Det finns många som kan Imprezan betydligt bättre än mig, men något jag lärt mig om boxermotorer är att de är kinkiga med oljenivån eftersom oljan inte skickas upp "överst" i motorn för att sedan rinna ned i tråget utan trycks ut åt sidorna och sedan ner i tråget. Särskilt på GT/WRX är det viktigt att oljebytena skötts ordentligt, efter vad jag kunnat läsa mig till är det mer eller mindre standard med oljebyten var 1000:e mil. Så kolla så att serviceboken är ordentligt ifylld, vanliga fel om det fuskats med oljan är rasade vevlager och det är dyrt... minst sagt...
Vad gäller skillnader mellan GT och WRX så hette turbomodellen ("rallybilen") GT till och med årsmod -00 varvid WRX tog vid -01. Är så vitt jag vet i stort sett samma motor i 00 och 01 (2-liters boxer med turbo) däremot tycker jag personligen att GT:n från 00 var snyggare än WRX från 01, men detdär är ju högst individuellt...
Edit: kan rekommendera ett besök på svenska subaristforumet, det finner du här: http://swesubaru.forum24.se/swesubaru.html
Senast redigerat av TS_quattro (6 maj 2011)
Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!