Audi 100 2.3E -92 motorkod AAR Ingen gnista på bilen. *LÖST*

daspunner
13 maj 2011 · 111 Inlägg

Som rubriken lyder. 5 cylindrig AAR-motor som inte vill...
Alla förslag är välkomna!



/Dave

Senast redigerat av daspunner (18 maj 2011)

LeafBox Lat Perfektionist
13 maj 2011 · 6 359 Inlägg

Ingen gnista alls?

Tändspole är iaf det första jag tänker på.
Fast jag kommer inte ihåg ifall dom där gamla bilarna hade kam/vev-axelsensor

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
te_wik Forummoderator
13 maj 2011 · 12 813 Inlägg

LeafBox skrev:
Ingen gnista alls?

Tändspole är iaf det första jag tänker på.
Fast jag kommer inte ihåg ifall dom där gamla bilarna hade kam/vev-axelsensor

Du gissar på tändspole, jag gissar på hallgivare! smile

Lite mer info hade inte skadat, har bilen larm/startspärr? Hände det plötsligt eller har det krånglat tidigare?
Gick den som den ska innan problemet..? osv.



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
daspunner
13 maj 2011 · 111 Inlägg

Har bytt tändspole och och fortfarande ingen gnista så det är väl som nämnts hallgivaren kan jag gissa iom att det verkar vanligt fel på Audi. Dock så är ju hallgivaren integrerad med fördelaren/rotorn. Rätta mej om jag säger fel på de olika delarna. Har dock hittat länkar om att det skulle gå o byta bara hallgivaren men var i hel-e köper jag bara den? Ursäkta språket men jag är lätt irriterad över bilen nu...

/Dave

te_wik Forummoderator
13 maj 2011 · 12 813 Inlägg

Som jag förstått det så är det inte så bara att byta hallgivaren, den sitter nitad. Samtidigt är det nog inte lönt rent ekonomiskt utan försök hitta en komplett fördelare begagnat.

Hallgivaren går annars att mäta om man kan använda en multimeter, exakt hur det går till kommer jag inte ihåg såhär rakt av men sök runt på garaget, google och www.nordicaudi.com så hittar du säkert något vettigt.



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
daspunner
17 maj 2011 · 111 Inlägg

Har nu bytt hela fördelaren o får gnista men bilfan startar lik förbannat inte. Förslag emottages, bitte!

/Dave

te_wik Forummoderator
17 maj 2011 · 12 813 Inlägg

daspunner skrev:
Har nu bytt hela fördelaren o får gnista men bilfan startar lik förbannat inte. Förslag emottages, bitte!

/Dave

Satte du fördelaren i korrekt läge?


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
daspunner
17 maj 2011 · 111 Inlägg

Tror det. Hur kollar jag det? Fick lite mekar hjälp av en som kan betydligt mer än lilla gröna jag. Han märkte upp o hade sej.

/Dave

te_wik Forummoderator
18 maj 2011 · 12 813 Inlägg

daspunner skrev:
Tror det. Hur kollar jag det? Fick lite mekar hjälp av en som kan betydligt mer än lilla gröna jag. Han märkte upp o hade sej.

/Dave

Dra runt motorn så den är nollad, kolla sedan hur rotorn står i förhållande till markeringen på fördelaren under dammkåpan.




Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
daspunner
18 maj 2011 · 111 Inlägg

te_wik skrev:

daspunner skrev:
Tror det. Hur kollar jag det? Fick lite mekar hjälp av en som kan betydligt mer än lilla gröna jag. Han märkte upp o hade sej.

/Dave

Dra runt motorn så den är nollad, kolla sedan hur rotorn står i förhållande till markeringen på fördelaren under dammkåpan.


Det gjorde vi o nu går den igen!!!! Yihaaa!!!



Mvh Tommy

te_wik Forummoderator
18 maj 2011 · 12 813 Inlägg

Perfekt. Nu behöver du bara ställa tändningen så den står rätt, nu har du den bara i grundinställning.



