Köpråd. Är sugen på en bil med en potentiell motor och som är snabb när det svänger.

Fritzeen
11 maj 2011 · 360 Inlägg

För ett tag sedan bestämde jag mig för att köpa en Evo 8. Och nu har jag börjat vela fram och tillbaka om det verkligen är ett bra alternativ. Jag vill ha en bil som är rolig att busåka i och som har en motor som är potentiell för större effektuttag för att köra med på strippen/bana.
Just nu velar jag mellan Nissan Skyline R33 GTR, Mitsubishi Evolution 8 och Toyota Supra MKIV TT. Jag ska rabbla upp de nackdelarna som jag känner om dessa bilar så hoppas jag att jag får lite mer information utav er som rycker upp mig och som får mig att känna att valet lättare.
Eftersom jag redan har en R33a idag så vore det roligt att testa en annan bil då R33 GTR känns rätt så snarlik den jag har nu, dessutom så har jag även fått höra att det inte skiljer sig så mycket mellan R33 GTST och R33 GTR? Evo 8ans motor känns för mig rätt så klen om man jämför med de andra två bilarna som jag har nämnt. Supran känns mest som en rakt fram bil som inte alls hänger på de andra två bilarna när det svänger. Jag vet inte, jag kanske är helt ute och cyklar med mina teorier. Därför hoppas jag på lite mer information från er där ute som kan dessa bilar mer än vad jag kan smile.

When people risk their lives, shouldn't it be for something very important?
JDMy00 ClubJDM.se
11 maj 2011 · 1 608 Inlägg

Honda är mitt tips, de går fort när de svänger! big_smile

http://www.blocket.se/malmo/Honda_Civic … 12&w=3

Mazda Mx-5 (1999)
Fritzeen
11 maj 2011 · 360 Inlägg

JDMy00 skrev:
Honda är mitt tips, de går fort när de svänger! big_smile

http://www.blocket.se/malmo/Honda_Civic … 12&w=3

Är mest intresserad av dessa tre bilar tongue

When people risk their lives, shouldn't it be for something very important?
Kihlstrand
11 maj 2011 · 13 Inlägg

Väljer du mellan dom så köp en Evo så kommer du inte bli missnöjd. Det lovar jag dig! Då kan du åka snabbt på alla tänkbara underlag. Även om det känns klenare med 4 cylindrigt så är det ett billigare alternativ om du tänker börja trimma.

Men det finns så mycket mer bilar än dom tre. Så lås inte in dig för mycket!

Det finns inga genvägar till en snabb bil.

Mina tips=)

Lycka till!

Fritzeen
11 maj 2011 · 360 Inlägg

Kihlstrand skrev:
Väljer du mellan dom så köp en Evo så kommer du inte bli missnöjd. Det lovar jag dig! Då kan du åka snabbt på alla tänkbara underlag. Även om det känns klenare med 4 cylindrigt så är det ett billigare alternativ om du tänker börja trimma.

Men det finns så mycket mer bilar än dom tre. Så lås inte in dig för mycket!

Det finns inga genvägar till en snabb bil.

Mina tips=)

Lycka till!

Johan, du som kan mycket om evo. Är det lätt att få upp en evo i 500kusar? Är evon en billigare bil att trimma på än en skyline GTR?

When people risk their lives, shouldn't it be for something very important?
Kihlstrand
11 maj 2011 · 13 Inlägg

Fritzeen skrev:

Kihlstrand skrev:
Väljer du mellan dom så köp en Evo så kommer du inte bli missnöjd. Det lovar jag dig! Då kan du åka snabbt på alla tänkbara underlag. Även om det känns klenare med 4 cylindrigt så är det ett billigare alternativ om du tänker börja trimma.

Men det finns så mycket mer bilar än dom tre. Så lås inte in dig för mycket!

Det finns inga genvägar till en snabb bil.

Mina tips=)

Lycka till!

Johan, du som kan mycket om evo. Är det lätt att få upp en evo i 500kusar? Är evon en billigare bil att trimma på än en skyline GTR?

Du får upp dom flesta japanare till 500hk utan några större problem, sålänge du bygger för 500hk.

I en Evo behöver du bygga en smidd bottendel för att åka 500hk. Trots att vissa hävdar att man kan plocka 500hk ur originalmotorn i en skyline så tror jag att man verkligen tänjer på gränserna. Så jämför du kostnaden av att bygga en smidd 4G63 med en RB26DETT så är den förstnämnda motorn bra mycket billigare.

Sen behövs det ju mycket annat utöver en smidd bottendel. Men som med allt annat så får man vad man betalar för. Om man snålar och bygger så billigt som möjligt får man räkna med att sakerna kanske inte håller lika länge.

Men generellt sätt: Ja, en Evo är billigare att trimma än en Skyline eller Supra.

Senast redigerat av Kihlstrand (11 maj 2011)

Fritzeen
11 maj 2011 · 360 Inlägg

Men för att uppnå sådana effekter i en evo, när bör man ändra motorstorleken?

When people risk their lives, shouldn't it be for something very important?
Kihlstrand
11 maj 2011 · 13 Inlägg

Fritzeen skrev:
Men för att uppnå sådana effekter i en evo, när bör man ändra motorstorleken?

Du menar stroka? Öka motorvolymen? Det behöver du inte göra alls. Det gör man mest för att ändra motorns karaktär. Finns folk som plockat upp mot 1000hk i 1.8 liters motorer.

slowSwede
11 maj 2011 · 223 Inlägg

Skall du upp i 500 hästar (på hjulen eller?) så hade jag försökt kolla på bilar med större motorer än Evo.
Iaf om du inte har någon vardagsbil eller funderar på en FQ400 och låter den vara original.
Har alltid gillat Supror även om jag aldrig kommer köpa en själv (lite för gammal helt enkelt), deras motorer är ju kända för att tåla stryk.
Att få bilar att svänga ok är ju i sammanhanget ganska billigt.

Större motorvolym än Evo:n hade jag satsat på, speciellt om det är hjulhästar vi pratar om.
Nu får vi se vad alla Evo-ägare säger...;-)

BMW 335 (2007)
Kihlstrand
11 maj 2011 · 13 Inlägg

slowSwede skrev:
Skall du upp i 500 hästar (på hjulen eller?) så hade jag försökt kolla på bilar med större motorer än Evo.
Iaf om du inte har någon vardagsbil eller funderar på en FQ400 och låter den vara original.
Har alltid gillat Supror även om jag aldrig kommer köpa en själv (lite för gammal helt enkelt), deras motorer är ju kända för att tåla stryk.
Att få bilar att svänga ok är ju i sammanhanget ganska billigt.

Större motorvolym än Evo:n hade jag satsat på, speciellt om det är hjulhästar vi pratar om.
Nu får vi se vad alla Evo-ägare säger...;-)

Motivera gärna varför du rekommenderar större motorvolym då Frits är nyfiken på just detta:).

Fritzeen
11 maj 2011 · 360 Inlägg

Vad mer specifikt blir bättre av att stroka motorn?
Jag syftade på 500hk ur motorn. Har evon några kända fel förutom AYC pumpen? Jag vill gärna ha AC i bilen och du johan känner nog också till det wink. Så därför är ingen Evo RS ett alternativ.
Tål evon att köras med på strippen? Hur pass bra håller drivlinan?

slowSwede: Jag tänkte just på suprans vikt och bakhjulsdrift, är det inte väldigt svårt att få en sådan att hänga på en GTR eller en Evo i svängarna?

When people risk their lives, shouldn't it be for something very important?
Kihlstrand
11 maj 2011 · 13 Inlägg

Fritzeen skrev:
Vad mer specifikt blir bättre av att stroka motorn?
Jag syftade på 500hk ur motorn. Har evon några kända fel förutom AYC pumpen? Jag vill gärna ha AC i bilen och du johan känner nog också till det wink. Så därför är ingen Evo RS ett alternativ.
Tål evon att köras med på strippen? Hur pass bra håller drivlinan?

slowSwede: Jag tänkte just på suprans vikt och bakhjulsdrift, är det inte väldigt svårt att få en sådan att hänga på en GTR eller en Evo i svängarna?

Om du ökar slaget får du generellt starkare bottenregister. Det är väl ayc pumpen som kan ge sig men då kan du byta ut den mot en rs diff så slipper du det problemet. Ja du kan misshandla evon rätt duktigt. Man behöver igentligen inte förstärka något i drivlinan för dom effektuttagen förutom att du byter till en koppling som tål mer stryk.

Du får fundera på vad du vill ha bilen till, så väljer du bil efter dina behov.

Senast redigerat av Kihlstrand (11 maj 2011)

Fritzeen
11 maj 2011 · 360 Inlägg

Kihlstrand skrev:

Fritzeen skrev:
Vad mer specifikt blir bättre av att stroka motorn?
Jag syftade på 500hk ur motorn. Har evon några kända fel förutom AYC pumpen? Jag vill gärna ha AC i bilen och du johan känner nog också till det wink. Så därför är ingen Evo RS ett alternativ.
Tål evon att köras med på strippen? Hur pass bra håller drivlinan?

slowSwede: Jag tänkte just på suprans vikt och bakhjulsdrift, är det inte väldigt svårt att få en sådan att hänga på en GTR eller en Evo i svängarna?

Om du ökar slaget får du generellt starkare bottenregister. Det är väl ayc pumpen som kan ge sig men då kan du byta ut den mot en rs diff så slipper du det problemet. Ja du kan misshandla evon rätt duktigt. Man behöver igentligen inte förstärka något i drivlinan för dom effektuttagen förutom att du byter till en koppling som tål mer stryk.

Du får fundera på vad du vill ha bilen till, så väljer du bil efter dina behov.

Är det svårt att byta ut till rs diff?
Jag vet egentligen vad jag vill ha bilen till. Och det är till allmänt bus, strippen och lite bana. Lite allround kan man säga.
Evon och supran känns ju som två riktigt roliga alternativ. Men supran känns som en tråkig banbil, jag har väl lite svårt att släppa den då det har varit en drömbil i många år. Evon tycker jag ser väldigt rå ut och den verkar ha potential för både bana och strippen. Jag tror att evon är det alternativet som passar mig bäst utav dessa tre kanske? Men vad finns det fler för bilar med samma prestanda och prisklass?

When people risk their lives, shouldn't it be for something very important?
Crille88
11 maj 2011 · 1 353 Inlägg

http://vimeo.com/21423040
att bygga en bil som går både rakt fram och svänger har inte med bilen i sig o göra, utan hur stor plånboken är..

denna filmen är bara ett exempel på att en supra smiskar 4wd maskiner till frukost tongue

Seat Leon Cupra R "Limited Edition nr 496 av 799" (2018)
slowSwede
11 maj 2011 · 223 Inlägg

Fritzeen skrev:
slowSwede: Jag tänkte just på suprans vikt och bakhjulsdrift, är det inte väldigt svårt att få en sådan att hänga på en GTR eller en Evo i svängarna?

Supra TT väger väl strax över 1500 kg? Fyrhjulsdrift är ju grymt när det går långsamt så ur tajta svängar sticker de nog. Kör banor med långa rakor med Supran wink Personligen gillar jag inte riktigt fyrhjulsdrift eftersom det ökar vikten och samtidigt ökar förbrukningen (kör mina bilar till dagligdags också), nyttan finns säkert om man ligger 500+ hkr med en massa vrid och ligger på 2:an och 3:an och kör.

Kihlstrand skrev:
Motivera gärna varför du rekommenderar större motorvolym då Frits är nyfiken på just detta:).

http://www.epi-eng.com/piston_engine_te … ngines.htm förklarar varför det finns en meningen med fler cylindrar/kolvar.

Större motorvolymer komprimerar ju större gasblandningar, så det blir mer hk och nm.

Nu kan man ju hitta genvägar på här och där, men skall man följa någon principiell teori så "There's no replacement for displacement" även om det låter lite präktigt amerikanskt.

Eller hur menar du? smile

BMW 335 (2007)
Kihlstrand
12 maj 2011 · 13 Inlägg

slowSwede skrev:

Fritzeen skrev:
slowSwede: Jag tänkte just på suprans vikt och bakhjulsdrift, är det inte väldigt svårt att få en sådan att hänga på en GTR eller en Evo i svängarna?

Supra TT väger väl strax över 1500 kg? Fyrhjulsdrift är ju grymt när det går långsamt så ur tajta svängar sticker de nog. Kör banor med långa rakor med Supran wink Personligen gillar jag inte riktigt fyrhjulsdrift eftersom det ökar vikten och samtidigt ökar förbrukningen (kör mina bilar till dagligdags också), nyttan finns säkert om man ligger 500+ hkr med en massa vrid och ligger på 2:an och 3:an och kör.

Kihlstrand skrev:
Motivera gärna varför du rekommenderar större motorvolym då Frits är nyfiken på just detta:).

http://www.epi-eng.com/piston_engine_te … ngines.htm förklarar varför det finns en meningen med fler cylindrar/kolvar.

Större motorvolymer komprimerar ju större gasblandningar, så det blir mer hk och nm.

Nu kan man ju hitta genvägar på här och där, men skall man följa någon principiell teori så "There's no replacement for displacement" även om det låter lite präktigt amerikanskt.

Eller hur menar du? smile

Exakt, det vara det jag menade, bara en liten utförligare förklaring som hjälper Viktor förstå mer ingående vad det handlar om:).

Som du säger, kör man snabba banor med långa kurvor lämpar sig supran mycket bra. Har tyvärr aldrig fått chansen att åka med en Supra på bana.

Det tråkiga med nyare evos är att dom väger mer (ca 1400kg) än dom äldre generationerna som väger runt 1250kg. Sen är det ju svårt att jämföra 500hk i en evo och 500hk i en supra. Som natt och dag. Medans Evon vinner på tightare banor eller i lägre hastigheter så blir den frånåkt av supran på motorvägen hela dan varje dag.

Men det sitter ju olika motorer i olika bilar av en anledning. I mindre lättare bilar sitter det mindre motorer för det räcker för att flytta bilen. I större bilar som väger mer kompenserar man med större motor.

Du kommer nog fram till vad du vill ha tillslut:).

Senast redigerat av Kihlstrand (12 maj 2011)

Snitch Ointresserad.
12 maj 2011 · 936 Inlägg

Evo:n alla dagar i veckan, mellanstort turboaggregat och ett par fina kammar så du får fint register.

Teabag appreciation club.
slowSwede
12 maj 2011 · 223 Inlägg

Jo, det är väl det allting handlar om. Vad vill Fritz ha egentligen?
0-100 så snabbt som möjligt, Evo.
Motorvägsbest, Supra.

Lite offtopic:
Det finns ju några stycken som kör strax äver 400 hjulhästar på 135/335:or med bara meth och programvara.
Det finns turbouppgraderingar också, även om allting är i sin linda på den plattformen.
Vågar nästan säga att N54 är nästa 2JZ.

BMW 335 (2007)
Rojpen
12 maj 2011 · 2 230 Inlägg

en lotus elan/elise smile dom är kvick eller opel speedster turbo smile då kan man åka fort på banan big_smile

så kan det vara då det inte blev som det skulle
camaro67 Meister
12 maj 2011 · 6 763 Inlägg

Kihlstrand skrev:

slowSwede skrev:

Fritzeen skrev:
slowSwede: Jag tänkte just på suprans vikt och bakhjulsdrift, är det inte väldigt svårt att få en sådan att hänga på en GTR eller en Evo i svängarna?

Supra TT väger väl strax över 1500 kg? Fyrhjulsdrift är ju grymt när det går långsamt så ur tajta svängar sticker de nog. Kör banor med långa rakor med Supran wink Personligen gillar jag inte riktigt fyrhjulsdrift eftersom det ökar vikten och samtidigt ökar förbrukningen (kör mina bilar till dagligdags också), nyttan finns säkert om man ligger 500+ hkr med en massa vrid och ligger på 2:an och 3:an och kör.

Kihlstrand skrev:
Motivera gärna varför du rekommenderar större motorvolym då Frits är nyfiken på just detta:).

http://www.epi-eng.com/piston_engine_te … ngines.htm förklarar varför det finns en meningen med fler cylindrar/kolvar.

Större motorvolymer komprimerar ju större gasblandningar, så det blir mer hk och nm.

Nu kan man ju hitta genvägar på här och där, men skall man följa någon principiell teori så "There's no replacement for displacement" även om det låter lite präktigt amerikanskt.

Eller hur menar du? smile

Exakt, det vara det jag menade, bara en liten utförligare förklaring som hjälper Viktor förstå mer ingående vad det handlar om:).

De spelar ingen roll om de är en långsam eller snabb kurva. Evon åker ifrån supran när det svänger. Men ute på rakorna kanske de är annorlunda.

S14/s15 kanske kan vara ett alternativ? Sr20det är en bra motor som tål en del stryk. Lättare och har bättre väghållning än en supra. Uppgraderingar finns i mängder till moror, chassi och utseende. Och det är billigt om du jämför med de andra

Som du säger, kör man snabba banor med långa kurvor lämpar sig supran mycket bra. Har tyvärr aldrig fått chansen att åka med en Supra på bana.

Det tråkiga med nyare evos är att dom väger mer (ca 1400kg) än dom äldre generationerna som väger runt 1250kg. Sen är det ju svårt att jämföra 500hk i en evo och 500hk i en supra. Som natt och dag. Medans Evon vinner på tightare banor eller i lägre hastigheter så blir den frånåkt av supran på motorvägen hela dan varje dag.

Men det sitter ju olika motorer i olika bilar av en anledning. I mindre lättare bilar sitter det mindre motorer för det räcker för att flytta bilen. I större bilar som väger mer kompenserar man med större motor.

Du kommer nog fram till vad du vill ha tillslut:).

Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang