Har jag rätt eller fel

jewe
3 maj 2011 · 498 Inlägg

Lång Historia kort....

Jag köpte en bil för ca 400.000:- av en firma och la till motorvärmare och dragkrok eftersom dessa saker ej fanns monterat på bilen enligt säljaren (firman).

Dragkroken kom någon vecka senare,  jag beställde tid på mekonomen för montering (skulle kosta 3000:-). När kroken skulle monteras så visade det sig att det redan satt en dragbalk där och allt som behövdes var att sätta dit en krok (Oris balk från Bosal).

Jag meddelade firman där jag köpte bilen och kroken om att jag inte behöver byta hela dragbalken eftersom det gick att köpa kroken lös och jag skulle då slippa betala montering samt att jag skulle spara 4500:- på materialkostnaden. Dom hävdar att den inte går att besikta med dom sakerna...vilket jag trodde på sad

Monteringen drog ut på tiden, men när jag åter skulle boka en tid så förklarde han på mekonomen att han pratat med bilprovningen och att det självklart går att besikta bilen med orginalbalk och en godkänd krok. Nu sitter det en krok från Oris/Bosal på och bilen och den är godkänd av SBP (betalade 3500:- för en lös krok)

Kroken och balken jag beställde av firman var inte en avtagbar som jag var väldigt noga med att det skulle måsta vara (detta upptäckte jag mycket senare), svaret på det var att "den är avtagbar om du använder verktyg=monterar bort själva kulan".

Dom vägrar att ta tillbaka kroken/balken så jag känner mig ganska blåst på 8000:-. Dom tar inte tillbaka den för att det var en beställningsvara och detta  trots att jag fått fel varor samt att jag blev fel informerad om behovet av en helt ny balk/krok.

Jag vill alltså returnera kroken trots att det gått lång tid och få pengarna tillbaka eller varor för ett liknande belopp (har även sagt att jag kan nöja mig med en sänkningssats som kostar 4800:-). Men dom tar inte tillbaka delarna

Tycker ni att jag har rätt eller fel i detta ärende....

Senast redigerat av jewe (3 maj 2011)

KHRacing
3 maj 2011 ·

jewe skrev:
.........
Kroken och balken jag beställde av firman var inte en avtagbar som jag var väldigt noga med att det skulle måsta vara (detta upptäckte jag mycket senare), svaret på det var att "den är avtagbar om du använder verktyg=monterar bort själva kulan".....

Svaret har du här i din egen text.
Bilfirman skall stå för allt, då vi i Sverige har en lag som säger attman har upp till 2 år på sig att hänvisa till fel som funnits på föremålet/bilen sedan den7det köptes,.

beviserligen så har ju kroken/baklen suttit på hela tiden ju.

jewe
3 maj 2011 · 498 Inlägg

KHRacing skrev:

jewe skrev:
.........
Kroken och balken jag beställde av firman var inte en avtagbar som jag var väldigt noga med att det skulle måsta vara (detta upptäckte jag mycket senare), svaret på det var att "den är avtagbar om du använder verktyg=monterar bort själva kulan".....

Svaret har du här i din egen text.
Bilfirman skall stå för allt, då vi i Sverige har en lag som säger attman har upp till 2 år på sig att hänvisa till fel som funnits på föremålet/bilen sedan den7det köptes,.

beviserligen så har ju kroken/baklen suttit på hela tiden ju.

Ägaren till firman säger att det inte står något i deras papper att det skulle ha funnits någon balk monterad och om det fanns det så är det bara en tillfällig balk (vad det nu är).hmm

KHRacing
3 maj 2011 ·

jewe skrev:
Ägaren till firman säger att det inte står något i deras papper att det skulle ha funnits någon balk monterad och om det fanns det så är det bara en tillfällig balk (vad det nu är).hmm

skit i vad dem säger, de har helt enkelt inte bockat sig ner för att titta efter = ej anteckant detta

kontakta din kommuns konsumentombudsman.

PoulZen
3 maj 2011 · 772 Inlägg

Det låter väldigt skumt alltihop.

Bilfirman låter inte seriös för fem öre, om det är som du säger.

Om du beställt en krok som ska vara avtagbar, och du fått en som inte är det, då är det så klart deras fel. Sen kan det vara svårt att bevisa vad du har sagt till dom, då kommer ord stå mot ord.

Sen så har dom rätt i att dom inte behöver ta tillbaka en beställningsvara, alternativt att dom tar tillbaka den men du får stå för 30% av kostnaden, så vet jag att vissa bilfirmor har det iaf.

Men eftersom det gått vad jag antar är för lång tid för öppet köp, och du inte kan bevisa att du verkligen beställde en avtagbar krok, så kan nog tyvärr bilfirman neka att ta tillbaka den.
Men det är dock dåligt gjort av bilfirman om nu allt är som du säger.

Och bilfirman går ju såklart efter vad som står i deras papper, datasystem. Så om dom får uppgift om att det inte står något om någon balk där så har dom inte gjort något fel när det gäller det.
Men dom borde ju ha tagit tillbaka den om det sitter en balk från början. Men det är inte bilfirmans ansvar utan biltillverkarens som dom får vända sig till. Så det kan bli en massa tjafs och ingen som vill ta på sig ansvaret för det.

Senast redigerat av PoulZen (3 maj 2011)

KHRacing
3 maj 2011 ·

PoulZen skrev:
Sen så har dom rätt i att dom inte behöver ta tillbaka en beställningsvara, alternativt att dom tar tillbaka den men du får stå för 30% av kostnaden, så vet jag att vissa bilfirmor har det iaf.

Det du säger stämmer ja - Men inte i detta fallet då TS fått en beställningsvara ja, men han har ju fått FEl vara.

PoulZen
3 maj 2011 · 772 Inlägg

KHRacing skrev:

PoulZen skrev:
Sen så har dom rätt i att dom inte behöver ta tillbaka en beställningsvara, alternativt att dom tar tillbaka den men du får stå för 30% av kostnaden, så vet jag att vissa bilfirmor har det iaf.

Det du säger stämmer ja - Men inte i detta fallet då TS fått en beställningsvara ja, men han har ju fått FEl vara.

Ja det säger han ja. Jag kan inte veta om han verkligen sagt till Bilfirman att den skulle vara avtagbar, eller hur?

Jag har själv jobbat med kundmottagning och vet av erfarenhet att kunder ibland påstår att dom sagt något som dom inte sagt, (säger inte att detta är fallet med TS).
Vad jag menar är att TS kan säga att han var tydlig med att det skulle vara en avtagbar krok, men det kan ju vi inte veta med säkerhet. Precis som Bilfirman kan ljuga så kan TS.

Senast redigerat av PoulZen (3 maj 2011)

jewe
3 maj 2011 · 498 Inlägg

PoulZen skrev:
Det låter väldigt skumt alltihop.

Bilfirman låter inte seriös för fem öre, om det är som du säger.

Om du beställt en krok som ska vara avtagbar, och du fått en som inte är det, då är det så klart deras fel. Sen kan det vara svårt att bevisa vad du har sagt till dom, då kommer ord stå mot ord.

Sen så har dom rätt i att dom inte behöver ta tillbaka en beställningsvara, alternativt att dom tar tillbaka den men du får stå för 30% av kostnaden, så vet jag att vissa bilfirmor har det iaf.

Men eftersom det gått vad jag antar är för lång tid för öppet köp, och du inte kan bevisa att du verkligen beställde en avtagbar krok, så kan nog tyvärr bilfirman neka att ta tillbaka den.
Men det är dock dåligt gjort av bilfirman om nu allt är som du säger.

Och bilfirman går ju såklart efter vad som står i deras papper, datasystem. Så om dom får uppgift om att det inte står något om någon balk där så har dom inte gjort något fel när det gäller det.
Men dom borde ju ha tagit tillbaka den om det sitter en balk från början. Men det är inte bilfirmans ansvar utan biltillverkarens som dom får vända sig till. Så det kan bli en massa tjafs och ingen som vill ta på sig ansvaret för det.

Kroken kom i slutet på oktober och den 9/9-10 meddelade jag dom om att det redan satt en balk där...i april så fick jag den godkänd på SBP så det har gått lång tid men detta beror ju på att jag trodde på deras ord om att det inte går att besikta med den balk som redan sitter där.

Säljaren var jätte trevlig och hjälpsam tills jag skrev på papperna och bilen blev min. Jag har bett om reservnycklarna sedan september 2010 i flera mail och telefon samtal men fortfarande har jag inga resev nycklar...

jewe
3 maj 2011 · 498 Inlägg

Jag förklarade för säljaren att jag kommer att ha bilen på utställningar och att jag är väldigt noga med hur det ser ut. Jag VET till 100% att jag bara ville ha en krok om den gick att ta bort och att det inte ens fick finnas en täckkåpa för att dölja att det sitter en krok där.

Grejen är att det har dragit ut på tiden och att ord står mot ord.

Ska säga ett detta inte är en liten firma utan en ganska känd bil firma i Norrland

Senast redigerat av jewe (3 maj 2011)

jewe
3 maj 2011 · 498 Inlägg

PoulZen skrev:
Det låter väldigt skumt alltihop.

Bilfirman låter inte seriös för fem öre, om det är som du säger.

Om du beställt en krok som ska vara avtagbar, och du fått en som inte är det, då är det så klart deras fel. Sen kan det vara svårt att bevisa vad du har sagt till dom, då kommer ord stå mot ord.

Sen så har dom rätt i att dom inte behöver ta tillbaka en beställningsvara, alternativt att dom tar tillbaka den men du får stå för 30% av kostnaden, så vet jag att vissa bilfirmor har det iaf.

Men eftersom det gått vad jag antar är för lång tid för öppet köp, och du inte kan bevisa att du verkligen beställde en avtagbar krok, så kan nog tyvärr bilfirman neka att ta tillbaka den.
Men det är dock dåligt gjort av bilfirman om nu allt är som du säger.

Och bilfirman går ju såklart efter vad som står i deras papper, datasystem. Så om dom får uppgift om att det inte står något om någon balk där så har dom inte gjort något fel när det gäller det.
Men dom borde ju ha tagit tillbaka den om det sitter en balk från början. Men det är inte bilfirmans ansvar utan biltillverkarens som dom får vända sig till. Så det kan bli en massa tjafs och ingen som vill ta på sig ansvaret för det.

Du har så rätt...men jag vet vad jag beställde smile

PoulZen
3 maj 2011 · 772 Inlägg

jewe skrev:
Jag förklarade för säljaren att jag kommer att ha bilen på utställningar och att jag är väldigt noga med hur det ser ut. Jag VET till 100% att jag bara ville ha en krok om den gick att ta bort och att det inte ens fick finnas en täckkåpa för att dölja att det sitter en krok där.

Grejen är att det har dragit ut på tiden och att ord står mot ord.

Ska säga ett detta inte är en liten firma utan en ganska känd bil firma i Norrland

Tyvärr har du nog små chanser att få rätt. Men orkar du så kan du alltid dra igång ett åtal mot dom.
Men jag tycker nog du ska prata med chefen på firman innan du drar igång för mkt, om du inte redan gjort det.

jewe
3 maj 2011 · 498 Inlägg

PoulZen skrev:

jewe skrev:
Jag förklarade för säljaren att jag kommer att ha bilen på utställningar och att jag är väldigt noga med hur det ser ut. Jag VET till 100% att jag bara ville ha en krok om den gick att ta bort och att det inte ens fick finnas en täckkåpa för att dölja att det sitter en krok där.

Grejen är att det har dragit ut på tiden och att ord står mot ord.

Ska säga ett detta inte är en liten firma utan en ganska känd bil firma i Norrland

Tyvärr har du nog små chanser att få rätt. Men orkar du så kan du alltid dra igång ett åtal mot dom.
Men jag tycker nog du ska prata med chefen på firman innan du drar igång för mkt, om du inte redan gjort det.

Jag har pratad med Chefen men han hänvisade mig tillbaka till säljaren (Chefen skulle be honom ringa mig för en vecka sedan sad)

KHRacing
3 maj 2011 ·

på dem igen - på deras chef, ingen annan.

jewe
3 maj 2011 · 498 Inlägg

KHRacing skrev:
på dem igen - på deras chef, ingen annan.

Det ska jag :-)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
4 maj 2011 · 17 552 Inlägg

Hör med konsumentombudet i din kommun alternativt ARN. Är bilfirman medlem i MRF måste den följa råd från ARN. Om inte: Då är du nog rökt tyvärr.

Detta är ytterligare ett exempel på att: Köp bilen men hämta ALDRIG ut den från bilfirman innan allt som är sagt är gjort! Allt som överenskommes mellan köpare/säljare SKA stå i köpavtalet.

Mvh
Alexander
Fd. Bilhandlare.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang