2319
Sök

Nytt rekord på bensinpriset 16.03 kr / litern.

1 515 Inlägg
18 februari 2012
Folk lär tanka oavsett priset, Så det är absolut inget vi kan ändra på. De höjjer priserna och vi fortsätter tanka, that´s it.

"What+s the point of racing? You´re just proving that you´re faster than the other guy"

Rumpmas
3 860 Inlägg
18 februari 2012
jonnielahti skrev:
de är väl bara Mr Borg som har gjort bort sig igen?

Nu är jag inget fan av moderaterna heller, men tror du verkligen inte att bland det första en sousse-regering skulle göra när de kom till makten skulle bli att höja drivmedelsskatten? Hade vi haft S/V/MP-regeringar sedan 2006 istället skulle drivmedelspriserna med största sannolikhet varit ännu ett par kronor högre.

Rumpmas
3 860 Inlägg
18 februari 2012
Volvo544special65 skrev:
Jag tror ju som så också, att bensinbolagen har ju sett att folk är villiga att betala 15 kr litern. Sänks skatterna så lägger de på ordentlig marginal så de tjänar mer, de är ju inte dummare än så....

Blir nog inte så. Sänker man skatten öppnar man ju upp för en prissänkning av bolagen. Någon kommer alltid att sänka priserna och de andra hakar på i konkurrensen. Bolagen tar självklart ut en marginal på soppan, men det rör sig inte om många ören per liter. Den största "boven" är fortfarande du, jag och alla andra som knyter näven i fickan och glömmer bort bensinpriset när det blir dags för val.

Rumpmas
3 860 Inlägg
18 februari 2012
Mercedesturbodiesel skrev:
hårdstartat är det! Men därför letar man upp alternativa bränslen såsom eldningsolja!

Har inte skatten på eldningsolja höjts med flera hundra procent för att tvinga de sista stackars villaägarna att investera hundratusentals kronor i ett nytt uppvärmningssystem?

Själv satt jag och eldade ca 1,5 m3 olja/timme ett helt skift igår, kändes inte så farligt att åka bil hem efter det tongue

Galen, inte dum.
1 324 Inlägg
18 februari 2012
Dieselsmurfen skrev:
Tankade igår kl 0630 på morgonen för 14.58. Kändes bra att jag inte väntade till eftermiddagen...

Hade jag haft en gammal Mercedes diesel hade jag nog åkt till Willys eller liknande och köpt några dunkar raps/mat-olja istället. Ett tips för alla er dieselbrännare. Det var billigare redan förra året. Frågan är hur den är och starta i kylan på det?

Behöver man inte ha någon slags tillägg i oljan för att inte skada bränslesystemet?

inte för att vara sådan men JÄVLAR vad glad jag är att pappa köpte en etanol focus förra veckan.
Senast redigerat av Eddy (18 februari 2012)

Japanese Engineering
690 Inlägg
18 februari 2012
Fan också! Hur länge ska detta fortsätta? Folk säger att de höjde priset pga att Iran stängde ner sin olje-export.

Det är dags att göra något! Frågan är hur länge Sveriges befolkning inte säger något, snart är vi uppe i 18kr/l...

"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti

Forummoderator
18 314 Inlägg
18 februari 2012
Eddy skrev:
Dieselsmurfen skrev:
Tankade igår kl 0630 på morgonen för 14.58. Kändes bra att jag inte väntade till eftermiddagen...

Hade jag haft en gammal Mercedes diesel hade jag nog åkt till Willys eller liknande och köpt några dunkar raps/mat-olja istället. Ett tips för alla er dieselbrännare. Det var billigare redan förra året. Frågan är hur den är och starta i kylan på det?

Behöver man inte ha någon slags tillägg i oljan för att inte skada bränslesystemet?

inte för att vara sådan men JÄVLAR vad glad jag är att pappa köpte en etanol focus förra veckan.

Man behöver en gammal hederlig sugdiesel. TDi, SDi, CDi osv blir skrot på ett sånt stunt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Ubåtsingenjör
7 372 Inlägg
18 februari 2012
det jag undrar över är varför gas priset ökar precis som bensin priset...

3 235 Inlägg
18 februari 2012
Jag tror det är mycket snusk med avgifter på bränsle. Precis som med elpriserna: det är efterfrågan som styr priserna, och när några kraftverk stängs av när det är som kallast ber man om en drastisk prisuppgång. Samma med bränslepriserna: man bojkottar ett oljeland, stänger raffinaderier för underhåll med mera, och voila-staten tjänar plötsligt enorma belopp på stigande oljepriser.
När det snackades om en landsomfattande protest med blockerade vägar för en stund sedan kostade bensinen runt 12 kr, och då tänkte man: nja, det kostar mycket, men jag kan säkert snåla på något annat, så går det nog.
Idag har priserna passerat 15 kr, och ingenting tyder på att dem NÅGONSIN kommer att gå ner igen, och fortfarande tänker man: nja, jag får bara snåla ännu mer på något annat, så går det nog...För man måste ju fortfarande komma på jobb, köra ungarna till dagis, storhandla för hela familjen osv.
Så hur högt pris tänker/klarar vi egentligen betala?
vad med att anlita några hundra franska bönder med stora traktorer och lastbilar? Har man inte nog cojones själv, får man leta upp någon som faktiskt har det....
Senast redigerat av engolf (18 februari 2012)

619 Inlägg
18 februari 2012
Att det ska vara dyrast i just sverige också...

551 Inlägg
18 februari 2012
juhaaan skrev:
Att det ska vara dyrast i just sverige också...

Flytta om du inte är nöjd.

Haters gonna hate.

3 235 Inlägg
18 februari 2012
Kostar lika mycket i Norge, lite över 15 kr...

med saab i hjärtat & turbotrycket i blodet!
902 Inlägg
18 februari 2012
kan inte finnas ett MAXPRIS på varor som ska bestämmas från staten?

-Vanliga bilar mäter motoreffekt i hk; saab i "pegasos" ;-P
-Smiskar Alla Andra Brutalt, Snor Alla Andras Brudar (saab)
-"adràxte ti mèra"(grekiska)-->"carpe diem"(latin)-->"fånga dagen"(svenska)
-"ouk en to polo to eu"(Aristoteles), "hakuna matata" (swahili)

Layin frame
638 Inlägg
18 februari 2012
gps18 skrev:

Det skulle vara bra, men skulle väl bli ett jävla liv på bensinbolagen då så maxpriset skulle väl hamna på 20kr minst tongue

Chevrolet S10 Bagged & Laying Frame
___
.----/__ |-------,
/_(o)____(o)__|

Statstjänsteman
125 Inlägg
18 februari 2012
engolf skrev:

Fast ni har ju helt andra löner än här i Sverige så det skulle kunna motsvara kanske 12 SEK.

902 Inlägg
18 februari 2012
LowLifeS10 skrev:
gps18 skrev:

Det skulle vara bra, men skulle väl bli ett jävla liv på bensinbolagen då så maxpriset skulle väl hamna på 20kr minst tongue

staten är så duktig att "sätta på plats" alla medborgare med en massa skatter som MÅSTE betalas men gentemot bolag är så svag...

902 Inlägg
18 februari 2012
Stream skrev:
engolf skrev:

Fast ni har ju helt andra löner än här i Sverige så det skulle kunna motsvara kanske 12 SEK.

o varför ska jämföra med Norge o inte USA,Kanada eller Frankrike som har både billigare bensin, färre regler när det gäller bilar o saknas begreppet BILSKATT helt o hållet!

Ubåtsingenjör
7 372 Inlägg
18 februari 2012
Norge ligger lite högre i pris än sverige ... även tyskland ligger över oss i pris

på kanrieholmarna kostar de ca 9 kr litern smile de är lagom !

Statstjänsteman
125 Inlägg
18 februari 2012
gps18 skrev:
Stream skrev:
engolf skrev:

o varför ska jämföra med Norge o inte USA,Kanada eller Frankrike som har både billigare bensin, färre regler när det gäller bilar o saknas begreppet BILSKATT helt o hållet!

Dubai, 1.20 kr/litern

inlägger kom ju från Norge därav jämförelsen. För övrigt kommer väl USA:s bränslepriser vara ett minne blott.

902 Inlägg
18 februari 2012
Stream skrev:
gps18 skrev:
Stream skrev:

Dubai, 1.20 kr/litern

inlägger kom ju från Norge därav jämförelsen. För övrigt kommer väl USA:s bränslepriser vara ett minne blott.

rollsad I Malmö känns det som Irak, kan vi inte ha Dubais bensinpriser med?

Sök