PHrnfeldt skrev:
baltis skrev:
engolf skrev:
Det är klart man inte kan påstå att priserna har gått ner med exakt 1.5, för pumppriserna varierar mellan veckodag/station, men i snitt är det väl runt 1.5 kr. Sen har ju råoljepriset mer än halverats... Stöter ofta på folk som nästan ropar av glädje så fort man börjar snacka om bränslepriser://
Helt otroligt att du inte visste om det innan... men jag får väl informera herrn.
Nr.1
I sverige betalar vi en massa skatter! Speciellt på drivmedel!
Sen så skiljer sig inte våra skatter på drivmedel sig avsevärt mycket från resten utav EU.
Dom flesta utav skatterna är heller inte satta i direkt proportion till det som besklattas, energiskatten är ett exempel på en sån skatt. Motsattsen till det är t.ex momsen.
Nr.2
Du tankar inte råolja i bilen, bara för att råoljan har blivit billigare kostar det fortfarande lika mycket att transportera och raffinera den.
Sen sist men inte minst! Det har ALDRIG NÅGONSIN VARIT LIKA BILLIGT ATT TANKA SIN BIL SOM DET ÄR IDAG!!!
(säg inte imot innan du räknat in inflationen!)
Bensinpris per liter (1 januari, 2015)
4,77 (grundpris inkl råoljeinköp, raffinering och hanteringskostnader)
2,99 energiskatt (fast skatt)
2,38 koldioxidskatt (CO2) (fast skatt)
10,14 kr/liter
+2,54 (25% moms)
12,68 kr/liter, vid pumpen
Summa skatter i ovanstående blir därmed 2,54 + 2,38 + 2,99 = 7,91 kr/ liter
Källa:
http://www.preem.se/foretag/kund-hos-pr … skattning/Vad är det du försvarar? Jag tycker att det är ett sundhetstecken att ifrågasätta drivmedelsskatter i ett land som är avlångt som fan och som är direkt beroende utav så billig frakt som möjligt för att kunna hävda sej och konkurrera på den internationella marknaden. Du ser ju att staten är den stora vinnaren på att vi kör bil utan att de lyfter ett finger. Efter årsskiftet så tjänar de ytterligare på det utan att göra ett dyft.
Det är mycket möjligt att det aldrig har varit så billigt att tanka som idag, men på det totala sett så är det inte billigast att leva i Sverige idag, och vi får definitivt inte ut det maximala utav den skatt vi betalar in eftersom man försöker stävja arbetslöshet med icke jobb som administratör inom det 'ofantliga'.
Precis som du säger, 7,91 är skatter som inte har med priset på själva oljan att göra. alltså om oljan skulle kosta 1 öre litern så skulle det fortfarande behöva kosta 7,92 kr+ vad det kostar försäljaren att hålla igång pump osv.
Det dyraste sättet att transportera på är idag lastbil, en åkare behöver MINST 175kr milen för att kunna hålla avtalsenliga löner och allt fungerande på ett hyffsat "snyggt sätt".
En lastbil (tradare) drar ca 5 liter milen.
Dvs 5l/m x 10 kr (dom är firma som köper momsfritt) = 50 kr milen i drivmedel.
28% av inkomsten lägger alltså en åkare på bränsle.
Ska vi sänka transportkostnaderna med 10% för åkaren måste du alltså drivmedelspriset ner med 17.50kr/milen.
17.50kr/5 liter = 3,5 kr måste skatten sänkas på drivmedlet.
Staten tjänar ungefär 100 miljoner/året på varje ÖRE/Liter drivmedelsskatten är på.
alltså skulle det kosta 100 miljoner x 350 öre = 35 MILJARDER!!!
Så hur mycket är 35 miljarder för staten?
Läser man budgeten för 2016 så finns en "hyffsat" liknande utgiftspost.
41,5 miljarder för rättsväsende.
Det innefattar allt vad Poliser, Åklager domstolar osv.
Så visst vi sänker åkarnas utgifter med 10%... men då får vi leva i ett land HELT UTAN RÄTTSVÄSENDE!
Men detta sparar DU ju hmmm hur mycket... jo 3,5 för varje liter... du kör bil som fan och tankar otroligt mycket. Du kör upp hela 5000 liter om året... 17500 får du inte. Men kom ihåg, utan rättsväsende så kommer du garanterat bli rånmördad så pengarna får du aldri göver

Hur mycket billigare blir det du handlar då?
Dina tomater t.ex som transporteras 100 mil (odlas ofta i holland så på 100 mil når du större delen av sveriges befolkning).
Innan ville åkaren ha 100x175 (detta fick aldrig åkaren, eu har ordnat så att man kan ha en makedon köra för strax under 100kr milen).
Åkaren vill alltså ha 17 500
Eftersom det ska gå i europa så kan han inte lasta som i sverige 40 ton utan får nöjja sig med 30 ton tomater.
17500 kr / 30 000 kg/tomater = 58 ÖRE per kg tomat kostar transporten IDAG transporten.
Nu har vi ju kapat åkarens pris med 10% så nu är det 58x0,9 som gäller dvs 52,2 öre
Vi har alltså sänk transportkostnaden per fraktad tomat med 58-52,2= 5,8 ÖRE!!!!
Dina tomater kostar alltså inte 26,90 längre dom kostar nu 26,82!!!!!!
Vad alla konstumenter måste börja fatta är att transport av varor är typ 0,25% av vad ni betalar för varan!!!!
Köper ni en tv för 1000 då går 25 kr till transport!
Ska ni sänka transportkostnaderna med 10% (ta bort rättsväsendet) då kostar istället tvn 997,5!!!!!!!!!!!!!!
SÅ KOM ALDRIG OCH SÄG ATT DRIVMEDELSPRISERNA SKA SÄNKAS FÖR ATT SÄNKA TRANSPORTKOSTNADER FÖR VAROR!
Priserna ska upp på transport, konkuransen som kan liknas vid slavarbete från östeuropa ska bort. Åkare ska kunna leva ett drägligt liv.
Och jag har själv jobbat i transportbranchen i fram tills för 2 år sen då jag blev så förbannat trött på vilket skit det blivit och bytte bransch.
Det var det om transportkostnad för gods, nu tar vi vad jag snackar om när jag säger att soppan egentligen blivit billigare i förhållande till vad vi tjänar.
År 1999: Soppan kostade 8,40kr/l och medelinkomsten var 178,8kkr/året för 20-100 åringar i sverige.
År 2013: Soppan kostade 14,30kr/l och medelinkomsten var 276,7kkr/året för 20-100åringar i sverige.
Snittet på hur mycket soppa vi gör av med i sverige per person är under 1000 liter året men låt säga av vi gör av med 1000.
År 1999: 1000*8,40k=8400 tankar du för
År 2013: 1000*14,30=14300 tankar du för
År 1999 lägger "svensson" 4,7% av sin inkomst på drivmedel.
Men enligt dig så har det ju bara blivit värre....
År 2013 lägger svensson 5,1% av sin inkomst på drivmedel.
Hahaha, JAG HADE FEL! Erkänner det, det har faktiskt ökat från 4,7% till 5,1% av inkomsten.
Dvs priset har ökat med 8,5%.
Sorry jag hade fel drivmedelspriserna har ökat med 8,5% mellan 1999 och 2013.
Som tur är kostar ju soppan idag inte 14,30 utan 12,68(din siffra).
Detta ger då istället EN MINSKNING MED -2,5% och det räknat på 2013 års inkomster (går inte att få tag i 2014 och självklart inte 2015!
DVS sen 1999 fram till idag så har soppapriset egentligen gått ner MINST 2,5%!!!Källor: Inkomster
http://www.statistikdatabasen.scb.se/px … f40f3df790Bensinpris:
http://spbi.se/statistik/priser/bensin/