Nytt rekord på bensinpriset 16.03 kr / litern.

pontiacen
28 april 2011 · 1 080 Inlägg

Zydyz skrev:

pontiacen skrev:

Zydyz skrev:
kan säga att som studerande o köra ca 40 mil per vecka fram o tillbaka till skolan så e det ett rent helvette..

Vet hur det känns, har fått bli bussen sad

skönt o ha de valet ändå! ja har bara bilen de suger

Alternativ o alternativ vet jag inte, dock hade jag inget val längre sad Sen att restiden ökade med typ 250% e ju en helt annan femma..

The sooner you fall behind, the more time you have to catch up.
Fellow
28 april 2011 · 1 581 Inlägg

RD_87 skrev:
Jag har länge funderat på om man kanske skulle kunna bli drivmedelsterrorist? Eller göra som fransmännen och sätta upp barrikader? När en fulltank kostar 1000-1500, milersättningen är löjligt låg och hela jävla landet är glesbygd, då har det väl fan gått för långt!? Om någon organiserar nån form av bra protestaktion så ska jag fan delta.

jag har stora planer på att göra det, just samla en STOR demonstration men jag vill nog det omöjliga. Jag vill få alla de 1.8 miljoner som skrivit på bensinskatteuppror.se namnlista att inte ta bilen till jobbet på 1-2 veckor, alternativt inte på 2-3 månader om de nu kan ta sig till jobbet på annat sätt. Bevisa att det inte finns kollektiva resurser för så mycket människor och att en del är beroende av bilen för att ALLS komma till jobbet.

Fellow
28 april 2011 · 1 581 Inlägg

Skickade ett nytt svar till Fredrik;

Hej igen!

Förstår hur du resonerar men min syn är ju att marginalen i budgeten för privatpersoner är just problematiserat utav bensinpriset.
Skulle jag pendla 12 mil fram och tillbaka idag så skulle jag ha en kostnad på ca 3700 kr per månad i endast bensinkostnad med dagens pris och då har jag en bil som drar lite. Jag skulle endast tjäna in 1 timme om dagen vilket såvitt jag förstått inte rättvisar för reseersättning då jag måste tjäna 2 timmar om dagen med bil för att jag ska få göra avdrag eller är det en mindre ersättning jag får?


Lite statistik från preem.se

Bensinpris per liter (1 januari, 2011)
   5,51 (grundpris inkl inköp, raffinering och hanteringskostnader)
+2,91 energiskatt (fast skatt)
+2,32 koldioxidskatt (CO2) (fast skatt)
10,74 kr/liter

+2,68 (25% moms)
_______________________________

  13,43 kr/liter,  vid pumpen (1 januari, 2011).

Summa skatter i ovanstående blir därmed (2,91+2,32+2,68 smile 7,91 kr/ liter.


Den som tjänar mest på bensin och drivmedel är staten som oavsett världsmarknadspriser och dollarkurser alltid tar ut skatt, för närvarande 7,91 kronor på varje liter bensin (1jan, 2011).
Totalt drar staten in ca 70 miljarder kronor i skatter per år på drivmedel som bensin och diesel.

En genomsnittsbilist kör cirka 1500 mil per år. Med en genomsnittsförbrukning på ca 0,8 liter 95-oktanig bensin per mil och ett genomsnitsspris på 13,43 betalar bilisten 16 116 kronor för bensinen varav 9492 är skatt (beräkning utifrån pris 1 jan, 2011). I detta exempel är alltså skatteandelen ca 58 % av det totala bensinpriset på 13,43 (95 oktan).

Nu idag är de ju värre än det var 1a januari och lovorden är ju stora att vi ska få betala 16 kronor litern till sommaren.
Det partiet som väljer att sänka bensinskatten markant vid nästa val kommer att vinna så blir kul att se vilka som kommer att lova/införa det.

Hur kan man ta moms på skatt förresten? Hur rationaliseras det? om ni nu skulle betala moms på endast bensinen om vi följer ovan statistik så skulle vi få ett bensinpris på 12.1 liter istället för 13.43 liter. Detta är vansinne!

Jag säger inte att vi inte ska värna om miljön men det är fel väg att gå att straffbeskatta oss för att det inte finns en bättre teknik. Att köpa sig en bil som drar 0.35l milen och med ett utsläpp på 119g/km kostar mer än vad majoriteten har råd med. Se till att värna om regnskogarna Skövlingen av regnskogen har en direkt påverkan på växthuseffekten. Dels ökar utsläppen av koldioxid i atmosfären på grund av skövlingen av regnskogen, dels tar ju regnskogen upp koldioxid (precis som alla växter – fast extra mycket) och omvandlar den till syre.

Det spelar ju dock, mindre roll vad jag skriver för det gör ingen skillnad.

Tynnerstroem
28 april 2011 · 345 Inlägg

Bilen är ett privelegium och inte en rättighet. Har man inte råd så får man anpassa sig till de andra färdmedel som finns. Sedan att det är lite krångligare, visst, men som sagt är det ett privilegium att kunna äga en bil med alla dess bekvämligheter, och inte en rättighet.

Ja det tycker jag på fullt allvar. So hate me for it.

Senast redigerat av Tynnerstroem (28 april 2011)

Fellow
28 april 2011 · 1 581 Inlägg

Tynnerstroem skrev:
Bilen är ett privelegium och inte en rättighet. Har man inte råd så får man anpassa sig till de andra färdmedel som finns. Sedan att det är lite krångligare, visst, men som sagt är det ett privilegium att kunna äga en bil med alla dess bekvämligheter, och inte en rättighet.

Ja det tycker jag på fullt allvar. So hate me for it.

Det är ett privilegium för en ensamstående mamma att kunna köra sina barn till dagis/träningen? Besöka sina släktingar? Åka till Ikea för att handla inredning? Märks ju att du bor i sthlm där nästa tunnelbana kommer om 2 minuter och inte om 3 timmar.

Jag som exempel har mina föräldrar 34 mil bort enkel resa och det kostar mig 1 tank fram & tillbaka (870kr)
Buss/tåg kostar kostar mig runt 5-600 kr beroende på dagens biljettpris.

Bil = 3timmar.
Buss/tåg =5-6 timmar.

Är jag ensam så tjänar jag på det men får byta 4 gånger på vägen.
Är vi två vilket vi alltid är jag o sambon så är det billigare med bil så då är kollektivtrafik SKIT.

RD_87 Skrotsamlare
28 april 2011 · 4 031 Inlägg

Jag kan ju aldrig ta bussen, jag byter ju arbetsplats flera gånger om året. Till arboga där jag var nyss går det inte ens buss! En stor jävla parkerings-protest utanför riksdagen skulle va nåt. Tankarde idag till fyndpriset 15:15, fan snart går man ju back på arbete tongue

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
zemet
28 april 2011 · 4 038 Inlägg

RD_87 skrev:
Jag har länge funderat på om man kanske skulle kunna bli drivmedelsterrorist? Eller göra som fransmännen och sätta upp barrikader? När en fulltank kostar 1000-1500, milersättningen är löjligt låg och hela jävla landet är glesbygd, då har det väl fan gått för långt!? Om någon organiserar nån form av bra protestaktion så ska jag fan delta.

Jag med!

Jag har 5 km till närmsta busshållplats, och därifrån går bussen på dagtid varannan timme. Hur ska man ha råd att leva och bo på landet där bil är ett måste? Aja jag år glad att jag inte bor i norrland där det är 20 mil mellan varje mack(tack vare maud olofsson AKA mackdödarn).

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
RD_87 Skrotsamlare
28 april 2011 · 4 031 Inlägg

zemet skrev:

RD_87 skrev:
Jag har länge funderat på om man kanske skulle kunna bli drivmedelsterrorist? Eller göra som fransmännen och sätta upp barrikader? När en fulltank kostar 1000-1500, milersättningen är löjligt låg och hela jävla landet är glesbygd, då har det väl fan gått för långt!? Om någon organiserar nån form av bra protestaktion så ska jag fan delta.

Jag med!

Jag har 5 km till närmsta busshållplats, och därifrån går bussen på dagtid varannan timme. Hur ska man ha råd att leva och bo på landet där bil är ett måste? Aja jag år glad att jag inte bor i norrland där det är 20 mil mellan varje mack(tack vare maud olofsson AKA mackdödarn).

Prova att hitta lite 98-soppa, då är det fan snart 20 mil här också! Fan jag flyttar till Kuwait, 2:- litern big_smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
pontiacen
28 april 2011 · 1 080 Inlägg

zemet skrev:
maud olofsson AKA mackdödarn).

AKA saabdödarn (nästan) roll

The sooner you fall behind, the more time you have to catch up.
zemet
28 april 2011 · 4 038 Inlägg

Min morbror berättade för mig att vi bilister betalar FYRA gånger mer än vad vi kostar och vad som spenderas på oss med nya vägar osv. Bilisterna är med andra ord en jättestor kassako. Detta var som sagt min morbror som sa så är inte säkert det är sant. Men jag tror det stämmer, om vi inte betalar mer än såpass.....

