baltis skrev:
PHrnfeldt skrev:
Bensinpris per liter (1 januari, 2015)
4,77 (grundpris inkl råoljeinköp, raffinering och hanteringskostnader)
2,99 energiskatt (fast skatt)
2,38 koldioxidskatt (CO2) (fast skatt)
10,14 kr/liter
+2,54 (25% moms)
12,68 kr/liter, vid pumpen
Summa skatter i ovanstående blir därmed 2,54 + 2,38 + 2,99 = 7,91 kr/ liter
Källa:
http://www.preem.se/foretag/kund-hos-pr … skattning/
Vad är det du försvarar? Jag tycker att det är ett sundhetstecken att ifrågasätta drivmedelsskatter i ett land som är avlångt som fan och som är direkt beroende utav så billig frakt som möjligt för att kunna hävda sej och konkurrera på den internationella marknaden. Du ser ju att staten är den stora vinnaren på att vi kör bil utan att de lyfter ett finger. Efter årsskiftet så tjänar de ytterligare på det utan att göra ett dyft.
Det är mycket möjligt att det aldrig har varit så billigt att tanka som idag, men på det totala sett så är det inte billigast att leva i Sverige idag, och vi får definitivt inte ut det maximala utav den skatt vi betalar in eftersom man försöker stävja arbetslöshet med icke jobb som administratör inom det 'ofantliga'.
Precis som du säger, 7,91 är skatter som inte har med priset på själva oljan att göra. alltså om oljan skulle kosta 1 öre litern så skulle det fortfarande behöva kosta 7,92 kr+ vad det kostar försäljaren att hålla igång pump osv.
Det dyraste sättet att transportera på är idag lastbil, en åkare behöver MINST 175kr milen för att kunna hålla avtalsenliga löner och allt fungerande på ett hyffsat "snyggt sätt".
En lastbil (tradare) drar ca 5 liter milen.
Dvs 5l/m x 10 kr (dom är firma som köper momsfritt) = 50 kr milen i drivmedel.
28% av inkomsten lägger alltså en åkare på bränsle.
Ska vi sänka transportkostnaderna med 10% för åkaren måste du alltså drivmedelspriset ner med 17.50kr/milen.
17.50kr/5 liter = 3,5 kr måste skatten sänkas på drivmedlet.
Staten tjänar ungefär 100 miljoner/året på varje ÖRE/Liter drivmedelsskatten är på.
alltså skulle det kosta 100 miljoner x 350 öre = 35 MILJARDER!!!
Så hur mycket är 35 miljarder för staten?
Läser man budgeten för 2016 så finns en "hyffsat" liknande utgiftspost.
41,5 miljarder för rättsväsende.
Det innefattar allt vad Poliser, Åklager domstolar osv.
Så visst vi sänker åkarnas utgifter med 10%... men då får vi leva i ett land HELT UTAN RÄTTSVÄSENDE!
Jag tror och hoppas att du begriper vart jag ville komma med vad jag skrev. Staten tar merparten av det varje enskild individ tjänar under ett år. Skattefridagen inföll som exempel i år den 16 juli.
Mer om detta för den intresserade här: http://www.skattebetalarna.se/sites/def … n_2014.pdf
Sedan så är det ju direkt fel att anta att om inte staten tar pengarna så kommer de aldrig till nytta på något annat håll. Det förstår ju du också att om åkerierna tjänar mer så kan de investera i andra saker vilket i sin tur bidrar till landets BNP och därmed även statskassan. Det tycks för varje svensk så att om en kapitalist råkar ha en vinst ett år så är detta en ren vinst rakt in på dennes bankkonto och detta kommer aldrig någonsin att gynna samhället igen
Mer ingående så kan man ju få billigare frakt genom att åkaren får bättre utrustning. Helt plötsligt har denne med pengarna han istället för att betala ytterligare skatt köpt sej bättre utrustning vilket gör att han kan frakta mer på samma gång, men till samma bränslekostnad som tidigare vilket i sin tur gör att fraktpriset eventuellt kan sjunka.
Mer om detta resonemang kan man läsa här:
https://en.wikipedia.org/wiki/Parable_o … ken_window
baltis skrev:
Men detta sparar DU ju hmmm hur mycket... jo 3,5 för varje liter... du kör bil som fan och tankar otroligt mycket. Du kör upp hela 5000 liter om året... 17500 får du inte. Men kom ihåg, utan rättsväsende så kommer du garanterat bli rånmördad så pengarna får du aldri göver
Hur mycket billigare blir det du handlar då?
Dina tomater t.ex som transporteras 100 mil (odlas ofta i holland så på 100 mil når du större delen av sveriges befolkning).
Innan ville åkaren ha 100x175 (detta fick aldrig åkaren, eu har ordnat så att man kan ha en makedon köra för strax under 100kr milen).
Åkaren vill alltså ha 17 500
Eftersom det ska gå i europa så kan han inte lasta som i sverige 40 ton utan får nöjja sig med 30 ton tomater.
17500 kr / 30 000 kg/tomater = 58 ÖRE per kg tomat kostar transporten IDAG transporten.
Nu har vi ju kapat åkarens pris med 10% så nu är det 58x0,9 som gäller dvs 52,2 öre
Vi har alltså sänk transportkostnaden per fraktad tomat med 58-52,2= 5,8 ÖRE!!!!
Dina tomater kostar alltså inte 26,90 längre dom kostar nu 26,82!!!!!!
Vad alla konstumenter måste börja fatta är att transport av varor är typ 0,25% av vad ni betalar för varan!!!!
Köper ni en tv för 1000 då går 25 kr till transport!
Ska ni sänka transportkostnaderna med 10% (ta bort rättsväsendet) då kostar istället tvn 997,5!!!!!!!!!!!!!!
SÅ KOM ALDRIG OCH SÄG ATT DRIVMEDELSPRISERNA SKA SÄNKAS FÖR ATT SÄNKA TRANSPORTKOSTNADER FÖR VAROR!
Priserna ska upp på transport, konkuransen som kan liknas vid slavarbete från östeuropa ska bort. Åkare ska kunna leva ett drägligt liv.
Och jag har själv jobbat i transportbranchen i fram tills för 2 år sen då jag blev så förbannat trött på vilket skit det blivit och bytte bransch.
Du gillar versaler och utropstecken märker jag
Det jag vill få fram är att de är de små kostnaderna som gör pengarna. Politiker hurrar när du kör det där snacket om hur pengarna egentligen knappt utgör någonting för den enskilde individen, men många bäckar små. Det där resonemanget går tvärt igenom precis varenda skattepost som existerar. Lägger man ihop allting har man vips en statsbudget.
Givetvis menar även jag att han som transporterar ska tjäna på sitt levebröd. Om du läser igen så skrev jag tidigt, alldeles efter att jag illustrerat att statsapparaten är en parasit; Jag tycker att det är ett sundhetstecken att ifrågasätta drivmedelsskatter i ett land som är avlångt som fan och som är direkt beroende utav så billig frakt som möjligt för att kunna hävda sej och konkurrera på den internationella marknaden. Jag uttryckte mej dåligt och skulle ha skrivit att det är sunt att ifrågasätta alla ökade skatter när man till viss del är beroende av en levande industri. Med detta menar jag att idag betalar vi alldeles för mycket i skatt i förhållande till vad vi får, och före man pratar om skattehöjningar så borde det ligga på de förtroendevaldas bord att redogöra för varje betald krona samtidigt som det är upp till media och oppositionspartierna att kritiskt studera detta så att vi maximerar nyttan av statsbudgeten. Just nu så är det fruktansvärda pengar som svinnas bort varje år oavsett om man pratar om det kommunala, landstinget eller staten.
Jag ser att du tycks tro att jag försöker klämma åt fraktbolagen men det har aldrig varit min avsikt, jag menar bara att det är direkt kontraproduktivt att straffbeskatta dem med koldioxidskatter och annat helvete. Detta som du med dina egna uträkningar och argument gör alldeles klart slår hårt mot åkerinäringen i Sverige idag, så återigen; vad är det du försvarar? Ifrågasätt vad politikerna gör med de pengar de redan fått till statsbudgeten innan du beviljar dem mer.
Titta gärna lite på slöseriombusmannens videor :
https://www.youtube.com/channel/UCA3Nli … oTtCaXZxfg
Nu kan jag ju dra några exempel ur min egen vardag.
Där jag bor, i Västernorrlands län, så fungerar landstinget fullständigt värdelöst. Varför får man aldrig reda på, bara att det alltid blir dyrare och dyrare, och trots att det betalas in mera skatt så får man bara mindre och mindre för pengarna. Jag är inte så jäkla gammal, 26 år om några dagar, men under min livstid så har man redan stängt ett sjukhus och ett antal vårdcentraler och nu diskuteras stängningen av två till om vi inte ökar skatterna för landstinget med 60 öre. Dessa 60 öre kommer inte räcka långt, utan det kommer landa på kronan jämnt innan detta är klart, trots detta kan jag lova att minst ett av de sjukhus det gäller kommer att läggas ned inom 10 år. Risken är att båda ryker och i mitt fall så är närmsta sjukhus då 13 mil bort. Jag vill påpeka att trots alliansstyre så är Sveriges befolkning bland de högst beskattade i världen. Dessutom så är det ju inte så att de sjukhus som blir kvar kommer funka kanon heller, utan redan nu dras de av mellan ett halvår till ett års väntetider. Nu spelar detta mej mindre roll, jag har tur som har god hälsa, men man vet ju aldrig och på det så är jag som alla märker inte särskilt förtjust att betala saker som jag personligen inte har nytta utav, allra helst inte när ingen annan egentligen har nytta utav det heller...
Transportsidan då, detta ligger väl närmre tillhands då detta ändå är ett bilforum. För ett antal år sedan byggde man en ny järnväg: Botniabanan. Ursprungsplanen för denna kommer ända sedan 60-talet och idén var att sänka omkostnaderna för frakter för industrin som faktiskt fanns här då så att den skulle ha större möjlighet att överleva internationellt. Det är lite kreativ förstörelse över det hela, åkerier kanske försvinner till förmån till något färre fraktbolag längs järnväg. En bra och rationell effektivisering, men det dröjde till 1999 innan bygget påbörjades och till 2010 innan järnvägen invigdes och eftersom att alla industrier så gott som var borta la man om prioriteringen och nu ska den istället frakta folk, dit jobb och utbildning finns. På grund av detta så finns inga riktiga godsterminaler utbyggda, och istället ska åkerierna köra farligt gods längs E4 strax utanför Umeå och Sundsvall och rakt genom Härnösand. Nu finns ju en plan även för att slippa riskerna med detta. Även den sedan 60-talet. Man ska dra E4 utanför städerna, men trots alla skatteintäkter för staten så finns inte pengarna för detta vilket då istället ska finansieras av kommunerna. Detta medför ju att E4an mest troligt fortsättningsvis kommer gå rakt genom Härnösand då den staden är död sedan länge, och Åstunneln kommer likt Sundsvallsbron få finansieras genom vägtullar. Man tar ett lån av kommunen för att bygga vägen.
Beaktar man då att svenskt rättsväsende inte direkt saknar exempel på rättsröta och justitiemord, samt att försvaret snart är fullständigt nedrustat, och att det inte är endast Västernorrlands landsting som inte funkar utan att sjukvården inte alls tillhör världens bästa som man fortfarande försöker tuta i folk så undrar man ju vart pengarna går.
Tänk på att för 40 år sedan så var vi bland topp 10 världens bästa flygvapen, vi hade ett redigt försvar, vi hade lägre kriminalitet än nu, vi hade bättre sjukvård trots att vi hade färre medborgare och ett skattetryck på ungefär samma nivå som idag.
http://www.ekonomifakta.se/Fakta/Skatte … istoriskt/
baltis skrev:
Det var det om transportkostnad för gods, nu tar vi vad jag snackar om när jag säger att soppan egentligen blivit billigare i förhållande till vad vi tjänar.
År 1999: Soppan kostade 8,40kr/l och medelinkomsten var 178,8kkr/året för 20-100 åringar i sverige.
År 2013: Soppan kostade 14,30kr/l och medelinkomsten var 276,7kkr/året för 20-100åringar i sverige.
Snittet på hur mycket soppa vi gör av med i sverige per person är under 1000 liter året men låt säga av vi gör av med 1000.
År 1999: 1000*8,40k=8400 tankar du för
År 2013: 1000*14,30=14300 tankar du för
År 1999 lägger "svensson" 4,7% av sin inkomst på drivmedel.
Men enligt dig så har det ju bara blivit värre....
År 2013 lägger svensson 5,1% av sin inkomst på drivmedel.
Hahaha, JAG HADE FEL! Erkänner det, det har faktiskt ökat från 4,7% till 5,1% av inkomsten.
Dvs priset har ökat med 8,5%.
Sorry jag hade fel drivmedelspriserna har ökat med 8,5% mellan 1999 och 2013.
Som tur är kostar ju soppan idag inte 14,30 utan 12,68(din siffra).
Detta ger då istället EN MINSKNING MED -2,5% och det räknat på 2013 års inkomster (går inte att få tag i 2014 och självklart inte 2015!
DVS sen 1999 fram till idag så har soppapriset egentligen gått ner MINST 2,5%!!!
Källor: Inkomster http://www.statistikdatabasen.scb.se/px … f40f3df790
Bensinpris: http://spbi.se/statistik/priser/bensin/
Nu har jag aldrig påstått att bränslet blivit dyrare. Vad jag skrev var Det är mycket möjligt att det aldrig har varit så billigt att tanka som idag, men på det totala sett så är det inte billigast att leva i Sverige idag och med det vill jag få fram att det endast är sunt att alltid ifrågasätta när någon annan vill bestämma vad man ska investera sina pengar i. För det är så det fungerar. Staten tar våra pengar och lovar att vi ska få något bra för det som alla ska ha användning för, och när utfallet inte blir så då har man rätt att vara skeptisk när de kommer och ska ha ännu mer. Man ska aldrig lita på staten!