag inte hur mycket bränsle man får ut av diverse grödor. men det känns som sagt som att norrlands åkermark knappt skulle duga till å producera åt sig självt..

Som att kasta vatten i sjön.

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
26 juni 2011
Andromeda skrev:
zovix skrev:

Mvh Magnus

Det är dyrare än att borra upp olja och raffinera den till bensin. Väsentligt dyrare.

Ja visst är den det ;-) ca 16 kr/liter + moms.....

Mvh Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

1 948 Inlägg
26 juni 2011
skalman1 skrev:
Det där med eldrift syns tydligt på eltruckar som jag jobbar med.
För att dom ska kunna gå hela dagar så har dom batterier med en vikt på t.ex 2 ton och 72v/700Ah.
Såna batterier klämmer man inte in vart som helst.

Exakt, jag jobbar också med eltruckar. Vi kör ungefär 2 dagar, D.V.S 4 8h skift på en laddning. Och då går trucken verkligen inte hela tiden. Just den trucken lossar väl ungefär 3-4 lastbilar på 2 skift, samt kör och jobbar lite inne lagret. Men det är ganska begränsat eftersom just den trucken är specialanpassad för att utföra ett visst arbete(den har inte gafflar).

Den trucken väger väl in på ca 7 ton tror jag. Och ett batteri är ju som du säger säkert bort mot 2 ton. Och då är det inte mycket "hårdkörning" utan att glida runt lite o sen lyfta en del.

En personbil kommer en elmotor gå på ett mycket mycket högre varv och det kommer att krävas en viss prestanda, något som en truck inte har då den maxar kanske 15km/h och det tar en stund att komma upp dit.

Den dagen bilbatterierna inte väger mycket mer, samt tar vesäntligt mycker mer plats än vad motor+ växellåda gör idag. Samt kan laddas från tomt till full på MAX 30 minuter. och har en räckvidd på runt 30-40 mil. Då kommer elmotorn kunna ta över just på personbil. Ska man ha t.ex en lastbil då blir det genast mer bekymmer. Hur mycket ström kräver inte en elmotor som ska kunna dra 60? ton? och vart ska alla dessa batterierna få plats?

Elmotor i ett fartyg? hah! eller en jordbrukstraktor? eller en av vägverkets grävskopor?

Nej miljödiesel och e100 som någon nämnde är inte dumt. Man skulle forska mer på hur man kan få fram en hållbar odling på råvara. Det kommer att behövas precis som någon sa, otroliga mängder mer åkermark för att tillgodose världens oljebehov. Effektivare framställning eller kanske forska hur man kan framställa det kemiskt?

Allt som behövs är igentligen ett förnybart bräsnle som brinner. Hur svårt kan det vara?

939 Inlägg
26 juni 2011
skalman1 skrev:
AcesHigh666 skrev:
Andromeda skrev:

Det där med eldrift syns tydligt på eltruckar som jag jobbar med.
För att dom ska kunna gå hela dagar så har dom batterier med en vikt på t.ex 2 ton och 72v/700Ah.
Såna batterier klämmer man inte in vart som helst.

Vi har sådana truckar på jobbet med som är delvis ute och på vintern klarar de knappt en halv dag *__*

Sök