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
dawwe ...has left the building...
18 maj 2011 · 4 474 Inlägg

te_wik: Kan man verkligen justera tändningen på en 5-cylindrig -92:a? Den 5-cylindriga spisen borde väl ha begåvats med ett bättre tändsytem kan jag tycka iaf... På mina 2 bilar från VW/Audi-koncernen (-95 resp -96, 4-cyl 2.0) så grundställer man endast, resten sköter motorelektroniken. Har testat o vrida på fördelaren när motorn går men inget händer (nåja så länge man inte vrider den super-mycket).

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
te_wik Forummoderator
18 maj 2011 · 12 813 Inlägg

dawwe skrev:
te_wik: Kan man verkligen justera tändningen på en 5-cylindrig -92:a? Den 5-cylindriga spisen borde väl ha begåvats med ett bättre tändsytem kan jag tycka iaf... På mina 2 bilar från VW/Audi-koncernen (-95 resp -96, 4-cyl 2.0) så grundställer man endast, resten sköter motorelektroniken. Har testat o vrida på fördelaren när motorn går men inget händer (nåja så länge man inte vrider den super-mycket).

Hmm, ja nu när du säger det så kanske det är så. Måste koll upp det.



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
daspunner
18 maj 2011 · 111 Inlägg

Überlycklig att bilen går nu! Hade den på en ca 10 mil provtur och jag har kört en 5 cylindrig Audi-cab en del o den är fullt jämförbar med den. Pigg trots sina "ynka" 2.3 liter. Dock snetänder aningen på tomgång o det tolkar jag som taskiga stift/tändkablar. Hörde "ticket" när en av tändkablarna ledde över till blocket förut och det innebär att jag imorgon om jag hinner inhandlar nya tändkablar o stift. Stiften var inte alltför fagra och elektrodernas avtsånd var ju sådär skeva i förhållande till varandra. Inte illa dock för en bil som var skattad o besiktigad för en femhundring!


big_smile

Senast redigerat av daspunner (18 maj 2011)

daspunner
18 maj 2011 · 111 Inlägg

daspunner skrev:
Überlycklig att bilen går nu! Hade den på en ca 10 mil provtur och jag har kört en 5 cylindrig Audi-cab en del o den är fullt jämförbar med den. Pigg trots sina "ynka" 2.3 liter. Dock snetänder aningen på tomgång o det tolkar jag som taskiga stift/tändkablar. Hörde "ticket" när en av tändkablarna ledde över till blocket förut och det innebär att jag imorgon om jag hinner inhandlar nya tändkablar o stift. Stiften var inte alltför fagra och elektrodernas avtsånd var ju sådär skeva i förhållande till varandra. Inte illa dock för en bil som var skattad o besiktigad för en femhundring!


big_smile

Bör kanske byta bränslefilter med eller? Anybody?

te_wik Forummoderator
18 maj 2011 · 12 813 Inlägg

Skönt att det blev fart på femman igen smile



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
daspunner
18 maj 2011 · 111 Inlägg

te_wik skrev:

dawwe skrev:
te_wik: Kan man verkligen justera tändningen på en 5-cylindrig -92:a? Den 5-cylindriga spisen borde väl ha begåvats med ett bättre tändsytem kan jag tycka iaf... På mina 2 bilar från VW/Audi-koncernen (-95 resp -96, 4-cyl 2.0) så grundställer man endast, resten sköter motorelektroniken. Har testat o vrida på fördelaren när motorn går men inget händer (nåja så länge man inte vrider den super-mycket).

Hmm, ja nu när du säger det så kanske det är så. Måste koll upp det.


Mvh Tommy

Hur/var kollar du det btw?

te_wik Forummoderator
18 maj 2011 · 12 813 Inlägg

Kan ju inte skada att byta den. Ingen stor kostnad och direkt svårt placerad är den ju inte. Haha


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
daspunner
18 maj 2011 · 111 Inlägg

te_wik skrev:
Skönt att det blev fart på femman igen smile



Mvh Tommy

Seriöst höll jag på fjutta på bilen, älskar den nu iom att det var så enkelt! Usha mej för idiot fel!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang