3997
Sök

Viner/tjuter någonstans från motorn - Audi 80 Coupe (AMATÖR)

853 Inlägg
2 maj 2011
Trådstartare
Hej.

Jag har en Audi 80 Coupe från 1989. Kamremmen bytt vid 24500, den har nu gått 25000 mil.

Nu till felet:

När jag startar bilen är allt ok. Men om jag står på tomgång och gasar strax över 1000 varv, så tjuter det från motorn. Inte överdrivet mycket, men man hör innefrån/utefrån att nått viner. Som om någon rem glider eller något. Pappa kände på fläktremmen, den satt bra. Han har även helt lite vatten och 5.55 på. Men ljudet kvarstår.

Sammanfattningsvis; Utgångläge tomgång, gasar i friläge till ungefär 1200 varv så tjuter det lite lätt, viner från motorn, var vet jag inte. Samma sak när varvmätaren går ner från att ha varit på 2000 varv/min etc. så viner det till.

Vad kan det vara?

Vad kostar det att åka till en bilfirma och låta han lyssna på ljudet och kanske klura ut vad det kan vara för fel?

Hoppas ni har det bra där ute- Johannes.
Senast redigerat av Johanness (2 maj 2011)

...has left the building...
4 474 Inlägg
2 maj 2011
Hm....Nybytt kamrem o vinande ljud....
Fråga: Hade du samma vinande ljud innan kamremsbytet? En alldeles för hårt spänd kamrem viner, dessutom reduceras livslängden drastiskt....

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

853 Inlägg
2 maj 2011
Trådstartare
dawwe skrev:
Hm....Nybytt kamrem o vinande ljud....
Fråga: Hade du samma vinande ljud innan kamremsbytet? En alldeles för hårt spänd kamrem viner, dessutom reduceras livslängden drastiskt....

Jag köpte bilen igår natt. Bilen hade då åkt 15 mil för att komma till mig. Hörde ingenting när jag stod där och gasade och lyssnade. Kan bero på att den var varm då (?)

Kamremen böts av en firma, tvivlar starkt på att de gjort fel. Som sagt, köpte bilen igår och kan inte jämföra för och efter remmen.

Läste detta, nästan identiskt fel som jag har;

http://www.nordicaudi.com/php/forum/sho … =&vc=1

Är det någon jag bör se över?
Senast redigerat av Johanness (2 maj 2011)

4 474 Inlägg
2 maj 2011
Du skrev ju att fläktremmen(som generatorremmen ofta kallas!) kändes OK, men givetvis skadar det inte att dubbelkolla. Har du servostyrning så har jag för mig att du har en rem även för den, om den nu inte är samma rem som generatorremmen. Att kamremmen är bytt på verkstad är ingen garanti, den kan vara för hårt spänd. Var tidigare inblandad i en diskussion gällande en Seat med just ett vinande ljud, i det fallet var det kamremmen som var för hårt spänd. Mitt råd: Kontrollera kamremmens spänning samt att spänrullen löper som den skall. Minns jag rätt så händer inget på en 1.8 från -89 om remmen skulle rappa eller gå av, det är bara att montera en ny rem o köra vidare, men gissningsvis sitter det väl en 136-hästars Audi-femma i din o där blir det dyrt om remmen går...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.

853 Inlägg
2 maj 2011
Trådstartare
dawwe skrev:
Du skrev ju att fläktremmen(som generatorremmen ofta kallas!) kändes OK, men givetvis skadar det inte att dubbelkolla. Har du servostyrning så har jag för mig att du har en rem även för den, om den nu inte är samma rem som generatorremmen. Att kamremmen är bytt på verkstad är ingen garanti, den kan vara för hårt spänd. Var tidigare inblandad i en diskussion gällande en Seat med just ett vinande ljud, i det fallet var det kamremmen som var för hårt spänd. Mitt råd: Kontrollera kamremmens spänning samt att spänrullen löper som den skall. Minns jag rätt så händer inget på en 1.8 från -89 om remmen skulle rappa eller gå av, det är bara att montera en ny rem o köra vidare, men gissningsvis sitter det väl en 136-hästars Audi-femma i din o där blir det dyrt om remmen går...

Ska höra mig för lite imorgon och ha detta i åtanke, återkommer med lite svar osv. imorgon. smile

Tack så länge!

4 474 Inlägg
2 maj 2011
Ett tips: Se till att ljudet finns där ALLTID så att säg, dvs vid samma varvtal. Demontera sedan generatorrem samt ev servoremmen. Starta bilen, gasa till o kolla om ljudet är kvar eller inte. Kör MAX 20-30 sek utan monterad servo/generatorrem (vattenpumpen drivs normalt av en av dessa remmar). Är ljudet borta så vet du att det är antingen en av remmarna som gnisslar och/eller ett av aggregaten (generator,v-pump, servopump eller AC-pump om sådan finnes) som genererar ljudet...

Försöker iaf
12 819 Inlägg
3 maj 2011
Fanns det några kvitton eller så vad som bytts i samband med kamremsbytet?
Löprulle och vattenpump ska bytas samtidigt, vattenpumpen drivs med kamremmen om det handlar om den femcylindriga motorn.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

853 Inlägg
3 maj 2011
Trådstartare
dawwe skrev:
Ett tips: Se till att ljudet finns där ALLTID så att säg, dvs vid samma varvtal. Demontera sedan generatorrem samt ev servoremmen. Starta bilen, gasa till o kolla om ljudet är kvar eller inte. Kör MAX 20-30 sek utan monterad servo/generatorrem (vattenpumpen drivs normalt av en av dessa remmar). Är ljudet borta så vet du att det är antingen en av remmarna som gnisslar och/eller ett av aggregaten (generator,v-pump, servopump eller AC-pump om sådan finnes) som genererar ljudet...

Hej!

Idag var jag till Bilmetro här i stan. De håller ju på med Audi.

Så jag gick in till verkstaden och sa precis som det var, att det viner från motor rummet. Han sa att han kunde hänga med ut och lyssna. Så jag startade bilen och den började tjuta när jag gasade och tonade ner sig när jag släppte på gasen. Då sa han: "Vad är det för motor?" Jag svarade att det var en 5 cylindring 2.3 liters motor. "Det är bara att åka, ingen fara." Jag frågade ju förstås varför: "Det brukar/kan låta såhär från dessa (eller om han menade 5 cylindriga) motorer. Varför visste han inte, det bara gör de sa han.

Så vad ska jag utgå från här? Att det är ok? Trots att det låter som om någon rem slirar?

Som sagt, jag är amatör så jag vet ju inte egentligen hur det ska låta. tongue

Mr. AUDI !
642 Inlägg
3 maj 2011
Min låter likadant tongue samt mina 7 andra GT coupér jag ägt tongue cool

Four Rings To Rule Them All!

853 Inlägg
4 maj 2011
Trådstartare
SibbSon skrev:
Min låter likadant tongue samt mina 7 andra GT coupér jag ägt tongue cool

Jaha! Då kanske han har en poäng med det han säger? Kan du beskriva ditt ljud som du har fått från dem? Detaljerat. lol
Senast redigerat av Johanness (4 maj 2011)

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
4 maj 2011
Min Coupé gnäller oxå lite, och har gjort det i 3år smile
Jag hör det dock inte innuti bilen, men ändå.

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Försöker iaf
12 819 Inlägg
4 maj 2011
Inget gnäll från mina 2.3or någonsin! Kan du inte spela in ett klipp där ljudet hörs?

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
4 maj 2011
För mej låter det som att en liten fågel fastnat i fläktremmen, och klämms till varje gång den passerar en remskiva  lol

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Mr. AUDI !
642 Inlägg
4 maj 2011
för mig har det alltid varit en vinande ljud varesig jag kör lr står still o gasar dvs bara när man varvar upp motorn..

Four Rings To Rule Them All!

583 Inlägg
5 maj 2011
Lyft av fläktremmen och starta bilen en kort stund. (Detta när den är kall ifall fläktremmen även styr vattenpumpen.)

Kvarstår problemet eller har det försvunnit?
Isåfall hör ljudet till remmen eller lagerhjul som remmen driver.

Testa isåfall att snurra på alla hjul du kan för att känna ifall något låter dåligt (detta när bilen ej är igång pga varma och eventuellt roterande delar.)

Ifall problemet EJ försvunnit
Har du precis utesluit Rem, Remspännare, Generator, Servopump, ev ACpump som eventuell felfaktor.
Sätt sedan dit remmen igen.

PS.
Lyssna inte på alla stollar som säger åt dig att byta delar!
Diagnostik först sedan byter du RÄTT del, detta istället för att slänga en massa pengar på delar som är hela!

Mvh
Anders

Even with cruise control.. you still have to steer.

Sök