3808
Sök

Volvo 740 (B230f) startar ej!

040 RedLine
1 219 Inlägg
9 maj 2011
Trådstartare
Min kompis Volvo 740 GL med en b230f startar inte. Bilen har gått 21 000 mil.

Motorn går runt som den ska på startmotorn, har kollat kompet och det är jämt och fint (12bar). Bilen har gnista hos alla 4 stift. Bilen startar på startgas alltså fungerar tändningen som den ska.

Antagligen får den inte bränsle, men har kollat så fuelrailen får bränsle och har provat byta regulator.

Vad är det för fel? Kan det vara fel på styrboxen till bränslet så spridarna inte öppnar?

Tacksam för svar
Mvh BrajjÁxx

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
9 maj 2011
Knackat på spridarrelät medans nån kör på starten?

040 RedLine
1 219 Inlägg
9 maj 2011
Trådstartare
Marcus_89 skrev:
Knackat på spridarrelät medans nån kör på starten?

Var sitter de? Vid motståndet, nä?

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
9 maj 2011
På 940 sitter det vid expansionkärlet iallafall. På 740 vet jag inte om det är samma placering. Ett svart relä, brukar ge med sig efterhand

040 RedLine
1 219 Inlägg
9 maj 2011
Trådstartare
Marcus_89 skrev:
På 940 sitter det vid expansionkärlet iallafall. På 740 vet jag inte om det är samma placering. Ett svart relä, brukar ge med sig efterhand

Ska kollas upp och bytas. Vad kan det annars vara?

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
9 maj 2011
Om det nu är ok bränsletryck så borde felet sitta i spridarrelät eller kanske bränsleboxen. Det är vad jag kan tänka mig iallafall. Men kolla upp spridarrelät först smile

040 RedLine
1 219 Inlägg
9 maj 2011
Trådstartare
Marcus_89 skrev:
Om det nu är ok bränsletryck så borde felet sitta i spridarrelät eller kanske bränsleboxen. Det är vad jag kan tänka mig iallafall. Men kolla upp spridarrelät först smile

aa ska göra de! smile Verkar inte sitta någon ventil på fuelrailen så jag ksn kolla trycket sad

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

235 Inlägg
9 maj 2011
Om stiften inte är blöta skulle jag tippa på spridarrelä, om du nu är säker på att den får soppa?

ett alternativ är ju att lyfta hela fuelrailen o dra på starten o se så de sprutar från alla spridare

740 turbo
T04e och massa sprit i tanken :)

040 RedLine
1 219 Inlägg
9 maj 2011
Trådstartare
Hermansson skrev:
Om stiften inte är blöta skulle jag tippa på spridarrelä, om du nu är säker på att den får soppa?

ett alternativ är ju att lyfta hela fuelrailen o dra på starten o se så de sprutar från alla spridare

Stiften är inte blöta nä smile Så får inte soppa, spridarna satt som fan i insuget så palla inte dra sönder något! Men ska byt reläet i morgon och se om de fungerar bättre!

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

040 RedLine
1 219 Inlägg
10 maj 2011
Trådstartare
Stämmer det att motorn ej kan få gnista då spridarreläet är dåligt?

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
10 maj 2011
SÄkring till spridarreläet? Bara en fundering. Gnistan har väl inte med spridarreläet att göra.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

235 Inlägg
10 maj 2011
lyft upp fuelrailen, brukar sitta hårt men de är bara dra.

Vevaxelgivaren?

Årsmodell? är det -88 går de ju kolla om de finns felkoder

740 turbo
T04e och massa sprit i tanken :)

583 Inlägg
10 maj 2011
Jag hade gjort en lätt test med att bara lyfta på brännslerailen och be en kompis dra lite lätt på startmotorn. Då ser du ifall spridarna skjuter ut en bensindimma (jorda brännslerailen med en sladd ifall detta behövs).

Mvh
Anders

Even with cruise control.. you still have to steer.

040 RedLine
1 219 Inlägg
11 maj 2011
Trådstartare
Tack för alla svar, bytte bränslereläet och fugerade fin fint efter detta! TACK big_smile

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

Sök