4522
Sök

Nytt rekord på bensinpriset 16.03 kr / litern.

Köpingsbo i exil
507 Inlägg
29 mars 2012
jonnielahti skrev:
Echonator skrev:
jonnielahti skrev:

såå du behövde inte byta bränsletrycksregulator?

Nej, de nya spridarna flödar 38,5% mer vid samma bränsletryck. Antingen så skaffar man större spridare eller så höjer man bränsletrycket, båda delarna är oftast inte nödvändigt på en "vanlig" bil. Att inte höja bränsletrycket sparar dessutom bränslepumpen smile

Tankade fullt igår för 10.13kr/liter, gissa om man stod och log smile

spännande, fast tror att jag fixat lite i styrboxen istället, då får jag ut exakt tändning på en gång, har ju tändkassett, har du fördelare?

Eftersom att du har Trionic så ska du mappa om boxen, det är det absolut bästa du kan göra, och det kommer bli riktigt bra med tändningen smile du kan behöva skicka på större spridare ändå för att klara bränslenängden, men då mappar du ju utefter dom smile

Ja jag har Motronic med fördelare smile

Ubåtsingenjör
7 373 Inlägg
29 mars 2012
jonnielahti skrev:
Echonator skrev:
jonnielahti skrev:

spännande, fast tror att jag fixat lite i styrboxen istället, då får jag ut exakt tändning på en gång, har ju tändkassett, har du fördelare?

Eftersom att du har Trionic så ska du mappa om boxen, det är det absolut bästa du kan göra, och det kommer bli riktigt bra med tändningen smile du kan behöva skicka på större spridare ändå för att klara bränslenängden, men då mappar du ju utefter dom smile

Ja jag har Motronic med fördelare smile

hur mappar man då? tongue

skickar iväg till någon som kan och har utrustning till det

Designer.
1 260 Inlägg
29 mars 2012
CHEEVA skrev:
MIKK0 skrev:
KBAragger skrev:

nämen varför skulle inte kyrkan få vara statlig enligt dig? jag tycker den idén var skit bra...

...som du ser så är ju nästan varenda djävel på garaget missnöjda med bensin priset...

Religionsfrihet och en statlig kyrka går inte hand i hand. Varför införa statlig kyrka när 46-85% (wikipedia) av befolkningen är ateister /agnostiker/icke-troende?

Det är klart att folk på ett bilforum är emot bensinpriset. Frågar du folk på ett hästforum vilket som är det bästa djuret lär ju svaret även där bli rätt ensidigt.

frågar du på ett hästforum om bensin priset tror jag du får ungefär samma svar som du får här.... du kan nog fråga nästan var du vill

Frågar jag folk som hoppar av pendeln är svaret troligen motsatt. Vela bara att herr KBAragger inte skulle se garagets medlemmar som en riktmärke.

Remember, remember the fifth of November, the gunpowder treason and plot,
i know of no reason why the gunpowder treason should ever be forgot

Designer.
1 260 Inlägg
29 mars 2012
KBAragger skrev:
MIKK0 skrev:
KBAragger skrev:

nämen varför skulle inte kyrkan få vara statlig enligt dig? jag tycker den idén var skit bra...

...som du ser så är ju nästan varenda djävel på garaget missnöjda med bensin priset...

Religionsfrihet och en statlig kyrka går inte hand i hand. Varför införa statlig kyrka när 46-85% (wikipedia) av befolkningen är ateister /agnostiker/icke-troende?

Det är klart att folk på ett bilforum är emot bensinpriset. Frågar du folk på ett hästforum vilket som är det bästa djuret lär ju svaret även där bli rätt ensidigt.

äh jag vet, är inte troende jag häller, men det är ju bra om staten har lite äxtra koll på vad som hände i den svenska kyrkan smile

och angående hästforumet, tror du inte att de flesta häst ägare bor på LANDSBYGDEN där behövs det TRANSPORTFORDON för att kunna köra runt med hästarna och de FORDONEN körs troligtvis på BENSIN eller DIESEL och de vill antagligen få pengar över till sina hästar istället för TRANSPORT av hästar big_smile
blev det tydligt tongue

Tar det via PM. Slipper vi kladda ner mer här.

Remember, remember the fifth of November, the gunpowder treason and plot,
i know of no reason why the gunpowder treason should ever be forgot

Dahlgren
450 Inlägg
29 mars 2012
Tankar fortfarande 98 för 16,10 utan rabatt! Mitt volvo kort har inte kommit än!!

Pim_Pim
29 mars 2012
Kanske skulle åka ner till Dubai och köpa en tankbil och fylla med bensin och sedan importera hem. big_smile
Får man ju passa på och ta en semester också som man sent kommer glömma, nån som vill med ?

Ubåtsingenjör
7 373 Inlägg
29 mars 2012
MIKK0 skrev:
CHEEVA skrev:
MIKK0 skrev:

frågar du på ett hästforum om bensin priset tror jag du får ungefär samma svar som du får här.... du kan nog fråga nästan var du vill

Frågar jag folk som hoppar av pendeln är svaret troligen motsatt. Vela bara att herr KBAragger inte skulle se garagets medlemmar som en riktmärke.

antagligen åker de pendlen utav en orsak ... tror inte de heller skulle tacka nej till lägre bensinpriser!

Tror faktiskt inte alls det är många som tycker det är bra med höga priser smile

men förstår vart du vill komma!

537 Inlägg
29 mars 2012
vad härligt det är när man loggar in på garaget, kollar nya händelser och så står det: "Det har skrivits 57 nya svar i forumtråden Nytt rekord på bensinpriset 16.03 kr / litern."  Man har ju nåt att göra ett tag iaf tongue

961 Inlägg
29 mars 2012
SAAB-Karlsson skrev:
vad härligt det är när man loggar in på garaget, kollar nya händelser och så står det: "Det har skrivits 57 nya svar i forumtråden Nytt rekord på bensinpriset 16.03 kr / litern."  Man har ju nåt att göra ett tag iaf tongue

aha det kan jag hålla med om, den här tråden uppdateras ständigt tongue

''Brännvin och frisk luft dör man inte av.''
-danskt ordspråk

537 Inlägg
29 mars 2012
KBAragger skrev:
SAAB-Karlsson skrev:

aha det kan jag hålla med om, den här tråden uppdateras ständigt tongue

ja, man får helt enkelt logga in oftare tongue

Aldrig nöjd
804 Inlägg
30 mars 2012
Känns som att min lokala Preem ligger isolerad från omvärlden, hela förra veckan och fram tills idag låg 95 på 15.12, nu ligger det på 15.14. tongue

Tror för övrigt inte att lösningen ligger i bojkott. Finns inget utrymme för priskrig på bensinmarknaden (förutom möjligen hos OKQ8 som bakar in vinst i priset). Slutar alla tanka på Statoil kommer de bara erbjuda högre bonusar och liknande - glöm inte heller att det i princip bara är Statoil och Shell som ligger längst med motorvägarna (i alla fall i sydvästra Sverige).

Det bästa vore om EU var till någon jävla nytta och tvingade regeringen att ta bort dubbelbeskattningen på bränsle i och med att denna strider mot EU-lag.

Livet är för kort för att äga Volvo.

Elektriker
718 Inlägg
30 mars 2012
Lowenhart skrev:
KBAragger skrev:
Lowenhart skrev:

den sved

vaaa? har jag sårat dig?

inte mig, bra skrivet

Ja herregud... Komik på hög nivå:P

Som att kasta vatten i sjön.

551 Inlägg
30 mars 2012
monno skrev:
Lowenhart skrev:
KBAragger skrev:

vaaa? har jag sårat dig?

inte mig, bra skrivet

Ja herregud... Komik på hög nivå:P

KBAragger <3

Haters gonna hate.

200 Inlägg
30 mars 2012
Här i Karlskoga kostar bensinen 15.58 hmm lite billigare än de som har över 16kr/l

Hur kommer det sig att det är olika priser beroende på vart man bor? neutral

med saab i hjärtat & turbotrycket i blodet!
902 Inlägg
30 mars 2012
Ludwigk skrev:
Här i Karlskoga kostar bensinen 15.58 hmm lite billigare än de som har över 16kr/l

Hur kommer det sig att det är olika priser beroende på vart man bor? neutral

vänta 1-2v, ni kommer att få det med!
OK-Q8 startar med race o då de andra bolag följer efter.
Bemanad/obemanad bensinmack, bolag, område & konkurrens i närområde brukar vara huvudfaktorer.

-Vanliga bilar mäter motoreffekt i hk; saab i "pegasos" ;-P
-Smiskar Alla Andra Brutalt, Snor Alla Andras Brudar (saab)
-"adràxte ti mèra"(grekiska)-->"carpe diem"(latin)-->"fånga dagen"(svenska)
-"ouk en to polo to eu"(Aristoteles), "hakuna matata" (swahili)

902 Inlägg
30 mars 2012
SAAB-Karlsson skrev:

den här tråd kan bli nominerad till sveriges populärast!lollol

902 Inlägg
30 mars 2012
Här inne vi är ca 160.000 medlemmar!
Vi kan starta ett parti & tillsammans med andra "sänk skatt" föreningar mm mm kan påverka!
Mmmmm....vänta lite!
Just det, vi är inte i USA som bensin kostar 7.20kr/lit, anses att vara dyrt o påverkar valet......!!!
Senast redigerat av gps18 (30 mars 2012)

537 Inlägg
30 mars 2012
gps18 skrev:
SAAB-Karlsson skrev:

den här tråd kan bli nominerad till sveriges populärast!lollol

haha ja verkligen tongue

Rumpmas
3 860 Inlägg
30 mars 2012
http://www.thejakartaglobe.com/news/bre … rta/507491

I Indoneisens huvudstad Jakarta tvingas 20 000 (!) poliser och militärer hålla ordningen pga våldsamma upplopp pga regeringens plan att höja bränslepriserna. 1998 störtades den dåvarande diktaturen. Upprinnelsen till det maktövertagandet var även då höjda bränslepriser. Det är inte på alla håll i världen som politiker sitter tryggt när de fingrar på bränslepriserna.

677 Inlägg
30 mars 2012
Jag vill så gärna tro att vi svenskar skulle våga demonstrera mot det höga bensin och diesel priset men det ligger i vår kultur att inte demonstrera. För mig när jag tänker på demonstrationer är vänster/höger extremister som går runt och slår sönder saker för att genom våld ändra saker o ting.

Jag som studerar på universitet är också rädd hur det skulle uppfattas av "potentiell" arbetsgivare om jag syns i TV som "demonstrant" då jag tror det ligger en väldig skev bild av vad en "demonstrant" gör. Sedan Sverigies "vänstermedia" skulle skriva stora rubriker om "miljöhatare" " Miljöförstörare" osv.  Det faktum också att Median i Sverige bedriver hjärntvättning av svenska befolkningen av det Sk. "klimathotet". Jag är inte så outbildad att jag inte inser att klimathotet faktiskt existerar men jag har nämnt det tidigare att miljöfrågan får inte påverkar ekonomi negativt. Det hållbara samhället är något att eftersträva !

Nu har jag insett att det finns många människor på garaget som ogillar USA osv men de har faktiskt en miljöpolitik som är bra! sen att det inte tillämpas av befolkningen är en annan femma. Chevrolet Volt i USA kostar runt 250, 000 kr och i Sverige nära 400, 000 kr. I USA ger staten en "miljöbils" rabatt på motsvarande 100tkr.  Om nu staten ville göra allt för miljön så skulle de ge motsvarande men som flera har påpekat i tråden så behöver staten den ökande skatteintäkter för att kunna fortsätta med sin bidragspolitik.

Jag insåg redan för ett par år sedan att Sverige är inte en land för oss bilister, politiken har sedan tidigt 90-tal motverkat allt som har med bilar,vägar, energi törstiga industrier. Vi har alla rätt till olika åsikter, folk får gärna tycka att bensinen är billig och att jag som bilist förstör naturen! Men då ska även folk få ha en åsikt om invandring, att bensinen är dyr osv men det får man inte ha!

Vi lever i dag i ett samhälle som styrs av vänstermedia, så länge alla tycker lika är det bra! Du får inte sticka ut. Jag personligen är grymt besviken på vilken väg regeringen styr Sverige! Jag vill leva tillbaka till tiden då bensinen kostade 10 kr och det var social acceptabelt att åka bil utan att Södermalms borna står o kastar bajs för man åker i en pickis.
Vi har politiker och människor som faktiskt tycker att vi ska ha högre skatt osv för att pengarna inte räcker till? när 70% av skatteintäkterna går till "administrativa" så är något fel.
Men vad kan vi göra åt det? ja inte mycket. Jag skulle så gärna villja gå ut och demonstrera och protestera för den höga skatten men vågar jag? Nej! Jag skulle inte våga att visa mig i TV i min fråga då  jag inser att det skulle kunna förstöra mina chanser i näringslivet.

Sen med bojkottning av bensinstationer lägg ner! Det påverkar inte, boven i dramat är skatten! Det var en gång i tiden då skatten behövdes, på samma sätt som Förmögenhets skatten och villaskatten men det är dags att modernarisera och effektivisera.

NU kommer jag säkert irritera många men jag är så jävla glad att jag faktiskt utbildar mig så jag har möjlighet att flytta. Jag inser att striden är redan förlorad och det kommer bli värre tro mig,  När (S)(V)a(MP) kommer in i riksdagen då jävlar kan vi snacka om bensinpriset. Kommer vi att klaga på Internet ? Självklart!! kommer vi göra något åt det? Aldrig!!

Jag tänker lite på boken " det sovande folket" eller vad det hette och ta me fan vad den stämmer bra!! Svenskar gör inget åt saken? visst är det roligt?

Nej Sverige består av mesar, inklusive mig själv som inte vågar göra något åt det.
Jag citerar en debatt artikel:
" Ni, kära svenskar, är personer som man kan slå på vänstra kinden och ni vänder den andra kinden till. Man kan trampa på er utan att se någon reaktion. "

Sök