Andromeda skrev:
Mack skrev:
Andromeda skrev:
Politikerna har i regel inte orimliga löner. Orimliga pensionsförmåner har de, men jag tycker inte att det är orimligt att vår regeringschef tjänar 116k i månaden.
Det är vad en högre chef i ett medelstort företag tjänar ungefär. Ska riksdagsmännen ha ut full lön tycker jag dock att det ska vara krav på obligatorisk närvaro på arbetet under alla sammanträden i riksdagen. På vilket annat jobb kan jag välja att avstå från att utföra mitt arbete 2 veckor per månad och ändå få ut min lön?
En kommunpolitiker på heltid, t ex ett kommunalråd, tjänar ungefär som en skiftarbetare eller dagtidsarbetande förman i industrin. Varför ska kommunpolitikern med ett ledningsansvar för säg 8 personer ha signifikant mindre lön än om han hade haft samma personalansvar i industrin? De kommunala tjänstemännen, t ex VA-ingenjörer, har i regel betydligt bättre löner.
Om vi säger så här då; om en "högre chef i ett medelstort företag" hade tjänat, låt oss säga 50 000 i månaden. Hade du fortfarande ansett då att det var normalt för en regeringschef att tjäna 116 000 kronor då?
En chef i ett medelstort företag hade inte haft en lön på 50k i månaden så länge en 5-skiftsarbetare får 35-40k, så det är en icke-fråga. En högre chef har faktiskt ett så pass stort ansvar för drift och ekonomi att de är värda två eller tre arbetarlöner om de är bra på sitt jobb. Långt ifrån alla klarar ett sådant jobb, och det kräver en del rätt stora uppoffringar av sin egen tid. Ingen av de chefer jag känner oavsett om det är en maskinmästare eller avdelningschef arbetar 40 timmar i veckan. I regel gör de mycket övertid, tar med sig arbete hem och får leva med att vara tillgängliga även kvällar och helger. De kan liksom aldrig släppa arbetet.
Vadå "Icke-fråga"? Det var en enkel, simpel fråga jag ställde, som antingen kunde svaras med "ja", eller "nej".
Vet mycket väl dock hur en del chefer har det, men 116 000 kronor i månadslön är lite mer än två eller tre arbetarlöner..men hey. Jag hade ganska dåliga betyg i matte i skolan så jag kanske räknar fel.
Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.