Jag tror det är mycket snusk med avgifter på bränsle. Precis som med elpriserna: det är efterfrågan som styr priserna, och när några kraftverk stängs av när det är som kallast ber man om en drastisk prisuppgång. Samma med bränslepriserna: man bojkottar ett oljeland, stänger raffinaderier för underhåll med mera, och voila-staten tjänar plötsligt enorma belopp på stigande oljepriser.
När det snackades om en landsomfattande protest med blockerade vägar för en stund sedan kostade bensinen runt 12 kr, och då tänkte man: nja, det kostar mycket, men jag kan säkert snåla på något annat, så går det nog.
Idag har priserna passerat 15 kr, och ingenting tyder på att dem NÅGONSIN kommer att gå ner igen, och fortfarande tänker man: nja, jag får bara snåla ännu mer på något annat, så går det nog...För man måste ju fortfarande komma på jobb, köra ungarna till dagis, storhandla för hela familjen osv.
Så hur högt pris tänker/klarar vi egentligen betala?
vad med att anlita några hundra franska bönder med stora traktorer och lastbilar? Har man inte nog cojones själv, får man leta upp någon som faktiskt har det....
Senast redigerat av engolf (18 februari 2012)