Nytt rekord på bensinpriset 16.03 kr / litern.

it_mutt Avstängd
26 oktober 2015 · 10 388 Inlägg

engolf skrev:
Att folk jublar över prisnedgång på bränsle med ca 1.5 kr, samtidigt som råoljepriset har halverats förstår jag inte...

Dels har nedgången varit betydligt mer än 1kr50öre, sen ser jag inte riktigt var folk jublar heller, men iaf...

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
engolf
27 oktober 2015 · 3 235 Inlägg

it_mutt skrev:

engolf skrev:
Att folk jublar över prisnedgång på bränsle med ca 1.5 kr, samtidigt som råoljepriset har halverats förstår jag inte...

Dels har nedgången varit betydligt mer än 1kr50öre, sen ser jag inte riktigt var folk jublar heller, men iaf...

Det är klart man inte kan påstå att priserna har gått ner med exakt 1.5, för pumppriserna varierar mellan veckodag/station, men i snitt är det väl runt 1.5 kr. Sen har ju råoljepriset mer än halverats... Stöter ofta på folk som nästan ropar av glädje så fort man börjar snacka om bränslepriser://

it_mutt Avstängd
27 oktober 2015 · 10 388 Inlägg

engolf skrev:

it_mutt skrev:

engolf skrev:
Att folk jublar över prisnedgång på bränsle med ca 1.5 kr, samtidigt som råoljepriset har halverats förstår jag inte...

Dels har nedgången varit betydligt mer än 1kr50öre, sen ser jag inte riktigt var folk jublar heller, men iaf...

Det är klart man inte kan påstå att priserna har gått ner med exakt 1.5, för pumppriserna varierar mellan veckodag/station, men i snitt är det väl runt 1.5 kr. Sen har ju råoljepriset mer än halverats... Stöter ofta på folk som nästan ropar av glädje så fort man börjar snacka om bränslepriser://

Ja då träffar vi på olika typer av folk (inget konstigt med det iofs). De jag träffat på och pratat om det med har mer inställningen att "man får vara glad att det gått på det hållet".

Att "utpriserna" inte står i relation till "råvarupriset" är iofs inget ovanligt. Däremot är ju vissa påslag (läs; skatter) i sammanhanget märkligt motiverade (sett till kommande höjning).

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Sushikocken Sleeper
3 december 2015 · 3 084 Inlägg

engolf skrev:

it_mutt skrev:

engolf skrev:
Att folk jublar över prisnedgång på bränsle med ca 1.5 kr, samtidigt som råoljepriset har halverats förstår jag inte...

Dels har nedgången varit betydligt mer än 1kr50öre, sen ser jag inte riktigt var folk jublar heller, men iaf...

Det är klart man inte kan påstå att priserna har gått ner med exakt 1.5, för pumppriserna varierar mellan veckodag/station, men i snitt är det väl runt 1.5 kr. Sen har ju råoljepriset mer än halverats... Stöter ofta på folk som nästan ropar av glädje så fort man börjar snacka om bränslepriser://

Vi får väl glädja oss åt att skatten går tillbaka till samhället istället för att den hamnar i fickan på en shejk.

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!
SportPilot Ubåtsingenjör
3 december 2015 · 7 232 Inlägg

Sushikocken skrev:

engolf skrev:

it_mutt skrev:

Dels har nedgången varit betydligt mer än 1kr50öre, sen ser jag inte riktigt var folk jublar heller, men iaf...

Det är klart man inte kan påstå att priserna har gått ner med exakt 1.5, för pumppriserna varierar mellan veckodag/station, men i snitt är det väl runt 1.5 kr. Sen har ju råoljepriset mer än halverats... Stöter ofta på folk som nästan ropar av glädje så fort man börjar snacka om bränslepriser://

Vi får väl glädja oss åt att skatten går tillbaka till samhället istället för att den hamnar i fickan på en shejk.

vi går inte in på det här please

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
IceEyes Varningar: För många..
3 december 2015 · 2 552 Inlägg

Sushikocken skrev:

engolf skrev:

it_mutt skrev:

Dels har nedgången varit betydligt mer än 1kr50öre, sen ser jag inte riktigt var folk jublar heller, men iaf...

Det är klart man inte kan påstå att priserna har gått ner med exakt 1.5, för pumppriserna varierar mellan veckodag/station, men i snitt är det väl runt 1.5 kr. Sen har ju råoljepriset mer än halverats... Stöter ofta på folk som nästan ropar av glädje så fort man börjar snacka om bränslepriser://

Vi får väl glädja oss åt att skatten går tillbaka till samhället istället för att den hamnar i fickan på en shejk.

Jag har nog mina teorier om vad en överdimensionerat stor del av dessa skatteintäkter finansierar. Resten låter jag vara osagt wink

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
baltis
4 december 2015 · 1 948 Inlägg

engolf skrev:

it_mutt skrev:

engolf skrev:
Att folk jublar över prisnedgång på bränsle med ca 1.5 kr, samtidigt som råoljepriset har halverats förstår jag inte...

Dels har nedgången varit betydligt mer än 1kr50öre, sen ser jag inte riktigt var folk jublar heller, men iaf...

Det är klart man inte kan påstå att priserna har gått ner med exakt 1.5, för pumppriserna varierar mellan veckodag/station, men i snitt är det väl runt 1.5 kr. Sen har ju råoljepriset mer än halverats... Stöter ofta på folk som nästan ropar av glädje så fort man börjar snacka om bränslepriser://

Helt otroligt att du inte visste om det innan... men jag får väl informera herrn.

Nr.1
I sverige betalar vi en massa skatter! Speciellt på drivmedel!
Sen så skiljer sig inte våra skatter på drivmedel sig avsevärt mycket från resten utav EU.
Dom flesta utav skatterna är heller inte satta i direkt proportion till det som besklattas, energiskatten är ett exempel på en sån skatt. Motsattsen till det är t.ex momsen.

Nr.2
Du tankar inte råolja i bilen, bara för att råoljan har blivit billigare kostar det fortfarande lika mycket att transportera och raffinera den.



Sen sist men inte minst! Det har ALDRIG NÅGONSIN VARIT LIKA BILLIGT ATT TANKA SIN BIL SOM DET ÄR IDAG!!!
(säg inte imot innan du räknat in inflationen!)

PHrnfeldt Sheik Yerbouti
4 december 2015 · 1 899 Inlägg

baltis skrev:

engolf skrev:

it_mutt skrev:
Dels har nedgången varit betydligt mer än 1kr50öre, sen ser jag inte riktigt var folk jublar heller, men iaf...

Det är klart man inte kan påstå att priserna har gått ner med exakt 1.5, för pumppriserna varierar mellan veckodag/station, men i snitt är det väl runt 1.5 kr. Sen har ju råoljepriset mer än halverats... Stöter ofta på folk som nästan ropar av glädje så fort man börjar snacka om bränslepriser://

Helt otroligt att du inte visste om det innan... men jag får väl informera herrn.

Nr.1
I sverige betalar vi en massa skatter! Speciellt på drivmedel!
Sen så skiljer sig inte våra skatter på drivmedel sig avsevärt mycket från resten utav EU.
Dom flesta utav skatterna är heller inte satta i direkt proportion till det som besklattas, energiskatten är ett exempel på en sån skatt. Motsattsen till det är t.ex momsen.

Nr.2
Du tankar inte råolja i bilen, bara för att råoljan har blivit billigare kostar det fortfarande lika mycket att transportera och raffinera den.



Sen sist men inte minst! Det har ALDRIG NÅGONSIN VARIT LIKA BILLIGT ATT TANKA SIN BIL SOM DET ÄR IDAG!!!
(säg inte imot innan du räknat in inflationen!)

Bensinpris per liter (1 januari, 2015)
4,77 (grundpris inkl  råoljeinköp, raffinering och hanteringskostnader)
2,99 energiskatt (fast skatt)
2,38 koldioxidskatt (CO2) (fast skatt)
10,14 kr/liter
+2,54 (25% moms)

12,68 kr/liter, vid pumpen

Summa skatter i ovanstående blir därmed 2,54 + 2,38 + 2,99 = 7,91 kr/ liter

Källa:
http://www.preem.se/foretag/kund-hos-pr … skattning/


Vad är det du försvarar? Jag tycker att det är ett sundhetstecken att ifrågasätta drivmedelsskatter i ett land som är avlångt som fan och som är direkt beroende utav så billig frakt som möjligt för att kunna hävda sej och konkurrera på den internationella marknaden. Du ser ju att staten är den stora vinnaren på att vi kör bil utan att de lyfter ett finger. Efter årsskiftet så tjänar de ytterligare på det utan att göra ett dyft.

Det är mycket möjligt att det aldrig har varit så billigt att tanka som idag, men på det totala sett så är det inte billigast att leva i Sverige idag, och vi får definitivt inte ut det maximala utav den skatt vi betalar in eftersom man försöker stävja arbetslöshet med icke jobb som administratör inom det 'ofantliga'.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
engolf
4 december 2015 · 3 235 Inlägg

baltis skrev:

engolf skrev:

it_mutt skrev:

Dels har nedgången varit betydligt mer än 1kr50öre, sen ser jag inte riktigt var folk jublar heller, men iaf...

Det är klart man inte kan påstå att priserna har gått ner med exakt 1.5, för pumppriserna varierar mellan veckodag/station, men i snitt är det väl runt 1.5 kr. Sen har ju råoljepriset mer än halverats... Stöter ofta på folk som nästan ropar av glädje så fort man börjar snacka om bränslepriser://

Helt otroligt att du inte visste om det innan... men jag får väl informera herrn.

Nr.1
I sverige betalar vi en massa skatter! Speciellt på drivmedel!
Sen så skiljer sig inte våra skatter på drivmedel sig avsevärt mycket från resten utav EU.
Dom flesta utav skatterna är heller inte satta i direkt proportion till det som besklattas, energiskatten är ett exempel på en sån skatt. Motsattsen till det är t.ex momsen.

Nr.2
Du tankar inte råolja i bilen, bara för att råoljan har blivit billigare kostar det fortfarande lika mycket att transportera och raffinera den.



Sen sist men inte minst! Det har ALDRIG NÅGONSIN VARIT LIKA BILLIGT ATT TANKA SIN BIL SOM DET ÄR IDAG!!!
(säg inte imot innan du räknat in inflationen!)

Jag vet inte vilken miniräknare du använder för att räkna ut inflationen, men vågar påstå att den ljuger:)
Det är varken första eller sista gången man diskuterar bränslepriser/avgifter här. Ja, avgifter kan i vissa fall leda till ändrade vanor hos konsumenten, men dagens skatter/avgifter på bränsle har väldigt liten effekt på miljö, utan är bara en inkomstkälla för statskassan.

baltis
7 december 2015 · 1 948 Inlägg

PHrnfeldt skrev:

baltis skrev:

engolf skrev:

Det är klart man inte kan påstå att priserna har gått ner med exakt 1.5, för pumppriserna varierar mellan veckodag/station, men i snitt är det väl runt 1.5 kr. Sen har ju råoljepriset mer än halverats... Stöter ofta på folk som nästan ropar av glädje så fort man börjar snacka om bränslepriser://

Helt otroligt att du inte visste om det innan... men jag får väl informera herrn.

Nr.1
I sverige betalar vi en massa skatter! Speciellt på drivmedel!
Sen så skiljer sig inte våra skatter på drivmedel sig avsevärt mycket från resten utav EU.
Dom flesta utav skatterna är heller inte satta i direkt proportion till det som besklattas, energiskatten är ett exempel på en sån skatt. Motsattsen till det är t.ex momsen.

Nr.2
Du tankar inte råolja i bilen, bara för att råoljan har blivit billigare kostar det fortfarande lika mycket att transportera och raffinera den.



Sen sist men inte minst! Det har ALDRIG NÅGONSIN VARIT LIKA BILLIGT ATT TANKA SIN BIL SOM DET ÄR IDAG!!!
(säg inte imot innan du räknat in inflationen!)

Bensinpris per liter (1 januari, 2015)
4,77 (grundpris inkl  råoljeinköp, raffinering och hanteringskostnader)
2,99 energiskatt (fast skatt)
2,38 koldioxidskatt (CO2) (fast skatt)
10,14 kr/liter
+2,54 (25% moms)

12,68 kr/liter, vid pumpen

Summa skatter i ovanstående blir därmed 2,54 + 2,38 + 2,99 = 7,91 kr/ liter

Källa:
http://www.preem.se/foretag/kund-hos-pr … skattning/


Vad är det du försvarar? Jag tycker att det är ett sundhetstecken att ifrågasätta drivmedelsskatter i ett land som är avlångt som fan och som är direkt beroende utav så billig frakt som möjligt för att kunna hävda sej och konkurrera på den internationella marknaden. Du ser ju att staten är den stora vinnaren på att vi kör bil utan att de lyfter ett finger. Efter årsskiftet så tjänar de ytterligare på det utan att göra ett dyft.

Det är mycket möjligt att det aldrig har varit så billigt att tanka som idag, men på det totala sett så är det inte billigast att leva i Sverige idag, och vi får definitivt inte ut det maximala utav den skatt vi betalar in eftersom man försöker stävja arbetslöshet med icke jobb som administratör inom det 'ofantliga'.

Precis som du säger, 7,91 är skatter som inte har med priset på själva oljan att göra. alltså om oljan skulle kosta 1 öre litern så skulle det fortfarande behöva kosta 7,92 kr+ vad det kostar försäljaren att hålla igång pump osv.

Det dyraste sättet att transportera på är idag lastbil, en åkare behöver MINST 175kr milen för att kunna hålla avtalsenliga löner och allt fungerande på ett hyffsat "snyggt sätt".
En lastbil (tradare) drar ca 5 liter milen.
Dvs 5l/m x 10 kr (dom är firma som köper momsfritt) = 50 kr milen i drivmedel.
28% av inkomsten lägger alltså en åkare på bränsle.

Ska vi sänka transportkostnaderna med 10% för åkaren måste du alltså drivmedelspriset ner med 17.50kr/milen.
17.50kr/5 liter = 3,5 kr måste skatten sänkas på drivmedlet.
Staten tjänar ungefär 100 miljoner/året på varje ÖRE/Liter drivmedelsskatten är på.
alltså skulle det kosta 100 miljoner x 350 öre = 35 MILJARDER!!!

Så hur mycket är 35 miljarder för staten?
Läser man budgeten för 2016 så finns en "hyffsat" liknande utgiftspost.
41,5 miljarder för rättsväsende.
Det innefattar allt vad Poliser, Åklager domstolar osv.

Så visst vi sänker åkarnas utgifter med 10%... men då får vi leva i ett land HELT UTAN RÄTTSVÄSENDE!

Men detta sparar DU ju hmmm hur mycket... jo 3,5 för varje liter... du kör bil som fan och tankar otroligt mycket. Du kör upp hela 5000 liter om året... 17500 får du inte. Men kom ihåg, utan rättsväsende så kommer du garanterat bli rånmördad så pengarna får du aldri göver smile

Hur mycket billigare blir det du handlar då?
Dina tomater t.ex som transporteras 100 mil (odlas ofta i holland så på 100 mil når du större delen av sveriges befolkning).
Innan ville åkaren ha 100x175 (detta fick aldrig åkaren, eu har ordnat så att man kan ha en makedon köra för strax under 100kr milen).
Åkaren vill alltså ha 17 500
Eftersom det ska gå i europa så kan han inte lasta som i sverige 40 ton utan får nöjja sig med 30 ton tomater.

17500 kr / 30 000 kg/tomater = 58 ÖRE per kg tomat kostar transporten IDAG transporten.
Nu har vi ju kapat åkarens pris med 10% så nu är det 58x0,9 som gäller dvs 52,2 öre

Vi har alltså sänk transportkostnaden per fraktad tomat med 58-52,2= 5,8 ÖRE!!!!

Dina tomater kostar alltså inte 26,90 längre dom kostar nu 26,82!!!!!!

Vad alla konstumenter måste börja fatta är att transport av varor är typ 0,25% av vad ni betalar för varan!!!!
Köper ni en tv för 1000 då går 25 kr till transport!
Ska ni sänka transportkostnaderna med 10% (ta bort rättsväsendet) då kostar istället tvn 997,5!!!!!!!!!!!!!!


SÅ KOM ALDRIG OCH SÄG ATT DRIVMEDELSPRISERNA SKA SÄNKAS FÖR ATT SÄNKA TRANSPORTKOSTNADER FÖR VAROR!
Priserna ska upp på transport, konkuransen som kan liknas vid slavarbete från östeuropa ska bort. Åkare ska kunna leva ett drägligt liv.
Och jag har själv jobbat i transportbranchen i fram tills för 2 år sen då jag blev så förbannat trött på vilket skit det blivit och bytte bransch.

Det var det om transportkostnad för gods, nu tar vi vad jag snackar om när jag säger att soppan egentligen blivit billigare i förhållande till vad vi tjänar.

År 1999: Soppan kostade 8,40kr/l och medelinkomsten var 178,8kkr/året för 20-100 åringar i sverige.
År 2013: Soppan kostade 14,30kr/l och medelinkomsten var 276,7kkr/året för 20-100åringar i sverige.

Snittet på hur mycket soppa vi gör av med i sverige per person är under 1000 liter året men låt säga av vi gör av med 1000.
År 1999: 1000*8,40k=8400 tankar du för
År 2013: 1000*14,30=14300 tankar du för

År 1999 lägger "svensson" 4,7% av sin inkomst på drivmedel.
Men enligt dig så har det ju bara blivit värre....
År 2013 lägger svensson 5,1% av sin inkomst på drivmedel.

Hahaha, JAG HADE FEL! Erkänner det, det har faktiskt ökat från 4,7% till 5,1% av inkomsten.
Dvs priset har ökat med 8,5%.
Sorry jag hade fel drivmedelspriserna har ökat med 8,5% mellan 1999 och 2013.

Som tur är kostar ju soppan idag inte 14,30 utan 12,68(din siffra).
Detta ger då istället EN MINSKNING MED -2,5% och det räknat på 2013 års inkomster (går inte att få tag i 2014 och självklart inte 2015!

DVS sen 1999 fram till idag så har soppapriset egentligen gått ner MINST 2,5%!!!

Källor: Inkomster http://www.statistikdatabasen.scb.se/px … f40f3df790
Bensinpris: http://spbi.se/statistik/priser/bensin/

Emiiilz
7 december 2015 · 908 Inlägg

När far var ung, 50 talet, så tankade han moppen full för 5 kronor tydligen, haha tongue

Nissan Skyline R33 GTST "Tiger" (1994)
baltis
7 december 2015 · 1 948 Inlägg

Emiiilz skrev:
När far var ung, 50 talet, så tankade han moppen full för 5 kronor tydligen, haha tongue

FY FAN VAD DYRT!

Den genomsnittliga lönen låg ju då på strax under 3kr timmen.
Idag är genomsnittliga timlönen närmare 150kr och inte fan kostar det drygt 200kr att tanka moppen idag?!?!?!??!?!

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
7 december 2015 · 17 478 Inlägg

Tjörn, fagerfjäll, ST1. Imorse: 11,75 kr.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
matteeee Ingen himmel är så blå som min
7 december 2015 · 2 972 Inlägg

Den dan icke bilintresserade latmaskar (dvs de flesta ICA-kunderna) inte kör 4-5 varv på parkeringen utanför ICA Maxi i jakt på en p-plats lite närmre ingången kan vi diskutera bränslepriset. Som det är nu är det billigt, som baltis är inne på.

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
SportPilot Ubåtsingenjör
7 december 2015 · 7 232 Inlägg

Baltis har rätt smile det har aldrig varit billigare att tanka ! Men det är ändå förbannat dyrt att köra bil hehe

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
PHrnfeldt Sheik Yerbouti
8 december 2015 · 1 899 Inlägg

baltis skrev:

PHrnfeldt skrev:
Bensinpris per liter (1 januari, 2015)
4,77 (grundpris inkl  råoljeinköp, raffinering och hanteringskostnader)
2,99 energiskatt (fast skatt)
2,38 koldioxidskatt (CO2) (fast skatt)
10,14 kr/liter
+2,54 (25% moms)

12,68 kr/liter, vid pumpen

Summa skatter i ovanstående blir därmed 2,54 + 2,38 + 2,99 = 7,91 kr/ liter

Källa:
http://www.preem.se/foretag/kund-hos-pr … skattning/


Vad är det du försvarar? Jag tycker att det är ett sundhetstecken att ifrågasätta drivmedelsskatter i ett land som är avlångt som fan och som är direkt beroende utav så billig frakt som möjligt för att kunna hävda sej och konkurrera på den internationella marknaden. Du ser ju att staten är den stora vinnaren på att vi kör bil utan att de lyfter ett finger. Efter årsskiftet så tjänar de ytterligare på det utan att göra ett dyft.

Det är mycket möjligt att det aldrig har varit så billigt att tanka som idag, men på det totala sett så är det inte billigast att leva i Sverige idag, och vi får definitivt inte ut det maximala utav den skatt vi betalar in eftersom man försöker stävja arbetslöshet med icke jobb som administratör inom det 'ofantliga'.

Precis som du säger, 7,91 är skatter som inte har med priset på själva oljan att göra. alltså om oljan skulle kosta 1 öre litern så skulle det fortfarande behöva kosta 7,92 kr+ vad det kostar försäljaren att hålla igång pump osv.

Det dyraste sättet att transportera på är idag lastbil, en åkare behöver MINST 175kr milen för att kunna hålla avtalsenliga löner och allt fungerande på ett hyffsat "snyggt sätt".
En lastbil (tradare) drar ca 5 liter milen.
Dvs 5l/m x 10 kr (dom är firma som köper momsfritt) = 50 kr milen i drivmedel.
28% av inkomsten lägger alltså en åkare på bränsle.

Ska vi sänka transportkostnaderna med 10% för åkaren måste du alltså drivmedelspriset ner med 17.50kr/milen.
17.50kr/5 liter = 3,5 kr måste skatten sänkas på drivmedlet.
Staten tjänar ungefär 100 miljoner/året på varje ÖRE/Liter drivmedelsskatten är på.
alltså skulle det kosta 100 miljoner x 350 öre = 35 MILJARDER!!!

Så hur mycket är 35 miljarder för staten?
Läser man budgeten för 2016 så finns en "hyffsat" liknande utgiftspost.
41,5 miljarder för rättsväsende.
Det innefattar allt vad Poliser, Åklager domstolar osv.

Så visst vi sänker åkarnas utgifter med 10%... men då får vi leva i ett land HELT UTAN RÄTTSVÄSENDE!

Jag tror och hoppas att du begriper vart jag ville komma med vad jag skrev. Staten tar merparten av det varje enskild individ tjänar under ett år. Skattefridagen inföll som exempel i år den 16 juli.

Mer om detta för den intresserade här: http://www.skattebetalarna.se/sites/def … n_2014.pdf

Sedan så är det ju direkt fel att anta att om inte staten tar pengarna så kommer de aldrig till nytta på något annat håll. Det förstår ju du också att om åkerierna tjänar mer så kan de investera i andra saker vilket i sin tur bidrar till landets BNP och därmed även statskassan. Det tycks för varje svensk så att om en kapitalist råkar ha en vinst ett år så är detta en ren vinst rakt in på dennes bankkonto och detta kommer aldrig någonsin att gynna samhället igen roll

Mer ingående så kan man ju få billigare frakt genom att åkaren får bättre utrustning. Helt plötsligt har denne med pengarna han istället för att betala ytterligare skatt köpt sej bättre utrustning vilket gör att han kan frakta mer på samma gång, men till samma bränslekostnad som tidigare vilket i sin tur gör att fraktpriset eventuellt kan sjunka.

Mer om detta resonemang kan man läsa här:
https://en.wikipedia.org/wiki/Parable_o … ken_window

baltis skrev:
Men detta sparar DU ju hmmm hur mycket... jo 3,5 för varje liter... du kör bil som fan och tankar otroligt mycket. Du kör upp hela 5000 liter om året... 17500 får du inte. Men kom ihåg, utan rättsväsende så kommer du garanterat bli rånmördad så pengarna får du aldri göver smile

Hur mycket billigare blir det du handlar då?
Dina tomater t.ex som transporteras 100 mil (odlas ofta i holland så på 100 mil når du större delen av sveriges befolkning).
Innan ville åkaren ha 100x175 (detta fick aldrig åkaren, eu har ordnat så att man kan ha en makedon köra för strax under 100kr milen).
Åkaren vill alltså ha 17 500
Eftersom det ska gå i europa så kan han inte lasta som i sverige 40 ton utan får nöjja sig med 30 ton tomater.

17500 kr / 30 000 kg/tomater = 58 ÖRE per kg tomat kostar transporten IDAG transporten.
Nu har vi ju kapat åkarens pris med 10% så nu är det 58x0,9 som gäller dvs 52,2 öre

Vi har alltså sänk transportkostnaden per fraktad tomat med 58-52,2= 5,8 ÖRE!!!!

Dina tomater kostar alltså inte 26,90 längre dom kostar nu 26,82!!!!!!

Vad alla konstumenter måste börja fatta är att transport av varor är typ 0,25% av vad ni betalar för varan!!!!
Köper ni en tv för 1000 då går 25 kr till transport!
Ska ni sänka transportkostnaderna med 10% (ta bort rättsväsendet) då kostar istället tvn 997,5!!!!!!!!!!!!!!


SÅ KOM ALDRIG OCH SÄG ATT DRIVMEDELSPRISERNA SKA SÄNKAS FÖR ATT SÄNKA TRANSPORTKOSTNADER FÖR VAROR!
Priserna ska upp på transport, konkuransen som kan liknas vid slavarbete från östeuropa ska bort. Åkare ska kunna leva ett drägligt liv.
Och jag har själv jobbat i transportbranchen i fram tills för 2 år sen då jag blev så förbannat trött på vilket skit det blivit och bytte bransch.

Du gillar versaler och utropstecken märker jag smile

Det jag vill få fram är att de är de små kostnaderna som gör pengarna. Politiker hurrar när du kör det där snacket om hur pengarna egentligen knappt utgör någonting för den enskilde individen, men många bäckar små.  Det där resonemanget går tvärt igenom precis varenda skattepost som existerar. Lägger man ihop allting har man vips en statsbudget.

Givetvis menar även jag att han som transporterar ska tjäna på sitt levebröd. Om du läser igen så skrev jag tidigt, alldeles efter att jag illustrerat att statsapparaten är en parasit; Jag tycker att det är ett sundhetstecken att ifrågasätta drivmedelsskatter i ett land som är avlångt som fan och som är direkt beroende utav så billig frakt som möjligt för att kunna hävda sej och konkurrera på den internationella marknaden. Jag uttryckte mej dåligt och skulle ha skrivit att det är sunt att ifrågasätta alla ökade skatter när man till viss del är beroende av en levande industri. Med detta menar jag att idag betalar vi alldeles för mycket i skatt i förhållande till vad vi får, och före man pratar om skattehöjningar så borde det ligga på de förtroendevaldas bord att redogöra för varje betald krona samtidigt som det är upp till media och oppositionspartierna att kritiskt studera detta så att vi maximerar nyttan av statsbudgeten. Just nu så är det fruktansvärda pengar som svinnas bort varje år oavsett om man pratar om det kommunala, landstinget eller staten.

Jag ser att du tycks tro att jag försöker klämma åt fraktbolagen men det har aldrig varit min avsikt, jag menar bara att det är direkt kontraproduktivt att straffbeskatta dem med koldioxidskatter och annat helvete. Detta som du med dina egna uträkningar och argument gör alldeles klart slår hårt mot åkerinäringen i Sverige idag, så återigen; vad är det du försvarar? Ifrågasätt vad politikerna gör med de pengar de redan fått till statsbudgeten innan du beviljar dem mer.

Titta gärna lite på slöseriombusmannens videor cool:
https://www.youtube.com/channel/UCA3Nli … oTtCaXZxfg

Nu kan jag ju dra några exempel ur min egen vardag.

Där jag bor, i Västernorrlands län, så fungerar landstinget fullständigt värdelöst. Varför får man aldrig reda på, bara att det alltid blir dyrare och dyrare, och trots att det betalas in mera skatt så får man bara mindre och mindre för pengarna. Jag är inte så jäkla gammal, 26 år om några dagar, men under min livstid så har man redan stängt ett sjukhus och ett antal vårdcentraler och nu diskuteras stängningen av två till om vi inte ökar skatterna för landstinget med 60 öre. Dessa 60 öre kommer inte räcka långt, utan det kommer landa på kronan jämnt innan detta är klart, trots detta kan jag lova att minst ett av de sjukhus det gäller kommer att läggas ned inom 10 år. Risken är att båda ryker och i mitt fall så är närmsta sjukhus då 13 mil bort. Jag vill påpeka att trots alliansstyre så är Sveriges befolkning bland de högst beskattade i världen. Dessutom så är det ju inte så att de sjukhus som blir kvar kommer funka kanon heller, utan redan nu dras de av mellan ett halvår till ett års väntetider. Nu spelar detta mej mindre roll, jag har tur som har god hälsa, men man vet ju aldrig och på det så är jag som alla märker inte särskilt förtjust att betala saker som jag personligen inte har nytta utav, allra helst inte när ingen annan egentligen har nytta utav det heller...

Transportsidan då, detta ligger väl närmre tillhands då detta ändå är ett bilforum. För ett antal år sedan byggde man en ny järnväg: Botniabanan. Ursprungsplanen för denna kommer ända sedan 60-talet och idén var att sänka omkostnaderna för frakter för industrin som faktiskt fanns här då så att den skulle ha större möjlighet att överleva internationellt. Det är lite kreativ förstörelse över det hela, åkerier kanske försvinner till förmån till något färre fraktbolag längs järnväg. En bra och rationell effektivisering, men det dröjde till 1999 innan bygget påbörjades och till 2010 innan järnvägen invigdes och eftersom att alla industrier så gott som var borta la man om prioriteringen och nu ska den istället frakta folk, dit jobb och utbildning finns. På grund av detta så finns inga riktiga godsterminaler utbyggda, och istället ska åkerierna köra farligt gods längs E4 strax utanför Umeå och Sundsvall och rakt genom Härnösand. Nu finns ju en plan även för att slippa riskerna med detta. Även den sedan 60-talet. Man ska dra E4 utanför städerna, men trots alla skatteintäkter för staten så finns inte pengarna för detta vilket då istället ska finansieras av kommunerna. Detta medför ju att E4an mest troligt fortsättningsvis kommer gå rakt genom Härnösand då den staden är död sedan länge, och Åstunneln kommer likt Sundsvallsbron få finansieras genom vägtullar. Man tar ett lån av kommunen för att bygga vägen.

Beaktar man då att svenskt rättsväsende inte direkt saknar exempel på rättsröta och justitiemord, samt att försvaret snart är fullständigt nedrustat, och att det inte är endast Västernorrlands landsting som inte funkar utan att sjukvården inte alls tillhör världens bästa som man fortfarande försöker tuta i folk så undrar man ju vart pengarna går.

Tänk på att för 40 år sedan så var vi bland topp 10 världens bästa flygvapen, vi hade ett redigt försvar, vi hade lägre kriminalitet än nu, vi hade bättre sjukvård trots att vi hade färre medborgare och ett skattetryck på ungefär samma nivå som idag.

http://www.ekonomifakta.se/Fakta/Skatte … istoriskt/

baltis skrev:
Det var det om transportkostnad för gods, nu tar vi vad jag snackar om när jag säger att soppan egentligen blivit billigare i förhållande till vad vi tjänar.

År 1999: Soppan kostade 8,40kr/l och medelinkomsten var 178,8kkr/året för 20-100 åringar i sverige.
År 2013: Soppan kostade 14,30kr/l och medelinkomsten var 276,7kkr/året för 20-100åringar i sverige.

Snittet på hur mycket soppa vi gör av med i sverige per person är under 1000 liter året men låt säga av vi gör av med 1000.
År 1999: 1000*8,40k=8400 tankar du för
År 2013: 1000*14,30=14300 tankar du för

År 1999 lägger "svensson" 4,7% av sin inkomst på drivmedel.
Men enligt dig så har det ju bara blivit värre....
År 2013 lägger svensson 5,1% av sin inkomst på drivmedel.

Hahaha, JAG HADE FEL! Erkänner det, det har faktiskt ökat från 4,7% till 5,1% av inkomsten.
Dvs priset har ökat med 8,5%.
Sorry jag hade fel drivmedelspriserna har ökat med 8,5% mellan 1999 och 2013.

Som tur är kostar ju soppan idag inte 14,30 utan 12,68(din siffra).
Detta ger då istället EN MINSKNING MED -2,5% och det räknat på 2013 års inkomster (går inte att få tag i 2014 och självklart inte 2015!

DVS sen 1999 fram till idag så har soppapriset egentligen gått ner MINST 2,5%!!!

Källor: Inkomster http://www.statistikdatabasen.scb.se/px … f40f3df790
Bensinpris: http://spbi.se/statistik/priser/bensin/

Nu har jag aldrig påstått att bränslet blivit dyrare. Vad jag skrev var Det är mycket möjligt att det aldrig har varit så billigt att tanka som idag, men på det totala sett så är det inte billigast att leva i Sverige idag och med det vill jag få fram att det endast är sunt att alltid ifrågasätta när någon annan vill bestämma vad man ska investera sina pengar i. För det är så det fungerar. Staten tar våra pengar och lovar att vi ska få något bra för det som alla ska ha användning för, och när utfallet inte blir så då har man rätt att vara skeptisk när de kommer och ska ha ännu mer. Man ska aldrig lita på staten! wink big_smile

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
baltis
8 december 2015 · 1 948 Inlägg

matteeee skrev:
Den dan icke bilintresserade latmaskar (dvs de flesta ICA-kunderna) inte kör 4-5 varv på parkeringen utanför ICA Maxi i jakt på en p-plats lite närmre ingången kan vi diskutera bränslepriset. Som det är nu är det billigt, som baltis är inne på.

haha bra jämförelse!

För min del så skulle priset behöva ligga på 40-50kr/l innan jag faktiskt börjar dra ner på mitt onödiga bilåkande, jag ger t.ex fan i att åka till jobbet tillsammans med en kollega som jobbar samma tider. Vill inte ha en extra tid att passa på morgonen, vill kunna bestämma helt själv om jag börjar 05.30 eller 06.00. Har 3,5mil tor till jobbet.

Ne soppan måste bli dyrare om vi ska få svensson att åka mindre bil... däremot så ska skatten på flygbränslet upp på exakt samma nivåer som drivmedlet till bilar/lastbilar innan man börjar peta på det!

baltis
8 december 2015 · 1 948 Inlägg

Ärligt talat, jag skumläste ditt inlägg på 1 min... orkade inte för det ända jag hörde var tjat om att staten tar dina pengar.

Ja sverige har ett högt skattetryck, men inte så mycket högre än resten av eu.

Ska skattetrycket minskas så ska det INTE göras det på drivmedlet, skatten för låginkomsttagar ska sänkas dvs. skatten på det alla tjänar under säg 250k ska sänkas! (alla som tjänar 250k+ då kommer då tjäna exakt lika mycket i kronor räknat på en sån skattesänkning).

Sen är det ju faktiskt så här.
Staten tar 100kr i skatt av samhället.
Staten använder dom 100kr i samhället.
Samhället tar emot 100kr och ger 50% till en arbetare och 50% till en affär dom handlar säg färg till arbetaren.
Arbetarens peng tar staten/kommunen nästan 50% av direkt. Färgen som köps tar staten 25% av direkt.

Och där har du hela karusellen/kretsloppet!
DET ÄR DÄRFÖR STATEN LÅNAR OCH DRAR IGÅNG STORA PROJEKT NÄR EKONOMIN GÅR DÅLIGT!
En kickstart!!!

Vad som däremot är jävligt dåligt är när staten/kommunen köper tjänster av företag som är baserade i utlandet då försvinner en stor del utav kretsloppet...
Ett väldigt typiskt exempel är att idag så är flera av dom stora firmorna som driver asylboende baserade i england bland annat.
Visst dom har svenskar anställda som då får en lön och betalar skatt och får in pengarna i karusellen... men dom skyhöga vinstern dom gör bolagen dom hamnar i utlandet.

Ett till exempel är nu när det ska byggas en jävla massa tunnlar i sthlm, massvis utländska företag är med och lägger anbud på att få jobb. Däremot så har flera av dom, om dom inte redan har, öppnat dotterbolag i sverige nu.
Just därför att staten som betalar jobbet vill att arbetarna/bolagen som gör jobbet ska betala skatt i sverige.


Kommer läsa hela ditt inlägg någon dag (kanske redan imorgon) men när jag skumläste det så fick jag uppfattningen av att du faktiskt inte förstår dig på ekonomi i ett större perspektiv, du är bara grinig och vill inte betala skatt.
Faktum är detta - DET ÄR FINT ATT BETALA SKATT!
Och bara så du vet, jag vill egentligen inte betala skatt. Men va fan det måste jag ju och jag vet att ska vi ha det som vi har det i sverige så måste vi fortsätta betala skatt som vi gör idag (om inte mer). Jag har senast 5 åren betalat drygt en miljon i enbart inkomstskatt, men eftersom jag vet bättre än dig klagar jag inte smile


Edit: läste sista stycket på ditt inlägg när jag kollade om det stod något mer i tråden smile
Det är visst billigare att leva i sverige idag, priserna på allt har sjunkit - mat boende kommunikation RUBBET!
Allt handlar om inflation och reallöneutvecklingen!
Orkar och tänker inte lägga tid på att göra räkneexempel på detta för dig, för du fattar inte begreppen ändå och är bara grinig för att staten pengar av dig. Dessvärre kan jag lova dig att du fortfarande är en ren minusaffär för staten/kommunen... tar måååååååååååååååånga år (du ska vara typ 40) innan du betalat tillbaka det staten/kommunen lagt på dig... åren 40-65 då betalar du mer än du gör av med... men sen kommer pensionen... och alla sjukdommar/skador/vård som ålderdom kräver.

PHrnfeldt skrev:

baltis skrev:

PHrnfeldt skrev:
Bensinpris per liter (1 januari, 2015)
4,77 (grundpris inkl  råoljeinköp, raffinering och hanteringskostnader)
2,99 energiskatt (fast skatt)
2,38 koldioxidskatt (CO2) (fast skatt)
10,14 kr/liter
+2,54 (25% moms)

12,68 kr/liter, vid pumpen

Summa skatter i ovanstående blir därmed 2,54 + 2,38 + 2,99 = 7,91 kr/ liter

Källa:
http://www.preem.se/foretag/kund-hos-pr … skattning/


Vad är det du försvarar? Jag tycker att det är ett sundhetstecken att ifrågasätta drivmedelsskatter i ett land som är avlångt som fan och som är direkt beroende utav så billig frakt som möjligt för att kunna hävda sej och konkurrera på den internationella marknaden. Du ser ju att staten är den stora vinnaren på att vi kör bil utan att de lyfter ett finger. Efter årsskiftet så tjänar de ytterligare på det utan att göra ett dyft.

Det är mycket möjligt att det aldrig har varit så billigt att tanka som idag, men på det totala sett så är det inte billigast att leva i Sverige idag, och vi får definitivt inte ut det maximala utav den skatt vi betalar in eftersom man försöker stävja arbetslöshet med icke jobb som administratör inom det 'ofantliga'.

Precis som du säger, 7,91 är skatter som inte har med priset på själva oljan att göra. alltså om oljan skulle kosta 1 öre litern så skulle det fortfarande behöva kosta 7,92 kr+ vad det kostar försäljaren att hålla igång pump osv.

Det dyraste sättet att transportera på är idag lastbil, en åkare behöver MINST 175kr milen för att kunna hålla avtalsenliga löner och allt fungerande på ett hyffsat "snyggt sätt".
En lastbil (tradare) drar ca 5 liter milen.
Dvs 5l/m x 10 kr (dom är firma som köper momsfritt) = 50 kr milen i drivmedel.
28% av inkomsten lägger alltså en åkare på bränsle.

Ska vi sänka transportkostnaderna med 10% för åkaren måste du alltså drivmedelspriset ner med 17.50kr/milen.
17.50kr/5 liter = 3,5 kr måste skatten sänkas på drivmedlet.
Staten tjänar ungefär 100 miljoner/året på varje ÖRE/Liter drivmedelsskatten är på.
alltså skulle det kosta 100 miljoner x 350 öre = 35 MILJARDER!!!

Så hur mycket är 35 miljarder för staten?
Läser man budgeten för 2016 så finns en "hyffsat" liknande utgiftspost.
41,5 miljarder för rättsväsende.
Det innefattar allt vad Poliser, Åklager domstolar osv.

Så visst vi sänker åkarnas utgifter med 10%... men då får vi leva i ett land HELT UTAN RÄTTSVÄSENDE!

Jag tror och hoppas att du begriper vart jag ville komma med vad jag skrev. Staten tar merparten av det varje enskild individ tjänar under ett år. Skattefridagen inföll som exempel i år den 16 juli.

Mer om detta för den intresserade här: http://www.skattebetalarna.se/sites/def … n_2014.pdf

Sedan så är det ju direkt fel att anta att om inte staten tar pengarna så kommer de aldrig till nytta på något annat håll. Det förstår ju du också att om åkerierna tjänar mer så kan de investera i andra saker vilket i sin tur bidrar till landets BNP och därmed även statskassan. Det tycks för varje svensk så att om en kapitalist råkar ha en vinst ett år så är detta en ren vinst rakt in på dennes bankkonto och detta kommer aldrig någonsin att gynna samhället igen roll

Mer ingående så kan man ju få billigare frakt genom att åkaren får bättre utrustning. Helt plötsligt har denne med pengarna han istället för att betala ytterligare skatt köpt sej bättre utrustning vilket gör att han kan frakta mer på samma gång, men till samma bränslekostnad som tidigare vilket i sin tur gör att fraktpriset eventuellt kan sjunka.

Mer om detta resonemang kan man läsa här:
https://en.wikipedia.org/wiki/Parable_o … ken_window

baltis skrev:
Men detta sparar DU ju hmmm hur mycket... jo 3,5 för varje liter... du kör bil som fan och tankar otroligt mycket. Du kör upp hela 5000 liter om året... 17500 får du inte. Men kom ihåg, utan rättsväsende så kommer du garanterat bli rånmördad så pengarna får du aldri göver smile

Hur mycket billigare blir det du handlar då?
Dina tomater t.ex som transporteras 100 mil (odlas ofta i holland så på 100 mil når du större delen av sveriges befolkning).
Innan ville åkaren ha 100x175 (detta fick aldrig åkaren, eu har ordnat så att man kan ha en makedon köra för strax under 100kr milen).
Åkaren vill alltså ha 17 500
Eftersom det ska gå i europa så kan han inte lasta som i sverige 40 ton utan får nöjja sig med 30 ton tomater.

17500 kr / 30 000 kg/tomater = 58 ÖRE per kg tomat kostar transporten IDAG transporten.
Nu har vi ju kapat åkarens pris med 10% så nu är det 58x0,9 som gäller dvs 52,2 öre

Vi har alltså sänk transportkostnaden per fraktad tomat med 58-52,2= 5,8 ÖRE!!!!

Dina tomater kostar alltså inte 26,90 längre dom kostar nu 26,82!!!!!!

Vad alla konstumenter måste börja fatta är att transport av varor är typ 0,25% av vad ni betalar för varan!!!!
Köper ni en tv för 1000 då går 25 kr till transport!
Ska ni sänka transportkostnaderna med 10% (ta bort rättsväsendet) då kostar istället tvn 997,5!!!!!!!!!!!!!!


SÅ KOM ALDRIG OCH SÄG ATT DRIVMEDELSPRISERNA SKA SÄNKAS FÖR ATT SÄNKA TRANSPORTKOSTNADER FÖR VAROR!
Priserna ska upp på transport, konkuransen som kan liknas vid slavarbete från östeuropa ska bort. Åkare ska kunna leva ett drägligt liv.
Och jag har själv jobbat i transportbranchen i fram tills för 2 år sen då jag blev så förbannat trött på vilket skit det blivit och bytte bransch.

Du gillar versaler och utropstecken märker jag smile

Det jag vill få fram är att de är de små kostnaderna som gör pengarna. Politiker hurrar när du kör det där snacket om hur pengarna egentligen knappt utgör någonting för den enskilde individen, men många bäckar små.  Det där resonemanget går tvärt igenom precis varenda skattepost som existerar. Lägger man ihop allting har man vips en statsbudget.

Givetvis menar även jag att han som transporterar ska tjäna på sitt levebröd. Om du läser igen så skrev jag tidigt, alldeles efter att jag illustrerat att statsapparaten är en parasit; Jag tycker att det är ett sundhetstecken att ifrågasätta drivmedelsskatter i ett land som är avlångt som fan och som är direkt beroende utav så billig frakt som möjligt för att kunna hävda sej och konkurrera på den internationella marknaden. Jag uttryckte mej dåligt och skulle ha skrivit att det är sunt att ifrågasätta alla ökade skatter när man till viss del är beroende av en levande industri. Med detta menar jag att idag betalar vi alldeles för mycket i skatt i förhållande till vad vi får, och före man pratar om skattehöjningar så borde det ligga på de förtroendevaldas bord att redogöra för varje betald krona samtidigt som det är upp till media och oppositionspartierna att kritiskt studera detta så att vi maximerar nyttan av statsbudgeten. Just nu så är det fruktansvärda pengar som svinnas bort varje år oavsett om man pratar om det kommunala, landstinget eller staten.

Jag ser att du tycks tro att jag försöker klämma åt fraktbolagen men det har aldrig varit min avsikt, jag menar bara att det är direkt kontraproduktivt att straffbeskatta dem med koldioxidskatter och annat helvete. Detta som du med dina egna uträkningar och argument gör alldeles klart slår hårt mot åkerinäringen i Sverige idag, så återigen; vad är det du försvarar? Ifrågasätt vad politikerna gör med de pengar de redan fått till statsbudgeten innan du beviljar dem mer.

Titta gärna lite på slöseriombusmannens videor cool:
https://www.youtube.com/channel/UCA3Nli … oTtCaXZxfg

Nu kan jag ju dra några exempel ur min egen vardag.

Där jag bor, i Västernorrlands län, så fungerar landstinget fullständigt värdelöst. Varför får man aldrig reda på, bara att det alltid blir dyrare och dyrare, och trots att det betalas in mera skatt så får man bara mindre och mindre för pengarna. Jag är inte så jäkla gammal, 26 år om några dagar, men under min livstid så har man redan stängt ett sjukhus och ett antal vårdcentraler och nu diskuteras stängningen av två till om vi inte ökar skatterna för landstinget med 60 öre. Dessa 60 öre kommer inte räcka långt, utan det kommer landa på kronan jämnt innan detta är klart, trots detta kan jag lova att minst ett av de sjukhus det gäller kommer att läggas ned inom 10 år. Risken är att båda ryker och i mitt fall så är närmsta sjukhus då 13 mil bort. Jag vill påpeka att trots alliansstyre så är Sveriges befolkning bland de högst beskattade i världen. Dessutom så är det ju inte så att de sjukhus som blir kvar kommer funka kanon heller, utan redan nu dras de av mellan ett halvår till ett års väntetider. Nu spelar detta mej mindre roll, jag har tur som har god hälsa, men man vet ju aldrig och på det så är jag som alla märker inte särskilt förtjust att betala saker som jag personligen inte har nytta utav, allra helst inte när ingen annan egentligen har nytta utav det heller...

Transportsidan då, detta ligger väl närmre tillhands då detta ändå är ett bilforum. För ett antal år sedan byggde man en ny järnväg: Botniabanan. Ursprungsplanen för denna kommer ända sedan 60-talet och idén var att sänka omkostnaderna för frakter för industrin som faktiskt fanns här då så att den skulle ha större möjlighet att överleva internationellt. Det är lite kreativ förstörelse över det hela, åkerier kanske försvinner till förmån till något färre fraktbolag längs järnväg. En bra och rationell effektivisering, men det dröjde till 1999 innan bygget påbörjades och till 2010 innan järnvägen invigdes och eftersom att alla industrier så gott som var borta la man om prioriteringen och nu ska den istället frakta folk, dit jobb och utbildning finns. På grund av detta så finns inga riktiga godsterminaler utbyggda, och istället ska åkerierna köra farligt gods längs E4 strax utanför Umeå och Sundsvall och rakt genom Härnösand. Nu finns ju en plan även för att slippa riskerna med detta. Även den sedan 60-talet. Man ska dra E4 utanför städerna, men trots alla skatteintäkter för staten så finns inte pengarna för detta vilket då istället ska finansieras av kommunerna. Detta medför ju att E4an mest troligt fortsättningsvis kommer gå rakt genom Härnösand då den staden är död sedan länge, och Åstunneln kommer likt Sundsvallsbron få finansieras genom vägtullar. Man tar ett lån av kommunen för att bygga vägen.

Beaktar man då att svenskt rättsväsende inte direkt saknar exempel på rättsröta och justitiemord, samt att försvaret snart är fullständigt nedrustat, och att det inte är endast Västernorrlands landsting som inte funkar utan att sjukvården inte alls tillhör världens bästa som man fortfarande försöker tuta i folk så undrar man ju vart pengarna går.

Tänk på att för 40 år sedan så var vi bland topp 10 världens bästa flygvapen, vi hade ett redigt försvar, vi hade lägre kriminalitet än nu, vi hade bättre sjukvård trots att vi hade färre medborgare och ett skattetryck på ungefär samma nivå som idag.

http://www.ekonomifakta.se/Fakta/Skatte … istoriskt/

baltis skrev:
Det var det om transportkostnad för gods, nu tar vi vad jag snackar om när jag säger att soppan egentligen blivit billigare i förhållande till vad vi tjänar.

År 1999: Soppan kostade 8,40kr/l och medelinkomsten var 178,8kkr/året för 20-100 åringar i sverige.
År 2013: Soppan kostade 14,30kr/l och medelinkomsten var 276,7kkr/året för 20-100åringar i sverige.

Snittet på hur mycket soppa vi gör av med i sverige per person är under 1000 liter året men låt säga av vi gör av med 1000.
År 1999: 1000*8,40k=8400 tankar du för
År 2013: 1000*14,30=14300 tankar du för

År 1999 lägger "svensson" 4,7% av sin inkomst på drivmedel.
Men enligt dig så har det ju bara blivit värre....
År 2013 lägger svensson 5,1% av sin inkomst på drivmedel.

Hahaha, JAG HADE FEL! Erkänner det, det har faktiskt ökat från 4,7% till 5,1% av inkomsten.
Dvs priset har ökat med 8,5%.
Sorry jag hade fel drivmedelspriserna har ökat med 8,5% mellan 1999 och 2013.

Som tur är kostar ju soppan idag inte 14,30 utan 12,68(din siffra).
Detta ger då istället EN MINSKNING MED -2,5% och det räknat på 2013 års inkomster (går inte att få tag i 2014 och självklart inte 2015!

DVS sen 1999 fram till idag så har soppapriset egentligen gått ner MINST 2,5%!!!

Källor: Inkomster http://www.statistikdatabasen.scb.se/px … f40f3df790
Bensinpris: http://spbi.se/statistik/priser/bensin/

Nu har jag aldrig påstått att bränslet blivit dyrare. Vad jag skrev var Det är mycket möjligt att det aldrig har varit så billigt att tanka som idag, men på det totala sett så är det inte billigast att leva i Sverige idag och med det vill jag få fram att det endast är sunt att alltid ifrågasätta när någon annan vill bestämma vad man ska investera sina pengar i. För det är så det fungerar. Staten tar våra pengar och lovar att vi ska få något bra för det som alla ska ha användning för, och när utfallet inte blir så då har man rätt att vara skeptisk när de kommer och ska ha ännu mer. Man ska aldrig lita på staten! wink big_smile

Senast redigerat av baltis (8 december 2015)

Emiiilz
8 december 2015 · 908 Inlägg

Baltis, du borde jobba på ett skattekontor wink

Nissan Skyline R33 GTST "Tiger" (1994)
SportPilot Ubåtsingenjör
13 december 2015 · 7 232 Inlägg

baltis skrev:

matteeee skrev:
Den dan icke bilintresserade latmaskar (dvs de flesta ICA-kunderna) inte kör 4-5 varv på parkeringen utanför ICA Maxi i jakt på en p-plats lite närmre ingången kan vi diskutera bränslepriset. Som det är nu är det billigt, som baltis är inne på.

haha bra jämförelse!

För min del så skulle priset behöva ligga på 40-50kr/l innan jag faktiskt börjar dra ner på mitt onödiga bilåkande, jag ger t.ex fan i att åka till jobbet tillsammans med en kollega som jobbar samma tider. Vill inte ha en extra tid att passa på morgonen, vill kunna bestämma helt själv om jag börjar 05.30 eller 06.00. Har 3,5mil tor till jobbet.

Ne soppan måste bli dyrare om vi ska få svensson att åka mindre bil... däremot så ska skatten på flygbränslet upp på exakt samma nivåer som drivmedlet till bilar/lastbilar innan man börjar peta på det!

Istället för att öka priset på bensinen så kan man jobba hårdare på att ta fram alternativa lösningar.. kolla på Norge där el bilarna har slagit enormt tex

sen kan man ju satsa på att bygga upp en fungerande kollektivtrafik med bra tåg förbindelser mellan våra "stor"städer...

finns massor man kan göra istället för att jaga kreti och pleti

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang