4301
Sök

Nytt rekord på bensinpriset 16.03 kr / litern.

Rumpmas
3 860 Inlägg
11 mars 2012
#1341
PartilleMalm skrev:
Andromeda skrev:
Sökte lite själv:

http://www.naturvardsverket.se/Start/Kl … a-utslapp/

Här kan vi se att de globala utsläppen förra året uppgick till 49 mdr ton koldioxidekvivalenter. Man verkar vara noga med att inte sätta Sveriges utsläpp i relation till detta.

http://www.miljoportalen.se/luft/vaexth … egentligen

Här kan vi se att vi släppte ut 68 milj ton växthusgaser i Sverige är 2008.

68 000 000 / 49 000 000 000 = 0,0013 = 0,13 %. Då är alltså även industrins, hushållens och jordbrukens utsläpp medräknade förutom transportsektorn. Ännu värre än det jag läste sist med andra ord.

Vi i Sverige är ca 0,128% av världsbefolkningen också så vi släpper ut medelmycket skit:P

det borde varit ett överflöd av olja för att pressa ner priset så iaf!

Det är väl inte illa pinkat för ett kallt land med stort transportbehov, stort uppvärmningsbehov, tung industri och hög levnadsstandard?
Senast redigerat av Andromeda (11 mars 2012)


318 Inlägg
11 mars 2012
#1342
Andromeda skrev:
PartilleMalm skrev:
Andromeda skrev:
Sökte lite själv:

http://www.naturvardsverket.se/Start/Kl … a-utslapp/

Här kan vi se att de globala utsläppen förra året uppgick till 49 mdr ton koldioxidekvivalenter. Man verkar vara noga med att inte sätta Sveriges utsläpp i relation till detta.

http://www.miljoportalen.se/luft/vaexth … egentligen

Här kan vi se att vi släppte ut 68 milj ton växthusgaser i Sverige är 2008.

68 000 000 / 49 000 000 000 = 0,0013 = 0,13 %. Då är alltså även industrins, hushållens och jordbrukens utsläpp medräknade förutom transportsektorn. Ännu värre än det jag läste sist med andra ord.

Vi i Sverige är ca 0,128% av världsbefolkningen också så vi släpper ut medelmycket skit:P

det borde varit ett överflöd av olja för att pressa ner priset så iaf!

Det är väl inte illa pinkat för ett land med stort transportbehov, tung industri och hög levnadsstandard?

Nä det tycker jag verkligen inte, hade vart kul att veta jänkarnas..... eller öststaterna...


Vägpilot
93 Inlägg
11 mars 2012
#1343
Andromeda skrev:
Sökte lite själv:

http://www.naturvardsverket.se/Start/Kl … a-utslapp/

Här kan vi se att de globala utsläppen förra året uppgick till 49 mdr ton koldioxidekvivalenter. Man verkar vara noga med att inte sätta Sveriges utsläpp i relation till detta.

http://www.miljoportalen.se/luft/vaexth … egentligen

Här kan vi se att vi släppte ut 68 milj ton växthusgaser i Sverige är 2008.

64 000 000 / 49 000 000 000 = 0,0013 = 0,13 %. Då är alltså även industrins, hushållens och jordbrukens utsläpp medräknade förutom transportsektorn. Ännu värre än det jag läste sist med andra ord.

Edit: Förlåt, 64 milj ton ska det vara. Sveriges utsläpp har även sjunkit med 11,7% sedan 1990, kan tänka mig att Kinas ökat några hundra procent på den tiden.

Tackar för den sammanställningen. Något som även jag finner helt lustigt är att grön 95-oktanig kostade cirka 13,50 kronor i juli 2008. I juli 2008 så var oljepriserna högre än de är nu.., hur kan då nuvarande skattetryck motiveras?

Jämför själv: http://jet.se/prices/history.aspx & http://www.indexmundi.com/commodities/? … rrency=sek

hmm Konstigt värre...

9-3 Driver

318 Inlägg
11 mars 2012
#1344
Kanske har fördröjning ?tongue konstigt det där men kanske varit priskrig etc?

Sommaren2010 tankade jag för under 12kr/L hemma på jet... bara som jämförelse;)
Senast redigerat av PartilleMalm (11 mars 2012)


3 235 Inlägg
11 mars 2012
#1345
Personbilstransporten står för bara några få procent av alla utsläpp, men straffas hårdast.


Kapten på disco!
1 729 Inlägg
11 mars 2012
#1346
Andromeda skrev:
discokapten skrev:
Andromeda skrev:
Nej, jag har också hört att det är svårt att få CE-kort av arbetsförmedlingen. En kollegas syster lyckades få det, men dock bara C-kort vilket tyvärr innebär att snart sagt inget åkeri vill anställa henne trots att t ex brödbilar till affärerna ofta saknar släp. Det kan ju behöva köras tungt släp i åkeriet, och varför då välja någon utan den behörigheten?

Här i Dalarna verkar det i alla fall inte vara något större behov av "truckers" enligt vad de chaufförer som kör till min arbetsplats säger. Dessutom, om arbetsförmedlingen skulle låta alla ungdomar mellan 20-25 år som saknar arbete ta CE-kort, vad skulle då hända med arbetsmarknaden för lastbilschaufförer?

Jag hade alltid jobb när jag bodde i dalarna, sen är det ingen jävla brödnasare som kräver CE, det kan vara en merit eftersom man faktiskt gjort två uppkörningar, men vilket brödåkeri äger ens ett släp?

Och du bor i Dalarna nu, och vet bättre än de som faktiskt jobbar med att köra lastbil i Dalarna?

Nej, jag bor inte kvar i dalarna, men jag ringde två åkare jag känner och hörde hur det var med jobb och båda kunde erbjuda mig fast anställning över telefon, och då har jag aldrig kört för någon av dem tidigare.
Jag håller faktiskt fast vid vad jag sagt tidigare, är du normalbegåvad så får du jobb som chaffis, det är fan inte raketforskning, kom i tid och kom nykter och du brädar redan en tredjedel.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

3 235 Inlägg
11 mars 2012
#1347
Smithy skrev:
Andromeda skrev:
Sökte lite själv:

http://www.naturvardsverket.se/Start/Kl … a-utslapp/

Här kan vi se att de globala utsläppen förra året uppgick till 49 mdr ton koldioxidekvivalenter. Man verkar vara noga med att inte sätta Sveriges utsläpp i relation till detta.

http://www.miljoportalen.se/luft/vaexth … egentligen

Här kan vi se att vi släppte ut 68 milj ton växthusgaser i Sverige är 2008.

64 000 000 / 49 000 000 000 = 0,0013 = 0,13 %. Då är alltså även industrins, hushållens och jordbrukens utsläpp medräknade förutom transportsektorn. Ännu värre än det jag läste sist med andra ord.

Edit: Förlåt, 64 milj ton ska det vara. Sveriges utsläpp har även sjunkit med 11,7% sedan 1990, kan tänka mig att Kinas ökat några hundra procent på den tiden.

Tackar för den sammanställningen. Något som även jag finner helt lustigt är att grön 95-oktanig kostade cirka 13,50 kronor i juli 2008. I juli 2008 så var oljepriserna högre än de är nu.., hur kan då nuvarande skattetryck motiveras?

Jämför själv: http://jet.se/prices/history.aspx & http://www.indexmundi.com/commodities/? … rrency=sek

hmm Konstigt värre...

Liknande saker har varit uppe förut, och det borförklarades hela tiden. När oljepriset stiger, gör också pumpriserna det, men när oljepriset går ner går inte pumpriserna ner...mystiskt...


Vägpilot
93 Inlägg
11 mars 2012
#1348
Intressant artikel om ämnet.

http://www.vibilagare.se/opinion/debatt … 436?page=1
Vi Bilägare skrev:
Höjning av dieselskatt inte motiverad
Publicerad 2011-01-04, 08:31
Debatt

Maud Olofsson driver en antifolklig linje med sin höjning av dieselskatten. Det skriver Kenneth Winsborg, talesman för kampanjen Bensinskatteuppror.

2011 inleddes med en rejäl skattehöjning på drivmedel – dieseln höjdes med nästan 30 öre litern (20,6 öre +moms). Näringsminister Maud Olofsson har deklarerat att det sker uteslutande av klimatskäl!

Det är ironiskt med tanke på att de flesta svenskar just nu inte precis tycker att värme och brist på snö är våra största problem! Men helt utan ironi är fakta att just Sverige redan har världens högsta koldioxidskatt och att skatten på drivmedel är 1000% högre än den genomsnittliga skatten på alla andra utsläppskällor i Sverige.

Så även OM teorin att mänskligt orsakade utsläpp av koldioxid skulle spela roll för klimatet stämmer – så är drivmedel det absolut sista området där en ytterligare skattehöjning är motiverad!

2010 års vallöften från Reinfeldt och Borg om att inte höja bensinskatten står fast – det tackar vi för. Men Maud Olofsson och Andreas Carlgren fortsätter som två papegojor att tjata om att Sverige måste spela förstafiolen i världssamfundet och fortsätta plåga våra frusna invånare med allt högre skatt på våra nödvändiga transporter.

Vi ligger redan mil före de förslag till ekonomiska styrmedel som FN:s klimatpanel (IPCC) föreslår för att globalt hindra en fortsatt uppvärmning. Det kan vara något att tänka på för dem som fortfarande tror på IPCC.

Regeringen, och inte minst moderaterna, har konstaterat att Sverige är ett litet land som har en mycket begränsad del av de globala koldioxidutsläppen. Unika åtgärder i just Sverige har mycket begränsad effekt på det globala klimatet.

Ändå håller vi på att plåga ihjäl det egna folket med enormt höga bränsleskatter i ett land som är ett glesbygdshörn av EU. Om man tror på CO2-teorierna kan man kanske argumentera för att vi skall" ligga före och visa vägen". Men hur långt före är vettigt?

Bensin och dieselpriset ligger runt 5 kronor litern. Resten av priset i Sverige är skatt. Samtidigt betalar ett stort antal regeringar runt om i världen ut ungefär 2 500 miljarder kronor i direkta subventioner för att deras medborgare och företag skall kunna köpa bensin – och diesel – under världsmarknadspriset (senast tillgängliga siffror 2009).

Detta sker för att dessa regeringar anser att transporter är livsviktiga för att utveckla näringsliv och välstånd i deras respektive länder. Det är någonting att tänka på för en regering som säger sig driva "jobb-linjen". När skatten blir så hög att det inte längre lönar sig att pendla till jobb – blir det problem. Speciellt i ett glesbefolkat land som Sverige.

Alliansregeringen drev i valrörelsen 2010 ett mycket skickligt taktiskt spel i drivmedelsfrågan. Inte minst moderaterna attackerade hårt (S) och den rödgröna oppositionen för att vilja höja drivmedelspriserna kraftigt.

(S), (MP) och (V) gick oklokt nog till val med ett löfte att höja bensinskatten med 49 öre och dieselskatten med 61 öre. Vi vet vilket oerhört folkligt motstånd det finns mot höjda bränslepriser.

Uppemot 90 procent av befolkningen säger nej till höjningar. 2 miljoner svenskar har skrivit under kraven på sänkt bensin-och dieselskatt. Att alliansregeringen beslutat att höja dieselskatten med nästan 1 krona (71,6 öre plus moms) kunde inte (S) slå fram i debatten.

Hade det socialdemokratiska slagskeppet gått ut med bredsidor om detta hade man även träffat de två små allierade aggressiva vedettbåtarna "Miljömupp" och "Vänsterfupp" eftersom dom egentligen drev krav om ännu större höjningar!

Nu blev bensinskattefrågan en avgörande torped för att sänka det socialdemokratiska slagskeppet. Förutom de framgångsrika moderaterna var det bara SD som drev frågan om dom negativa effekterna av hög bensinskatt. Som bekant gick även SD framåt i valet. Det finns en oerhörd sprängkraft i frågan om de för höga bränsleskatterna!

Alla de argument mot en ytterligare höjning av bensinskatten som moderaterna gick ut med i september 2010 stämmer. Även när det gäller dieselskatten.

En för hög bränsleskatt hämmar den ekonomiska utvecklingen, motverkar jobblinjen, ställer till problem för den stora arbetande och ofta pendlande befolkningen, drabbar låginkomsttagare, glesbygdsbor och aktiva familjer extra hårt!

När nu näringslivsminister Maud och miljöminister Andreas envist fortsätter att driva en antifolklig linje med ständiga höjningar av en redan för hög transportskatt i ett av världens mest transportberoende länder håller man nog på att slutligen prata detta före detta landsbygdsparti helt och hållet ut ur riksdagen.

KD ligger redan väldigt risigt till efter bensinskattesveket runt 2006-års valrörelse.

Alliansregeringen borde nog inför resten av mandatperioden noggrant tänka efter hur Sverige och Sveriges transportbehov egentligen ser ut och vad svenskarna vill. Det är dax att börja sänka både bensin- och dieselskatten.

Kenneth Winsborg
Talesman för Bensinskatteuppror.se

yikes

9-3 Driver

3 235 Inlägg
11 mars 2012
#1349
Smithy skrev:
Intressant artikel om ämnet.

http://www.vibilagare.se/opinion/debatt … 436?page=1
Vi Bilägare skrev:
Höjning av dieselskatt inte motiverad
Publicerad 2011-01-04, 08:31
Debatt

Maud Olofsson driver en antifolklig linje med sin höjning av dieselskatten. Det skriver Kenneth Winsborg, talesman för kampanjen Bensinskatteuppror.

2011 inleddes med en rejäl skattehöjning på drivmedel – dieseln höjdes med nästan 30 öre litern (20,6 öre +moms). Näringsminister Maud Olofsson har deklarerat att det sker uteslutande av klimatskäl!

Det är ironiskt med tanke på att de flesta svenskar just nu inte precis tycker att värme och brist på snö är våra största problem! Men helt utan ironi är fakta att just Sverige redan har världens högsta koldioxidskatt och att skatten på drivmedel är 1000% högre än den genomsnittliga skatten på alla andra utsläppskällor i Sverige.

Så även OM teorin att mänskligt orsakade utsläpp av koldioxid skulle spela roll för klimatet stämmer – så är drivmedel det absolut sista området där en ytterligare skattehöjning är motiverad!

2010 års vallöften från Reinfeldt och Borg om att inte höja bensinskatten står fast – det tackar vi för. Men Maud Olofsson och Andreas Carlgren fortsätter som två papegojor att tjata om att Sverige måste spela förstafiolen i världssamfundet och fortsätta plåga våra frusna invånare med allt högre skatt på våra nödvändiga transporter.

Vi ligger redan mil före de förslag till ekonomiska styrmedel som FN:s klimatpanel (IPCC) föreslår för att globalt hindra en fortsatt uppvärmning. Det kan vara något att tänka på för dem som fortfarande tror på IPCC.

Regeringen, och inte minst moderaterna, har konstaterat att Sverige är ett litet land som har en mycket begränsad del av de globala koldioxidutsläppen. Unika åtgärder i just Sverige har mycket begränsad effekt på det globala klimatet.

Ändå håller vi på att plåga ihjäl det egna folket med enormt höga bränsleskatter i ett land som är ett glesbygdshörn av EU. Om man tror på CO2-teorierna kan man kanske argumentera för att vi skall" ligga före och visa vägen". Men hur långt före är vettigt?

Bensin och dieselpriset ligger runt 5 kronor litern. Resten av priset i Sverige är skatt. Samtidigt betalar ett stort antal regeringar runt om i världen ut ungefär 2 500 miljarder kronor i direkta subventioner för att deras medborgare och företag skall kunna köpa bensin – och diesel – under världsmarknadspriset (senast tillgängliga siffror 2009).

Detta sker för att dessa regeringar anser att transporter är livsviktiga för att utveckla näringsliv och välstånd i deras respektive länder. Det är någonting att tänka på för en regering som säger sig driva "jobb-linjen". När skatten blir så hög att det inte längre lönar sig att pendla till jobb – blir det problem. Speciellt i ett glesbefolkat land som Sverige.

Alliansregeringen drev i valrörelsen 2010 ett mycket skickligt taktiskt spel i drivmedelsfrågan. Inte minst moderaterna attackerade hårt (S) och den rödgröna oppositionen för att vilja höja drivmedelspriserna kraftigt.

(S), (MP) och (V) gick oklokt nog till val med ett löfte att höja bensinskatten med 49 öre och dieselskatten med 61 öre. Vi vet vilket oerhört folkligt motstånd det finns mot höjda bränslepriser.

Uppemot 90 procent av befolkningen säger nej till höjningar. 2 miljoner svenskar har skrivit under kraven på sänkt bensin-och dieselskatt. Att alliansregeringen beslutat att höja dieselskatten med nästan 1 krona (71,6 öre plus moms) kunde inte (S) slå fram i debatten.

Hade det socialdemokratiska slagskeppet gått ut med bredsidor om detta hade man även träffat de två små allierade aggressiva vedettbåtarna "Miljömupp" och "Vänsterfupp" eftersom dom egentligen drev krav om ännu större höjningar!

Nu blev bensinskattefrågan en avgörande torped för att sänka det socialdemokratiska slagskeppet. Förutom de framgångsrika moderaterna var det bara SD som drev frågan om dom negativa effekterna av hög bensinskatt. Som bekant gick även SD framåt i valet. Det finns en oerhörd sprängkraft i frågan om de för höga bränsleskatterna!

Alla de argument mot en ytterligare höjning av bensinskatten som moderaterna gick ut med i september 2010 stämmer. Även när det gäller dieselskatten.

En för hög bränsleskatt hämmar den ekonomiska utvecklingen, motverkar jobblinjen, ställer till problem för den stora arbetande och ofta pendlande befolkningen, drabbar låginkomsttagare, glesbygdsbor och aktiva familjer extra hårt!

När nu näringslivsminister Maud och miljöminister Andreas envist fortsätter att driva en antifolklig linje med ständiga höjningar av en redan för hög transportskatt i ett av världens mest transportberoende länder håller man nog på att slutligen prata detta före detta landsbygdsparti helt och hållet ut ur riksdagen.

KD ligger redan väldigt risigt till efter bensinskattesveket runt 2006-års valrörelse.

Alliansregeringen borde nog inför resten av mandatperioden noggrant tänka efter hur Sverige och Sveriges transportbehov egentligen ser ut och vad svenskarna vill. Det är dax att börja sänka både bensin- och dieselskatten.

Kenneth Winsborg
Talesman för Bensinskatteuppror.se

yikes

Jag hade röstat på Kenneth Winsborg...


Volkswagen <3
1 133 Inlägg
11 mars 2012
#1350
Bensin priset är ju för fan bara för högt!

Ordnar någon en demostration kommer jag delta till 110%

Allmänt körd i huvudet

Elektriker
718 Inlägg
12 mars 2012
#1351
PartilleMalm skrev:
thedeamon skrev:
Råkade snubbla in på tråden jag kände att jag var tvungen att säga några valda ord pgr av ilska.
Såg att någon menade att man skulle utb sig och skaffa bättre jobb för att ha råd med bensin. Den som säger så har absolut ingen verklighets uppfattning om hur ett samhälle är uppbyggd.
Om alla hade bästa bästa utb och jobben.. Vem fan ska då hämta hämta dina soppar vid ditt hus? Eller vem ska då rensa avlopp, Vem ska då arbeta på industrier och så vidare.. Ganska säker på att en läkare inte vill hämta någons soppor.. Och även killen/tjejen som gör de enklare jobbet ska väl ha råd att köra bil...

Jo det borde alla:P
Sopgubbar, knegare , lastbilschaufförer, snickare, städare osv fyller en väldigt viktig roll i sammhällen....
Det är ju de som gör " de riktiga jobben" smile

"Problemet" är ju snarare att vissa ska ha så sjukt mkt lägre löner än dom andra. Och eftersom vi älskar procentuella lönehöjjningar i Sverige kommer skillnaderna öka mer å mer.
Städerskan kommer bara längre å längre ifrån Snickaren i lön t.ex. (för snickare tjänar inte så dåligt). Och Snickaren kommer längre å längre ifrån Läkaren i lön.

Eftersom allt räknas i % så blir det lite knepigt allting. "I år ska alla få 2% löne ökning för inflationen är si å så mkt %" Som i sånt fall kan innebära att läkaren för låt säga 2000kr mer medans sköterskan får 1000kr mer. År efter år.

Som att kasta vatten i sjön.

551 Inlägg
12 mars 2012
#1352
monno skrev:
PartilleMalm skrev:
thedeamon skrev:
Råkade snubbla in på tråden jag kände att jag var tvungen att säga några valda ord pgr av ilska.
Såg att någon menade att man skulle utb sig och skaffa bättre jobb för att ha råd med bensin. Den som säger så har absolut ingen verklighets uppfattning om hur ett samhälle är uppbyggd.
Om alla hade bästa bästa utb och jobben.. Vem fan ska då hämta hämta dina soppar vid ditt hus? Eller vem ska då rensa avlopp, Vem ska då arbeta på industrier och så vidare.. Ganska säker på att en läkare inte vill hämta någons soppor.. Och även killen/tjejen som gör de enklare jobbet ska väl ha råd att köra bil...

Jo det borde alla:P
Sopgubbar, knegare , lastbilschaufförer, snickare, städare osv fyller en väldigt viktig roll i sammhällen....
Det är ju de som gör " de riktiga jobben" smile

"Problemet" är ju snarare att vissa ska ha så sjukt mkt lägre löner än dom andra. Och eftersom vi älskar procentuella lönehöjjningar i Sverige kommer skillnaderna öka mer å mer.
Städerskan kommer bara längre å längre ifrån Snickaren i lön t.ex. (för snickare tjänar inte så dåligt). Och Snickaren kommer längre å längre ifrån Läkaren i lön.

Eftersom allt räknas i % så blir det lite knepigt allting. "I år ska alla få 2% löne ökning för inflationen är si å så mkt %" Som i sånt fall kan innebära att läkaren för låt säga 2000kr mer medans sköterskan får 1000kr mer. År efter år.

Hur tänkte du nu? Ska läkaren straffas för att han har en bättre lön? om inflationen är 3 % ska väll alla ha minst 3% ökning. Nu är ju inte löneökning och inflation helt proportionellt i förhållande till varandra.
Läkaren betalar ju kanske 40-50% av sin lön i skatt, medans städaren eller snickaren bara betalar 25% av lönen i skatt. Läkaren ska inte straffas 2 gånger.

Lägger till lite skitsnack för att slippa vidare varningar för OT osv. : Oohh bensinskatten är så hög, usch jag har inte råd...

Haters gonna hate.

59 Inlägg
12 mars 2012
#1353
FjonkeeN93 skrev:
Bensin priset är ju för fan bara för högt!

Ordnar någon en demostration kommer jag delta till 110%

Jag håller med!

Jag är också på då!!! Till 110%!!!

big_smile

5 198 Inlägg
12 mars 2012
#1354
Grankotten skrev:
FjonkeeN93 skrev:
Bensin priset är ju för fan bara för högt!

Ordnar någon en demostration kommer jag delta till 110%

Jag håller med!

Jag är också på då!!! Till 110%!!!

big_smile

Ja det skulle ALLA för några år sen också.... blockera bensinstationer,,, men inte vet jag,, ALLA va nog inte så många....lol  Går bra å sitta på det forum å svära å ha sej.. men ingen törs göra nåt.... ( inte jag heller)

59 Inlägg
12 mars 2012
#1355
gamlingen skrev:
Grankotten skrev:
FjonkeeN93 skrev:
Bensin priset är ju för fan bara för högt!

Ordnar någon en demostration kommer jag delta till 110%

Jag håller med!

Jag är också på då!!! Till 110%!!!

big_smile

Ja det skulle ALLA för några år sen också.... blockera bensinstationer,,, men inte vet jag,, ALLA va nog inte så många....lol  Går bra å sitta på det forum å svära å ha sej.. men ingen törs göra nåt.... ( inte jag heller)

Men jag vill för jag orkar inte med dom här priserna!
Dom här priserna är ju sjuka!

5 198 Inlägg
12 mars 2012
#1356
Grankotten skrev:
gamlingen skrev:
Grankotten skrev:

Jag håller med!

Jag är också på då!!! Till 110%!!!

big_smile

Ja det skulle ALLA för några år sen också.... blockera bensinstationer,,, men inte vet jag,, ALLA va nog inte så många....lol  Går bra å sitta på det forum å svära å ha sej.. men ingen törs göra nåt.... ( inte jag heller)

Men jag vill för jag orkar inte med dom här priserna!
Dom här priserna är ju sjuka!

japp helt klart.. men för att vara realist så tror jag INGA partier sänker vare sej skatt eller moms på soppan.

724 Inlägg
Elektriker
718 Inlägg
12 mars 2012
#1358
p12 skrev:
[Hur tänkte du nu? Ska läkaren straffas för att han har en bättre lön? om inflationen är 3 % ska väll alla ha minst 3% ökning. Nu är ju inte löneökning och inflation helt proportionellt i förhållande till varandra.
Läkaren betalar ju kanske 40-50% av sin lön i skatt, medans städaren eller snickaren bara betalar 25% av lönen i skatt. Läkaren ska inte straffas 2 gånger.

Lägger till lite skitsnack för att slippa vidare varningar för OT osv. : Oohh bensinskatten är så hög, usch jag har inte råd...

Nä blev lite svammligt, men vad jag menade var att klyftorna kommer bli störra och större för varje löneökning, det måste väl även du se?

Jag frågar då om städerskan ska straffas för att hon har en lägre utgångslön?

Om man vid varje löneökning får lika mkt % så kommer nu skillnaden imellan nu då läkaren å städaren bli större å större för varje år, eller hur? Nu kanske läkare är ett dåligt exempel då dom faktiskt gör något vettigt. Men om vi säger en chef på det hära städ företaget t.ex.

Om städaren utgår från 20k och chefen från 40k. Vid 2% kommer städaren då få 400kr och chefen att få 800kr. Alltså dubbelt så mkt i löneökning. Och nästa år kommer skillnaden va ännu större.

Lite svammligt men du förstår hur jag menar?

För å vara on topic: Nu när bensinen så småningom passerar 16kr, borde inte skatteverket se över sin gräns på 18kr milen skattefritt? Eller menar dom att det är en förmån att jag ska kunna byta olja?

Som att kasta vatten i sjön.

Elektriker
718 Inlägg
12 mars 2012
#1359
volvo-racer skrev:
http://www.teknikensvarld.se/2012/03/09/29309/sveriges-bensin--och-dieselpriser-bland-de-hogsta-i-europa/

ja nu är vi nästa i topp hmm helt sjukt!

Se det positiva: Du kunde vara grek. Fy fan för å va bil beroende i det landet. Kass ekonomi, knappt några jobb, lönerna påväg neråt och dyr bensin. Yey!..

Som att kasta vatten i sjön.

3 235 Inlägg
12 mars 2012
#1360
gamlingen skrev:
Grankotten skrev:
FjonkeeN93 skrev:
Bensin priset är ju för fan bara för högt!

Ordnar någon en demostration kommer jag delta till 110%

Jag håller med!

Jag är också på då!!! Till 110%!!!

big_smile

Ja det skulle ALLA för några år sen också.... blockera bensinstationer,,, men inte vet jag,, ALLA va nog inte så många....lol  Går bra å sitta på det forum å svära å ha sej.. men ingen törs göra nåt.... ( inte jag heller)

Ja, men då kostade inte soppan 15.43kr litern...
Priserna kommer att stiga, och dem kommer att stiga snabbt, och protesterar man inte nu kommer ju politikerna tro att folk accepterar skithöga priser...



Sök