Det är väll vi som får betala för SJ och alla deras fiaskon. Eller som i vintras när snön kom här i uddevalla första gången. 5 jävla centimeter kom det. Vad hände? alla bussar ställdes in och ett tåg spårade ur! Helt otroligt...

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
stoltosmart
28 april 2011 · 884 Inlägg

Tankar alltid för en 1000 lapp i månaden ovasett pris aldrig mer anpassar mig hur mycket jag kan köra istället men måsta alltid ha till jobbet då jag pendlar 2 mil tur och retur dagligen o det tar ca 500 i månaden just nu så jag kan inte klaga än. men visst fan e det för högt det tycker jag med

Det är mycket enkelt att verka dum, men varför envisas folk ändå med att verka smarta.
Saab 9-3 tx "Ttid" (2011)
gps18 med saab i hjärtat & turbotrycket i blodet!
28 april 2011 · 901 Inlägg

Fellow skrev:
Skickade ett nytt svar till Fredrik;

Hej igen!

Förstår hur du resonerar men min syn är ju att marginalen i budgeten för privatpersoner är just problematiserat utav bensinpriset.
Skulle jag pendla 12 mil fram och tillbaka idag så skulle jag ha en kostnad på ca 3700 kr per månad i endast bensinkostnad med dagens pris och då har jag en bil som drar lite. Jag skulle endast tjäna in 1 timme om dagen vilket såvitt jag förstått inte rättvisar för reseersättning då jag måste tjäna 2 timmar om dagen med bil för att jag ska få göra avdrag eller är det en mindre ersättning jag får?


Lite statistik från preem.se

Bensinpris per liter (1 januari, 2011)
   5,51 (grundpris inkl inköp, raffinering och hanteringskostnader)
+2,91 energiskatt (fast skatt)
+2,32 koldioxidskatt (CO2) (fast skatt)
10,74 kr/liter

+2,68 (25% moms)
_______________________________

  13,43 kr/liter,  vid pumpen (1 januari, 2011).

Summa skatter i ovanstående blir därmed (2,91+2,32+2,68 smile 7,91 kr/ liter.


Den som tjänar mest på bensin och drivmedel är staten som oavsett världsmarknadspriser och dollarkurser alltid tar ut skatt, för närvarande 7,91 kronor på varje liter bensin (1jan, 2011).
Totalt drar staten in ca 70 miljarder kronor i skatter per år på drivmedel som bensin och diesel.

En genomsnittsbilist kör cirka 1500 mil per år. Med en genomsnittsförbrukning på ca 0,8 liter 95-oktanig bensin per mil och ett genomsnitsspris på 13,43 betalar bilisten 16 116 kronor för bensinen varav 9492 är skatt (beräkning utifrån pris 1 jan, 2011). I detta exempel är alltså skatteandelen ca 58 % av det totala bensinpriset på 13,43 (95 oktan).

Nu idag är de ju värre än det var 1a januari och lovorden är ju stora att vi ska få betala 16 kronor litern till sommaren.
Det partiet som väljer att sänka bensinskatten markant vid nästa val kommer att vinna så blir kul att se vilka som kommer att lova/införa det.

Hur kan man ta moms på skatt förresten? Hur rationaliseras det? om ni nu skulle betala moms på endast bensinen om vi följer ovan statistik så skulle vi få ett bensinpris på 12.1 liter istället för 13.43 liter. Detta är vansinne!

Jag säger inte att vi inte ska värna om miljön men det är fel väg att gå att straffbeskatta oss för att det inte finns en bättre teknik. Att köpa sig en bil som drar 0.35l milen och med ett utsläpp på 119g/km kostar mer än vad majoriteten har råd med. Se till att värna om regnskogarna Skövlingen av regnskogen har en direkt påverkan på växthuseffekten. Dels ökar utsläppen av koldioxid i atmosfären på grund av skövlingen av regnskogen, dels tar ju regnskogen upp koldioxid (precis som alla växter – fast extra mycket) och omvandlar den till syre.

Det spelar ju dock, mindre roll vad jag skriver för det gör ingen skillnad.

OBS!!!!!
Vid inköp betalar man skatt+moms, vid raffinering o hantering betalar man skatter
Hur ska  tillkomma fl skatter???

