Köpråd subaru impreza

lavemangkillen
6 maj 2011 · 441 Inlägg

Tja jag är riktigt sugen på att köpa en Subaru impreza årsmodell från 00 och uppåt hade tänkt att lägga mig mellan 80 - 110k i prisklass.
Men skulle dock vilja ha svar på några frågor innan detta kommer bli verklighet och jag sitter bakom ratten roll

*Är det en bil som man kan lita på utan att behöva känna sig orolig för att den ska rasa ihop för mig om jag
vill använda den till vardags?

*Ska jag satsa på en wrx eller en gt är det stor prestanda skilnad och var är det för skilnad?

* Finns det något, några vanlig fel som brukar uppkomma med dom bilarna?

*Sen vad är viktigt att jag kollar på när jag väl står där och ska köpa en?

*vanliga fel och slitage delar osv?

jag skulle verkligen uppskatta om jag kunde få några bra svar för är inte så påläst om bilen för övrigt så de finns säkert någon som kan ge mig bra svar.
Det skulle vara till en stor hjälp och glädje om du som kan eller vet något skulle vilja svara på någon av mina frågor tack på förhand wink

Subaru impreza GT (GC8) "hubbe" (2000)
TS_quattro fyrkrafsare
6 maj 2011 · 1 443 Inlägg

Det finns många som kan Imprezan betydligt bättre än mig, men något jag lärt mig om boxermotorer är att de är kinkiga med oljenivån eftersom oljan inte skickas upp "överst" i motorn för att sedan rinna ned i tråget utan trycks ut åt sidorna och sedan ner i tråget. Särskilt på GT/WRX är det viktigt att oljebytena skötts ordentligt, efter vad jag kunnat läsa mig till är det mer eller mindre standard med oljebyten var 1000:e mil. Så kolla så att serviceboken är ordentligt ifylld, vanliga fel om det fuskats med oljan är rasade vevlager och det är dyrt... minst sagt...

Vad gäller skillnader mellan GT och WRX så hette turbomodellen ("rallybilen") GT till och med årsmod -00 varvid WRX tog vid -01. Är så vitt jag vet i stort sett samma motor i 00 och 01 (2-liters boxer med turbo) däremot tycker jag personligen att GT:n från 00 var snyggare än WRX från 01, men detdär är ju högst individuellt...

Edit: kan rekommendera ett besök på svenska subaristforumet, det finner du här: http://swesubaru.forum24.se/swesubaru.html

Senast redigerat av TS_quattro (6 maj 2011)

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!
Subaru Legacy Station 2.0R "Obsidian Black Pearl" (2007)
slowSwede
6 maj 2011 · 223 Inlägg

Har en Wrx 02 som jag skall sälja, när jag får tid för det...
Har bytt urtrampningslagret på den.
Förutom det....service som vanligt. Oljebyten är nog bra att vara överdrivet noga med, eftersom de plockar lite mer än 100 hk/liter.
Fick en bra att veta sista gången jag besiktigade den, en damask som möjligtvis började ge sig. Ovanligt nitisk besiktningsman den gången då jag nog aldrig varit fast så länge på besiktningen.
Har inte haft några som helst problem med den bilen.
Körde den ifrån Miami till Costa Rica och den bara snurrade finfint, som sagt.
Helt vanligt bilägande hittills för mig i alla fall (förutom en tabbe på verkstaden, men det var ju deras fel...)

BMW 335 (2007)
lavemangkillen
6 maj 2011 · 441 Inlägg

tack så jätte mycket känns skönt att så snabbt få respons wink

Subaru impreza GT (GC8) "hubbe" (2000)
Christian S
6 maj 2011 · 4 816 Inlägg

tycker att du ska ta och titta in på vårat klubb forum http://www.subaruclub.se/forum där hittar du massa information om dom här bilarna.
vi (Swedish Subaru Club) är den offisiella subaru klubben i sverige och sponsras i dagsläget av subaru nordic ab.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
dengus Bilplastreperatör
6 maj 2011 · 87 Inlägg

Passa dig för knackningar i motorn, ja gick fick det 2 veckor efter ja köpt bilen, vevlagerras... Va vara byta hela blocket 55000.. Så va noga med de! Annars så är det mycket pålitliga bilar och jag själv skulle helt klart kunna köpa en likadan

Mvh

-Michael :-)
6 maj 2011 · 367 Inlägg

Så som jag fattat det så har GT en riktigt jävla klen låda.

Christian S
7 maj 2011 · 4 816 Inlägg

-Michael skrev:
Så som jag fattat det så har GT en riktigt jävla klen låda.

det är inget fel på själva lådan i sig utan det är 3ans drev som är den svag länken i den och det är fram för allt när folk trimmar "för mycket" som den går sönder, men det finns ju dom som pajar den med orginal effekten också.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
lavemangkillen
8 maj 2011 · 441 Inlägg

tack så mycket för alla råd och tips smile

Subaru impreza GT (GC8) "hubbe" (2000)
rasmus_budde
4 augusti 2011 · 16 Inlägg

saken e den att imprezans växellåda är så lätt att laga du kan till och med göra det med förbundna ögon...
har själv en wrx och man e driftkungen på vintern o snabbast på sommaren.
förbannat rolig bil att köra, och mycket säker i kurvor.
men jag ska byta min koppling på verkstad imorgon... 15000 lök för den men det e en uppgraderad koppling så den ska hålla för lite brutalare körning.

ge fan i gt... wrx:en gör dig gladare

Subaru Impreza WRX "den blåa faran" (1998)
lavemangkillen
26 augusti 2011 · 441 Inlägg

okej tänkte mer på att gtn väger lite mindre men de är ju mer nybilskänsla i wrx en ska åka och kika på en gt i dag kan lägga upp bilder om de blir ett köp haha
Men köp menar jag att jag ska försöka göra ett klipp wink

mvh adam

Subaru impreza GT (GC8) "hubbe" (2000)
Japs-Jens
26 augusti 2011 · 1 503 Inlägg

Jag hade en GT förut. Helt underbar att åka i. Det tråkiga var lådan som sagt. Vill man trimma och köra lite hårdare är lådan den svaga länken. Ska man förstärka lådan blir det en DYR historia. Kika även efter rost i bakskärmar. Verkar som det är rätt vanligt.

Men vill man ha en driftsäker året runt bil i så när som originalskick i motorn så är den perfekt. Goare ljud får man leta efter!

RB25DET, probably the best motorsound in the world!
lavemangkillen
26 augusti 2011 · 441 Inlägg

jo tack de vet jag smile fan va underbart boxermulret är smile
men vad jag har hört är de lätt att fixa lådorna på dom själv. så ska kika om man kan låna någon polares garage och fixa till de.
jag ska åka och kika på en riktigt fin nu i efter middag smile

Subaru impreza GT (GC8) "hubbe" (2000)
Japs-Jens
27 augusti 2011 · 1 503 Inlägg

Så lätt är det ju endå inte att byta drev i växellådan.. Sen är drevsatser ganska dyrt..

RB25DET, probably the best motorsound in the world!
lavemangkillen
27 augusti 2011 · 441 Inlägg

har man ett garage och kan ta tid på sig är de inga problem plus att man ska ju ha bra kontakter inom allt för då blir allt mycke billigare och roligare wink

Subaru impreza GT (GC8) "hubbe" (2000)
Turbovin Turbo lover
27 augusti 2011 · 555 Inlägg

Bästa är att bygga om till 6-petad låda från en nyare STI. I princip skottsäkert även för 600 hk. Går på ca 20-30k beroende på om du vill justerbar mellandiff eller ej.

Subaru Impreza STI Type R "AVCS 2.1l stroker" (2000)
lavemangkillen
27 augusti 2011 · 441 Inlägg

de låter som ett alternativ wink föresten någon som har ett prisförslag på vad ett koplingsbyte går på? polare undrar han har en gt-99

Subaru impreza GT (GC8) "hubbe" (2000)
Limited_Edition
10 april 2013 · 89 Inlägg

Lite sent ute! men bättre sent än aldrig, haha.
Iaf, jag har en GT från 00.. Mitt vevlager gick nyss..fick metallspån i hela motorn så det var bara att plocka ut och göra rent och fixa det som gått sönder.. Sen som sagt har den fått impreza sjukan ( rost i bakskärmar ) Sen så ska ju växellådan vara rätt instabil om man kör för hård.. Sen har jag även hört att motorras kan ske vid runt 12k mil. Jag pratade även med en väldigt väldigt skicklig mekaniker idag på min skola. Han håller mycket på med racing och bygger långlopps bilar titt som tätt. Han har lite erfarenhet med boxer och säger det är sisådär. Hans motorer har gått sönder som är i originalskick och han har även haft en tidigare elev som ständigt kom och frågade om en viss del gick att laga. Han sa bara ' ingen ide, bara slänga och köpa nytt '' Så jag börjar få dåliga vibbar med boxern. Sen har jag hört att vissa får lätt blårök. Jag överväger nu till att sälja min och skaffa BMW (z3 el m5). Jag älskar att mecka och uppgradera bilar. Eftersom jag hört att BMW ska ha pålitliga och starka motorer så är det nu ett alternativ för mig. För jag orkar verkligen inte att fler saker ska hända med min bil..(gått 15k mil) Men hur fungerar det med din GT? har du haft några problem?

lavemangkillen
10 april 2013 · 441 Inlägg

Limited_Edition skrev:
Lite sent ute! men bättre sent än aldrig, haha.
Iaf, jag har en GT från 00.. Mitt vevlager gick nyss..fick metallspån i hela motorn så det var bara att plocka ut och göra rent och fixa det som gått sönder.. Sen som sagt har den fått impreza sjukan ( rost i bakskärmar ) Sen så ska ju växellådan vara rätt instabil om man kör för hård.. Sen har jag även hört att motorras kan ske vid runt 12k mil. Jag pratade även med en väldigt väldigt skicklig mekaniker idag på min skola. Han håller mycket på med racing och bygger långlopps bilar titt som tätt. Han har lite erfarenhet med boxer och säger det är sisådär. Hans motorer har gått sönder som är i originalskick och han har även haft en tidigare elev som ständigt kom och frågade om en viss del gick att laga. Han sa bara ' ingen ide, bara slänga och köpa nytt '' Så jag börjar få dåliga vibbar med boxern. Sen har jag hört att vissa får lätt blårök. Jag överväger nu till att sälja min och skaffa BMW (z3 el m5). Jag älskar att mecka och uppgradera bilar. Eftersom jag hört att BMW ska ha pålitliga och starka motorer så är det nu ett alternativ för mig. För jag orkar verkligen inte att fler saker ska hända med min bil..(gått 15k mil) Men hur fungerar det med din GT? har du haft några problem?

Okej tråkigt att höra. Nä min fungerar fin fint. Kör med 323hk och den går som en klocka snart rullat 14500. Ingen ytrost. Och när de kommer blir de rostlagning och ny lack. Dessa bilar kommer stiga i väree med tiden bara den är väll skött. Sköter man om bilen orsänkligt ör de ingen fara. Ang motorerna. Är de ju inget fel på dom. Men om folk inte ver hur dom ska trimma dom så är de riktigt svårt.

Subaru impreza GT (GC8) "hubbe" (2000)
Limited_Edition
10 april 2013 · 89 Inlägg

ja precis! Lite min tanke... Jag är ju inte så jätte duktig på boxermotorer.. Jag vet bara att det är trångt hehe.. Men ja, kul att höra att din funkar som den ska iaf! Tack för svaret!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang