2354
Sök

Nytt rekord på bensinpriset 16.03 kr / litern.

200 Inlägg
28 mars 2012
Tycker att ämnet börjar spåra ut lite mad det är ju så här att vi kan inte göra något åt saken, OM vi inte gör något nu! priserna stiger och som alla ni säger så kommer den stiga vilket fall.

Kan man inte protestera så som alla andra människor gör när de inte är nöjda? hmm

* Studerande *
563 Inlägg
28 mars 2012
Det är inte Invandrarna som är problemet (Riksdagen "uppskattar" utländsk arbetsklass, vare sig SD eller nån rasse gillar det eller ej, who fucking cares?) cool

"Problemet" ligger väl i att rekordgenerationen 40-talisterna lämnar arbetsmarknaden & skall ha pension/äldreomsorg (Därav Fredrik Reinfeldts idé om en pensionsålder på 75 år) ...Detta gör att en vanlig arbetare idag skall "finansiera" både sig själv + 1 alt 2 personer (snittet ligger på en 2,5 person/per arbetare). 

Återigen >> välfärdsstaten kostar! 

PS. Kan även tipsa folk att läsa några socialpolitiska klassiker!

818 Inlägg
28 mars 2012
SoL skrev:
Jag tänker så här om bensinpriset:

Behöver jag åka så behöver jag åka och för att åka behöver jag tanka, så då får jag väl tanka då, sen vad det kostar är väl en oväsentlig sak, för jag behöver ju åka.

Tror du att alla har de så? Om man är tvungen att åka till stan när man bor på landet t.ex, då är de inte oväsentligt med bensinpriset

Rumpmas
3 860 Inlägg
28 mars 2012
Ljepone skrev:
Det är inte Invandrarna som är problemet (Riksdagen "uppskattar" utländsk arbetsklass, vare sig SD eller nån rasse gillar det eller ej, who fucking cares?) cool

"Problemet" ligger väl i att rekordgenerationen 40-talisterna lämnar arbetsmarknaden & skall ha pension/äldreomsorg (Därav Fredrik Reinfeldts idé om en pensionsålder på 75 år) ...Detta gör att en vanlig arbetare idag skall "finansiera" både sig själv + 1 alt 2 personer (snittet ligger på en 2,5 person/per arbetare). 

Nja, problemet med invandring från icke-västliga länder bottnar väl snarare i stora kulturella och religiösa skillnader samt mest i det faktum att man inte löser en arbetslöshet på nästan en miljon människor genom att ha en invandring på ytterligare 100 000 per år som står mycket långt från arbetsmarknaden.

Vi kan ju inte ha en arbetskraftsinvandring med låg- eller outbildad arbetskraft när det råder arbetsbrist på den typen av jobb? De yrken det råder personalbrist i är ju ofta högkvalificerade.

Du har rätt i att det kostar när många ska pensioneras och få äldreomsorg, men det löser man ju inte genom att dessutom ta in 100 000 invandrare per år där de allra flesta behöver utbildning och försörjningstöd under flera års tid?

Att vårda våra gamla är en kostnad vi måste ta, men att ta in 100 000 invandrare per år kan vi välja bort.
Senast redigerat av Andromeda (28 mars 2012)

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
28 mars 2012
TBOC_Razor skrev:
discokapten skrev:
TBOC_Razor skrev:

Ett annat faktum kvartstår också och det är det faktum att det oftast kostar väldigt mycket att flytta.

Ny lägenhet tex då blir det en ny deposition på den samtidigt som man oftast behöver ha dubbel hyra minst en månad för att flytta alla grejor (nej att flytta kan man förbereda och kanske göra på en vecka men det är inte alltid man kan hyra bara en vecka extra innan inflyttning). Sen tillkommer nytt elabbonnemang och då ska elbolaget ha in en deposition. Släphyra för själva flytten, bensinkostnader till det osv osv.

Visst kanske det hade varit billigare att bo någon annanstans men har man inte pengarna här-och-nu till en flytt så är det ju ganska svårt att flytta.

Det är varken dyrt att flytta eller svårt att spara ihop de pengar som krävs.

Hela världen kretsar inte kring dig, om DU inte har svårt att flytta eller svårt att spara ihop pengar så är det ju ganska trevligt för dig. Men så ser dessvärre inte verkligheten ut för väldigt många andra och jag är en av dom.

Du kanske lever själv (??) och då kan jag förstå att du tycker att det är enkelt att flytta in till stan tex och att det är lätt att spara ihop pengar. Min situation ser lite annorlunda ut, jag har sambo med sex ungar och för min del kostar det pengar att bara överleva. Att spara ihop pengar till en flytt när jag dessutom är arbetslös det är inte det enklaste, däremot kan jag garantera dig att jag hade flyttat närmre stan om jag hade kunnat.

Jag säger inte att det är idiotiskt att flytta in till stan för att spara pengar utan att det är idiotiskt att tro att alla kan göra det hur enkelt som helst.

Har två ungar och en sambo samt ett vanligt knegarjobb, men det är inte riktigt relevant i frågan.
Självklart så inser jag att det är olika lätt att spara undan pengar, att flytta eller bara att köpa en bensinsnålare bil, men det jag vill säga är att det är inte omöjligt att göra något åt sin livssituation och framför allt göra något gnällandet.

Bensin kommer aldrig att bli speciellt mycket billigare, det är ett faktum, den kommer antagligen bli såpass dyr att man bara åker det som är absolut nödvändigt.

Om det är så att någon lägger mer pengar på bensin än vad man får ut i lön så tycker jag det är sorgligt, inte det att bränslet är dyrt utan det att man nöjer sig med ett sånt skitjobb/arbetslöshet, att det är svårt att få jobb i sverige är en myt, är man normalbegåvad så får man ett heltidsjobb med kollektivavtal samma dag man försöker, bara man gör det på rätt ställe.

Det är ingen rättighet att bo vart man vill, vill man vara någon som sitter i en stubbe mitt i skogen, utan jobb eller pengar och gnäller på att det är dyrt att tanka, gör det! Men gör det inte för mina skattepengar!

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

551 Inlägg
28 mars 2012
alain skrev:
p12 skrev:
KBAragger skrev:

va? vad menar du nu?

Han är säkert invandrare så han gillar antagligen inte SD. Men då här är det, Sveriges invandringen är ett problem som kostar pengar, för att finansiera detta tar man ut skatt på saker. Drivmedel exempelvis. Tar man bara in invandrare som kan försörja sig själva har vi löst en stor del av problemet. Sen att brott och våld skulle minska är även det positivt.

*
P12
Det här kallar jag det för rasism.
Jag är Fransman från Paris, jag har bott i Sverige i 35 år pga att jag då träffade en Svensk tjej på hemmaplan, ingenting tvinga mig att stanna i detta landet men här har jag 2vuxna barn och barn-barn som jag inte vill lämna.

Om du vill vetava jag tycker är att: politiken är som en gammal soppa, det kan man leva på men det sackar fan.

Rasism är en indelning av människor i ett hierarkiskt system av raser. Jag delade inte in dig inågon ras. Jag bara pekar på det faktum att Sverige tar in mer invandrare än vad vi klarar av. Många av dem går arbetslösa och kostar staten pengar. Sen är det klart att sverige behöver invandrare, men i en måttlig mängd. Och det måste tyvärr enligt mig även ställas lite krav på de som kommer hit. antingen ska de vara flyktingar som är utsatta i hemlandet. Och då menar jag riktigt utsatta, inte bara för bekväma för sitt eget u-land. De ska helst vara utbildade inom något som ger dem jobb i Sverige. Men om de anses vara utbildade inom något som gör bättre nytta i hemlandet ska de nekas inträde i sverige.

Sen tycker du säkert att jag är hemsk för att jag vill att familjer ska stanna kvar i exempelvis Irak, men hjälper de sitt eget land på fötter igen genom att fly? kommer det någonsin bli någon ändring i deras skitländer om alla sticker därifrån?

Skit samma, skilj på rasism och vett.

Haters gonna hate.

529 Inlägg
28 mars 2012
Dom har ju i alla fall sänkt resturangmomsen så att dagens lunch ska bli lite billigare men å andra sidan så måste ju dom ju ta igen dom pengarna på nått tex bensinpriset. Så med andra ord får politikern lite billigare lunch och sen höjer dom bensinpriset pga att politiker åker taxi och flyg som vi betalar så för dom kvittar det.

"'Cause tramps like us, baby we were born to run" - Springsteen

Rumpmas
3 860 Inlägg
28 mars 2012
discokapten skrev:
TBOC_Razor skrev:
discokapten skrev:

Det är varken dyrt att flytta eller svårt att spara ihop de pengar som krävs.

Hela världen kretsar inte kring dig, om DU inte har svårt att flytta eller svårt att spara ihop pengar så är det ju ganska trevligt för dig. Men så ser dessvärre inte verkligheten ut för väldigt många andra och jag är en av dom.

Du kanske lever själv (??) och då kan jag förstå att du tycker att det är enkelt att flytta in till stan tex och att det är lätt att spara ihop pengar. Min situation ser lite annorlunda ut, jag har sambo med sex ungar och för min del kostar det pengar att bara överleva. Att spara ihop pengar till en flytt när jag dessutom är arbetslös det är inte det enklaste, däremot kan jag garantera dig att jag hade flyttat närmre stan om jag hade kunnat.

Jag säger inte att det är idiotiskt att flytta in till stan för att spara pengar utan att det är idiotiskt att tro att alla kan göra det hur enkelt som helst.

Har två ungar och en sambo samt ett vanligt knegarjobb, men det är inte riktigt relevant i frågan.
Självklart så inser jag att det är olika lätt att spara undan pengar, att flytta eller bara att köpa en bensinsnålare bil, men det jag vill säga är att det är inte omöjligt att göra något åt sin livssituation och framför allt göra något gnällandet.

Bensin kommer aldrig att bli speciellt mycket billigare, det är ett faktum, den kommer antagligen bli såpass dyr att man bara åker det som är absolut nödvändigt.

Om det är så att någon lägger mer pengar på bensin än vad man får ut i lön så tycker jag det är sorgligt, inte det att bränslet är dyrt utan det att man nöjer sig med ett sånt skitjobb/arbetslöshet, att det är svårt att få jobb i sverige är en myt, är man normalbegåvad så får man ett heltidsjobb med kollektivavtal samma dag man försöker, bara man gör det på rätt ställe.

Det är ingen rättighet att bo vart man vill, vill man vara någon som sitter i en stubbe mitt i skogen, utan jobb eller pengar och gnäller på att det är dyrt att tanka, gör det! Men gör det inte för mina skattepengar!

Det där uttalandet tycker jag är helt verklighetsfrämmande och visar på att du antagligen haft det lätt för dig. Ditt första jobb var kanske på någon industri där dina föräldrar fick in dig? Jag vet att en del är det, men jag tvivlar starkt på att alla ungdomar som är arbetslösa idag är svagsinta och lata.

Forummoderator
26 480 Inlägg
28 mars 2012
JimpeBoy skrev:
Dom har ju i alla fall sänkt resturangmomsen så att dagens lunch ska bli lite billigare men å andra sidan så måste ju dom ju ta igen dom pengarna på nått tex bensinpriset. Så med andra ord får politikern lite billigare lunch och sen höjer dom bensinpriset pga att politiker åker taxi och flyg som vi betalar så för dom kvittar det.

Glöm inte att många resturanger i stället smyghöjde sina priser, så att sänkningen av skatten inte märktes något nämnvärt, i tron om att det inte skulle märkas..

Men nu blev det väldigt offtopic. Ursäkta.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

* Studerande *
563 Inlägg
28 mars 2012
Andromeda skrev:
Ljepone skrev:

Nja, problemet med invandring från icke-västliga länder bottnar väl snarare i stora kulturella och religiösa skillnader samt mest i det faktum att man inte löser en arbetslöshet på nästan en miljon människor genom att ha en invandring på ytterligare 100 000 per år som står mycket långt från arbetsmarknaden.

Vi kan ju inte ha en arbetskraftsinvandring med låg- eller outbildad arbetskraft när det råder arbetsbrist på den typen av jobb? De yrken det råder personalbrist i är ju ofta högkvalificerade.

Mjoo, sanningen e den att det idag är fler arbetslösa/bidrags & pensionstagare än arbetstagare (Tror det går 1 arbetare på 2 alt. 3 bidragstagare). Är själv emot "mass&kraft" - invandring/migration (trots min utländska härkomst) men det är inget VI skall gå in på här. 

Men jag tror mycket skulle "klaras upp" med införandet utav en reglerad kapitalistisk marknadsekonomi!  wink

* Studerande *
563 Inlägg
28 mars 2012
p12 skrev:
.

p12: You have a point! wink

961 Inlägg
28 mars 2012
Ljepone skrev:
p12 skrev:
.

p12: You have a point! wink

ahahah I see what you did there lol

''Brännvin och frisk luft dör man inte av.''
-danskt ordspråk

Köpingsbo i exil
507 Inlägg
28 mars 2012
Idag blev etanolkonverteringen klar, thank god!!!

200 Inlägg
28 mars 2012
Hur konventerade du och vad kostade det? byter man slangar o.s.v.? undrar om jag ska ge mig på det tongue
big_smile

474 Inlägg
28 mars 2012
Ludwigk skrev:
Hur konventerade du och vad kostade det? byter man slangar o.s.v.? undrar om jag ska ge mig på det tongue
big_smile

funderar starkt på det jag med!!!

Köpingsbo i exil
507 Inlägg
28 mars 2012
Ludwigk skrev:
big_smile

Bytte vara spridare till röda spridare från en 900 turbo. Flödar 38,5% mer vilket är nästan optimalt! Adaptionen sköter resten och tändningen blev bra! Kostade mig 500kr för en uppsättning fräscha spridare. Byta spridare tar ca 1h om du aldrig gjort det förr om du inte har tummen helt i handen.

Med dagens bränslepriser sparar jag drygt 2kr/mil på E85!

Edit: bytte från blåa Bosch 432 spridare till röda Bosch 431 spridare. Skillnaden mellan dessa är som sagt nästan optimalt.
Senast redigerat av Echonator (28 mars 2012)

Köpingsbo i exil
507 Inlägg
29 mars 2012
jonnielahti skrev:
Echonator skrev:
Ludwigk skrev:
big_smile

Bytte vara spridare till röda spridare från en 900 turbo. Flödar 38,5% mer vilket är nästan optimalt! Adaptionen sköter resten och tändningen blev bra! Kostade mig 500kr för en uppsättning fräscha spridare. Byta spridare tar ca 1h om du aldrig gjort det förr om du inte har tummen helt i handen.

Med dagens bränslepriser sparar jag drygt 2kr/mil på E85!

Edit: bytte från blåa Bosch 432 spridare till röda Bosch 431 spridare. Skillnaden mellan dessa är som sagt nästan optimalt.

såå du behövde inte byta bränsletrycksregulator?

Nej, de nya spridarna flödar 38,5% mer vid samma bränsletryck. Antingen så skaffar man större spridare eller så höjer man bränsletrycket, båda delarna är oftast inte nödvändigt på en "vanlig" bil. Att inte höja bränsletrycket sparar dessutom bränslepumpen smile

Tankade fullt igår för 10.13kr/liter, gissa om man stod och log smile

Elektriker
718 Inlägg
29 mars 2012
p12 skrev:
KBAragger skrev:
p12 skrev:

Han är säkert invandrare så han gillar antagligen inte SD. Men då här är det, Sveriges invandringen är ett problem som kostar pengar, för att finansiera detta tar man ut skatt på saker. Drivmedel exempelvis. Tar man bara in invandrare som kan försörja sig själva har vi löst en stor del av problemet. Sen att brott och våld skulle minska är även det positivt.

jaha nämen det är ju skit bra ju smile förstår inte varför de är så hatade, för de värkar ju skit bra hmm

De är hatade för att de är politiskt inkorrekta, det är ju fult att vara rasist, något som naturligtvis är skitsnack. De har för det mesta mycket bra åsikter.

Problemet är ju inte de bra åsikterna, utan dom fruktansvärt korkade åsikterna.
SD går antagligen mot att bli ett seriösare parti, men fortfarande består det till största del av idioter. T.ex. är jag rätt säker att Åkesson vare jävligt populär om han vare typ KDare. För jag har intrycket att han är en rätt smart person.

Och de "rasistiska" sakerna är ju en sak, men när jag såg de faktum att SD kör rätt hårt på att man vill förstatliga Svenska kyrkan igen.. Ja då hoppas jag dom försvinner illa kvickt. Dom får gärna ta med sig KD också.

Men för att komma in på bensinpriset. SD säger såklart att dom kämpar för lägre bensinpriser, gynna landsbyggden säger dom!(Skåne)
Men allt de där har vi sett förut (C). Och vill dom bli så pass stor att dom har makt kommer dom aldrig kunna hålla fast vid att sänka bensinskatten. Dom 5miljoner storstadsbor skiter väl fullständigt i om 3miljoner får dyrt att åka till jobbet? Så funkar det och eftersom politiker vill ha makt, så vill dom ha röster, och då vänder man sig så småningom till majoriteten. Se på M, dom ville ha makt. Bytte lite politik till Sosse standard med lite jänkar tänk. Klcokrent, då förenar man sossesvensken i oss alla med drömlandet som alla vill vara USA, typ. Vips var dom störst smile

Summa sumarum, soppa priset kommer fortsätta stiga. Enda sättet att antagligen undvika det är väl om jorden går under i augusti eller när fan de var.

Som att kasta vatten i sjön.

Eigenbrötler
1 237 Inlägg
29 mars 2012
rasurbo skrev:
SoL skrev:
Jag tänker så här om bensinpriset:

Behöver jag åka så behöver jag åka och för att åka behöver jag tanka, så då får jag väl tanka då, sen vad det kostar är väl en oväsentlig sak, för jag behöver ju åka.

Tror du att alla har de så? Om man är tvungen att åka till stan när man bor på landet t.ex, då är de inte oväsentligt med bensinpriset

Jag bor på landet...
Jag har 7 mil till närmsta "stad" som är skövde.
Jag har bara 2 mil till jobbet, vilket är rätt lyxigt iofs.

Det jag menar är att många är ute och "nöjesåker" runt runt i "stan" och liknande, det är liksom inget de "måste" göra, men de gör det ändå, och ofta gnälls det om bensinpriset, men likförbannat så åker de några varv extra i stan på helgen.

Jag åker när jag behöver åka, och i stort sett inget mer än så.

Alltså bara till jobbet, och hem igen.

961 Inlägg
29 mars 2012
monno skrev:
p12 skrev:
KBAragger skrev:

jaha nämen det är ju skit bra ju smile förstår inte varför de är så hatade, för de värkar ju skit bra hmm

De är hatade för att de är politiskt inkorrekta, det är ju fult att vara rasist, något som naturligtvis är skitsnack. De har för det mesta mycket bra åsikter.

Problemet är ju inte de bra åsikterna, utan dom fruktansvärt korkade åsikterna.
SD går antagligen mot att bli ett seriösare parti, men fortfarande består det till största del av idioter. T.ex. är jag rätt säker att Åkesson vare jävligt populär om han vare typ KDare. För jag har intrycket att han är en rätt smart person.

Och de "rasistiska" sakerna är ju en sak, men när jag såg de faktum att SD kör rätt hårt på att man vill förstatliga Svenska kyrkan igen.. Ja då hoppas jag dom försvinner illa kvickt. Dom får gärna ta med sig KD också.

Men för att komma in på bensinpriset. SD säger såklart att dom kämpar för lägre bensinpriser, gynna landsbyggden säger dom!(Skåne)
Men allt de där har vi sett förut (C). Och vill dom bli så pass stor att dom har makt kommer dom aldrig kunna hålla fast vid att sänka bensinskatten. Dom 5miljoner storstadsbor skiter väl fullständigt i om 3miljoner får dyrt att åka till jobbet? Så funkar det och eftersom politiker vill ha makt, så vill dom ha röster, och då vänder man sig så småningom till majoriteten. Se på M, dom ville ha makt. Bytte lite politik till Sosse standard med lite jänkar tänk. Klcokrent, då förenar man sossesvensken i oss alla med drömlandet som alla vill vara USA, typ. Vips var dom störst smile

Summa sumarum, soppa priset kommer fortsätta stiga. Enda sättet att antagligen undvika det är väl om jorden går under i augusti eller när fan de var.

nämen varför skulle inte kyrkan få vara statlig enligt dig? jag tycker den idén var skit bra.
sedan är det bra att något parti tänker på landsbygden istället för att försöka få makten genom att vara som alla andra, för alla i sverige bor inte i stockholm, som du ser så är ju nästan varenda djävel på garaget missnöjda med bensin priset, så om de gör som alla andra partier och vänder ryggen mot invandrarna så får de nog stöd av invandrarna för deras rykte är ju att de är rasister, men det finns rasister i var enda parti. de som de vill är att sluta ta in fler utlänningar och förbättra för de som redan finns i landet, det står på deras hemsida. för de pengar som de sparar på att ta in nya kan de förbättra för de som dagens regering inte tänker på, de som bor på landsbygden och pensionärerna. jag vill lägga till att de har INGA planer på att utrota alla andra raser som nazister. för de är ett fredligt parti som tänker på de som redan är bosatta i sverige.
den största anledningen till att folk tror att de är rasister är för att de är patrioter och patriot och nationalist är inte samma sak smile nu tycker jag att det är tillräckligt med politiksnack för på garaget ska man snacka bil smile är du medlem på flashback? då kan man fortsätta där lol

''Brännvin och frisk luft dör man inte av.''
-danskt ordspråk

Sök