-Vanliga bilar mäter motoreffekt i hk; saab i "pegasos" ;-P
-Smiskar Alla Andra Brutalt, Snor Alla Andras Brudar (saab)
-"adràxte ti mèra"(grekiska)-->"carpe diem"(latin)-->"fånga dagen"(svenska)
-"ouk en to polo to eu"(Aristoteles), "hakuna matata" (swahili)
Saab 9000 cde 2.0t/150 "the swedish black pearl" (1997)
Saab 9-5 (2002)
Saab 9000 cde 2,0i 131hk "den första saaben evouschka" (1995)
Fellow
28 april 2011 · 1 581 Inlägg

gps18 skrev:
OBS!!!!!
Vid inköp betalar man skatt+moms, vid raffinering o hantering betalar man skatter
Hur ska  tillkomma fl skatter???

Förstår inte?

SportPilot Ubåtsingenjör
28 april 2011 · 7 229 Inlägg

priserna är sjuka ! Det är idag nästan omöjligt att köra bil då soppa priset är helt åt h*lvete. En jätte demonstration vore på sin platts!

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
gps18 med saab i hjärtat & turbotrycket i blodet!
28 april 2011 · 901 Inlägg

Fellow skrev:

gps18 skrev:
OBS!!!!!
Vid inköp betalar man skatt+moms, vid raffinering o hantering betalar man skatter
Hur ska  tillkomma fl skatter???

Förstår inte?

Varje steg i det hela process blir beskatad

-Vanliga bilar mäter motoreffekt i hk; saab i "pegasos" ;-P
-Smiskar Alla Andra Brutalt, Snor Alla Andras Brudar (saab)
-"adràxte ti mèra"(grekiska)-->"carpe diem"(latin)-->"fånga dagen"(svenska)
-"ouk en to polo to eu"(Aristoteles), "hakuna matata" (swahili)
Saab 9-5 (2002)
Saab 9000 cde 2.0t/150 "the swedish black pearl" (1997)
Saab 9000 cde 2,0i 131hk "den första saaben evouschka" (1995)
Spelis
28 april 2011 · 1 926 Inlägg

RD_87 skrev:
Jag har länge funderat på om man kanske skulle kunna bli drivmedelsterrorist? Eller göra som fransmännen och sätta upp barrikader? När en fulltank kostar 1000-1500, milersättningen är löjligt låg och hela jävla landet är glesbygd, då har det väl fan gått för långt!? Om någon organiserar nån form av bra protestaktion så ska jag fan delta.

Och så var vi där igen..

gps18 med saab i hjärtat & turbotrycket i blodet!
28 april 2011 · 901 Inlägg

CHEEVA skrev:
priserna är sjuka ! Det är idag nästan omöjligt att köra bil då soppa priset är helt åt h*lvete. En jätte demonstration vore på sin platts!

JAg håller med!
Ska vi organisera nåt?

-Vanliga bilar mäter motoreffekt i hk; saab i "pegasos" ;-P
-Smiskar Alla Andra Brutalt, Snor Alla Andras Brudar (saab)
-"adràxte ti mèra"(grekiska)-->"carpe diem"(latin)-->"fånga dagen"(svenska)
-"ouk en to polo to eu"(Aristoteles), "hakuna matata" (swahili)
Saab 9000 cde 2,0i 131hk "den första saaben evouschka" (1995)
Saab 9-5 (2002)
Saab 9000 cde 2.0t/150 "the swedish black pearl" (1997)
Fellow
28 april 2011 · 1 581 Inlägg

gps18 skrev:

CHEEVA skrev:
priserna är sjuka ! Det är idag nästan omöjligt att köra bil då soppa priset är helt åt h*lvete. En jätte demonstration vore på sin platts!

JAg håller med!
Ska vi organisera nåt?

Jag är med!

pontiacen
28 april 2011 · 1 080 Inlägg

Frågan är ju bara om man kan samla någon ansenlig summa folk med garaget som forum.. Endel kommer säkert men knappast samma uppslutning som exempelvis Elmia el.dyl. Sen borde det ju spridas utom bilintresserade då detta snarare är en allmän uppfattning smile

Jag e såklart på jag med om det blir något wink

The sooner you fall behind, the more time you have to catch up.
Fellow
28 april 2011 · 1 581 Inlägg

pontiacen skrev:
Frågan är ju bara om man kan samla någon ansenlig summa folk med garaget som forum.. Endel kommer säkert men knappast samma uppslutning som exempelvis Elmia el.dyl. Sen borde det ju spridas utom bilintresserade då detta snarare är en allmän uppfattning smile

Jag e såklart på jag med om det blir något wink

Garaget, zatzy, x40, jagrullar. Ja alla bilforum definitivt. Plus facebook! Ingen jävla 1 månads framförhållning heller! Hellre 1 år och samla ordentligt med folk!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang