Köpråd: Bmw eller audi?

Sampyla
10 maj 2011 · 75 Inlägg

Tjenare!

Jo det är så att jag går i tankarna att köpa en ny bruksbil.

Jag har kollat på audi och bmw för det är nån av dom bilmärkena jag vill köpa.

Men jag tänkte fråga er om nån kan ge lite mer info om audi? Har kollat mycket på s4, den nyare med v6 bi-turbo, är det nåt att ha? Vanliga fel? Är den äldre s4an bättre?

Sen har jag även kollat på bmw 330, hur är dom?

Mvh/
Sami

Volvo740-88 Volvo850-92
10 maj 2011 · 1 676 Inlägg

Audi!

Audi_powah
10 maj 2011 · 1 515 Inlägg

Beror på vilka modeller du kikat på, jag skulle iaf ta Audi i de flesta lägen. Men det beror på vilken modell som sagt smile

"What+s the point of racing? You´re just proving that you´re faster than the other guy"
BMW M3 E46 "Raeder Motorsport" (2001)
Mitsubishi Evolution V "DEAMON" (1998)
Sthorsen SkommarboSnoken
10 maj 2011 · 9 Inlägg

tycker du ska köpa evo !

Buick Elektra 225 "Edvard" (1968)
Sampyla
10 maj 2011 · 75 Inlägg

Audi_powah skrev:
Beror på vilka modeller du kikat på, jag skulle iaf ta Audi i de flesta lägen. Men det beror på vilken modell som sagt smile

Jo men jag hade tänkt en s4 typ 99-00, sen har jag inte kollat på så många fler modeller!

Rquired Allmänt envis
10 maj 2011 · 12 512 Inlägg

Till Audi-entusiasternas högljudda protester(?) kastar jag fram att BMW är ett bättre och vettigare val;

-BMW har åtminstone under de aktuella åren haft betydligt större andel nöjda ägare och presterat avsevärt bättre resultat i tillförlitlighetsundersökningar. BMW har haft de nöjdaste ägarna tillsammans med Subaru och Toyota, Audi har legat kring eller under medelbilen. Och så vidare...

-BMW är rejält billigare att underhålla, Audi har ofta dels dyrare delar men det är framför allt alla servicepunkter som ställer till det: Till exempel att Audi har kamrem mot BMW´s underhållsfria kedja. Sedan är det ofta trängre under huven på Audi´s, BMW har som designdrag länge haft "en lång motorhuv" och rakställda motorer vilket gör det löjligt lättmekat. Klart Audi har bättre och sämre modeller, men för att ta den S4 2.7 du nämner är det rejält trångt under huven och löjligt dyrt att byta de två turbo-aggregaten vad jag förstått.

-Audi var på den tiden inte en premiumbil i klass med BMW i mina ögon, jag tycker helt klart att nyare Audi (Tex. A6 C6 med flera) är premiumbilar helt i klass med BMW och Mercedes men de runt år 2000 nådde inte fram.

-Jag antar att du vill ha en rolig bil, hur stämmer det in på Audi? De modeller du nämner är framtunga klumpar med ett understyrt beteende och vag styrning; Snabba rakt fram men inga körmaskiner, jämfört med BMW´s 3-serie som anses vara originalet till den lilla, körglada premiumbilen...

BMW´s lilla E46 är ingen problemfri bil men den har inte många svagheter som kan innebära dyra reparationer och den är duktig på många områden: Rolig, bekväm, stadig, välbyggd och så vidare. Köper du en 330i får du en av mina favoritmotorer, M54 är prisbelönad i en mängd olika sammanhang och har dels en underbart rivig karaktär men framför allt en låg förbrukning.

Att E46 med M54-sexan håller vet jag, min far har kört 60.000mil med modellen utan problem utan bara bytt slitdelar. Därför skulle helt klart se en 330i som det vettigaste köpet i denna prisklassen om man väger körglädje/bruksvärde per krona eller liknande. Däremot är det lite svårt att jämföra en standard-BMW som 330i med en sportmodell av Audi som S4; Även om jag anser att BMWn är roligare har Audin andra resurser under huven om vi säger så. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Sampyla
11 maj 2011 · 75 Inlägg

Ja ni, det är riktigt svårt! För audin har ju turbo och fyrhjulsdrift och det är ju kul! Men jag älskar bmw.. haha och bmw finns ju inte med turbo orginal i den prisklassen och det är ju synd sad

Hmm, riktigt svårt är det iaf! Finns det nå andra bilar som är roliga runt samma prisklass?

Mvh/
Sami

LIVINL0UD
11 maj 2011 · 1 582 Inlägg

Om du har Bmw närmast hjärtat så är det bara köra på en 330, du kan ju alltid turbokonvertera den eller sätta i kompressor från ESS, då får du jävligt rolig bil big_smile

Annars så finns det ju Nissan S14 i den prisklassen då får du både rwd och turbo smile


Sampyla skrev:
Ja ni, det är riktigt svårt! För audin har ju turbo och fyrhjulsdrift och det är ju kul! Men jag älskar bmw.. haha och bmw finns ju inte med turbo orginal i den prisklassen och det är ju synd sad

Hmm, riktigt svårt är det iaf! Finns det nå andra bilar som är roliga runt samma prisklass?

Mvh/
Sami

Sampyla
11 maj 2011 · 75 Inlägg

Hehe jo de kanske skulle va nåt! smile

Ok, hur är dom då? Nissan s14 alltså, va sitter det för motor i dom?


LIVINL0UD skrev:
Om du har Bmw närmast hjärtat så är det bara köra på en 330, du kan ju alltid turbokonvertera den eller sätta i kompressor från ESS, då får du jävligt rolig bil big_smile

Annars så finns det ju Nissan S14 i den prisklassen då får du både rwd och turbo smile


Sampyla skrev:
Ja ni, det är riktigt svårt! För audin har ju turbo och fyrhjulsdrift och det är ju kul! Men jag älskar bmw.. haha och bmw finns ju inte med turbo orginal i den prisklassen och det är ju synd sad

Hmm, riktigt svårt är det iaf! Finns det nå andra bilar som är roliga runt samma prisklass?

Mvh/
Sami

ozzy ★★★★★
11 maj 2011 · 455 Inlägg

Ang. S4 b5 så se upp med att turbo'sarna inte är dåliga, dyr historia och enklast (?) att plocka ner hela motorn o byta eftersom dom sitter dåligt till, kolla helst upp felkoder med jag hade själv felkoder på min, på avgastemparna utan och veta om de när jag köpte min, svin dyra dom också + att det verkar vara ett mycket vanligt fel på denna motorn att dom går sönder, kolla även upp så att kamremmen är bytt! lika dyr historia som turbo-byte vag ska ha från 15lax o uppåt, i övrigt är det kanon bilar tycker jag smile

MakkeAnd
11 maj 2011 · 26 Inlägg

BMW kanske ?..

Nissan S15 Spec-R "WWWD" (2001)
MakkeAnd
11 maj 2011 · 26 Inlägg

Kör en BMW 33O så spöar du Quattro A4 som skit

Nissan S15 Spec-R "WWWD" (2001)
SportPilot Ubåtsingenjör
11 maj 2011 · 7 228 Inlägg

MakkeAnd skrev:
Kör en BMW 33O så spöar du Quattro A4 som skit

beror på vilken maskin det sitter i a4an .... men nu snackas det s4a och inte a4a

Jag vet själv inte vad jag hade valt, det någon sa tidigare i tråden att audi inte skulle va roliga bilar ??? Audi har haft bra många roliga bilar i sitt program under några år, var väl kanske innan 80 talet som folk såg audi som tråkiga långsama gubb bilar men inte nu längre

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Rquired Allmänt envis
11 maj 2011 · 12 512 Inlägg

CHEEVA skrev:

MakkeAnd skrev:
Kör en BMW 33O så spöar du Quattro A4 som skit

beror på vilken maskin det sitter i a4an .... men nu snackas det s4a och inte a4a

Jag vet själv inte vad jag hade valt, det någon sa tidigare i tråden att audi inte skulle va roliga bilar ??? Audi har haft bra många roliga bilar i sitt program under några år, var väl kanske innan 80 talet som folk såg audi som tråkiga långsama gubb bilar men inte nu längre

Nej någon skrev "De modeller du nämner är..." vilket verkligen inte är detsamma som att alla Audi är tråkiga. Och det är inte detsamma som "långsamma" heller, men att de är klumpiga och (Jämförelsevis) ovilliga till att svänga står jag fast vid.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
MakkeAnd
11 maj 2011 · 26 Inlägg

Tror dock att du har roliga med en bmw, om jag ska vara ärlig.

Nissan S15 Spec-R "WWWD" (2001)
yoppe
11 maj 2011 · 388 Inlägg

Jag gillar både Audi  och BMW rejäla bilar med tysk kvalitét ,nu har jag självklart inte kört alla modeller av båda märkena men min röst landar nog på BMW.

it_mutt Avstängd
11 maj 2011 · 10 388 Inlägg

Audiot som jag är så hamnar min röst, inte helt ogrundat på Audi

Men det är ju som sagt en smaksak smile

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
XorcessX
25 maj 2011 · 709 Inlägg

Audi, utan att tveka

BMW 530i (2001)
BMW 540iA (1993)
Rafii
25 maj 2011 · 27 Inlägg

audi quattro !

BMW 728 "Björnen" (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang