Hoaken skrev:
Hejsan!
jo nu är det så här..
det är en nissan 200sx s13, och har tyckt ett tag att turbon ej drar som den ska osv.
påvägen till elmia så helt plötsligt bildades ett rökmoln typ blå/vit rök, sedan avtog det ganska snabbt... det kom då jag låg i c.a 150kmh.. å lättade på gasen... sedan försvann det när ja saktade ner..
antar det var turbon som gick lite på kok där med? samt kollar man ner på turbon så är det oljigt på den..
sedan idag så körde jag hemifrån (varit ute å kört lite innan) .. kom in så långt då jag kollade till på temperaturen å såg att vatten tempen gick på kok... körde hem igen å som vanligt ligger vattnet i expansionskärlet på minimum... vill aldrig stanna kvar verkar det som?
fyllde även på kylaren som verkade rätt tom? kanske fick i runt en halv liter i den...
Ser ingen olja i vattnet i expansionskärlet...
och oljenivån har sjunkt till halva och det har väll mest sjunkit nu på sistonde å särskilt efter det som hände på vägen till elmia...
Undrar då ett par frågor som:
Är turbon den som drar oljan tror ni? (i höstas luktade den bränd olja från avgaserna men har slutat med det dock kan det komma om jag står på tomgång)
eller är det toppen? iochmed den verkar dra vatten? eller är det normalt att det ska göra så? att man får fylla på expansionskärlet lite då å då?
-toppen å topppackning ska vara bytt för inte jätte länge sen!
yes det var väll allt, och oljekyl, intercooler är på G då jag inte har något av det så antagligen därför min lille turbo förtidspensioneras?
alll hjälp uppskattas
mvh håkan